Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Problemen met K-rails

Gestart door PaulC zaterdag 06 april 2019, 15:26:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met K-rails
Lid sinds: 2014

offline
Problemen met K-rails
Hallo,

Ik heb een testbaantje gemaakt bestaande uit 2 sporen die parallel zijn. De eerste rij bestaat uit 2x2200, 1x2266 en 1x2205. de volgende rij bestaat ui 2x2200, 1x2266, 1x2200 en 1x2205.
Alles is uitgemeten met een ohm-meter en nergens geeft hij een foutmelding aan voor de + of de -
Ik heb ook de digitale stroom gemeten en geeft zowel aan de contol-unit als op de baan 8 volt aan. ik weet ook dat digitale stroom meten met een ohm-meter niet correct is.
Als ik een loc laat rijden op het voorste spoor rijdt deze normaal op en af, zelfs rijdt hij over de wissel naar spoor 2. Maar als ik de wissel verzet dan rijdt hij de wissel voorbij maar vanaf hij met de sleper op de eerste 2200 komt valt de loc stil, zelfs het stuk 2205 geeft hij geen kik.
Het doet zich hezelfde voor met andere loc's van M maar ook van andere merken.
Wanneer ik de loc's analoog laat rijden vallen ze op dezelfde plaats stil.
Het uitmeten geeft geen foute en toch willen ze niet rijden.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Graag hoor ik jullie reactie en alvast bedankt;

groetjes Paul
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Problemen met K-rails
8 volt is te weinig, volgens mij moet deze tussen de 16v en 18v liggen
Re: Problemen met K-rails
Zitten alle raillasjes goed? En de lipjes voor doorverbinding van de middenleider?
Soms sluiten die niet goed op elkaar aan.
Ik heb de railnummers niet in mijn hoofd, maar heb je aansluitrails gebruikt? Of heb je gesoldeerd?
In het laatste geval: ook die verbindingen checken.
Dan moet je er wel komen. Ik test meestal met een lampje, draadje op de de puko's en een op de railstaaf. Brandt het, dan is het OK, zo niet, dan is er iets loos. Het is eigenlijk doodsimpel.

Succes,

Peter

Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Problemen met K-rails
vermoedelijk slechte aansluiting op de lipjes die de puko's verbinden.De koperen (of metalen lipjes) onder de rails.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met K-rails
Beste Paul,

Een digitale spanning van 8 volt zegt niet veel, je hebt het over een control unit en als je een negatieve spanning meet dan lijkt het wel in orde.

Laat de lok rijden tot hij stopt en meet dan tussen de puko's en de railstaven ter plaatse, meet je niets dan zit er een slecht contact tussen die rail en de voorgaande rail, kan de puko verbinding zijn maar ook de railverbindingen.

Meet je wel die 8 volt, dan is het de verbinding tussen de puko's en de lok of de railstaven die je dwars zit, dat noemen we overigens "vervuiling".

Als de k-rails heel oud zijn en lang niet gebruikt, dan kan er wat oxidatie op de puko's zitten, proberen met een schoonmaakblokje wat op te knappen.

Groet, Anne W
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2012

offline
Re: Problemen met K-rails
De meetmethode met een voltmeter (geen ohm-meter, die meet weerstand) is in deze situatie niet erg betrouwbaar. Het is heel goed mogelijk dat keurig voldoende spanning (V) wordt gemeten, maar dat de benodigde stroomsterkte (A) ontbreekt. In die situatie keldert die spanning wanneer er vermogen nodig is bv. om een lok op dat stuk rails te laten rijden. Meten met een lampje, zoals eerder genoemd geeft hier meer duidelijkheid, omdat een lampje veel meer vermogen vraagt dan een voltmeter. Zoals Anne zegt: even meten met de lok op dat stuk rails, dan weet je of het probleem ergens in de toevoer zit of in de lok. Dat laatste is niet erg waarschijnlijk, omdat de lok op het buitenste railstuk wel goed rijdt. Succes.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Problemen met K-rails
Even een oplossing uit het stenen tijdperk:
Wissel eens wat rails tegen elkaar uit.
Verplaatst het probleem zich, dan zit daar de boosdoener.
Jan
Re: Problemen met K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Problemen met K-rails
Citaat van: hvanschaik op zaterdag 06 april 2019, 23:20:10
De meetmethode met een voltmeter (geen ohm-meter, die meet weerstand) is in deze situatie niet erg betrouwbaar. Het is heel goed mogelijk dat keurig voldoende spanning (V) wordt gemeten, maar dat de benodigde stroomsterkte (A) ontbreekt. In die situatie keldert die spanning wanneer er vermogen nodig is bv. om een lok op dat stuk rails te laten rijden. Meten met een lampje, zoals eerder genoemd geeft hier meer duidelijkheid, omdat een lampje veel meer vermogen vraagt dan een voltmeter. Zoals Anne zegt: even meten met de lok op dat stuk rails, dan weet je of het probleem ergens in de toevoer zit of in de lok. Dat laatste is niet erg waarschijnlijk, omdat de lok op het buitenste railstuk wel goed rijdt. Succes.

Dat is het probleem van digitale meters. Met een ouderwetse analoge meter heb je meer kans zoiets eruit te meten  ;)

Analoog is zo slecht niet  :D
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2012

offline
Re: Problemen met K-rails
Olav, ook met een knipoog is het onjuist wat je beweert. Of een duimstok van hout is of van plastic mag voor de meting geen verschil maken.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Problemen met K-rails
Olav heeft gewoon gelijk: analoge en digitale meetinstrumenten geven heel verschillende resultaten als je ze op de een of andere manier buiten hun meetbereik gebruikt, en in dit geval is dat inderdaad een voordeel.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2012

offline
Re: Problemen met K-rails
Ja, zo lust ik er nog wel eentje. Als je de duimstokken uit mijn voorbeeld oprolt krijg je ook een heel bijzonder resultaat....
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Problemen met K-rails
Kennelijk heb je niet alleen geen verstand van electronica, maar ook niet van duimstokken: die kun je namelijk niet oprollen.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met K-rails
Bij het meten van digitale spanning is de meetwaarde in absolute zin van nul en generlei waarde, dat geldt voor zowel digitale als wel analoge meters, het is dus een pure indicatie.

Eén ding is wel zeker: een Motorola digitaal signaal is meer negatief als positief, dus zal de meter "negatief" meten.

Groet, Anne W
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: Problemen met K-rails
Hallo,
Bedankt voor jullie uitleg. Ik ben eraan begonnen de storing op te zoeken zoals door jullie aangegeven, met resultaat. Het waren de puko's op de korte en lange rails, met schuurpapier erover en probleem was opgelost, uiterlijk was er niets aan te zien.
Dank je

Paulc
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met K-rails
Beste Paul,

Wel met heel, heel fijn schuurpapier hoop ik, anders houd je geen puko's meer over.

Groet, Anne W
Re: Problemen met K-rails
En een beetje ATF aanbrengen, anders blijven de puko's oxideren.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Problemen met K-rails
 @citaat inderdaad, anders oxideert het weer. Drupje ATF op een sleper (loc of wagon) en het smeert lekker over een heel stuk van je baan uit.
Groet, Paul
Re: Problemen met K-rails
Citaat van: Anne W op zaterdag 13 april 2019, 17:04:54
Beste Paul,

Wel met heel, heel fijn schuurpapier hoop ik, anders houd je geen puko's meer over.

Groet, Anne W

Maar dan hou je wel veel mooiere rails over :P
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Problemen met K-rails
ik gebruik hier schuurpapier 1200 op alle k rails.Heb ook 200 m nieuwe rails en wissels ermee proper gemaakt en nu stilaan begonnen met ATF.En er lopen hier 3 lux modelbau sets mee en binnenkort een zelf omgebouwde wagon als puko reiniger .Wat M niet vermeld bij aankoop is dat op al hun rails een laagje spul ligt dat oxidatie tegen gaat maar goede conductie eveneens belemmerd.
Re: Problemen met K-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Problemen met K-rails
De enige keren dat ik puko's geschuurd heb, was toen ik het geniale idee had de rails met warm water te wassen en vervolgens niet goed gedroogd had. Verder is het alleen reinigen geweest.
Re: Problemen met K-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: Problemen met K-rails
Gewoon een katoenendoek met wasbenzine zou voldoende moeten zijn want als je eenmaal gaat schuren blijf je schuren ;)