Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem met stroomvoorziening

Gestart door Jos Wesseling donderdag 28 maart 2019, 20:00:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met stroomvoorziening
Jos Wesseling
gast

Probleem met stroomvoorziening
Ik heb een vrij grote baan met daarop 35 locs. Aangestuurd door 4 Mobile Stations 2. Om deze 4 te kunnen aansluiten maak ik gebruik van een splitter. Origineel van Märklin. Alles wordt met de hand bediend. Dus ook geen elektrisch aangedreven wissels.
Een aantal van deze treinen is  voorzien van binnenverlichting.
Probleem is, dat ik niet meer dan 1 trein tegelijkertijd kan laten rijden. Probeer ik er meer, dan springt de hele installatie al vrij snel op Stop.
Wie weet een oplossing?

Jos Wesseling
Re: Probleem met stroomvoorziening
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem met stroomvoorziening
35 locs. Dat is erg veel Mobile station is niet echt gebouwd voor zoveel locs.

Naar mijn idee kom je echt vermogen te kort en die mobile stations 2 gaan daarbij niet helpen. Met een splitter heb je ze zeker aan elkaar gesloten, maar mobile station 2 heeft in zich zelf geen voeding. Daarvoor is het externe blok nodig. En die heeft maar een beperkte aantal vermogen.
Plaats zeker extra vermogen.

Hoeveel heb je er nu op je baan.
Hoe groot is je baan.

Re: Probleem met stroomvoorziening
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Probleem met stroomvoorziening
  • Welke voeding heb je: 18 VA of 36 VA? De eerste kan bijna 1 A stroom leveren, de tweede bijna 2 A. Dat scheelt nogal.

  • Is de binnenverlichting met leds, of zijn het nog gloeilampjes? Leds zijn veel zuiniger.

  • Heb je al eens op een MS 2 gekeken wat het stroomverbruik van de baan is? Je kunt eerst kijken hoeveel het is terwijl er nog niets rijdt. Hoewel je alles met de hand bedient, zal er namelijk toch al wat stroomverbruik zijn; naast de rijtuigverlichting gebruiken ook de decoders van de stilstaande treinen al een beetje. Als je daarmee de grens van de voeding nadert, weet je wat er aan de hand is en kun je gewoon een deel van de locs en verlichte rijtuigen van de baan halen. Om meer informatie te krijgen, kun je steeds één trein laten rijden en kijken hoeveel extra stroom daarvoor nodig is. Als je dat voor verschillende treinen doet, kun je bepalen welke er eventueel nog tegelijk kunnen rijden zonder dat je tegen de grens aanloopt.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Dag Tony,
Bedankt voor je reactie.
Misschien heb je uit mijn vraag en probleem al wel begrepen, dat ik geen technisch genie ben. Om het maar eens simpel te zeggen: ik doe maar wat en zie wel waar het schip strandt. In dit geval de trein.
Hoe kan ik meer vermogen krijgen? Ik mag maar 1 railbox aansluiten. Zou de aanschaf van een Central Station het probleem kunnen oplossen? Zijn er versterkers (boosters) op de markt die het probleem zouden kunnen oplossen?
Op de master kunnen maximaal 40  locs worden aangesloten. Dus was ik van plan om er op termijn nog 5 locs bij te kopen. Maar dat maakt het huidige probleem natuurlijk alleen maar groter.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Bedankt, Rob.
Er hangt wel een 36 V voeding aan. Het gaat om een vrij grote baan. Ca. 6 x 4,50 meter. Het is één groot rangeeremplacement, dus heel veel rails en wissels.
Ik zou inderdaad een deel van de locs van e baan kunnen halen, maar doe dat liever niet. Misschien moet ik toch een Central Station aanschaffen. Zou dat het probleem oplossen?
Re: Probleem met stroomvoorziening
Het lijkt mij duidelijk dat je met zoveel locs boosters nodig hebt. Deze kan je echter niet zomaar aan je baan hangen dus heb je weer een centrale nodig. Ik gebruik zelf de 6021 plus een Control F80 en aan de 6021 hangen dan de 2 boosters (welke elke weer een eigen trafo nodig hebben). Je zou dus idd naar een CS moeten indien je de Mobile Stations wil blijven gebruiken of er moeten andere units zijn die ook met de MS overweg kunnen (maar dat weet ik niet). Gr, Hans
Re: Probleem met stroomvoorziening
Je MS zullen waarschijnlijk al meer dan de helft van je vermogen gebruiken maar dat kun je zien in het menu van je MS die geeft spanning en verbruik aan.
Had je die MS bij start sets zitten? Want voor de prijs van al die MS heb je ook een goede 2de hands CS2 die veel meer kan.
Er bestaan wel knutsel oplossingen maar als je er geen verstand van heb zou ik er niet aan beginnen.
Als je met MFX rijdt zijn er maar 2 optie Marklin CS of Ecos van ESU.
Re: Probleem met stroomvoorziening
hoi,

Citaat van: Jos Wesseling op vrijdag 29 maart 2019, 00:18:31
Misschien moet ik toch een Central Station aanschaffen. Zou dat het probleem oplossen?

Je vermogen is inderdaad het probleem. Nu heeft Märklin maar 2 smaken qua centrales: Het instapmodel "Mobile Station II / III" en de "gevorderde" centrale "Central Station III. De eerste heeft inderdaad maar een vermogen van maximaal 2A. Het Central Station kan maximaal 5A op je baan zetten. Daarnaast heeft het Central Station nog de mogelijkheid om versterkers aan je baan te sturen voor meer vermogen. Je Mobile Station heeft die mogelijkheid niet. Daardoor blijven er twee opties over: Nieuwe zwaardere centrale of een versterker tussen je Mobile Station en de baan.

Optie 1: Nieuwe Centrale.
Wil je niet gaan experimenteren en je wilt bij Märklin blijven dan is het Central Station II (tweedehands) of III een goede oplossing. Dan kan je je Mobile Stations als extra rijregelaar gebruiken. Mogelijk wil je de geneugten van MFX behouden dan blijven Märklin (het Central Station) en Esu (ECoS) op het ogenblik als enige leveranciers over. Mogelijk kan dat in de toekomst veranderen nu Märklin het MFX-protocol voor een deel vrijgegeven heeft.

Optie 2: Versterker tussen je Mobile Station en je baan.
Zeg je ik wil experimenteren en ik durf nog iets. Dan kan je eens kijken naar deze oplossing: Versterker voor het Märklin Mobile Station. In deze oplossing staat het MSI aangegeven maar voor het Mobile Station II of III geldt exact hetzelfde. De versterkers en trafo's mag je naar eigen keuze invullen. Het blijft een "houtje touwtje methode" werkt wel.

De kosten tussen de twee opties hoeven niet zo heel veel te verschillen. Voor een goede versterker met trafo kan je net zoveel kwijt zijn als een goedkope tweedehands Central Station II met trafo. Je zal even goed moeten kijken naar het een en ander.

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
jos

Jij hebt een baan van 25 m2 
ik 5 m2 en 25 loks actief
4 x 60 Va travo  ,CS 3 + 3 boosters

Dus niet alleen loks kopen maar ook middelen om mee te rijden

Groet Peter R.
Re: Probleem met stroomvoorziening
hoi,

Citaat van: Peter R. op vrijdag 29 maart 2019, 07:59:17
Dus niet alleen loks kopen maar ook middelen om mee te rijden

iedereen beleeft zijn hobby op een andere manier. Mogelijk vind Jos het verzamelen van loks leuker dan het rijden. Dus niet zomaar concluderen of roepen dat Jos of iemand anders "niet alleen loks kopen" maar ook moet investeren in centrales en versterkers. Alleen Jos heeft nu meer wensen en komt er achter dat zijn oude oplossing niet meer voldoet. En daarom iets anders nodig heeft.

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Hartelijk dank voor de goede raad.
Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand van jullie zegt dat ik niet alleen locs moet kopen maar ook de middelen om er probleemloos mee te rijden. Probleem is alleen, dat ik dat niet wist. Ik nam aan, dat met de spullen die ik had er geen problemen zouden zijn. Ik ben iemand die 50 jaar geleden een Fleischmann baantje had. Nu 4 jaar geleden ben ik weer begonnen en wist niets van alle ontwikkelingen in de voorbije jaren.
Dankzij jullie goede raad en tips denk ik toch een CS te gaan aanschaffen. Ik wil wel de MS blijven gebruiken. Ik loop graag om de baan heen en dan is het mobiele van de MS wel fijn.
Dus nu op zoek naar een CS. Kan wat mij betreft een 2e handse zijn. Ik gebruik hem alleen maar om meer vermogen op de baan te krijgen. Met mijn beperkte technische kennis lijkt het me niet verstandig om te gaan experimenteren met andere oplossingen.
Dus wie weet er nog een schappelijk geprijsde CS?
Groeten van Jos.
Re: Probleem met stroomvoorziening
hallo Jos,

Citaat van: Jos Wesseling op vrijdag 29 maart 2019, 08:56:58
Dus wie weet er nog een schappelijk geprijsde CS?

