Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe ruimte, nieuwe baan

Gestart door TB1990 maandag 01 april 2019, 22:19:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Hallo allemaal

Ik heb sindskort de baan die ik met mijn vader heb gebouwd opgedoekt (enkele onderdelen bewaard, zoals het station en enkele bogen voor een bergstrecke) omdat mijn ouders gaan verhuizen naar een boerderij. Nu komt daar natuurlijk ook de nieuwe hobbyruimte, op de zolder boven de deel. Nu wordt op dit moment de boerderij gerenoveerd, dus de precieze maten zijn nog niet bekend, maar de oppervlakte zal ongeveer 5.6x 8 meter zijn. Het is mogelijk om eventueel buiten de maten om te werken, omdat dit de binnenmaten van het gebint zijn, hier kan ik dus omheen en overheen. Maar dat is niet zo handig bij mijn plannen van een modulaire opzet, die makkelijk in en uit elkaar kan worden gehaald. Hiervoor denk ik aan modules die compatible zijn met een andere standaard om zelf niet het wiel opnieuw uit te vinden.
De eisen die bestaan zijn een plek voor het station (Dammtor, 4 sporen, verlengd met perrons voor minstens lok+7 bakken), en er is een wens tot het bouwen van een modulaire 'Bergstrecke' in een van de hoeken. Wel zijn er enkele beperkingen in de ruimte, zo is er een oude trap naar de zolder (groene deur), deze is zeer smal en steil en is in principe voorzien als een extra uitgang van de zolder. De zwarte deur is de entree van de zolder, de rode doorgang is een mogelijke doorgang van de zolder naar een zij-ruimte. Deze is echter nog niet zeker of die op deze plaats komt of in de hal. Het is de bedoeling om voor de deuren een speciaal soort module te maken waarbij de brug makkelijk uit de baan getild kan worden. In het midden van de zolder willen we een grote houten tafel neerzetten om aan te werken.
Dus nu is het tijd om een nieuwe baan te ontwerpen en bouwen. Ik hoop de komende tijd een kijkje te geven in dit proces, en later bij het bouwen.

Groeten,
Gerrit
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Da's een hele mooie ruimte voor een baan!
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Juist omdat ik zo'n grote ruimte heb wil ik naar een modulaire baan, enige onderdelen zullen lastig zijn, zoalsde klimspiralen en de opstelvitrine.
Zelf heb ik gedacht aan Nord-modul, Swisstrack of M-track normen. M-track heeft als voordeel dat de modules symmetrisch zijn, de andere hebben wat meer profiel dus zijn ze wat uitdagender.
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Modulair bouwen heeft alleen nut en zin als de baan transportabel moet zijn i.v.m. ooit verhuizen. En wat betreft normen: die zijn bedacht om modulen van verschillende bouwers op elkaar te laten aansluiten.

Beide niet van toepassing? Gewoon lekker een vaste baan bouwen. Daar waar je een doorgang moet hebben kun je met een uitneembaar deel werken.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Bovenstaande reactie is niet zinvol. De topicstarter geeft juist aan WEL een modulebaan te willen bouwen en vraagt  daarbij advies. Hij vraagt dus NIET om een advies om GEEN modulebaan te bouwen.

mvg
Jurrien
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
 @citaat Ik lees nergens modulebaan, Gerrit overweegt modulair te willen bouwen. Verder is het natuurlijk mooi dat ook jij je mening geeft.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ik bouw zelf zoveel mogelijk modulair mocht ik ooit verhuizen. Voordeel dat de "nieuwe" baan snel opgebouwd is.  ;)

En dat met eigen standaard en normen.

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
 @citaat Precies. :thumbup:

Modulair bouwen moet een doel dienen maar het heeft ook nadelen: bak overgangen die lastig te camoufleren zijn in de scenery, extra elektrische verbindingen / stekkers, scheiding van sporen, hoogteverschillen door zetting, etc. Als het mot dan mot het (verhuisbaar zijn) maar als het niet hoeft is het extra werk.

Voordeel van modulair bouwen kan wel zijn bereikbaarheid: een module op de kant te zetten waardoor het bedraden gemakkelijk wordt, wisselaandrijvingen of servo's monteren, etc.. Of dit ook voor Gerrit geldt moet hij natuurlijk zelf bepalen.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Het idee om modulair te bouwen is leuk als je naar beurzen gaat of als het voor een wand staat die in sommige situatie vrij moet worden gemaakt.
Maar voor thuis denk ik niet dat je het gewenst resultaat bereik je bent meer geld en tijd kwijt aan de bouw en het eindresultaat zal bijna altijd minder zijn dan een vast baan.
Ik zie er dan meer in om de opbouw zo te maken dat deze eenvoudige te verwijderen is dus schroeven plaatsen op plekken waar je simpel bij kunt en dat je niet eerst allerlei scenery moet gaan verwijderen en rail lassen in de buurt van naden zodat je niet hoeft te zagen of rails te verwijderen voor demontage.
En als je XPS schuin gebruikt het schuim dan op de naden van platen die er onder liggen door snijden zodat het koud aan elkaar zit dan is het makkelijk te verwijderen zonder veel schade.
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Het is de bedoeling dat de baan zeker voor langere tijd kan blijven staan, het is immers de bedoeling dat ik de boerderij op den duur ga overnemen. Echter zal ik zeker de eerste jaren er niet altijd zijn in verband met werk en opleiding en dan wil ik ook elders aan mijn baan kunnen bouwen, dan zijn modules ook een uitkomst. Aan een zijde zal er zich achter de baan ook een ruimte bevinden onder het schuine dak welke moeilijk bereikbaar zal zijn, al met al leek het me dus handiger om hem modulair op te bouwen dan vast.

En als ik dan toch bezig ben kan ik altijd mijn 2 neefjes aankijken die wat jonger zijn maar ook zwaar zijn besmet met het virus (of is het genetisch in ons geval), dus misschien komt die beurs ooit ook nog wel
Wat is XPS schuim voor iets?
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
XPS is er in verschillende soorten te krijgen. Het wordt gebruikt als isolatiemateriaal bij de bouw. Vooral als isolatie voor daken. Het is wat makkelijker te bewerken als "piepschuim".

Groet Ronald.
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 03 april 2019, 10:57:45
Modulair bouwen moet een doel dienen

Klinkt alsof er ergens een hoger doel moet worden bereikt. Nonsens. Het enige doel wat modulair bouwen voor deze topic-starter kan zijn, is dat hij plezier beleeft aan het bouwen er van. En of hij er plezier aan beleeft, zal zijn ervaring hem leren.

mvg
Jurrien
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Volgens mij is je citaat iets langer, krijg je wel een andere context.

Gr. Jan
Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ben den Hollander
gast

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Citaat van: Jurrien op woensdag 03 april 2019, 21:08:21
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 03 april 2019, 10:57:45

Modulair bouwen moet een doel dienen


Klinkt alsof er ergens een hoger doel moet worden bereikt. Nonsens.


Nee Jurrien, dat is niet wat ik schrijf. Lees nou even het verhaal.

Ik probeer iets toe te lichten over modulair bouwen, het hoe en waarom en wanneer het zinvol is, wat de voor en de nadelen zijn. Dat is de kracht van een forum.
Ik heb echt geen andere bedoelingen dus zoek ze nou niet, je gaat ze niet vinden.

@Gerrit: XPS vind je in de bouwmarkt, dit komt van Hornbach. Daar heet het Styrisol, fijn spul om op en mee te bouwen.



Gr, Ben.

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ah, die meuk, die ligt er nu ook zat voor de isolatie volgens mij. Zal de bouwvakkers vragen of ze de platen die overblijven laten liggen  :D
Nooit geweten dat dat XPS wordt genoemd, ik dacht meer aan een soort PUR-schuim.

Re: Nieuwe ruimte, nieuwe baan
Ik heb uitgetekend wat ik al heb aan elementen voor het station. de maten zijn niet precies en er is een lichte boog in delen van het perron rond de stationshal.