Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?

Gestart door MCN maandag 01 april 2019, 11:57:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Hallo iedereen,

Ben geen kei in elektronica maar zat eens te bedenken of ik geen losse led's kan aansluiten op de DR4018
Mijn idee is om de DR4018 te programmeren naar preset 7 (NS 3 licht sein) en dan hierop 3 leds aan te sluiten om zo een sein aan te sluiten.
Ik kwam hierop omdat ik al 2 dwergseinen erop heb aangesloten en ik eigenlijk meer seinen wil hebben om te gebruiken voor mijn testbaan.
Juist omdat ik nog aan het testen ben wil ik (nog) geen grote uitgave doen voor de seinen.
Dan leek mij dit een goedkope oplossing en ik heb een beter overzicht op mijn testbaan.

Als dit gewoon mogelijk is, dan sluit ik de min aan van led1 (rood) op de OUT1 nr 1, led 2 (geel) op nr 2, led 3 (groen) op OUT 2 nr 4 en de plussen van deze 3 led's met weerstand op de OUT1 C
Volgens mij simpele kennis is dit ook zo gedaan met het dwergsein van digikeijs (DR701)

Is dit echt mogelijk of zie ik iets over het hoofd??
Raymond.
Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Kun je gewoon doen.
Mooiste is om voor elk ledje een eigen weerstand te gebruiken.
1000-1500 ohm werkt prima

Je kunt ook nog een 4e led doen die de cijferbak imiteert.
Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Citaat van: Hero op maandag 01 april 2019, 12:03:12
Kun je gewoon doen.
Mooiste is om voor elk ledje een eigen weerstand te gebruiken.
1000-1500 ohm werkt prima

Je kunt ook nog een 4e led doen die de cijferbak imiteert.

Dank je wel,

Heel mooi en ook een goede tip van de cijferbak!!
Ga ik verder kijken om mijn sein na te maken  :D

Raymond
Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Het is al een wat ouder topic maar ik kwam hier uit door een zoekopdracht.
Ik heb zelf een sein gemaakt in een testopstelling.
Ik heb 3 LED's op een experimenteerbordje aangesloten op de DR4018 zoals hierboven beschreven maar ik krijg het niet werkend.

Ik heb CV 47 ingesteld op preset 7, het eerste adres op 1, protocol DCC. De rode LED van mijn 'sein' brandt continu.

Ik bedien de DR4018 met de MS2 door het schakelen van de wissels 1, 2 en 3. Ik zie aan het rode lampje van de DR4018 wel dat hij de commando's ontvangt maar daarna gebeurt er niets met de LED's.
De MS2 is ingesteld op DCC voor de wissels.

Ik heb de DR4018 een paar keer gereset middels waarde 8 in CV 8 en ben opnieuw begonnen maar zonder resultaat.
Uiteindelijk heb ik de DR4018 gereset en daarna een wisselmotor aangesloten op de eerste uitgang. Het valt me op dit deze nu constant onder spanning staat en dat hoort niet in de basisconfiguratie. Dat zou er op kunnen wijzen dat de reset niet gewerkt heeft lijkt me.

Ik kan bij de DR4018 niet zien op het programmeren wel geslaagd is. Als ik een loc programmeer via POM zie ik altijd het licht even uitgaan. Op de DR4018 is er niet zoiets. De rode programmeer LED knippert ook niet even. Klopt dat?
Instellen van adres gaat wel in 1 keer goed dus het is wel goed aangesloten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Heeft iemand nog tips voor me hoe dit werkend te krijgen?
Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
 @citaat / @AlbertG : Kijk even in de handleiding of je de juiste present gebruikt. Ik heb namelijk gewoon leds op de DR4018 zitten voor mijn gebouwen. Die kan ik per aansluiting schakelen. De + is de gezamelijke de - wordt geschakeld. Het uitlezen van de Present kan gewoon niet. De DR4018 heeft niet de mogelijkheid om CV47 uit te lezen.

Groet Ronald.
Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Hoi Ronald,
Ik gebruik de juiste preset. Ik heb ook andere geprobeerd, bijvoorbeeld die voor 2 LED's maar in alle gevallen geeft de DR4018 'niet thuis'.

Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Ik zou het adres even opnieuw programmeren in je decoder.
Knopje indrukken,wissel 1 schakelen en rode programmerend gaat automatisch uit.
Re: Digikeijs DR4018 losse led aansluiten?
Er is iets vreemds aan de hand met deze decoder, ondanks herhaaldelijk resetten (CV 8 = 8).
Ik maak even een nieuw topic aan.

Bedankt voor de input.