Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modulaire hulp

Gestart door JustAJ woensdag 27 maart 2019, 14:33:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modulaire hulp
JustAJ
gast

Modulaire hulp
Beste iedereen,

Lang geleden heb ik m'n eerste startset gekregen (de 29530) en in de loop van de tijd alle uitbreidingen gekocht. Ook de verzameling locs en wagons is gestaag gegroeid. Af en toe heb ik een losse baan neergelegd, maar die kon door ruimte gebrek niet echt blijven liggen. Ruimte heb ik nog steeds niet, maar ik wil toch aan een baan beginnen! Mijn plan was om het modulair te maken, zodat ik er eenvoudig aan kon bouwen, en het ook weer eenvoudig weg kan zetten.

Ik zat te denken aan modules van 1 meter x 80 cm, om zo de standaard te volgen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden tenslotte? Maar, dan heb ik ook keerlussen nodig, ik vind het wel leuk als m'n treintjes door kunnen rijden. Deze keerlussen heb ik als volgt gemaakt:


In de lus hierboven wil ik dan een soort boerderij maken. Huisje, wat veldjes met graan bijvoorbeeld, bloemen, beestjes, etc.


En in deze lus wilde ik een dubbele lokloods zetten, met een soort bouwplaats waar er onderhoud voor stoomlocs plaatsvind.

So far, so good. Hierna was echter mijn inspiratie op. Wat ga ik tussen deze lussen doen? En is dit idee wel handig? Ik wil uiteindelijk rond de 4 meter uitkomen, dus dan komen er nog 2 modules tussen. Echter, de keermodules vallen weer ruim buiten de modules van 1 meter x 80 cm die ik bedacht had. Is het misschien dan toch niet beter om de standaard ovaal te pimpen, en dan modules van 1 x 1 meter te maken? Dan heb je ook nog eens meer rijruimte.

Omdat dit mijn eerste baan is wil ik het liefst ook nog niet met verdiepingen gaan werken, tenzij dat echt niet zo moeilijk is. Ik heb ergens op het internet (waar weet ik helaas niet meer) een 20-tal PDF's gevonden met Märklin baanplannen, daar heb ik een erg leuk plan in gezien, maar dat heeft 2 verdiepingen en kan je lastig doormidden snijden, maar lijkt me wel erg leuk. De PDF kan ik helaas niet bijvoegen omdat deze te groot is, hier is een linkje waar ik de plaatjes even heb gezet: https://imgur.com/a/k13Gged

Willen jullie mij helpen met ideeën?

Misschien is wat meer informatie wel handig:
3-rail dus (dat lijkt me een inkopper ;) )
Schaal H0
C-rail
Tijdperk 3? Maar dat is geen harde eis hoor, meer erg soft
Eenvoudig in modules op te breken
Qua passagierstreintjes heb ik vooral klein spul. Verder goederen, maar dat kan je opbreken zoveel je wil natuurlijk

Heel erg bedankt alvast, en ik kijk uit naar de reacties!
Groeten,
Arjen
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Modulaire hulp
Beste Arjen,

Ik ben voor mezelf ook bezig met modulaire banen te bedenken. Maar ben aan het denken om te werken met de maten van: https://www.c-trak.nl/ en daar varianten op.

Maten van een zo'n module zijn 53,2*53,2 cm (lengte van 1* 24188 en 2* 24172. Ik zal kijken of ik vanavond een voorbeeld van mijn uitwerking kan laten zien.

Met deze maten hoef je niet te zagen in de rails en met een lengte van 1 meter moet je dat wel.
Re: Modulaire hulp
JustAJ
gast

Re: Modulaire hulp
Oh dat is ook interessant zeg! Grappig idee ook om zulke kleine modules te maken!
ik ben erg benieuwd naar jouw idee met deze modules

Citaat van: BR 66 op donderdag 28 maart 2019, 14:32:41
Met deze maten hoef je niet te zagen in de rails en met een lengte van 1 meter moet je dat wel.

Dit is echter niet helemaal waar. Als je een lengte van 1080mm aanhoud, heb je precies de lengte van 3x de 24188 en 3x de 24172 ;)
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modulaire hulp
Met modulebanen heb ik geen ervaring, maar het lijkt me dat je bij de eindmodules niet per sé de standaardmaat hoeft te volgen. Als je de modules ooit samen met modules van anderen wilt gebruiken, moeten de tussenmodules natuurlijk passen, dus moet je je aan de afgesproken standaardmaten houden, maar aan de uiteinden mag het toch best groter (of kleiner) zijn?

Iets anders: met de keerlussen zie ik een mogelijk probleem. Stel, er rijdt een trein naar rechts op het achterse spoor in het 1e plan. Via de keerlus kan 'ie keren, en dan rijdt 'ie dus naar links op achterste spoor. Maar hoe moet diezelfde trein dan opnieuw keren? Aan de keerlus in het 2e plan heb je dan niets. Gelukkig is dit heel gemakkelijk te verbeteren door in het 2e plan een paar linker- in plaats van rechterwissels te gebruiken.

Nog iets: Een bocht R1 direct aan een bocht R2 in tegengestelde richting is niet ideaal. Er is één plaats waar dit voorkomt: de binnenbocht van de meegebogen wissel rechtsvoor in het 1e plan is R1, en die ligt tegengesteld aan de wisselbocht van een gewone wissel en die is R2. Zo'n sterke richtingsverandering geeft een iets vergrote kans op ontsporingen en wissels helpen daar ook al niet bij. Je schrijft dat je alleen klein spul hebt, dat is op zich wel gunstig, dat ontspoort minder snel. Langzaam rijden helpt ook. Maar het is beter om zo'n richtingverandering te vermijden, met een recht stukje ertussen bijvoorbeeld. Of je gebruikt een slanke meegebogen wissel, dan is de bocht geen R1 maar R3. Dan moet je wel aan het puzzelen om de keerlussen weer te laten aansluiten.

In het 2e plan zou ik zelf twee van de wissels vervangen door een dubbele kruiswissel. Dat geeft een wat rustiger rijverloop dan het slingeren over de drie wissels op een rij. Ook dan wordt het weer puzzelen om de keerlus weer passend te krijgen, maar het is er maar eentje, dat is wel te doen. Of je gaat nog een stap verder en gebruikt een kruiswissel en een driewegwissel, dan kan bijvoorbeeld zoiets als het onderstaande plan. Zoals je ziet, is het keerlusprobleem bij deze variant ook meteen opgelost.
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Modulaire hulp
Hier een voorbeeld hoe je dan een de keerlus kunt maken uit een 4-modules.

Je kunt altijd naar believen rechtdoorgaande modules toevoegen om links-rechtse bochten tegen te gaan.
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modulaire hulp
Over tegengestelde bochten gesproken: ook hier ligt een bocht R1 tegengesteld aan een R2, en bovendien zijn er nu zelfs twee tegengestelde bochten R1. Dat is geen aanrader.

Het plaatje maakt echter het idee achter de modulaire opzet wat duidelijker voor me, en ik ben er nog even mee aan de gang gegaan. Bijna hetzelfde kan ook met wat ruimere bochten: R2/R3 respectievelijk R2/R2. En met de juiste passtukjes komt het rechtsvoor weer heel mooi uit. Of past dit niet bij de modulaire opzet?
Re: Modulaire hulp
JustAJ
gast

Re: Modulaire hulp
Ik vind de ideeën ontzettend leuk!
Ik was al wat aan het meten geslagen of ik toch niet een baan van 2.50 x 1.30 meter aan het plafond kon hangen, en dan een baan zoals gelinkt in mijn startpost maken. Maar ik vind het idee van de modules van 53 cm ook wel erg leuk!

Een bedenking die ik had was dat je dan alleen niet heel veel ruimte voor scenery heb, zoals bijvoorbeeld een station(plein). Maar dan zou je natuurlijk altijd een module toe kunnen voegen met alleen scenery.

Als je de plaatjes bekijkt die ik in mijn startpost gelinkt heb, zie je dat daar ook veel schuin gewerkt word; de rails ligt schuin over de plaat heen. Ik zie niet echt hoe dat in zo'n module van 53 cm past, heeft daar iemand ideeën bij?

Van het weekend ga ik is kijken of ik een ontwerp kan maken van de keerlus met locloods

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 28 maart 2019, 17:15:47
Je schrijft dat je alleen klein spul hebt, dat is op zich wel gunstig, dat ontspoort minder snel.

Ik heb wel wat groter spul, voornamelijk de 37083 met de 42750 sleep erachter, maar ik snap dat het lastig word om daar een mooie baan voor te maken op mijn ruimte
Re: Modulaire hulp
JustAJ
gast

Re: Modulaire hulp
Citaat van: BR-59 op vrijdag 29 maart 2019, 05:36:21
Bedenk voor het idee van Rob wel hoe je het voor elkaar gaat krijgen om de rails in elkaar te gaan schuiven, want je moet twee kanten tegelijk op. Ga je de uiteinden verwijderen, dan iets verzinnen hoe je de moduledelen met zo weinig mogelijk marge aan elkaar bevestigd.
Daarbij kost het in elkaar zetten van de modulebaan de nodige tijd en ook is het goed om na te denken over hoe je de modules onderling elektrisch gaat verbinden.

