Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren
| | |-+  Problemen met K-rails
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Problemen met K-rails  (gelezen 1589 keer)

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Problemen met K-rails
« Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 15:26:43 »

Hallo,

Ik heb een testbaantje gemaakt bestaande uit 2 sporen die parallel zijn. De eerste rij bestaat uit 2x2200, 1x2266 en 1x2205. de volgende rij bestaat ui 2x2200, 1x2266, 1x2200 en 1x2205.
Alles is uitgemeten met een ohm-meter en nergens geeft hij een foutmelding aan voor de + of de -
Ik heb ook de digitale stroom gemeten en geeft zowel aan de contol-unit als op de baan 8 volt aan. ik weet ook dat digitale stroom meten met een ohm-meter niet correct is.
Als ik een loc laat rijden op het voorste spoor rijdt deze normaal op en af, zelfs rijdt hij over de wissel naar spoor 2. Maar als ik de wissel verzet dan rijdt hij de wissel voorbij maar vanaf hij met de sleper op de eerste 2200 komt valt de loc stil, zelfs het stuk 2205 geeft hij geen kik.
Het doet zich hezelfde voor met andere loc's van M maar ook van andere merken.
Wanneer ik de loc's analoog laat rijden vallen ze op dezelfde plaats stil.
Het uitmeten geeft geen foute en toch willen ze niet rijden.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Graag hoor ik jullie reactie en alvast bedankt;

groetjes Paul
Gelogd

feniks

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 15:52:45 »

8 volt is te weinig, volgens mij moet deze tussen de 16v en 18v liggen
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 18:45:01 »

Zitten alle raillasjes goed? En de lipjes voor doorverbinding van de middenleider?
Soms sluiten die niet goed op elkaar aan.
Ik heb de railnummers niet in mijn hoofd, maar heb je aansluitrails gebruikt? Of heb je gesoldeerd?
In het laatste geval: ook die verbindingen checken.
Dan moet je er wel komen. Ik test meestal met een lampje, draadje op de de puko's en een op de railstaaf. Brandt het, dan is het OK, zo niet, dan is er iets loos. Het is eigenlijk doodsimpel.

Succes,

Peter

« Laatst bewerkt op: zondag 07 april 2019, 08:40:45 door BlikkenTinus »
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 19:23:14 »

vermoedelijk slechte aansluiting op de lipjes die de puko's verbinden.De koperen (of metalen lipjes) onder de rails.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 22:47:39 »

Beste Paul,

Een digitale spanning van 8 volt zegt niet veel, je hebt het over een control unit en als je een negatieve spanning meet dan lijkt het wel in orde.

Laat de lok rijden tot hij stopt en meet dan tussen de puko's en de railstaven ter plaatse, meet je niets dan zit er een slecht contact tussen die rail en de voorgaande rail, kan de puko verbinding zijn maar ook de railverbindingen.

Meet je wel die 8 volt, dan is het de verbinding tussen de puko's en de lok of de railstaven die je dwars zit, dat noemen we overigens "vervuiling".

Als de k-rails heel oud zijn en lang niet gebruikt, dan kan er wat oxidatie op de puko's zitten, proberen met een schoonmaakblokje wat op te knappen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 23:20:10 »

De meetmethode met een voltmeter (geen ohm-meter, die meet weerstand) is in deze situatie niet erg betrouwbaar. Het is heel goed mogelijk dat keurig voldoende spanning (V) wordt gemeten, maar dat de benodigde stroomsterkte (A) ontbreekt. In die situatie keldert die spanning wanneer er vermogen nodig is bv. om een lok op dat stuk rails te laten rijden. Meten met een lampje, zoals eerder genoemd geeft hier meer duidelijkheid, omdat een lampje veel meer vermogen vraagt dan een voltmeter. Zoals Anne zegt: even meten met de lok op dat stuk rails, dan weet je of het probleem ergens in de toevoer zit of in de lok. Dat laatste is niet erg waarschijnlijk, omdat de lok op het buitenste railstuk wel goed rijdt. Succes.
Gelogd

zofman

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Burgemeester van Scheiße am Alln
    • Bouw van Scheiße an Alln
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #6 Gepost op: zondag 07 april 2019, 08:16:35 »

Even een oplossing uit het stenen tijdperk:
Wissel eens wat rails tegen elkaar uit.
Verplaatst het probleem zich, dan zit daar de boosdoener.
Jan
Gelogd
Bouwt aan "Scheiße am Alln" Duitstalig stadje in een andere dimensie.
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Olav

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #7 Gepost op: zondag 07 april 2019, 10:15:02 »

