Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail

Gestart door Vic1956 zaterdag 30 maart 2019, 20:09:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Beste treintjesliefhebbers,
Ik ben bezig mijn baan uit te breiden en ga C rails combineren met K-rails. Nu stuit ik op een informatie uit een gebruiksaanwijzing van een van mijn locomotieven, zie bijhorende foto.
Ik vermoed dat dit wil zeggen dat tussen overgangsrail 24922 en de andere C- rails er altijd een rechte C-rail moet geplaatst worden (Om ontsporingen te vermijden?). Met andere woorden:  een C-rail-bocht direct voor het overgangsrail 24922 is niet toegestaan.
1° Interpreteer ik dat juist?
2° Hoe lang moet de rechte C-rail zijn dat voor het overgangsrail 24922 geplaatst wordt? Moet dat een 24172 zijn? Is een 24094 ook voldoende? Of misschien nog korter ook mogelijk?
3° Heeft iemand ervaring om deze regel niet toe te passen en toch dadelijk een gebogen  C-rail op het overgangsrail 24922 aan te sluiten? Geeft dit onherroepelijk problemen?
Alvast bedankt om mij ter hulp te schieten.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Volgens mij wil het plaatje alleen maar duidelijk maken dat je niet rechtstreeks een C-rail kunt aansluiten op K-rail.
Daartussen zal steeds de overgangsrail gebruikt moeten worden en die kan direct aangesloten worden op een geboden C-rail.
Dus: gebogen C-rail / overgangsrail / rechte of gebogen K-rail

Cees
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Ik heb een paar handleidingen van m'n eigen locs er op nageslagen. Bij de BR 65 (39650) staat hetzelfde plaatje, bij anderen weer niet. Ik heb alleen C-rails, maar voor het geval ik dat in de toekomst ook met K-rails zou willen combineren, ben ik nu wel nieuwsgierig geworden.

@citaat Toen ik naar dat plaatje keek, vroeg ik mezelf ook even af of dat het misschien was. Maar waarom staat dit plaatje dan in de handleiding van sommige locs maar niet van anderen? Dat wijst er eerder op dat er iets bijzonders aan de hand is, iets dat niet voor alle locs geldt. Niet erg duidelijk hoor, zo'n plaatje.

Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Zou het te maken kunnen hebben met de voorloopassen? Je "stijgt" namelijk van K naar C en dan gelijk weer vlak. Als dan gelijk een C bocht volgt heb je denk ik een grotere kans op ontsporingen.
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Het betekend gewoon dat je niet een k-rail rechtstreeks op een c-rail kunt aansluiten, dus altijd een overgangrail gebruiken.
Precies ook wat Cees zegt.
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Nee. In de tweede tekening staat expliciet een rechte C-rail getekend tussen de overgangsrail en de bocht, die zal er dus echt tussen moeten.
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Wat dachten jullie van de 1: 87, 93, 100 schaal personenwagens? Zonder tussen-rail staat een draaistel op K en de andere gelijk in de bocht C. Dat gaat bij hoge snelheden fout.
Lengte van de tussen rail zal dus 24172 of 24188 moeten zijn om dat ´recht´ te trekken. Met een halve railstuk ben je er niet.
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Ik heb ook al de  handleidingen van mijn locs nagekeken. Ik merk inderdaad  dat het de locs zijn met complexere wielstelsels (Veel assen, voorloopassen en dergelijke) waarvoor deze informatie wordt vermeld. Bij de eenvoudigere modellen wordt deze info niet meegegeven. Het probleem heeft dus specifiek  te maken met bepaalde locs. Het zal dus toch noodzakelijk zijn een recht C- rail te plaatsen tussen het overgangsrail en de C-rail bocht om problemen te vermijden, hoogstwaarschijnlijk ontsporingen. Moest iemand mij toch nog meer informatie kunnen verstrekken dan zou ik dat ten zeerste op prijs stellen.
Alvast bedankt ,
Vic
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
 @citaat  @citaat en  @citaat @citaat  @citaat
Met andere woorden, als je maar langzaam rijdt, is die extra rechte rails niet nodig?

Ik heb wel eens wat ontworpen in C-rail, maar met een draaischijf, dus daar waren ook overgangsrails voor nodig. En aan zo'n overgangsrail legde ik soms een gebogen rail (24912 c.q. 24315, als ik het me goed herinner). Bij de draaischijf zullen de locs sowieso al langzaam rijden, en rijtuigen hangen er ook nooit achter, dus dan zal het wel goed gaan.