Let op met welke CS je gaat kopen. Verdiep je er even in ;) Zoals altijd met het digitale heeft Märklin iets van tig versies op de markt gebracht.
- Central Station I (afgekort: CSI / CS1)>> is de eerste versie van het systeem.
- Central Station I Reloaded  (afgekort CS1R) >> is de eerste versie met aanpassingen door ESU. Deze versie is hetzelfde als een Esu ECoS I Oude CS 1 zonder aanpassingen zijn niet op te waarderen naar een CS1R
- Central Station II (afgekort CS2 / CS II) >> is in een aantal (aangepaste) versies onder een aantal verschillende artikelnummers uitgebracht.
- Central Station III (afgekort CS3 / CS III) >> is de basisversie van de huidige generatie Central Station;
- Central Station III+ (afgekort CS3+ / CS III+) >> is de iets uitgebreidere versie van het Central Station III.

Je Mobile Station II's kan je alleen maar op CS II of hoger aansluiten.

Citaat van: Jos Wesseling op vrijdag 29 maart 2019, 08:56:58
Probleem is alleen, dat ik dat niet wist. Ik nam aan, dat met de spullen die ik had er geen problemen zouden zijn. Ik ben iemand die 50 jaar geleden een Fleischmann baantje had. Nu 4 jaar geleden ben ik weer begonnen en wist niets van alle ontwikkelingen in de voorbije jaren.

Je hebt geen probleem. Je spullen functioneren goed. Alleen je wensen nu liggen anders dan je huidige spullen aan kan. Vergelijk het maar met computers en internet. Voor wat teksten tikken, op internet surfen heb je echt geen zware PC nodig. Kan zelfs op een 15 jaar oude computer nog heel goed. Alleen wil je naast het teksten tikken en internet surfen gelijktijdig filmpjes bewerken, CAD-tekenen of 3D-tekenen dan zal je een goede "zware" PC nodig hebben. Dan veranderen je wensen en daarmee wat je nodig hebt om je wensen mogelijk te maken. En ja dat vergt meestal een investering.  :)

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
En kijk naar een 60215 of hoger ivm dat deze ook met een 100VA voeding kunnen worden gevoed Marklin adviseert bij H0 60VA maar ik zie er geen probleem in andere merken leveren ook 100VA of zwaardere voedingen.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Inmiddels denk ik te hebben begrepen, dat ik een CS 2 moet aanschaffen. Is dat dan voldoende of heb ik nog andere zaken nodig om
mijn 4 MS 2 aan te sluiten en om voldoende vermogen te hebben om 40 locs probleemloos te laten rijden?
Re: Probleem met stroomvoorziening
Hoi,

40 loks tegelijk blijft een mogelijk probleem  ;) Het vermogen van een versterker voor de modelbaan (in sommige centrales zit deze ingebouwd.) wordt uitgedrukt in Ampère. Een versterker wordt gevoed door een tranformator of voeding. Deze levert een bepaalde voltage met een bepaalde stroomsterkte (ampère). Het vermogen van voedingen en trafo's worden meestal aangeven in VA (VoltAmpère). Wil je weten hoeveel stroomsterkte (Ampère) een bepaalde voeding of trafo levert dan deel je het VoltAmpère (VA) door de Voltage (V) en heb je het aantal maximale Ampères (A).

Een stilstaande lok op de baan met de lampjes aan zal iets van 50 tot 150mA gebruiken: Dat is (40x50 = 2000 ma = 2A) tot 6A. Zonder lampjes aan is dat ongeveer 20 mA per lok dus 800 mA. Een standaard voeding zal iets van 60VA = 3,0A tot 3,5A voor de baan zijn. Bij een zwaardere voeding van 100VA is dat iets van 5,00A wat de grens van de nieuwe Central Station 3 is. Een rijdende lok kan iets van 300mA tot 1A+ verbruiken. Dit een beetje afhankelijk van type motor, geluid en rookgenerator. Ook rijtuigen met verlichting al dan niet led nemen vermogen van de baan op.

