Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

advies gevraagd welk marklin digitaal systeem

Gestart door Harm54 maandag 25 maart 2019, 20:53:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Ik heb een paar jaar geleden een contol unit 80 aangeschaft en tevens een paar locs van een decoder voorzien. Ik ben nu van plan om een geheel nieuwe baan te maken. Kan ik mbv het programma koploper deze oude spullen nog gebruiken of is het verstandig om voor iets nieuws tegaan en zo ja wat heb ik allemaal nodig? Is een Cs3 60216 een optie?
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Hoi Harm,

Als je niet meer dan 80 locomotieven hebt, en alleen van sommige MFX locomotieven meer dan 4 fucties wil gebruiken, is de 6021 met een 6050 (of 6052 of 6051, allen een interface, met verschillend kabeltje of geen) een prima start om computer getuurd te starten, zeker met koploper.

Eerst proberen en zien waar de tekortkomingen van het systeem zijn. Dan is de stap naar up-to-date systeem een stuk kleiner. En je kunt langer sparen!

Jan-Peter 
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
 @citaat

Heel goed advies voor een beginnende digitale modelspoorder met automatiseringsplannen, één correctie alvast: Koploper samen met het CS3 werkt niet en zal ook niet gaan werken, daarnaast is zo'n uitgebreide, en dus dure centrale, ook helemaal niet nodig als je met Koploper gaat rijden.

Groet, Anne W
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Als een 6021 wordt geadviseerd, dan zou ik zeker ook eens kijken naar een IntelliBox IR.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
hartelijk dank voor de adviezen.
Ben er nog niet helemaal uit. Ik heb net de dozen van 25 jaar geleden geopend en daar zit dus een control unit 6020 en een 6036 control 80f in. Een interface heb ik nog niet maar daar is wel aan te komen denk ik zo.
Het verschil tussen koploper en een Cs3 is me nog niet duidelijk afgezien van de prijs. Doen ze hetzelfde of heeft de cs3 meer en gemakkelijker opties? Ik heb koploper bekeken maar dat is nog een hele studie met al die verschillende instellingen. Ik wil nl nieuwe K-rails en de diverse decoders en terugmeld modules kopen, kortom alles lekker nieuw (of goede tweede hands). Het zal een baan van 350 bij 170 worden. De kosten zullen dan ook behoorlijk oplopen maar dat is ingecalculeerd.

groet Harm
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Citaat van: Harm54 op dinsdag 26 maart 2019, 12:41:11
Het verschil tussen koploper en een Cs3 is me nog niet duidelijk afgezien van de prijs.

Harm,

Koploper is een programma waarmee je je treinenloop o.a. volledig automatisch kunt laten verlopen.
Daarvoor heb je een centrale nodig die de power en het protocol levert.
Dat heeft koploper nl. niet omdat het software is.

Dus moet zo een programma met een centrale samenwerken. In de software van koploper is niet het samenwerken
van o.a. CS3 en CS2 ingebakken. Ze parten dus niet met elkaar.

Maar als je de zaak wilt automatiseren, heb als centrale alleen maar een doorgeefluik nodig. Dat kan dus bv. met een veel goedkoper dingetje als
de CS3 met al zijn toeters en bellen.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Persoonlijk zou ik niet meer investeren in het oude systeem. Je mist daarin verschrikkelijk veel functionaliteiten, zelfs met Koploper o.i.d. eraan gekoppeld.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
 @citaat

Ook met dit advies ben ik het wel eens, om te leren wat digitaal is, een interface is niet zo'n grote aanschaf, dan kun je ook leren met Koploper wat automatiseren is.

Vanuit de opgedane kennis kun je op zoek naar de voor jou beste centrale.

Groet, Anne W
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Om een baan per computer te bedienen, moet er op de één of andere manier stroom geleverd worden met daarin de digitale stuursignalen. De rol van de centrale is om de instructies van de computer te vertalen in die digitale stuursignalen volgens DCC, mfx, mm of een ander protocol, of zelfs meerdere protocollen door elkaar heen. Dat is dus wat meer dan een router. Een CS, en veel andere centrales, levert ook meteen de stroom voor de baan, maar dat is niet de essentie, dat kan een losse booster ook. Die heeft als input wel weer die digitale stuursignalen nodig, dus je kunt nog steeds niet zonder centrale (of 'tussen-apparaat', zoals je het zelf noemt).