Ik had gevonden dat men bij reguliere modules daarvoor een SCART-stekker gebruikt, dat vond ik wel een erg goede optie. Door daarmee te specificeren dat bijvoorbeeld pin 1 voor der middenrail is, pin 2 voor de bielzen, etc, heb je een mooie standaard en kan je ze eenvoudig aansluiten.

Citaat van: BR-59 op vrijdag 29 maart 2019, 05:36:21
Kernvraag is: Hoe vaak ga je baan in elkaar zetten?

Dat is ook een goede vraag! Ik wil ze per stuk maken, en soms tijdelijk aansluiten om een rondje te rijden en daarna weer op te bergen. Als ik er straks de ruimte voor heb zet ik ze neer en gaan ze niet meer uit elkaar.
Ik zit nu te twijfelen omdat ik waarschijnlijk ook een van van max 2.50 x 1.30 op kan hangen aan het plafond waarschijnlijk
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modulaire hulp
Citaat van: JustAJ op vrijdag 29 maart 2019, 11:02:00
Ik had gevonden dat men bij reguliere modules daarvoor een SCART-stekker gebruikt, dat vond ik wel een erg goede optie. Door daarmee te specificeren dat bijvoorbeeld pin 1 voor der middenrail is, pin 2 voor de bielzen, etc, heb je een mooie standaard en kan je ze eenvoudig aansluiten.

Goed, zou niet zo snel voor scart kiezen. Ben meer van het stevigere werk: XLR-stekkers en delen. Deze zijn in 3 tot 8 pinnen per stekker te krijgen.

Citaat van: JustAJ op vrijdag 29 maart 2019, 11:02:00
Dat is ook een goede vraag! Ik wil ze per stuk maken, en soms tijdelijk aansluiten om een rondje te rijden en daarna weer op te bergen. Als ik er straks de ruimte voor heb zet ik ze neer en gaan ze niet meer uit elkaar.
Ik zit nu te twijfelen omdat ik waarschijnlijk ook een van van max 2.50 x 1.30 op kan hangen aan het plafond waarschijnlijk

Goed, je kan ook eens kijken naar Bogen oplossing. Door halve of kwartjes te maken nemen ze niet veel ruimte in.

Groet Ronald.
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modulaire hulp
Citaat van: JustAJ op donderdag 28 maart 2019, 21:58:36
Maar ik vind het idee van de modules van 53 cm ook wel erg leuk!

Een bedenking die ik had was dat je dan alleen niet heel veel ruimte voor scenery heb, zoals bijvoorbeeld een station(plein). Maar dan zou je natuurlijk altijd een module toe kunnen voegen met alleen scenery.

Als je de plaatjes bekijkt die ik in mijn startpost gelinkt heb, zie je dat daar ook veel schuin gewerkt word; de rails ligt schuin over de plaat heen. Ik zie niet echt hoe dat in zo'n module van 53 cm past, heeft daar iemand ideeën bij?

Van de post van BR 66 heb ik opgestoken dat je best een module van 53 x 106 kunt maken als het uitgangspunt 53 x 53 cm is. Dat kun je doen als de sporen anders niet goed uitkomen op de grenzen van de modules, zoals bij enkele voorbeelden hierboven, maar ook voor scenery. En als dat nog te klein is, maak je gewoon een module van 106 x 106, of 53 x 159, enzovoorts.

Citaat van: JustAJ op donderdag 28 maart 2019, 21:58:36
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 28 maart 2019, 17:15:47
Je schrijft dat je alleen klein spul hebt, dat is op zich wel gunstig, dat ontspoort minder snel.

Ik heb wel wat groter spul, voornamelijk de 37083 met de 42750 sleep erachter, maar ik snap dat het lastig word om daar een mooie baan voor te maken op mijn ruimte

Da's inderdaad een hele grote loc, en ook grote wagens; precies het soort rijtuigen dat zou kunnen ontsporen op tegengestelde R1/R2 bochten. Wel een hele mooie loc. Ook op een niet al te grote baan vind ik hem met vier rijtuigen erachter nog steeds fraai. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik het minder mooi vind als hij door een R1 bocht gaat. Ik heb bijna dezelfde en vanochtend heeft 'ie een flink stuk poos gereden, maar afgezien van het afslaande spoor op een dubbele kruiswissel waren alle bochten minimaal R3. Dan komt de trein goed tot z'n recht. Maar ja, een R3-bocht van 90° past niet in 53x53, dus als je dat zou willen, moet je toch echt een grotere maat voor de modules gebruiken. Ik denk dan aan 72 x 72 cm: daar past een R5-bocht van 90° in, en bovendien is 72 cm precies de lengte van 2 x 24188 + 2 x 24172.
Re: Modulaire hulp
JustAJ
gast