De meetmethode met een voltmeter (geen ohm-meter, die meet weerstand) is in deze situatie niet erg betrouwbaar. Het is heel goed mogelijk dat keurig voldoende spanning (V) wordt gemeten, maar dat de benodigde stroomsterkte (A) ontbreekt. In die situatie keldert die spanning wanneer er vermogen nodig is bv. om een lok op dat stuk rails te laten rijden. Meten met een lampje, zoals eerder genoemd geeft hier meer duidelijkheid, omdat een lampje veel meer vermogen vraagt dan een voltmeter. Zoals Anne zegt: even meten met de lok op dat stuk rails, dan weet je of het probleem ergens in de toevoer zit of in de lok. Dat laatste is niet erg waarschijnlijk, omdat de lok op het buitenste railstuk wel goed rijdt. Succes.

Dat is het probleem van digitale meters. Met een ouderwetse analoge meter heb je meer kans zoiets eruit te meten  ;)

Analoog is zo slecht niet  :D
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #8 Gepost op: zondag 07 april 2019, 20:31:10 »

Olav, ook met een knipoog is het onjuist wat je beweert. Of een duimstok van hout is of van plastic mag voor de meting geen verschil maken.
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #9 Gepost op: zondag 07 april 2019, 21:03:18 »

Olav heeft gewoon gelijk: analoge en digitale meetinstrumenten geven heel verschillende resultaten als je ze op de een of andere manier buiten hun meetbereik gebruikt, en in dit geval is dat inderdaad een voordeel.
Gelogd

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #10 Gepost op: zondag 07 april 2019, 21:37:22 »

Ja, zo lust ik er nog wel eentje. Als je de duimstokken uit mijn voorbeeld oprolt krijg je ook een heel bijzonder resultaat....
Gelogd

Erik Baas

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #11 Gepost op: zondag 07 april 2019, 21:51:48 »

Kennelijk heb je niet alleen geen verstand van electronica, maar ook niet van duimstokken: die kun je namelijk niet oprollen.
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #12 Gepost op: zondag 07 april 2019, 22:14:00 »

Bij het meten van digitale spanning is de meetwaarde in absolute zin van nul en generlei waarde, dat geldt voor zowel digitale als wel analoge meters, het is dus een pure indicatie.

Eén ding is wel zeker: een Motorola digitaal signaal is meer negatief als positief, dus zal de meter "negatief" meten.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

PaulC

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 16:49:03 »

Hallo,
Bedankt voor jullie uitleg. Ik ben eraan begonnen de storing op te zoeken zoals door jullie aangegeven, met resultaat. Het waren de puko's op de korte en lange rails, met schuurpapier erover en probleem was opgelost, uiterlijk was er niets aan te zien.
Dank je

Paulc
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 17:04:54 »

Beste Paul,

Wel met heel, heel fijn schuurpapier hoop ik, anders houd je geen puko's meer over.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 13 april 2019, 17:06:38 »

En een beetje ATF aanbrengen, anders blijven de puko's oxideren.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

pajomaho

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #16 Gepost op: maandag 15 april 2019, 19:15:27 »

 @citaat inderdaad, anders oxideert het weer. Drupje ATF op een sleper (loc of wagon) en het smeert lekker over een heel stuk van je baan uit.
Groet, Paul
Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik

Sprinter

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Perrongeluk
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #17 Gepost op: zondag 21 april 2019, 14:19:13 »

Beste Paul,

Wel met heel, heel fijn schuurpapier hoop ik, anders houd je geen puko's meer over.

Groet, Anne W

Maar dan hou je wel veel mooiere rails over :P
Gelogd
Alleen de waarheid ligt in het midden....

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #18 Gepost op: zondag 21 april 2019, 14:59:24 »

ik gebruik hier schuurpapier 1200 op alle k rails.Heb ook 200 m nieuwe rails en wissels ermee proper gemaakt en nu stilaan begonnen met ATF.En er lopen hier 3 lux modelbau sets mee en binnenkort een zelf omgebouwde wagon als puko reiniger .Wat M niet vermeld bij aankoop is dat op al hun rails een laagje spul ligt dat oxidatie tegen gaat maar goede conductie eveneens belemmerd.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #19 Gepost op: zondag 21 april 2019, 15:31:21 »

De enige keren dat ik puko's geschuurd heb, was toen ik het geniale idee had de rails met warm water te wassen en vervolgens niet goed gedroogd had. Verder is het alleen reinigen geweest.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

hmmglaser

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Problemen met K-rails
« Reactie #20 Gepost op: zondag 21 april 2019, 15:38:18 »

Gewoon een katoenendoek met wasbenzine zou voldoende moeten zijn want als je eenmaal gaat schuren blijf je schuren ;)
Gelogd
Mvg Mark
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.043 seconden met 22 queries.