Een CS 3 kan echter veel méér dan digitale stuursignalen genereren (en stroom leveren), daarom is dit een onnodig dure keuze als je per computer wilt rijden. Het enige dat je nodig hebt is immers een kastje dat digitale signalen genereert. Beeldscherm en rijregelaars zijn bijvoorbeeld overbodig, om maar een paar dingen te noemen. Omdat het echte werk op de computer gebeurt, volstaat een heel eenvoudige centrale die niet veel meer doet dan signalen genereren.

Er bestaan diverse goedkope centrales zonder poespas. Toen ik zelf aan het afwegen was welke centrale ik wilde, liep ik echter vrijwel meteen tegen een beperking op. Ik wil mijn treinen namelijk via het mfx-protocol besturen, zodat ik gemakkelijk alle functies kan gebruiken. Er zijn echter niet veel centrales die het mfx-protocol ondersteunen; tot voor kort was het protocol zelfs niet vrijgegeven. Bij het DCC-protocol is de keus veel groter, dat is een open standaard en alle centrales kunnen daarmee overweg.

Een paar maanden geleden heb ik een CS 3 aangeschaft. Uiteindelijk wil ik weliswaar een computergestuurde baan, maar dat duurt nog wel even. Ondertussen rij ik op de vloer, en daarvoor vind ik een centrale met veel mogelijkheden toch wel heel praktisch. Eerst was dat een MS 2 met aansluitbox, (die laatste is in feite ook een centrale, maar hij kan niet zomaar worden aangesloten op een pc), maar mijn vloerbaan groeide en dus ben ik overgestapt op iets groters. Op m'n shortlist stond ook een ECoS 50210 - die kan trouwens wél overweg met koploper - maar die is het dus niet geworden. Het beeldscherm van de CS 3 is veel groter dan dat van de MS 2, maar toch vind ik het inderdaad nog wel wat beperkt. Na een paar maanden begint het te wennen. Ik gebruik meestal een muis voor de bediening, dat werkt beter dan het aanraakscherm. Kan natuurlijk ook aan m'n vingers liggen. En om gemakkelijk meerdere treinen tegelijk te besturen, hangt de MS 2 er ook gewoon aan, zo heb ik drie rijgegelaars.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 27 maart 2019, 10:28:54

Het enige dat je nodig hebt is immers een kastje dat digitale signalen genereert. Beeldscherm en rijregelaars zijn bijvoorbeeld overbodig, om maar een paar dingen te noemen. Omdat het echte werk op de computer gebeurt, volstaat een heel eenvoudige centrale die niet veel meer doet dan signalen genereren.


Zo is het. Ik heb zo'n ding wat niks te veel kan en weinig meer dan ?139 kost en ben daar zeer tevreden over. Het doet namelijk alles wat het moet doen: treintjes laten rijden met het gratis programma Koploper.



Maar Harm is het beste af met een CS3+ in combinatie met iTrain als computerbesturing. Da's wel ruim 8x zo duur als mijn ding en je moet je leven lang voor functionele updates betalen bij iTrain maar het voldoet aan de vraagstelling: Marklin digitaal systeem.

Gr, Ben.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
 :offtopic:
Ah, ik dacht dat je met een IB reed Ben, zoals ik.
Ik moet zeggen dat ik de DR5000 ook overweeg voor de nieuwe baan, of heeft het weinig zin tov de IB?

On Topic, Ik worstel ondertussen al meer dan een jaar met deze vraag.
Momenteel rijd ik digitaal, met over de handbediening Uhlenbrock Intellibox, met alle daaraan verbonden Boosters, Switchen en Slaven :D
De nieuwe baan komt stilaan in beeld, en ik wil toch naar koploper of itrain, dus vandaar mijn soortgelijke vraagstelling.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
 @citaat Mijn IB had kuren: LocoNet defect en ik kan niet zonder. Maar als met jouw IB niets mis is voegt een DR5000 niets toe.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Citaat van: mardig23 op woensdag 27 maart 2019, 12:30:20
:offtopic:
On Topic, Ik worstel ondertussen al meer dan een jaar met deze vraag.
Momenteel rijd ik digitaal, met over de handbediening Uhlenbrock Intellibox, met alle daaraan verbonden Boosters, Switchen en Slaven :D
De nieuwe baan komt stilaan in beeld, en ik wil toch naar koploper of itrain, dus vandaar mijn soortgelijke vraagstelling.

Karl,

Als je nu met de Intellibox werkt met daaraan de genoemde randapparatuur, dan zou ik het overwegen van DR5000 maar vergeten.
Dan is het een stap terug en kan ook een dure stap terug zijn. En als je al iets met de DR5000 wil is een PC een must anders kun je hem niet instellen en bedienen.

Groetjes
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Om even te gaan op het advies.

Ik zou persoonlijk even afstappen van het oude besturing systeem.
Toch zou ik ook wel klein beginnen. een MS3 is daarbij een goede start en mocht je later nog uitbreiden dan is dat met die console ook mogelijk.
tegenwoordig bevatten goede en helaas dure locs mfx protocol met leuke en goede functie. Zou dan zonde zijn als een 6021 er niks mee kan.
Ook besturing van Seinen en wissels zou in het begin met een MS3 zeker lukken.
Ook qua prijs is deze gunstig. Een heel pakket met c rail etc vindt je in houten tegen de ?130 aan. Als je alleen voor de ms3 zou gaan ben je beneden de ?100 al klaar.
Later kan je altijd nog besluiten of je een cs3 wilt nemen of over gaat naar een andere systeem.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Ik blijf bij mijn mening in reactie#7

Voor andere meelezers: de DR 5000 kent Motorola niet en massadetectie op de standaard manier mag niet (Ben is een 2-railer die op DCC rijdt)

Groet, Anne W
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Hoi Harm.
Mijn advies is om voorlopig gewoon een 6051 Interface erbij te kopen en lekker met Koploper aan de gang te gaan.
Daarna kun je altijd nog zien of er behoefte is aan een andere (en dan ook duurdere) centrale die wat meer kan dan de "oude" Märklin 6000 serie.
Ondanks dat ik vrijwel alle centrales geprobeerd heb, is de 6021/51 nog steeds een fijne, makkelijke en betrouwbare centrale die mijn reeds 3 keer opnieuw opgebouwde Aeldertestbaan al ruim 20 jaar perfect aanstuurd.

Met een beetje zoeken koop je een 6051 Interface voor rond de ?50,- (helaas, voor jou dan, 2 weken geleden mijn reserve voor ?45,- aan een andere modelspoorder over gedaan)

Veel succes met je keuze.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Ik heb nog een 6051 interface te koop. Gr, Hans
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
wat een uitgebreide adviezen allemaal, dank daarvoor. Ik ga klein beginnen en het programma koploper proberen onder de knie te krijgen. Het test baantje ga ik eerst maken en dan kom ik vanzelf erachter wat de eventuele tekort komingen zijn. Een interface is aan te komen, eens kijken op de treinbeurs van as zondag.

Harm
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Harm

je kan ook de gratis demopaketten van o.a. Windigipet downloaden. Die werkt met bijna alle centrales en je kan van alles uittesten.
Koploper ken ik niet maar werkt niet met CS2 & CS3 (zie hierboven).
Voordeel is dat als je later een CS2 of CS3 wil aanschaffen je geen nieuw software pakket moet aanleren en je vrij bent in de keuze van jouw centrale.

Luc
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Citaat van: Anne W op woensdag 27 maart 2019, 23:04:13

(Ben is een 2-railer die op DCC rijdt)


Ooit was ik 3railer en reed puur DCC. Geen fratsen, geen aanmeld problematieken, geen protocollen die elkaar in de weg zitten.

De keuze voor het digitale systeem en/of protocol heeft niet zo veel van doen met railsoort. Het massadetectie stokpaardje wat elke keer weer langs komt wordt langzaam aan oubollig......pfffffff.....
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: advies gevraagd welk marklin digitaal systeem
 @citaat

Beste Ben en andere Lezers,

stokpaardje en oubollig: beginners liever een keer te veel gewaarschuwd als een keer te weinig, hetzelfde geldt voor mijn opmerking over Motorola, alhoewel dat minder urgent wordt omdat de huidige Märklin MFX loks ook naar DCC luisteren.

Groet, Anne W