Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

roest/vuil in het ballast

Gestart door Hans 2.0 TDI maandag 01 april 2019, 14:20:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roest/vuil in het ballast
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
roest/vuil in het ballast
Ik rij met C rail en naast deze rail (en tussen de dubbelsporen) breng ik ballast aan. Al met al lukt dat best goed maar ik vind het allemaal wat te clean (lees grijs). Mijn vraag is dan ook wat ik het beste kan doen om zowel de rail als het ballast er wat vuiler/roestiger uit te laten zien. Ik heb geen airbrush dus zou e.e.a met een penseeltje moeten doen maar welke kleur (en welke soort verf) gebruiken jullie?. Gr Hans
Re: roest/vuil in het ballast
Hoi Hans,
Sinds ik zelf wat ben gaan aanklooien met ballast, kan ik je zeggen dat de soort verf weinig uitmaakt, althans voor mij.
Met acrylverf die in water oplosbaar is, maak je een roestbruin of modderkleurig mengsel. Flink verdunnen met water of ander verdunningsmiddel, bijvoorbeeld ruitensproeiervloeistof (winterspul) en dan gewoon kwasten. Over de ballast, eventueel ook de bielzen.
Ik weet niet hoe C-rail zich houdt, maar de bedding is gewoon plastic en dus te verven.
Heb je alles gehad, rustig laten drogen en de volgende dag kijken hoe het is geworden
Je kunt het procedé nog eens herhalen. Bij voorkeur met een beetje afwijkende kleur. Je kunt ook wat spelen met meer of minder verdunde verf. Dan krijg je een vlekkerig effect en dat is in echt ook vaak zo. Er wordt eens wat gerepareerd of gemorst en dat heeft allemaal effect.
Niet bang zijn, gewoon lekker kliederen. Laag over laag, want zo gaat het in het echt ook. En steeds met fors verdunde verf, zoals een wash.

Groet,

Peter
Re: roest/vuil in het ballast
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: roest/vuil in het ballast
Hoi Hans,

Ik doe het -na-droging- met bruine foundation. Aan te brengen (deppen/vegen) met een zachte kwast.
Blijft prima zitten  ;) Ook op de C-rail.

Grtz Tony
Re: roest/vuil in het ballast
Dag Hans,
Ik heb zelf M-rail maar dit moet niet veel uitmaken denk ik. Ik gebruik zwart fijn grind van de intr*tuin. Als dit droog is, verf ik alles met lichtbruine acrylverf van acti*n. Als alles goed droog is, drybrush ik de rand langs de rails met zwarte acrylverf, tevens van acti*n.
De bruine kleur zit al dicht tegen een roestkleur aan, dus voor rails is dit prima. Omdat de ballast zelf zwart is, kleurt het bruin een stuk donkerder dan hij oorspronkelijk is. Na het licht drybrushen ontstaat er echt een ?vuil? randje aan de binnen en buitenkant van de railstaaf.
Ik probeer mijn scenery met goedkope en simpele materialen te bouwen. Qua kleur ben ik wel van mening dat het echt een kwestie van smaak ik. Dus dat zal je voor jezelf goed moeten bepalen. Als je het nog niet hebt gedaan, misschien wat test strookjes maken, zodat je kan zien hoe verschillende kleuren reageren op jouw ballast.
Hoop dat je er wat aan hebt. Succes

Gr joost
Re: roest/vuil in het ballast
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: roest/vuil in het ballast
Bij het opruimen kwam ik wat potjes verf tegen (waterbasis) dus ik ga wat proefstukjes maken om te zien wat het mooiste is. Dank voor jullie reacties  :thumbup: