Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?

Gestart door Firstborneagle woensdag 13 februari 2019, 13:16:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Ik heb  nog een donker blauwe truck van herpa liggen. Om er een eigen projectje van te maken moet die eigenlijk wit zijn. Kun je de verf er af strippen met bijvoorbeeld sticker verwijderaar?. Iemand hier met ideeën?
Groet Arend
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Ik heb een keer een Marklin loc (3021) van verf ontdaan door deze een nachtje in een bak water met een vaatwasserblokje erin te laten liggen.
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Als de truck van kunsstof is dan met het vaatwas blokje.
Is hij van een metaal legering dan in de remolie.

Grt,wim.
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
De truck is van kunststof. Nu is een aanzienlijk deel van de truck zwart. Kan de basis ook zwart zijn? Of worden ze altijd wit?
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Het demonteren gaat wel aardig goed. Behalve de cabine krijg ik niet verder uit elkaar. Is daar een handigheidje bij? Dit geld ook voor de gril. Waar de144l  530 op staat krijg ik ook niet los
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Ik riep te snel om hulp  :P
Het zijn wel érg veel onderdelen  :?
Hopelijk krijg ik dit weer samengesteld.
Nu een nachtje in een bakkie.

Iemand alvast suggesties hoe ik hier een mooi kleurenpatroon op krijg?
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Dit wou ik proberen  :?
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
De Herpa trucks worden in diverse kleuren geproduceerd.
De basiskunststof heeft ook de basiskleur van het model. Daarna word het model bedrukt dmv tampondruk.

Dus het enige wat je zou kunnen bereiken, is dat door een een of ander agressief middel je de bedrukking zou kunnen verwijderen.
Maar het plastic zou ook aangetast kunnen worden door te hoge temperatuur of weekmakers/oplosmiddelen.

Het beste kan je op zoek gaan naar een witte cabine.
Anders de cabine na het voorzichtig verwijderen van de tekst ed met een grijze primer dun spuiten, (wel dekkend en misschien in 2 keer..) en daarna wit spuiten. Maar let op dat je wel hele dunne lagen aanbrengt, anders gaan de details verloren, maar ook de onderdelen onderling zullen niet zo goed meer in elkaar passen.

Succes met je project.

Mvg. Marcel
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Klopt inderdaad. De cabine was vanochtend nog steeds blauw
:(
Re: Kun je een herpa truck van de verf ontdoen?
Ik werk heel veel met Herpa's, ze zijn gegoten met gekleurd plastic. De kleur die buiten zit is de kleur van het hele plastic. ontvetten en licht schuren; dan in de primer spuiten. Neem Tamiya fijne witte primer. Action en Valleyo Primer heb ik ook geprobeerd, maar deden het modelletje wat smelten. soms moet je met een kwastje de randjes nog wat bijwerken met primer. Deze spuit ik dan in de dop van de spuitbus zodat het makkelijk aan te brengen is. Tegenwoordig doe ik dit al voor het spuiten om een mooier egaal geheel te krijgen