Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

vervangen relais Márklin 7188

Gestart door Jan Verloop zaterdag 23 maart 2019, 12:02:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervangen relais Márklin 7188
Mijn HO-baan is beveiligd met behulp van 32 Märklin relais, veelal van het sein 7188. Helaas krijg ik er steeds meer problemen mee en ik overweeg nu vervanging door nieuwe relais, eventueel die van Viessmann. Het relais moet dus gelijktijdig een "of-of" (rood-groen) schakeling en een "aan-uit" (rijden-stoppen) schakeling doen.  Kan iemand mij melden welk nummer ik daarvoor het beste kan gebruiken? Of heeft iemand een goede tip over dit onderwerp? 
Re: vervangen relais Márklin 7188
Jan,
Dit kan via een relais 5226 van Viessman.Hier zitten 2 relais in die onafhankelijk van elkaar werken en die beiden 2 contacten schakelen.Het ene contact gebruik je voor de wisseling rood / groen, het andere voor rijstroom aan/uit.
Ik vind het wel aan de prijs. Je vindt er op ebay voor een heel wat goedkopere prijs. Ze zitten dan alleen niet in zo'n mooi huisje.
bv.  Klik
Re: vervangen relais Márklin 7188
Dankjewel Alphons!  Ik lees in je uitleg dat die 5226 2 relais bevat die onafhankelijk van elkaar schakelen. Ik heb even naar het schema gekeken maar ik begrijp niet hoe je hiermee 2 seinen kan bedienen. Ik heb geen e-achtergrond, begrijp ik je misschien niet goed? 
Re: vervangen relais Márklin 7188
Jan,

Je noemt het relais 5226 en toont de ? goedkope variant?. Niks mis mee, want het principe is hetzelfde. Alleen bevat de 5226 van Viessmann 2 van dergelijk schakelingen die onafhankelijk van elkaar werken.

Als je dit relais gaat gebruiken, dan heb je alleen nog seinpalen nodig die een rood en groen lampje laten zien. Die hebben dus geen schakelfunctie meer voor rijstroom.

Wat het relais doet bij een impuls van schakelkastje of schakelrails ( in de tekening Taster 1 ) :

Via de 1e uitgang (middenboven) wisselt de massa van de ene pool naar de andere en wisselt het licht van de seinpaal van rood naar groen;
Via de 2e uitgang ( middenonder ) schakelt de rijstroom ( Schaltspannung ) naar uitgang 2 en gaat de trein rijden;

Bij de 2e impuls van schakelkastje of wellicht schakelrails ( Taster 2 ) gaat de boel weer andersom.

Dit relais vervangt dus de 7188. Alleen heb je er een mast met 2 lichtjes bij nodig.
Met een beetje handigheid kan je je 7188 verbouwen naar alleen maar de ? lichtfunctie? .
Re: vervangen relais Márklin 7188
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: vervangen relais Márklin 7188
kan je zelf wat solderen ? Dan gewoon vervangen door een goedkoop bistabiel relais.

Of je koop 7245 2dehands.Die dingen staan te koop voor 10 euro.
Re: vervangen relais Márklin 7188
Wat kan het probleem zijn met dit type sein/relais? Enige wat ik kan bedenken is dat de metalen lipjes (die het contact maken met rood/groen) vervuild zijn. Kwestie van schoonmaken en ze doen het weer. Het betreft de metalen delen die op het blok zitten en heen en weer schuiven zodra sein wordt omgezet.
Re: vervangen relais Márklin 7188
Hans, ik heb al verschillende problemen gehad en ze duiken steeds weer op. Dat komt natuurlijk ook doordat ze alle 32 oud zijn. Soms is er geen contact voor het licht en doet rood of groen het niet, soms gaat het relais niet verder 'over" en rijdt de trein door of komt niet in beweging. Schoonmaken of inspuiten met reiniger helpt soms wel. Wat ook voorkomt is dat het palletje wat ook dienst doet voor de handbediening niet goed functioneert, als je dat dan wat naar links of rechts beweegt is er alsnog contact. 
Re: vervangen relais Márklin 7188
Bedankt Alphons, ik snap het nu!  :thumbup:
Re: vervangen relais Márklin 7188
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: vervangen relais Márklin 7188
Citaat van: Hans 2.0 TDI op zondag 24 maart 2019, 08:51:06
Wat kan het probleem zijn met dit type sein/relais? Enige wat ik kan bedenken is dat de metalen lipjes (die het contact maken met rood/groen) vervuild zijn. Kwestie van schoonmaken en ze doen het weer. Het betreft de metalen delen die op het blok zitten en heen en weer schuiven zodra sein wordt omgezet.

De lampjes van dit sein worden met de "handschakelaar" omgeschakeld en niet door de kern in de spoel. De spoel schakelt de rails en bovenleiding stroomloos in de stand "rood".

De contacten bij de handschakelaar geven op de langere duur de problemen, mijn ervaring uit het verleden en Jan heeft deze problemen ook zo te lezen.
Re: vervangen relais Márklin 7188
Bellejt: Daar heb ik er nog 2 van liggen, die kan ik inderdaad eens uitproberen  :thumbup: