Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Piko en Marklin gaat niet samen

Gestart door zoldertreinman donderdag 28 maart 2019, 14:00:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko en Marklin gaat niet samen
Goede middag
Ik heb ongeveer 25 loks en alles OK tot onlangs een oude M lok met een 6090 decoder (perm magneet en dipswitches) niet meer functioneerde, en na grondig schoonmaken nog steeds niet, tot ik ontdekte dat als ik mijn nieuwe Piko 51565-3 met ESU en full sound van de baan haalde, die M lok weer normaal functioneert!!!!
Ben benieuwd en alvast dank
Leen
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Waar ben je benieuwd naar?
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Hallo

Bij de piko lok de C4 condensator verwijderen.

Bart
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Het moet helemaal geen probleem zijn.

groet
Harald
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Bruin en rode draad op de juiste manier aangesloten op je c rails?
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
 @citaat Je leest niet goed, de oude M loc loc doet het wel als de Piko loc van de baan wordt gehaald. Bij polariteitsverwisseling rijdt de M loc onder geen enkele omstandigheid.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Leen,
Zo maar even een paar vragen:
- op welk adres staat de Marklin loc?
- op welk adres staat de Piko loc? kan dit conflicteren met de Märklin loc?
- welke centrale gebruik je?
- welk protocol gebruik je voor de Piko loc? Als dit op mfx staat zou je kunnen proberen dit op DCC te zetten. En dan mfx op de ESU uitzetten.

Ik vermoed dat het probleem niet zozeer Märklin versus Piko is maar Märklin versus ESU.

Albert.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Werkt alleen de Märklin loc met 6090 decoder niet meer? Of hebben ook andere locs problemen als je de Piko op de baan hebt?

Er is een bekend probleem met ESU Loksound (v4) decoders en Piko (komt ook voor met andere merken locs en Loksound, en ook met de standaard Piko / Uhlenbrock decoder combinatie) maar dan zou ik met meer dan alleen de 6090 loc problemen verwachten. Vertraagd reageren op stuurbevelen van andere locs is ook een van de symptomen met een ?stoorlok? op de rails maar op basis van wat je schrijft denk ik hier nog niet direct aan.

Zelf heb ik 2x de grootste probleemveroorzakers van Piko (V200/BR220 met Uhlenbrock en C4 er nog niet uit gesoldeerd) en tot nu toe het probleem nog niet gehad gelukkig, nu heb ik nog geen vaste baan.

Zoals al geschreven is het ook wel nuttig om te vermelden welke centrale je gebruikt met welke protocollen.

Edit: uit een ander bericht van vorig jaar haal ik dat je een MS2 gebruikt?
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
 @citaat Zet RAILCOM eens uit in de Piko/ESU decoder.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Het zou geen probleem mogen zijn. Want een 6090 of 60901 decoder zijn prima decoders met goede rijeigenschappen en een zeer goede optrek en afremvertraging vaak beter dan de nieuwe generatie decoders. Maar dat is mijn mening. Ik heb zelf ook mrails nog en in een helling crails. Bij de mrails zijn alle radio ontstoorders weggehaald? Is bij digitaal rijden van groot belang namelijk.

In de piko loc zit geen esu decoder volgens mij.
En over het mfx gedeelte is het 1 grote klaagzang.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Citaat van: David666 op vrijdag 29 maart 2019, 00:05:07
In de piko loc zit geen esu decoder volgens mij.
Vroeger wél. Net als in Brawa, Fleischmann en Roco locs.
Toen ESU zélf locomotieven in de markt zette, hebben die fabrikanten ESU vaarwel gezegd.
En hebben Uhlenbrock, Doehler & Haass of Zimo decoders in hun locs gestopt.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Ben den Hollander
gast

Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Citaat van: David666 op vrijdag 29 maart 2019, 00:05:07

Het zou geen probleem mogen zijn.

In de piko loc zit geen esu decoder volgens mij.


Het is wel een probleem. De oplossing is bekend en al genoemd.
En er zit wel een Esu decoder in (staat nota bene op de doos). :D

Gr, Ben.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Nav wat ik nu net gelezen heb ook op stummi ga ik dit weekend  de ontstoringescondensatoren uit de M lok halen...Immers, als de piko railpool lok op de baan rijdt, dan functioneren ALLE andere loks OK...
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Het artikel op Stummi geeft juist aan dat er een schroefje verkeerd zit in sommige Piko locs, waardoor er sluiting naar locmassa ontstaat.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
En zodadelijk doet je Marklinloc het dan ook niet meer. Of is hij een grote stoorzender.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Dank allemaal en ik ben niet zo goed met CV en programmeren en ben nu van plan de 2 loks mee te nemen naar de volgende stamtafel
Loks rijden allebei prima en ook als de M lok op de baan staat doet de piko het prima, en ik kan altijd nog een oude esu 4 in de m lok inbouwen dan is het ook voor elkaar

Leen

Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Ben den Hollander
gast

Re: Piko en Marklin gaat niet samen
 @citaat Laat John (Looney Tunes) er even naar kijken en dan komt het goed.
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
Het probleem zit in de Piko-loc, dus ik zou het daar aanpakken. @citaat @citaat
Re: Piko en Marklin gaat niet samen
 @citaat het probleem hoeft niet in de Piko lok te zitten het is alleen de oude 6090 die problemen heeft,Piko plaatst die condensatoren niet zo maar.
Heb eens gereden met een marklin lokje met een lopi4 zonder ontspoorspoelen,digitenne kijken was toen niet meer mogelijk een aantal meters verder op.