Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )

Gestart door Meine maandag 25 maart 2019, 20:21:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Ik kan de locs niet omkeren met Itrain.

Ik gebruik een 6021 met Marklin Interface.

Met de 6021 kan ik de locs wel omkeren (schakelen) ook in Koploper lukt dit prima.
OP het scherm van itrain zie ik de pijlen wel wisselen.
Wel zie ik de terugmelders en ook de wissels kan ik gewoon bedienen. De lok is ook te bedienen met Itrain. Rijdt gewoon.
Verlichting van de loks werken ook gewoon.

Ik heb als decoder (instelling in Itrain) al diverse geprobeerd waaronder motorola OLD / c80 / C90 /C90x / DCC 28 /ook gewoon leeg gelaten

De loks hebben MFX / Lopi (2x) en loksound. Alle willen dus niet keren.

Wat doe ik niet goed?

Meine
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Beste Meine,

In de negentiger jaren van de vorige eeuw had ik hetzelfde probleem, mijn programma Trainbrain of de Edits centrale gaf twee maal de instructie "omkeren", dus er was geen ommekeer, het is opgelost door de ontwerpen van Edits, Ties Wijffels, die wat veranderd heeft in de firmware van de Edits.

Als je naar je lokverlichting kijkt zien je dan per ongeluk iets vreemds gebeuren?

Groet, Anne W
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Anne,

Ik zie niks bijzonders aan de verlichting. Knippert niet.

Het lijkt mij iets tussen de 6050/6021 en Itrain, aangezien koploper wel gewoon werkt.

Meine
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain
 @citaat

Ja en daar kan ik je (natuurlijk) niet bij helpen, destijds heb ik Ties Wijffels en Marco van der Toorn van Trainbrain met elkaar in contact gebracht, het zal jou niet lukken om de ontwerper van de 6021/6050 (als die nog leeft) in contact te brengen met Xander.

Je enige kans is met iemand te praten die in de Koploper software kan kijken om te zien of Koploper iets speciaals stuurt bij de 6021/6050.

Groet, Anne W
Re: Loc willen niet keren met Itrain
iTrain, werkt met absolute rijrichting aansturing. Iets wat de 6021+6051 en de Motorola oud decoders niet kunnen, daar zit geen richtingbit in. Die kun je niet echt vooruit of achteruit laten rijden.  Dat gaat met je huidige centrale niet werken te samen met iTrain.
Koploper heeft daar een bepaalde workaround voor, en zet de decoder tijdens het afsluiten altijd in zijn vooruit rijrichting, dat is ook de rijrichting waarin de decoder na een tijdje zonder spanning, terugvalt.

Motorola New decoder werken wel, maar daarvoor heb je een andere centrale nodig. Het protocol ondersteund het niet.

Groetjes
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Hallo op mijn testbaan lange tijd een 6021 en 6050 in gebruik gehad en ook itrain demo s mee gedaan waarin ook mfx locs gekeerd werden in Motorola modus

Met vriendelijke groet Walter
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Heb vrij snel een andere centrale aangeschaft, dus heb ook niet verder gezocht naar een oplossing.
Re: Loc willen niet keren met Itrain
hoi,

Citaat van: wissels op dinsdag 26 maart 2019, 06:55:32
waarin ook mfx locs gekeerd werden in Motorola modus

Lees even goed wat Wim / Sprinter aangeeft:

Citaat van: Sprinter op dinsdag 26 maart 2019, 01:36:24
iTrain, werkt met absolute rijrichting aansturing. Iets wat de 6021+6051 en de Motorola oud decoders niet kunnen, daar zit geen richtingbit in. Die kun je niet echt vooruit of achteruit laten rijden.  Dat gaat met je huidige centrale niet werken te samen met iTrain.

en

Citaat van: Sprinter op dinsdag 26 maart 2019, 01:36:24
Motorola New decoder werken wel, maar daarvoor heb je een andere centrale nodig. Het protocol ondersteund het niet.

Het ligt dus aan de decoder. Jij hebt nieuwe decoders (MFX-decoders) die praten het nieuwe motorola protocol (motorola NEW) gebruikt. Dan heb je geen probleem met de richting. Alleen met stokoude decoders die alleen het eerste oude motorola-protocol (ook wel motorola I genoemd) gebruiken geven het probleem.

Groet Ronald.
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Dit is wat Xander Berkhout er over schrijft.

Bron;iTrainforum.

CiteerRe: K rail terugmelders
Report 





Post  by XanderB » 14 Mar 2019, 10:52

Gebruik liever de S88N modules met netwerkkabels. Die platte kabels (flatband-cable) kan echt niet meer in deze tijd. Veel te veel storing. Of je moet de getwiste kabels van LDT gebruiken met de S88 stekker.

Vervang de 6021/6051 zo snel mogelijk door iets beters. Dat apparaat dat Märklin nog tot in deze eeuw heeft durven verkopen met het achterlijke P50-protocol zonder absolute richting wat nog uit de jaren 80 stamt is mij een doorn in het oog. Het is de kolencentrale onder de centrales. Er zou een verbod op moeten komen. Het kost iedereen heel veel tijd en geeft niemand plezier. Ik kan al weer zitten wachten op de vraag waarom de treinen soms de verkeerde kant op rijden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Xander Berkhout (10)
Developer of iTrain

Lijkt mij een duidelijk verhaal.
Re: Loc willen niet keren met Itrain
XB moet niet zeuren
Paul had het met Koploper netjes opgelost.
Ik rij en keer nog steeds dagelijks met de eerste generatie C90 zonder problemen
Waar een wil is is een weg 😎

Mvg Johan
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Johan,

Dat doet hij ook niet. Alleen heeft Xander het beter opgelost. Paul had een workaround gemaakt en die is niet 100% fullproof.
Als Xander tegen de decoder zegt ga achteruit dan gaat hij dat ook, iets wat met de 6021 en de 6051 niet mogelijk is. Het zit simpelweg niet in het interface protocol, iets wat ze bij Uhlenbrock beschrijven/benoemen als het P50 protocol.

Verder werk jij met een ECoS en dus met een andere centrale.

Groetjes
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Citaat van: Anne W op maandag 25 maart 2019, 23:40:53
@citaat

Je enige kans is met iemand te praten die in de Koploper software kan kijken om te zien of Koploper iets speciaals stuurt bij de 6021/6050.

Groet, Anne W

Wat Koploper doet weet ik wel, het komt namelijk uit mijn eigen koker.

Groetjes
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Ik zal de vraag ook even op het ITrainforum plaatsen.

Walter had dezelfde configuratie en hem lukte het wel om de loks te keren.

Vraag blijft waarom lukt het bij mij niet. Ook niet met een MFX decoder en een lopi.

Meine
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Hallo Meine,

was wel een veel eerdere versie van iTrain, mijn databases uit de tijd van Versie 1 en 2 krijg ik niet meer geopend met iTrain Versie4, en kan helaas mijn exacte instellingen niet meer terugzien,

met vriendelijke groet,


Walter
Re: Loc willen niet keren met Itrain
6021 in de Motorala II mode kent toch een richtingsbit
Zou gewoon moeten werken en als Itrain dat niet doet vindt ik dat onder de maat

Mvg Johan
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Hallo

Misschien in de P50 een tijd tussen de commando's van ong. 50ms opgeven. Als de commandos te snel achter elkaar komen worden deze door de decoder genegeerd.

Bart
Loc willen niet keren met Itrain ( Opgelost )
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Loc willen niet keren met Itrain ( Opgelost )
Bart krijgt de bonus!!!  ;) ;) ;)

Dit is de oplossing. Ik heb de tijd op 20 ms gezet en de loks keren.

Tevens heb ik de codeerschakelaar op de achterzijde van de 6021 aangepast. Ik had 1,3 en 4 off en 2 on. (oud en nieuwe protocol door elkaar)
Dit heb ik aangepast naar 1,2 en 3 on en 4 off. (alleen het nieuwe protocol)

Meine
Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Die bonus voor Bart is nergens voor nodig.
Wat Bart suggereert staat op pagina 195 van de handleiding van i-Train.
Maar ja, waarom zou je die in vredesnaam lezen ?

Cees
Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Hele "leuke" reactie Cees.  :thumbdown:

Jij hebt hier echt wat aan bijgedragen....
Knap ook dat je weet dat ik geen handleidingen lees....

Ik ga hier niks meer over zeggen.

Bart en alle anderen bedankt dat jullie wel de tijd en moeite hebben genomen om een mede modelspoorder te helpen.

Meine

Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
 :thumbup:
Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Loc willen niet keren met Itrain ( opgelost )
aanvullend,
doeslief  ;)
Re: Loc willen niet keren met Itrain
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 26 maart 2019, 14:13:23
6021 in de Motorala II mode kent toch een richtingsbit
Zou gewoon moeten werken en als Itrain dat niet doet vindt ik dat onder de maat

Mvg Johan

Ja, alleen het INTERFACE protocol kent het niet, dus je kunt het niet aansturen via de PC.