Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Brawa 40903 Rheingold 01

Gestart door Hans V200.0 woensdag 08 december 2021, 22:20:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 40903 Rheingold 01
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Brawa 40903 Rheingold 01
Ben voor een clubje bezig de cv waarden van deze lok te mappen zodat de functie F1 en F3 (aux 1 en 3) dan samengevoegd kunnen worden.
Dit i.v.m. een centrale uit de oertijd (IB1), die nog maar vijf functies tegelijk kan bedienen.

De lok heeft iets van 26 functies waaronder F9 (rookgenerator Aux 3), die ik dus samen met het bedrijfsgeluid onder F1 wil zetten.
Om met deze lok op de clubbaan te rijden liggen die functies dan het meest voor de hand.
Volgens Doehler & Haass is elke functie vrij programmeerbaar, alleen een duidelijke weg om dit te verwezenlijken heb ik niet kunnen vinden in de cv's.
Daarom wil ik de hulplijn van kennis alhier inroepen, mij te helpen de goede cv waarden te vinden.

Brawa 40903

Op de bovenstaande PDF heb ik gekeken, zelfs ook bij Doehler&Haass.
Na het nodige te hebben uitgeprint werd het cv woud alleen maar ondoorzichtiger, vandaar dat ik het in ieder geval het spoor bijster ben.

 
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Dankzij een weekend een berg cv waarden doorgespit te hebben, weet ik nu hopelijk (zonder hulp van hier) hoe ik die uitgangen bij elkaar ga zetten.

Wat een ergernis is dat om door die cv jungle heen te moeten zoeken.

Geef mij maar een goede MFX lok die tenminste in een overzicht alles kan mappen, tja Esu heeft ook zoiets maar vindt die minder overzichtelijk.

Doehler & Haass zoals die in de Brawa lok ligt heeft ook een programmer, alleen die hebben we niet en nu ik de cv weet ook niet meer nodig.

Zodra ik de lok goed heb staan kijk ik of er een filmpje gemaakt kan worden.
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Hoi,

Mooi dat het doornemen van alle CV's gelukt is. Het had mogelijk niet gehoeven.

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 08 december 2021, 22:20:53
Dit i.v.m. een centrale uit de oertijd (IB1), die nog maar vijf functies tegelijk kan bedienen.

De IB1 is gewoon van een update te voorzien. Deze is nog te krijgen bij Uhlenbrock voor iets van 30 euro. Uhlenbrock Download Software update 2.00. Dan kan je IB1 "gewoon" volgens de DCC-specificaties tot F9999 aan. Zie hieronder wat daarover in de PDF van de update staat. Ik heb mijn oude IB (650) van de update kunnen voorzien. Destijds via een windows

Citeer
Lok-Sonderfunktionen größer f4 schalten (DCC)
Die Anzahl der möglichen Loksonderfunktionen wurde auf 10.000 erweitert.
Aufruf der Sonderfunktionen f5 – f12 über die Shift Tasten:
F5: [lok], [off], [f1] F9: [lok], [function (f0)], [f1]
F6: [lok], [off], [f2] F10: [lok], [function (f0)], [f2]
F7: [lok], [off], [f3] F11: [lok], [function (f0)], [f3]
F8: [lok], [off], [f4] F12: [lok], [function (f0)], [f4]

Aufruf von Sonderfunktionen f0 bis f9999 (DCC):
Bei aufgerufener Lok 2x die [lok] Taste, dann die gewünschte Funktionsnummer eingeben und mit der
  • Taste ein, oder mit der [ ] ausschalten. Mit der [ ] Taste kann der
    Funktionszustand abgefragt werden (gilt für Funktionen f0 – f28). Über die Sonderoption 843 kann in Schritten von 100ms eingestellt werden, wie lange die Funktionsanzeige bestehen bleiben soll, bevor das Gerät automatisch wieder in die Grundanzeige geht. Werkseinstellung 100 ergibt 10s Wartezeit
Of in het engels:

Citeer
Switch Locomotive Special functions higher than f4 (DCC)
The number of possible locomotive special functions has been expanded to 10000:
Calling up Special functions f5 – f12 with the Shift Keys:
F5: [lok], [off], [f1] F9: [lok], [function (f0)], [f1]
F6: [lok], [off], [f2] F10: [lok], [function (f0)], [f2]
F7: [lok], [off], [f3] F11: [lok], [function (f0)], [f3]
F8: [lok], [off], [f4] F12: [lok], [function (f0)], [f4]
Calling up Special functions f0 to f9999 (DCC):
Press the [lok] twice for the called up locomotive and then the desired function number and switch it ON with the
  • key or OFF with the [] key. The function state can be queried with the [ ] key (applies for functions f0 – f28). Special Option 843 determines, in 100ms steps, how long the function status will be displayed before the device automatically returns to the basic display. The factorysetting of 100 results in a 10s waiting time.
Groet Ronald.
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Tja Ronald,

Als er geen antwoord komt, zal je wel moeten spitten in de maar liefst 83 pagina tellende gebruiksaanwijzing van D & H.

Dat dit eenvoudiger had gekund weet ik zeker, immers ik weet nu welke cv ik moet hebben en welke waarde erin moet.

Alleen is de vraag of deze decoder luistert naar het DCC protocol op de CS 3, daar kan ik namelijk wel de cv regel toevoegen, maar hem nog niet uitlezen.
Dit i.v.m. de waarden die gaan veranderen, die wil ik eigenlijk ook wel weten, want de decoder moet ook teruggezet kunnen worden.

Of de IB die update krijgt.......valt nog te bezien.......de eigenaar loopt ook steeds tegen dat begrensde MM protocol aan, daar deze Brawa lok dan ook 26 functies heeft.
Ja ook de bijbehorende rijtuigen hebben een adres en vele functies die je dus achterwege moet laten vanwege dat flessenhalsje.

Als deze lok MFX had was dat mappen een koud kunstje, maar dat heeft ie niet dus was het de beuk erin en deze vraag hier stellen, maar helaas niemand schijnt het te weten, of te willen mededelen.......
Nu is dat niet meer nodig en kan deze wat mij betreft verwijderd worden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 08 december 2021, 22:20:53

Dit i.v.m. een centrale uit de oertijd (IB1), die nog maar vijf functies tegelijk kan bedienen.


Dat is niet zo, er zijn er altijd al tenminste 9 geweest: F0 + 8 functies. Zie de handleiding.

Gr, Ben.
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Hoi Ben,

Dat kost je minstens twee adressen, en als je er maar 80 adressen hebt in MM ben je daar gauw door als je lok's vele functies hebben.

Je kan er nog wel meer adressen aan ophangen maar ik vindt het niet meer van deze tijd ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Brawa 40903 Rheingold 01
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 13 december 2021, 17:47:00
Of de IB die update krijgt.......valt nog te bezien.......de eigenaar loopt ook steeds tegen dat begrensde MM protocol aan, daar deze Brawa lok dan ook 26 functies heeft.
Ja ook de bijbehorende rijtuigen hebben een adres en vele functies die je dus achterwege moet laten vanwege dat flessenhalsje.

Aangezien deze lok in DCC 26 functies heb je niets met Motorola te maken. Dan kan je gewoon onder DCC aanspreken. Geen probleem met de IB. BraWa levert al lange tijd multiprotocol-decoders in hun AC~ wisselstroom uitvoeringen. In de rijtuigen zullen dan ook wel DCC-decoders zitten. Dus het kan wel de moeite waard zijn om 30 euro te investeren in een update. Zeker als je meer en meer DCC-decoders in de treintjes krijgt.