Dus hoeveel loks wil je tegelijk op je baan hebben staan en hoeveel gaan er tegelijk rijden? Als je dat gaat bekijken. Dan kan je grof uitrekenen waar je op komt. Dan kom uit dat je mogelijk een extra versterker moet bij plaatsen. En dus je baan moet opdelen in verschillende delen (de versterker voedt dat aparte deel) om de baan goed te voeden.

O ja: Als je dan toch aan de gang gaat: Bekijk naar de bekabeling van je baan. De dunne standaard draadjes van 0,14mm2 zijn niet echt geschikt om over lange afstanden 4 of 5 Ampère door heen te jagen. Gebruik daarvoor minimaal 0,50mm2 draad.

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Dag Ronald,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Soms duizelt het mij als ik allerlei technische termen en afkortingen voorbij zie komen. Ik ben ca. 4 jaar geleden als argeloze en a-technische herintreder weer met treinen begonnen. Wist toen niet eens, dat er ook digitaal kon worden gereden en wat dat inhield.
Mijn leverancier verkocht mij een trein die ik mooi vond (ICE 2) met een besturingssysteem waarop nog 3 andere treinen pasten maar met niet meer mogelijkheden. Leek mij toen voldoende. Ik wist niet eens dat locs meer functies hadden dan voor- en achteruit rijden en lampjes.
Daar kwam ik achter toen ik een Koploper van de NS kocht maar al die functies met mijn systeem niet kon bedienen. Pas toen ben ik op zoek gegaan naar een systeem dat dat wel kon en vond een startset met een MS2.
Daarna kocht ik bij de Aldi nog 3 startsets voor 75 en 99 euro per stuk met een simpele besturing aan een draadje. Met die besturingen kon ik niets maar voor heel weinig geld had ik veel rails, een wissel en een complete trein.
Daarna heb ik nog een MS2 gekocht. Ik ontdekte dat er met een splitter nog 2 MS2 aan mijn baan konden worden gehangen. Die heb ik dus ook aangeschaft en dacht in mijn onnozelheid, dat ik nu met maximaal 40 locs probleemloos zou kunnen rijden. Dus niet.
Ik wil graag al mijn 35 locs op de baan hebben staan en kunnen kiezen met welke locs ik rijd. Omdat alles handmatig gebeurt, rij ik met maximaal 3 locs tegelijkertijd.
Ik ben nieuw op het forum. Ik vraag mij af, of de leden ook weleens bij elkaar op bezoek gaan om elkaars banen te bewonderen of samen een technisch probleem op te lossen.
Ik ben er wel achter, dat deze hobby toch wel een klein beetje technisch inzicht vereist. Inzicht wat ik nu nog te weinig heb. Wat ik tot nu heb begrepen is dat ik in mijn situatie het best een Central Station 2 kan aanschaffen met daarbij een 100 VA voeding. Heb ik dat goed begrepen en kan ik deze dan simpel aansluiten, gebruikmakend van mijn 4 MS2?
Re: Probleem met stroomvoorziening
hoi,

Citaat van: Jos Wesseling op vrijdag 29 maart 2019, 11:50:15
Ik ben nieuw op het forum. Ik vraag mij af, of de leden ook weleens bij elkaar op bezoek gaan om elkaars banen te bewonderen of samen een technisch probleem op te lossen.

Soms gaan er wel leden bij elkaar op bezoek om te kijken / te ouwehoeren / te helpen. Hier op het forum heeft men daar ook de "Stamtafels" opnieuw uitgevonden dat je elkaar daar kan ontmoeten zonder dat je al het volk over de vloer hebt.  :)

Citaat van: Jos Wesseling op vrijdag 29 maart 2019, 11:50:15
Ik ben er wel achter, dat deze hobby toch wel een klein beetje technisch inzicht vereist. Inzicht wat ik nu nog te weinig heb.

Soms komt het technisch vanzelf :) Door ook veel te lezen en te doen en proberen.

Citaat van: Jos Wesseling op vrijdag 29 maart 2019, 11:50:15
Wat ik tot nu heb begrepen is dat ik in mijn situatie het best een Central Station 2 kan aanschaffen met daarbij een 100 VA voeding. Heb ik dat goed begrepen en kan ik deze dan simpel aansluiten, gebruikmakend van mijn 4 MS2?

Simpel aansluiten: Ja en nee. Wat ik al in een eerder bericht aangaf: Heb je van die dunne draadjes onder je baan. Dan zou ik daar ook nog een aanpassing in doen. Het ja gedeelte is: dat het inderdaad de draadjes van de baan naar de ms2-gleisbox vervangen door draadjes naar het CS. Dan kan je weer rijden. De Gleisbox gewoon er helemaal tussenuit. Die heb je niet meer nodig. De MS2'en kunnen aan je CS gehangen worden. Al dan niet met je bestaande ms2-splitter die je al hebt. Dat moet je even nakijken in de documentatie zover gaat mijn parate kennis niet.

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Re: Probleem met stroomvoorziening
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 29 maart 2019, 12:47:22
hier een cs3 te koop

Volgens de Wiki Märklin 60213-60214-60215 Central Station (CS2) is het een CS2 en geen CS3

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Die moet je niet hebben is al een erg oud model +- 10 jaar en kan max 60 VA aan tevens vind ik de vraag prijs erg aan de hoge kant, heb een leverancier waar de CS3,- 580 kost en de CS3+ 650,-
Als je naar een oudere CS2(60213/60214)gaat kijk dan mag het niet meer dan een 250/275 kosten zonder voeding voor eentje in nieuwstaat en een 450/500 voor een 60215 als deze zo goed als nieuw is.
Mijn advies kun je het betalen koop een nieuwe Marklin bied dan ook bij probleem een goede service.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Probleem met stroomvoorziening
Tot een paar maanden geleden gebruikte ik eveneens een 36 VA voeding en verder niets; geen boosters dus. Ik had één MS 2, geen vier. Met 10 stilstaande treinen op de baan was het verbruik ongeveer 1 A. Dat kwam door rijtuigverlichting, 10 locdecoders en een heleboel wisseldecoders: al m'n wissels (en 4 ontkoppelrails) zijn digitaal. Voor elke trein die ik dan liet rijden, kwam er zo tussen de 0,1 en 0,2 A bij, een beetje afhankelijk van de trein en van de snelheid. Met zes treinen die met een behoorlijke snelheid reden, ging het bijna altijd nog goed, met de zevende ging het dan over de limiet.

Als ik dit vergelijk met jouw baan, begrijp ik niet goed waarom je maar één trein tegelijk kunt laten rijden. Er is blijkbaar toch iets dat veel stroom inpikt. Misschien is het wel die splitter en die vier MS-sen. Daar kun je achterkomen door de splitter en drie van de MS-sen los te koppelen. Als het met één MS beter gaat, heb je de oorzaak te pakken. En dan zou overstappen op een CS 2 met veel zwaardere voeding een oplossing zijn.
Als je echter met slechts één MS nog steeds maar één trein kunt laten rijden, is er iets anders dat veel stroom trekt, en dat zou ik dan eerst proberen te achterhalen voordat je een CS 2 met een veel zwaardere voeding op de baan aansluit.

CiteerIk ben nieuw op het forum. Ik vraag mij af, of de leden ook weleens bij elkaar op bezoek gaan om elkaars banen te bewonderen of samen een technisch probleem op te lossen.

Zoals Ronald al schreef, gebeurt dat wel eens. Dan is het wel handig als je laat weten waar je woont. Als dat bij mij om de hoek is, wil ik best een keertje langskomen.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Ik weet niet exact wat een MS gebruikt maar een 5 W is niks x 4 en dan ben je al meer dan de helft kwijt.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Dag Jos,
Zag dit draadje net pas.
Een oplossing kan ook zijn, je baan voorzien van simpele boosters en een of meer Tams booster-links Afhankelijk van het aantal boosters.
Met de boosterlinks kun je met de meeste boosters toch je terug melding (mfx) behouden.
Ik heb enkele jaren terug al eens een aansluitschema geplaatst. (Bij mij staan een 25 loks + wagons op de baan met 2* MS2 en 2 tams boosters en 2 linken).

groet digibert
Re: Probleem met stroomvoorziening
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Probleem met stroomvoorziening
Soms wordt het met plaatsjes beter, zoiets denk ik. Bovenstaande ideeen even verwerkt.

Mocht je kiezen voor een CS2 of CS3. ( Persoonlijk CS3 ( Geld Keuze ) aangezien het een nieuw systeem is, en ondersteuning langer blijft lopen dan CS2 )

Als je hebt gekozen dan moeten er booster bij. Je moet je baan dan opdelen in secties. Tekening geeft aan wat ik bedoel. Rails dien je dus te isoleren. Hoe je dit moet doen, even kijken op wiki hier of handleiding volgen. Die van Marklin moet je wel uit komen.

