Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sanditetrein

Gestart door Ragoem zondag 31 maart 2019, 16:00:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sanditetrein
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Sanditetrein
Een paar weken geleden kwam ik met het rond struinen op het internet een voor mij opvallende foto tegen, twee 1700 lok's met daartussen een wagen met een witte container er op. Na wat uitzoek werk kwam ik er achter dat dit een van de Sanditetreinen is die iedere herfst door ons land rijden.
Ik zag er wel een uitdaging in om dit na te bouwen.
Dus eerst maar eens uit zoeken wat ik hiervoor nodig heb.

a. een 20 voet container
b. een Regs wagon
c. stryreen
d. verf
e. transfers

De eerste was wel aanwezig maar niet bedoeld om om te bouwen, dus op naar Houten (wat toch het eerst volgende weekend was :) ) opzoek naar een donorcontainer en een Regs wagon.
De eerste was snel gevonden bij mijn vaste containerman in Houten, hij had nog wel een verkleuren 20 voet container voor een leuk prijsje voor mijn project.
De Regs koste wat meer moeite maar werd in de loop van de middag ook gevonden.

Styreen had ik (dacht ik) wel in huis net als verf.
De transfers ga ik proberen om ze zelf te maken, en dus transfervellen bestellen op het net.

De donorcontainer en de Regs:


Eerst maar eens kijken hoe de container aangepast kan worden, het frame moet namelijk 20 voet blijven maar het dichte gedeelte moet ongeveer 2.5 á 3 voet ingekort worden.
Daarvoor moet de contrainer uit elkaar om te kijken hoe hij ingekort moet worden.


Vanwege de constructie van het model besloten om een deel van het frame zelf na te maken.
Hieronder is te zien wat er van het orginele frame verwijdert moet worden.


De wanden worden ingekort en nieuwe framedelen worden gemaakt en gepast.


De twee zijwanden worden voorzien van een hoekprofiel waar later de kopwand aanvast gelijmt kan worden.


Alle delen worden vastgelijmd met onderstaande als resultaat.


Met een paar hoekprofielen een schakelkast in elkaar gezet. Tevens een verstevigingsbalk aan de bovenkant gemaakt.


Een paar plaatjes aan de zijkant lijmen en je hebt een kastje op poten, en onderin de container een klein vloertje gelijmt om het kastje op te zetten.


Toen was het een paar dagen wachten tot de juiste profielen binnen waren aangezien ik iets dunnere nodig had die ik natuurlijk niet in huis had. Maar eenmaal binnen begonnen aan het "trap"frame aan de zijkanten van het open deel (sommige Sanditecontainers hebben hier een schuine verstevigingsbalk maar ik vond deze versie leuker). Ook begonnen om de kopwand in de grondverf te zetten (wat achteraf niet nodig was) ivm het kastje wat ervoor moet komen.


Van hetzelfde dunne profiel een hekwerk gemaakt om de kopsekant van de container mee af te sluiten en de regelkast te beschermen.


Toen was het tijd voor de spuitkabine.


De container is klaar om stikkers en tekst te worden voorzien. De regelkast moet nog wel van een licht grijs kleurtje krijgen.


Terwijl ik bezig ben om een transfervel vol te maken met Photoshop ook maar een van de Regs aangepakt.
Wagon is uitelkaar gehaald en voorzien van een verbleekwaas, daarna weer inelkaar gezet zonder de rongen, om hem te voorzien van stof en ander vervuiling. De rongen komen er aan het eind weer op.


Ook de schakel kast krijgt een kleurtje met de airbrush, de voet word later met een penseeltje gedaan.


Inmiddels is alles voorzien van matte blanke lak, de rongen zijn weer geplaatst en de container is van een lichte zwarte wash voorzien om de details wat beter naarvoren te laten komen. Ook zijn de borden met "Gladheidsbestrijding" op de zijkanten geplakt. Deze zijn niet op alle containers te vinden maar heb de mijne wel voorzien zodat direct duidelijk is wat deze combi doet.






Uiteindelijk heeft dit "tussendoor projectje" wel iets langer geduurt als de bedoeling was, maar ik ben voor nu tevreden.
Welke lok er mee gaat rijden weet ik nog niet, al wel gezien op het internet dat er verschillende combinaties/vervoerders mogelijk zijn voor een Sanditetrein

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Sanditetrein
Ben den Hollander
gast

Re: Sanditetrein
Leuk projectje, goed gedaan. :)
Re: Sanditetrein
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Sanditetrein
Zeer interessant project en mooi uitgevoerd.  :arrow: :thumbup:  :thumbup:
Re: Sanditetrein
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sanditetrein
Leuk gedaan  :thumbup:

groet
Harald
Re: Sanditetrein
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Sanditetrein
Heel mooi gedaan  :thumbup: :thumbup: