Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verdwenen onderdelen

Gestart door Bonaza vrijdag 05 april 2019, 21:37:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verdwenen onderdelen
Lid sinds: 2015

offline
Verdwenen onderdelen
Dag medespoorders,

Eigenlijk misschien een gekke vraag. Maar ik heb een zevental locs rijden op mijn spoorbaan. En ze rijden ook alle zeven daadwerkelijk. Bij rijdende treinen kan je wel eens vaststellen als je ze eens van de baan neemt dat er een onderdeel is verdwenen. (zie bijgevoegde bijlage als voorbeeld) Na veel zoeken blijkt dat dan onvindbaar. Hoe lossen jullie dit op ? Ook met buffers kan men dit gemakkelijk hebben.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Re: Verdwenen onderdelen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Ik vind het eigenlijk een heel logische vraag. Voor zover ik weet, is het me nog niet overkomen, maar ja, ik controleer mijn locs niet op ontbrekende onderdelen, dus misschien rijdt er op mijn baan ook wel een incomplete loc zonder dat ik het weet.

Mocht ik ooit zoiets merken, laat ik de loc waarschijnlijk gewoon zonder dat onderdeeltje rijden want de reserveonderdelen vind ik nogal aan de prijs. Tweede optie is om zelf te proberen iets te maken dat er op lijkt, maar dat gaat me hooguit bij heel simpele onderdelen lukken.

Wel heb ik een paar keer langs de rails een los onderdeeltje gevonden. Tot dusver wist ik gelukkig steeds van welke loc dat was.
Re: Verdwenen onderdelen
Ronald69
gast

Re: Verdwenen onderdelen
Loszittende onderdelen met een drupje houtlijm/Kristal Klear/secondelijm o.i.d. vastzetten.
Re: Verdwenen onderdelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Misschien een tip bij het zoeken.

Pak een stofzuiger en doe om de mondstuk een sok. Stofzuig je hele baan.  Er bestaat altijd een kans dat je onderdelen vindt die je kwijt was. Misschien ook deze.
Re: Verdwenen onderdelen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Of gebruik een zakloze stofzuiger is ook prima te gebruiken om een teveel aan scenery materiaal op te zuigen.
Re: Verdwenen onderdelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Verdwenen onderdelen
 @citaat
Helaas zijn die dingen vrij duur en niet elke huishouden heeft er 1. Tevens zou je het onderdeel nog steeds opzuigen. Met een sok er voor voorkom je dat. het blijft namelijk in de sok hangen.
Als je een liefhebben bent van panty's dragen of iemand anders in je omgeving ( ik oordeel niet ) dan is dat ook een oplossing. Is wat dunner van stof en soms werkt dat weer beter.
Re: Verdwenen onderdelen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Aan alle reageerders,

Bedankt voor alle tips. Maar er bestaat dus niet zoiets om de verloren onderdelen te bestellen. Waarschijnlijk bij de fabrikant als je heel veel geduld hebt. Ik denk dat ik dan maar "speeltmettreintjes" zijn oplossing zal toepassen en zo goed en kwaad mogelijk de onderdelen zelf zal produceren.

Groeten

Marcel
Re: Verdwenen onderdelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Heel veel interne onderdelen zijn wel te bestellen, maar iets aan de kap is een uitzondering. Misschien dat je ergens een kapote loc kan scoren en dan het onderdeel vervangen. Echter zie ik dat als enige mogelijkheid. De kans  dat je zoiets vindt ik klein.

tevens moet er vast wel iemand een machine hebben om plastic te kunnen maken. Even een oproep doen voor die persoon. 
Re: Verdwenen onderdelen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Ik heb nog geen 3D-printer, maar ik vermoed dat ik anders nog steeds niet naar hartelust onderdelen zou kunnen maken. Goed gereedschap is één ding, je moet er ook mee kunnen werken. En dat moet je wel eerst leren.
Re: Verdwenen onderdelen
Ben den Hollander
gast

Re: Verdwenen onderdelen
Citaat van: Bonaza op zaterdag 06 april 2019, 20:35:22

Maar er bestaat dus niet zoiets om de verloren onderdelen te bestellen. Waarschijnlijk bij de fabrikant als je heel veel geduld hebt.


Jazeker wel. Eigenlijk geef je zelf het antwoord al.
Re: Verdwenen onderdelen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verdwenen onderdelen
Dag Marcel.
Losse onderdelen zijn op velerlei manieren verkrijgbaar.
Bestellen bij de leverancier of fabrikant (indien leverbaar) en anders op het Internet zoeken, er zijn vele aanbieders van losse onderdelen maar deze zijn vaak dan wel behoorlijk aan de prijs.
Er zijn verkopers die nieuwe of oude locs helemaal demonteren en deze dan in onderdelen verkopen.
Op Ebay zie je regelmatig dit soort aanbiedingen maar de meest gewilde onderdelen zijn vaak ook als eerste verkocht.

Zelf heb ik nog een flink aantal zakjes met diverse onderdelen liggen die geleverd waren door de helaas gestopte Märklin importeur Keuterman uit de tijd dat dit nog vrij eenvoudig besteld kon worden maar nu is dit wel een stuk lastiger en moet je echt zoeken.

Van andere merken dan Märklin zijn er vaak allerlei aanbieders van losse onderdelen, zowel voor nieuw als oud, maar daar werden vaak veel onderdelen in een zakje los bijgeleverd zodat je deze zelf kon monteren.

Succes met je zoektocht.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.