Eigenlijk vraagt dit om een serie tests. Bijvoorbeeld een C-rail bocht R2, dan de overgangsrail en daarna K-rail en dan maar rijden, met allerlei locs, wagens en snelheden. Als het met R2 en hoge snelheden niet altijd goed gaat, wel, dan R3 proberen, enzovoorts.
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Citaat van: Vic1956 op zondag 31 maart 2019, 10:11:55

Het probleem heeft dus specifiek  te maken met bepaalde locs. Het zal dus toch noodzakelijk zijn een recht C- rail te plaatsen tussen het overgangsrail en de C-rail bocht om problemen te vermijden, hoogstwaarschijnlijk ontsporingen.


Klopt, dat is het enige en echte verhaal. Een soort van disclaimer waar je je overigens helemaal niet aan hoef te houden.

Gr, Ben.
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Ik heb gisterenavond al een paar tests gedaan, wel op vrij lage snelheid,  omdat ik schrik had dat bij een ontsporing mijn loc van de tafel zou donderen. Dadelijk na de C-bocht (wel een 24530, dus de grootste straal) het overgangsrail geplaatst. Geen ontsporing. Nu dat ene testje zegt weinig of niets. Zoals jij stelt , Rob, dat zou bij verschillende soorten bochten, verschillende snelheden en verschillende locs moeten uitgeprobeerd worden. Daar ben je wel even zoet mee. Daarom dat ik op het forum hier eens rondvraag, misschien zijn er mensen die hier meer van weten. Waarschijnlijk heeft Marklin deze tests ook uitgevoerd en tot de conclusie gekomen dat ontsporingen tot de mogelijkheid behoren. En dan maar het zekere voor het onzekere genomen en deze info meegeven om later schadeclaims te voorkomen.
Ik vraag dit omdat ik al een heel eind ver zit met mijn baanontwerp en plots op dit ?probleem? stuit dat ik niet dadelijk had ingecalculeerd. Nu ben ik verplicht om een extra recht stuk in een bocht in te voegen wat het spoorverloop misschien veiliger maakt maar wel niet mooier.
Groeten,
Vic
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail

@citaat2 een beetje off-topic,maar hier verkopen ze gebogen overgangsrails:

https://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/index.php?cPath=29_72_48_74
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Citaat van: Vic1956 op zondag 31 maart 2019, 10:34:05

Nu ben ik verplicht om een extra recht stuk in een bocht in te voegen wat het spoorverloop misschien veiliger maakt maar wel niet mooier.


Ik zou zeggen: maak die overgang daar waar het je het beste uit komt. En kopen hoef je niets: met een eenvoudig ijzerzaagje maak je de boel passend en het verschil in profielhoogte / ballastbed vang je op met wat stukjes plastic plaat.

Gr, Ben.

Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Inderdaad gewoon zelf overgang maken.

Gr. Charlie
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Hallo Ben en Charlie,
Inderdaad ik maak waarschijnlijk problemen waar er geen zijn. Ik heb daarnet, met de verschillende locs die ik heb, nog eens getest zonder een extra recht spoor tussen overgangsrail en C-bocht. Geen ontsporingen, ook op volle snelheid, met een paar lange wagons. Ik heb er wel voor gezorgd dat er een ballastbed (reepje kurk van 4mm dik) onder het K-rail ligt. Tegelijk loopt dit reepje kurk ook door onder het K-gedeelte van het overgangsrail.Zo blijft de railstaaf overal op dezelfde hoogte. In feite is dit alsof het C-rail dan gewoon doorloopt. Ik ga er mij verder niet druk over maken. Ik vermoed dat Marklin 100% veilig wou spelen en misschien is de situatie wel anders als er geen ballastbed onder de K rails wordt gelegd want dan zit je inderdaad met een niveauverschil van een 5 tal mm. Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Groeten Vic
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Alvast excuus voor het omhoog schoppen van een oud topic, maar weet iemand het exacte hoogteverschil tussen K-rail en C-rail?
Maw, hoe dik moet het plaatje onder de K-rail worden voor een naadloze overgang van C-rail naar K-rail?
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
5 mm, als je de k-rail direct koppelt aan de c-rail zonder die overgangsrail, M. heeft raillasjes om aan de c-rail te prutsen om ze direct te koppelen;

mvg,
Michel
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Perfect, dank je!
Re: Drie vraagjes in verband met overgangsrail C- naar K-rail
Perfect ? Denk het niet
De beddingen zullen waarschijnlijk wel op gelijke hoogte komen maar de railstaven niet
K-rail is code 100 en C-rail code 90.
Er is dus sprake van een verschil in hoogte van beide railstaven.
Gebruik de flexibele raillassen van Fleischmann no.6437
https://www.fleischmann.de/fde/produkte/gleise/h0-profi-gleis/sonstiges/6437-ubergangs-schienenverbinder.html
Dan kun je de railstaven op excat gelijke hoogte krijgen.
Betekent wel dat de genoemde 5 mm met enkele tienden millimeters verkleind wordt.
Voor mij is het belangrijker dat de railsteven gelijk liggen. De reden waarom kun je wel raden"tik tik tik tik ..........