Qua draad dien je ook te veranderen wat hier boven is vermeld. Het gaat daarbij om installatie draad. 2,5 mm groot. Zelfde spul wat in je eigen huis zit achter het stopcontact.  Neem geen zwarte draad aangezien die maar 1,5 mm dik is.
Zorg voor een ringleiding om je baan. Grof gezegt, maak een rondje om je tafel. Koppel daar dan de draden aan vast ( Solderen )

Misschien iets duidelijker nu, zeker met bovenstaande antwoorden.

Tevens moet je je niet schamen voor wat je vraagt. wij zouden het allemaal zonde vinden als je niks zegt en toch blaas je 2 mooie locs op of fikt je zolder af door een doorgebrande leiding.
Domme vragen bestaan wel, maar wij weten op het forum ook dat de technische kennis hier en daar wat moet worden bijgeschaafd. Als wij kunnen helpen dan doen wij dit graag.

Re: Probleem met stroomvoorziening
Jullie zijn allemaal superaardig door al jullie onbaatzuchtige adviezen. Dat zie je wel eens anders in deze tijd van "sociale" media waarin mensen elkaar op niet zachtzinnige toon volledig afbranden. Dan is dit forum een aangename verademing.
Na het lezen en nog eens lezen van al jullie goede raad, denk ik, dat ik op zoek ga naar een gebruikte CS2. Omdat ik maximaal 3 treinen tegelijkertijd wil laten rijden, denk ik, dat de standaardvoeding van 60 VA voldoende is. Uiteraard ga ik dan ook de dunne draadjes vervangen. Ik woon in Nijverdal (Ov.)
Jullie nogmaals erg bedankt.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Da's weer eens wat anders iemand die in de buurt woont groeten uit Rijssen.
60VA is idd voor 3treintjes wel voldoende maar heb je de wissels,verlichting enz ook op de zelfde trafo?
Re: Probleem met stroomvoorziening
In het eerste bericht staat al:

Citaat van: Jos Wesseling op donderdag 28 maart 2019, 20:00:28
Alles wordt met de hand bediend. Dus ook geen elektrisch aangedreven wissels.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Dat zegt niet altijd wat het kan zelfs zijn dat er bedoeld word dat ze met een knoppen kastje bedient worden(mensen halen elektrische en digitaal nog wel eens door elkaar heen)maar mijn vraag is wat algemener en bedoelt voor de vraagsteller.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Al mijn wissels bedien ik met de hand, dus niet electrisch/digitaal. Ik vind dat prima. Het kan zijn, dat ik in de toekomst wissels waar ik slecht bij kan electrisch wil gaan bedienen maar voorlopig laat ik het lekker simpel.
Ik ga nu op zoek naar een CS en als ik dan toch geld moet gaan uitgeven, doe ik het misschien wel in 1 keer goed. Dus een C3. Ronald heeft mij al uitgelegd hoe ik die moet aansluiten dus met een beetje geluk gaat dat wel lukken.
Ik neem aan daat er 2 MS2 aan gehangen kunnen worden. En met mijn splitter wel alle vier. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. En nogmaals allemaal bedankt.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Probleem met stroomvoorziening
Citaat van: Jos Wesseling op zondag 31 maart 2019, 01:02:58Ik neem aan daat er 2 MS2 aan gehangen kunnen worden.
Klopt, dat kan.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Ik heb er inmiddels voor gezorgd, dat de verlichting van stilstaande treinen niet meer functioneert. Dat scheelt al aardig wat. 3 Treinen kunnen nu tegelijkertijd rijden, al is het niet al te snel.
Ik blijf uitkijken naar een goede, gebruikte CS2. Een CS3 lijkt me een beetje overdreven, temeer ik de CS alleen maar nodig heb om meer vermogen op de baan te krijgen.
Het liefst gebruikte ik helemaal geen (dure) CS maar een simpele versterker, maar dat schijnt niet mogelijk.
Inmiddels heb ik een ander probleem: na een kortsluiting reed 1 van de treinen niet meer. Verlichting en geluid werkten nog wel. Ik heb de trein uit de loclijst gehaald. Daarna weer op de baan gezet in de hoop dat hij zichzelf automatisch zou aanmelden. Gebeurde niet. Daarna heb ik op mijn MS2 gekozen voor Herkennen. Volgens mijn handelaar zou de trein zich daarna weer aanmelden. Lukte niet.
Heeft iemand nog een suggestie?
Re: Probleem met stroomvoorziening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Probleem met stroomvoorziening
Even op een ander systeem aanmelden.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Ben den Hollander
gast

Re: Probleem met stroomvoorziening
Citaat van: Jos Wesseling op zondag 07 april 2019, 00:18:49

Ik blijf uitkijken naar een goede, gebruikte CS2.


