Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS set 42904 van Märklin

Gestart door F.P.Vonk zondag 24 maart 2019, 18:59:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS set 42904 van Märklin
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
NS set 42904 van Märklin
Heb een NS wagon set op de kop kunnen tikken namelijk Märklin 42904 - Set sneltreinrijtuigen NS. Het zijn drie sneltreinrijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). 1 zitrijtuig type ICK-A, 1e klasse en 2 zitrijtuigen type ICK-B, 2e klasse. Zoals in gebruik vanaf 2002.
? Alle wagens standaard voorzien van led binnenverlichting.
? Scheidbare, stroom voerende koppelingen.
? Een wagen met ingebouwde sluitsein.

IK heb echter een probleem de wagons zijn heel moeilijk te koppelen en als ze gekoppeld zijn krijg ik ze ook bijna niet ontkoppeld kan iemand mij helpen hoe dit op te lossen is of is er een bepaald trucje voor?
Re: NS set 42904 van Märklin
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: NS set 42904 van Märklin
Bij mijn set ging het zonder problemen. Echter had ik zelfde problemen met set marklin 43867. Ik had veel geprobeerd en was bang de koppelingen te verknoeien. Ik heb de koppelingen ook los getest. En naar mijn idee was de druk op/van de koperen lipjes wat hoog. Dus die punt tussen de probleem koppelingen heb ik heel voorzichtig met een platbek tangetje iets platter geknepen en toen werkte het koppelen en de verlichting zonder problemen.
Natuurlijk geheel op eigen risico toepassen.
En wat is moeilijk koppelen? Ik kreeg ze eerst met de rijtuigen balg tegen balg niet gekoppeld. Na de aanpassing kan ik ze zonder veel hulp gewoon tegen elkaar rijden om te koppelen.
Re: NS set 42904 van Märklin
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS set 42904 van Märklin
Ok Johan bedankt voor jou tip hopelijk komen er nog meer tips en kan ik dan bepalen welke de besten is.

Fred
Re: NS set 42904 van Märklin
Maar ben je van plan om ze veel te ontkoppelen? Naar mijn idee zijn de meestel koppeling niet gemaakt om vaak te kunnen koppelen of ontkoppelen.
Er zal dan waarschijnlijk snel speling ontstaan of het zal verbuigen/afbreken.
Re: NS set 42904 van Märklin
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: NS set 42904 van Märklin
 @citaat Je zal maar ontkoppelrails o.i.d. hebben  :D
Re: NS set 42904 van Märklin
Dat zal idd niet goed werken met stroom geleidende koppelingen een te veel aan weerstand :D
Re: NS set 42904 van Märklin
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS set 42904 van Märklin
Het is in ieder geval niet de bedoeling om ze vaak los te koppelen maar ik zou ze toch één keer vast moeten koppelen en dan blijven ze als stammetje aan elkaar.
Ik had ze getest op de baan van mijn zoon en die had ook problemen met vast koppelen en los koppelen. Zelf heb ik nog geen vaste baan.

Fred Vonk
Re: NS set 42904 van Märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: NS set 42904 van Märklin
Fred, stroomvoerende koppelingen koppelen veel lastiger door de druk van de contactveer in de koppeling.
Je kan proberen het V vormige deel wat platter te knijpen, met een klein platbektangetje, waardoor er minder weerstand is tijdens het koppelen.
Re: NS set 42904 van Märklin
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS set 42904 van Märklin
Ok bedankt voor je tip ga ik dat toch maar proberen.

Fred