Beste Mark,
Even geen fabels of onwaarheden verkondigen maar gewoon de wet eens goed lezen en goed uitleggen Mark:
Op producten gekocht in de EU heb je 2 jaar garantie op een paar beperkingen na accu batterijen enz.
De garantiebepalingen in Nederland zijn anders dan de "rest" van Europa. Ze zijn voor winkeliers zwaarder dan alleen "2 jaar" garantie geven. Ook voor de consument is het na de bekende garantieperiode een probleem om je recht simpel te halen. Lees even de discussie uit een ander draadje:
Soldeerstation en garantieEven deze tekst eruit gevist:
Veel verkopers zeggen dat ze de "Europese" normen aanhouden en dus 2 jaar garantie geven. Dat is dus niet correct. Men moet aan de Nederlandse wet voldoen en een deugdelijk product leveren. Dat is iets anders. En voor spullen die via bedrijven of bedrijfsnaam zijn gekocht zijn de regels weer compleet anders. Dan heb je minder rechten. Het probleem met de Nederlandse wet is dat je als consument behoorlijk stevig in je schoenen moet staan om het een en ander te kunnen regelen. Zie de problemen met mobieltjes. Economische levensduur is daar nu tegenwoordig maar 3 jaar en wat is "normaal" gebruik. Daardoor zie je veel toevallige "waterschades" bij reparatie van niet goed functionerende mobieltjes om onder de "gratis" reparatie uit te komen die nog geen 2 jaar oud zijn. Voor de consument zou het makkelijker zijn om vaste termijnen te hebben. Maar de Nederlandse wet is zwaarder dan de Europese wetgeving. Het moet alleen nog doordringen bij de consumenten.
Dus als je treintjesverkoper (winkelier) tegen jou zegt dat je gemakkelijk 10 jaar je treintje probleemloos moet functioneren dan mag je dat verwachten. Doet je treintje het niet meer na 3 jaar dan zal de winkelier garantie moeten verlenen die omdat hij niet aan de verwachtingen voldoet. Zie ook
Consuwijzer: Gekocht maar kapot@Erwin:Als je niet verder wil klooien dan gewoon terug naar de winkelier.
Terug naar de handelaar Roco heeft toch een garantie niet ?
3 maanden oud heb je gewoon garantie. Je hebt recht op een deugdelijk product. (ook al betwijfel ik of het probleem bij het product ligt of dat het een "bedieningsprobleem" is.) Daarnaast als een winkelier je niet wil helpen dan zou het niet beste winkelier zijn. Eventueel met de MS2 erbij zodat er uitgelegd kan worden wat je doet en hoe je het doet. Dan kan de winkelier ook bekijken of je het verkeert doet met de MS2 of juist met de lok.
Groet Ronald.