Er staat er eentje op dit forum te koop, de link heb je al gehad. De prijs is niet zo verkeerd ondanks dat dat geroepen wordt. En wat let je om een bod te doen.

Aanmeldproblemen horen een beetje bij het merk Marklin en het MFX protocol, als je kiest voor een ander protocol zijn die ook uit de wereld.

Gr, Ben.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Even op een ander systeem aanmelden. Maar hoe dan? Of een ander protocol? Voor insiders zijn dit waarschijnlijk duidelijke en begrijpelijke begrippen, maar niet voor mij.
Misschien willen jullie mij een handje helpen door me te vertellen hoe één en ander in zijn werk gaat.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Ben den Hollander
gast

Re: Probleem met stroomvoorziening
Wat Laurent bedoelt: als je een aanmeldprobleem hebt kan dit opgelost worden door met je lok naar een vriendje te gaan die ook een MFX systeem heeft, daar de lok aan te laten melden, terug naar huis en dan zal het wellicht opgelost zijn.

Wat ik bedoel: stoppen met Marklin MFX en overstappen op DCC.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Probleem met stroomvoorziening
Citaat van: Jos Wesseling op maandag 08 april 2019, 09:53:43
Even op een ander systeem aanmelden. Maar hoe dan? Of een ander protocol? Voor insiders zijn dit waarschijnlijk duidelijke en begrijpelijke begrippen, maar niet voor mij.
Misschien willen jullie mij een handje helpen door me te vertellen hoe één en ander in zijn werk gaat.

Het helpt ook als je bij je melding van je probleem ook aangeeft of je beginner, gevorderde, expert etc bent. Dan kan er ook gericht op dat niveau een antwoord/oplossing gegeven worden.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Het liefst gebruikte ik helemaal geen (dure) CS maar een simpele versterker, maar dat schijnt niet mogelijk.

Dat is wel mogelijk, maar ondoenlijk voor een niet-technicus.
Re: Probleem met stroomvoorziening
hoi,

Citaat van: Jos Wesseling op zondag 07 april 2019, 00:18:49
Het liefst gebruikte ik helemaal geen (dure) CS maar een simpele versterker, maar dat schijnt niet mogelijk.

Wat Huub al aangeeft: Het is wel mogelijk. Staat al eerder in dit draadje. Alleen je moet het durven om het te doen. Goed, een CS2 of CS3 is de veilige (en gemakkelijkste) optie om die te volgen ;) In alle twee de gevallen zal je veel moeten leren.

Groet Ronald.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Zoals ik al aangaf, ben ik weliswaar meer dan 50 jaar geleden met treinen begonnen, maar had toen alleen een simpel Fleischmann baantje. Als herintreder had ik geen idee van de veranderingen en ontwikkelingen. Ik was altijd blij als het werkte en als ik problemen had kwam ik er meestal wel uit met een beetje hulp van mijn dealer. Ik wil gewoon lekker rijden met de treinen en soms lukt dat even niet. Ik zie dat als een uitdaging. Hoe los ik het, met mijn beperkte kennis, weer op?
HMMGlaser uit Rijssen reageerde ook op mijn probleem. Hij schijnt in Rijssen te wonen. Ik in Nijverdal. Misschien heeft hij zin om eens naar mijn baan te komen kijken. Kan ik eens naar de zijne komen kijken.
Re: Probleem met stroomvoorziening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Probleem met stroomvoorziening
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 08 april 2019, 09:59:48
Wat Laurent bedoelt: als je een aanmeldprobleem hebt kan dit opgelost worden door met je lok naar een vriendje te gaan die ook een MFX systeem heeft, daar de lok aan te laten melden, terug naar huis en dan zal het wellicht opgelost zijn.

Wat ik bedoel: stoppen met Marklin MFX en overstappen op DCC.
Dat andere systeem hoeft niet eens MFX te zijn. Als je je MFX lok op motorola laat rijden, is ie ook zijn centrale vergeten.