Re: Modulaire hulp
Citaat van: ronaldk op vrijdag 29 maart 2019, 12:30:24
Citaat van: JustAJ op vrijdag 29 maart 2019, 11:02:00
Ik had gevonden dat men bij reguliere modules daarvoor een SCART-stekker gebruikt, dat vond ik wel een erg goede optie. Door daarmee te specificeren dat bijvoorbeeld pin 1 voor der middenrail is, pin 2 voor de bielzen, etc, heb je een mooie standaard en kan je ze eenvoudig aansluiten.

Goed, zou niet zo snel voor scart kiezen. Ben meer van het stevigere werk: XLR-stekkers en delen. Deze zijn in 3 tot 8 pinnen per stekker te krijgen.


Oh dat ziet er ook heel goed uit! Die kan je ook eenvoudig in het frame van een module plaatsen!

Citaat van: ronaldk op vrijdag 29 maart 2019, 12:30:24
Citaat van: JustAJ op vrijdag 29 maart 2019, 11:02:00
Dat is ook een goede vraag! Ik wil ze per stuk maken, en soms tijdelijk aansluiten om een rondje te rijden en daarna weer op te bergen. Als ik er straks de ruimte voor heb zet ik ze neer en gaan ze niet meer uit elkaar.
Ik zit nu te twijfelen omdat ik waarschijnlijk ook een van van max 2.50 x 1.30 op kan hangen aan het plafond waarschijnlijk

Goed, je kan ook eens kijken naar Bogen oplossing. Door halve of kwartjes te maken nemen ze niet veel ruimte in.

Hier snap ik niet echt wat je bedoelt. Wil je dat is uitleggen?

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 29 maart 2019, 13:20:01
....

72cm is dan misschien een betere optie! Dat is ook nog erg handzaam, maar net ff wat groter enzo. Goed idee, daar ben ik dan meer fan van denk ik.
De BR10 vind ik een erg gave loc ja! Ik ben meer van de kleine locs omdat dat gewoon handiger is qua ruimte, maar ik ben er erg blij mee. In de verkoop sectie hier op het forum zag ik het rode insidermodel, die zou ik er graag nog bij willen, die vind ik ontzettend gaaf. Maar m'n spaargeld laat het nog niet toe. (ik heb mezelf maar spaargeld gegeven, anders jaag ik er gerust een maandsalaris doorheen).
Welke BR10 heb jij?
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modulaire hulp
Citaat van: JustAJ op vrijdag 29 maart 2019, 19:14:42Welke BR10 heb jij?
Deze. Ook vandaag heeft 'ie alweer gereden, het blijft een fraai gezicht.
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Modulaire hulp
Bentink heeft ook een leuk module systeem!
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modulaire hulp
hoi,

Citaat van: JustAJ op vrijdag 29 maart 2019, 19:14:42
Hier snap ik niet echt wat je bedoelt. Wil je dat is uitleggen?

Iedereen laat hier complete bakken met bogen zien. Je kan ook gewoon alleen een paar bogen maken. Dus alleen net iets breder dan het spoor zodat je vrij smalle modules hebt. Die bogen zijn dan een stuk beter hanteerbaarder dan complete bakken van bijvoorbeeld 1,00x1,00m of nog groter.

Groet Ronald.
Re: Modulaire hulp
WalterS
gast

Re: Modulaire hulp
Je zou ook eens te rade kunnen gaan bij modulebaan.nl. Daar zijn recent uiterst lichte keerlussen gemaakt, volgens het principe wa Ronald schets. Deze zijn succesvol gebruikt tijdens Ontraxs. Ze wegen vrijwel niks, en je bergt ze op op een heel klein plekje. Overigens, ik snap niet goed waar de angst voor het inkorten van rails vandaan komt. Huppeteee, gewoon de zaag er in.

Walter

KLIK
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Modulaire hulp
Citaat van: WalterS op donderdag 04 april 2019, 07:06:29Overigens, ik snap niet goed waar de angst voor het inkorten van rails vandaan komt.

Ik snap dat best, en denk dat het alles te maken heeft met de keuze voor C-rail. Ik heb geen moduleplannen, anders zou ik K-rail willen gebruiken, juist omdat het inkorten bij rails zonder bedding gemakkelijker is.
Re: Modulaire hulp
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modulaire hulp
Roco setje om rails met en zonder bedding messcherp door te zagen......

Gr. Jan