Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

massadraad

Gestart door eduardo dinsdag 02 april 2019, 17:29:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massadraad
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
massadraad
Goedemiddag allemaal, slechts 1 massadraad (bruin) kan ik toch voor alle boosters en alle trafos alle decoders en alles wat maar een bruine draad heeft gebruiken? Ik heb een schema waar elke booster een aparte massadraad heeft en elke trafo een eigen massadraad. Het zal best wel besproken zijn op het forum, maar ik vind zo gauw niets, excuses.
Re: massadraad
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: massadraad
5 bladzijden  : gemeenschappelijke massa
Re: massadraad
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: massadraad
Hoi Eduardo,

Lees dit topic maar eens door, dan weet je een heboel meer.
Re: massadraad
Ben den Hollander
gast

Re: massadraad
Ed,

Je hebt meen ik een 6021 als centrale en Marklin (compatible) boosters? Dan mag je alle bruine draden met elkaar verbinden. Voor elke nieuwe booster scheid je alleen de midenrail.

Gr, Ben.
Re: massadraad
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: massadraad
op een schema van de handleiding 6017 zie ik dat elke transformer een eigen bruine draad heeft, los van de bruine draad naar de booster. En elke booster een eigen bruine draad naar zijn "vak".

op een schema van het boekje "control unit" zie ik dat de transformer alleen een bruine draad naar de booster leidt en de booster een bruine draad naar zijn vak.

op mijn baan heb ik een "bruinedraad ring". Ik heb een transformer en booster 6017 gekocht, uitsluitend en alleen voor de wissels en seinen.
Ik mag toch alles, maar ook alles op die ring aansluiten en de transformers krijgen toch hun massa via de booster, die hoef ik toch niet apart op de ring aan te sluiten?
Van stroom heb ik de ballen verstand, maquettebouw is mijn ding, maar ik ontkom er niet aan. Ed
Re: massadraad
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: massadraad
klopt Ben, bedankt.
Re: rode draad booster.
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: rode draad booster.
Mijn laatste (nou ja op een na) vraag: ik heb een aparte booster gekocht met trafo, uitsluitend en alleen voor de wissels en seinen. (is mij aangeraden ivm de grootte van mijn baan)
Normaliter verdwijnt de rode draad van de booster naar het voor hem/haar  bestemde baanvak, maar ik heb hier geen baanvak. Wat doe ik met het eind van de rode draad die ik in een ring wilde aanleggen? Ed
Re: massadraad
Lid sinds: 2016

offline
Re: massadraad
Aansluiten op je decoders!.
En die wel eerst ontkoppelen van de oorspronkelijke (ring-)leiding die op je CS of 6021 zit.

Groet,

Peter
Re: massadraad
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: massadraad
ho, en goedemiddag, ik heb tig decoders K83, je kan het uiteinde maar 1 keer aansluiten.  Als ik de ring helemaal rond laat lopen en het eind van de ring aan het begin van de ring verbind (begint bij de booster) en daarna alle decoders aansluit op de ring, gaat dat dan lukken?
Re: massadraad
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: massadraad
ringleiding is eigenljk geen ring.Gewoon een draad die van 1 punt naar een eindpunt loopt.Je legt de draad (dikker dan normale draad) gewoon en sluit daar je aftakkingen naar de decoders op aan.Google is je vriend daarbij want er zijn honderden topics over dit hier op het forum.
PS: of je vraagt een buur uit je nabijheid ff om hulp en uitleg IRL.
Re: massadraad
Lid sinds: 2006

offline
Re: massadraad
Bij een 6021 of een Intellibox heb je een Common-Ground systeem, op zijn Hollands een gemeenschappelijke massa.
Dus alle aansluitingen met een bruine aansluitklem/bus of met een T aanduiding zitten allemaal aan elkaar. Meer is het niet, en hoe je het verder aansluit, is niet belangrijk.
Je mag een waslijn gebruiken of een hoepel. De clue is dat alles met elkaar verbonden is.

Gebruik je een CS1,CS2,CS3 of een ECoS dan wordt het een ander verhaal. Dus pas op als je hierop overstapt.

Groetjes
Re: massadraad
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: massadraad
bedankt voor de info, ik denk niet dat mijn buren mij kunnen helpen, maar dacht toch op het 3 rail forum wat advies te kunnen vragen. Blijkbaar ergert dat. Sorry.  Ed
Re: massadraad
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: massadraad
ergert niet hoor.Zie juist dat je wat ver weg woont.Mss een ziel die op vakantie gaat en kan langskomen ?

Als je goed leest is het antwoord al gegeven : leg gewoon een dikke draad en vergeet dat ring gedoe (is enkel een benaming) .Sluit die aan op de boosteruitgang of uitgang van het digitale systeem (bij M de rode klem) en verbind daar gewoon de ingangen van de decoders (K83 of K84) aan. De bruine klemmen gewoon aan de gemeenschappelijke massaleiding.

Linkje waar je in de onderste tekening de railaansluiting vervangt door je decoder  linkje
Re: massadraad
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: massadraad
Citaat van: eduardo op woensdag 03 april 2019, 13:46:41
ho, en goedemiddag, ik heb tig decoders K83, je kan het uiteinde maar 1 keer aansluiten.  Als ik de ring helemaal rond laat lopen en het eind van de ring aan het begin van de ring verbind (begint bij de booster) en daarna alle decoders aansluit op de ring, gaat dat dan lukken?

Dit gaat helemaal lukken, alleen er voor zorgen dat je massa en voeding niet met elkaar doorverbind.
Re: massadraad
Lid sinds: 2006

offline
Re: massadraad
Citaat van: eduardo op woensdag 03 april 2019, 13:46:41
ho, en goedemiddag, ik heb tig decoders K83, je kan het uiteinde maar 1 keer aansluiten.  Als ik de ring helemaal rond laat lopen en het eind van de ring aan het begin van de ring verbind (begint bij de booster) en daarna alle decoders aansluit op de ring, gaat dat dan lukken?

Ja, dat doe je met je rails toch ook als je een ovaal oid maakt. Kom je toch ook weer op je begin punt terug.
Niet te moeilijk denken is het advies.

Groetjes