Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

60971 programmer perikelen

Gestart door hvanschaik vrijdag 05 april 2019, 23:30:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60971 programmer perikelen
Mijn saaie zilvergrijze RE 460 krijgt een nieuwe outfit om in Noorwegen (oa. Flåmsbana) te gaan rijden. Aangezien de verlichting (led) na inbouw van een 60977 decoder niet deed wat ik wilde ben ik met een programmer 60971 aan het werk gegaan. Eerste resultaat was dat de F0 functie dienst weigerde; na een tweede poging weigert de hele decoder alle diensten. Uitlezen via de programmer gaat goed, maar geeft bv. voor de motor waarden die beslist niet passen bij deze decoder. Die waarden (bv. motortype) kunnen wel aangepast worden en blijken bij opnieuw uitlezen keurig bewaard. De functies lijken ook allemaal aanwezig, al kan ik dat niet (hoorbaar) testen. Loc na verwijderen uit CS2 weer laten aanmelden lukt dus niet meer.
Ik heb internet afgespeurd op zoek naar een methode om een decoder die zich niet aanmeldt te resetten, maar zonder succes. Voor zover ik weet is er geen overbelasting of kortsluiting geweest. Wordt dit een dure programmeerles of is hier nog iets te redden?
Groeten uit Salbohed, Hans
Re: 60971 programmer perikelen
Heb je wel het juiste protocol aan staan?
Heb zelf nog geen problemen gehad met de Mld3 en Msd3 even min met de programmer 60971.
Re: 60971 programmer perikelen
Hallo Mark, mijn CS2 staat ingesteld zoals altijd en een test met het verwijderen en weer aanmelden van een andere mfx loc ging probleemloos. Voor de programmer gebruik ik de mDecodertool. Welk protocol zou verkeerd kunnen staan?
Re: 60971 programmer perikelen
Zelf heb ik alleen problemen met ESU decoders gehad ook verwijderd en geen aanmelding meer had hem toen gelukkig nog in mijn MS staat toen een reset gedaan en gelukkig werkte alles weer normaal.
Kun je de decoder nog wel uitlezen met de 60971?
Verder las ik dat je wijzigingen heb aangebracht alleen AUXen aan F toetsen gekoppeld of via logische schakelingen ben met het laatst ook uren bezig geweest voordat het werkte zou als ik het wou.
Re: 60971 programmer perikelen
Leuk dat je reageert Mark, maar de problemen die jij had met ESU geven geen oplossing voor het probleem met mijn 60977. Zoals je in mijn begintekst kunt lezen kan ik de decoder via de 60971 uitlezen, maar de waarden - vooral voor de motor - sloegen eerst nergens op; ik kon ze wel aanpassen en die aanpassingen bleven bewaard. De functies leken wel te kloppen. Ik vraag me af of een reset zou kunnen helpen, maar zolang de decoder zich niet aanmeldt is hij voor mij onbereikbaar. Ik bezit geen 2e mfx centrale en voor zover ik weet woont er in de wijde omgeving geen 2e treinengek....
Re: 60971 programmer perikelen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 60971 programmer perikelen
Hans,

Heb je al geprobeerd om het volledige project nog eens naar de decoder weg te schrijven, dus configuratie + Sound?
Re: 60971 programmer perikelen
Misschien dat je even een screenshot kunt plaatsen van de MDT met je instellingen?
Kunt je de lok ook via de CS2 met de MDT benaderen?
Re: 60971 programmer perikelen
Het is me nu te laat - stelletje nachtbrakers - maar morgen ga ik beide voorstellen uitproberen. Ik heb inmiddels wel ontdekt dat het niet naar behoren werken van de verlichting geen decoderprobleem is, maar wordt veroorzaakt door de lichtprint. Ook leuk  :(
Voor nu even mooi geweest.
Re: 60971 programmer perikelen
Ben den Hollander
gast

Re: 60971 programmer perikelen
Als ik een probleem met een decoder heb en moet resetten geef ik het ding een digitale schop onder z'n kont, gewoon vanaf het programmeerspoor: waarde schrijven in een CV'tje.

Waarom kunnen jullie Marklinisten dat niet met die dure spullen, waarom moet die lok zich eerst "aanmelden", daar zit toch juist het probleem......?

Gr, Ben
Re: 60971 programmer perikelen
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: 60971 programmer perikelen
Gewoon een oude vertrouwde decoder met dipswitches en potmetertjes er in. Dipswitches in de goede stand en rijden maar  :D :D
Re: 60971 programmer perikelen
Ben den Hollander
gast

Re: 60971 programmer perikelen
 @citaat Da's wel erg ouderwets. :D  MFX uitzetten volstaat, dat op en neer praten voegt niets toe aan de treintjesbeleving.
Re: 60971 programmer perikelen
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: 60971 programmer perikelen
 @citaat Het is inderdaad ouderwets Ben maar als ik hier alles lees over problemen met aanmelden (locs, wisseldecoders, seinen etc) ben ik tevreden met alles wat een dipswitch heeft  :-) :-) :-)
Re: 60971 programmer perikelen
Ik ben het wat die protocollen betreft helemaal met jullie eens, maar soms zit het bij aankoop gewoon ingebouwd. Mijn "fout" is dat ik zo'n decoder dan eigenlijk liever in een andere lok wil hebben en dan moet ie dus een beetje bijgeschaafd worden, wat niet mijn sterke kant is.....
Re: 60971 programmer perikelen
Probleem heeft niks met het protocol te maken.
Denk dat je het moet zoek in een corrupte file of een slecht contact in de lok.tenzij je echt pech hebt en de decoder brak is.
Heb zelf al meerdere Mld3 en Msd3 ingelezen laten werken over gezet naar andere loks instellingen veranderd sound veranderd maar nooit aanmeldings problemen gehad,wel eens gehad dat ik programmer werk kwijt was omdat ik was vergeten de file op te slaan/bevestiging.
Re: 60971 programmer perikelen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 60971 programmer perikelen
Citaat van: Kappa op zondag 07 april 2019, 00:03:31Heb je al geprobeerd om het volledige project nog eens naar de decoder weg te schrijven, dus configuratie + Sound?


Hans ik zou met Ad zijn advies beginnen, dit wil vaak wel helpen.

Aanmelden daarna opnieuw op het programmeerspoor doen.
Re: 60971 programmer perikelen
Wat moet een mens zonder treinenforum....
Ad en Fred, dat was inderdaad de gouden tip. Bij gebrek aan een betrouwbare file heb ik een simpele standaardfile geprogrammeerd met positief resultaat. De lok meldde zich aan en is weer bestuurbaar, dus geen kapotte decoder. Mijn Flåmsbana EL18 is nu een klein stoomlokje met één enkele soundfile en een rookgenerator, maar dat zal snel veranderen :D
Bedankt allemaal voor de tips!

Edit: inmiddels via de bibliotheek een RE 460 ingeprogrammeerd en dat lijkt er al meer op. Nu nog ergens een Noorse tekst vandaan plukken...