Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.

Gestart door Vic1956 dinsdag 19 maart 2019, 14:02:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Beste treintjesliefhebbers,
Ik ben vandaag in het bezit gekomen van de Württembergse locomotief 26556 met bijhorende wagons. Zeer mooie locomotief in grijsblauwe kleuren. Maar één spijtig ding: het zeer langzaam rijden, het zogenaamde "kruipen" verloopt bij deze locomotief schoksgewijs. Op wat hogere snelheid rijdt de loc vlot. Nu vraag ik mij af, is het normaal dat er af en toe een locomotief bijzit die het moeilijk heeft op zeer lage snelheid of mag dit in feite niet voorkomen? Met andere woorden: moet ik deze loc terugsturen naar de leverancier? Is dit een mankement? Ik vraag dit omdat de leverancier in Zwitserland zit, het is dus niet even gauw de stad ingaan. En tweede vraagje: kan ik hier misschien zelf iets aan doen? :D
Alvast bedankt om jullie grijze hersencellen en typvingers voor mij in beweging te willen zetten.
Groeten,
Vic
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Gaat het om een "nieuw in de doos" of een gebruikt exemplaar ?
Wanneer gebruikt: zet de loc/deoder terug naar de fabriekinstellingen  CV8 = 8
Wat is het effect ?
Overigens geldt bij beide opties: verhoog de vertrekspanning / minimumsnelheid. Dat is CV2
Mijn "26556" kruipt als een slak millimeter voor millimeter. CV2 staat op 6
Cees
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Hallo Cees,
Het gaat om een nieuwe loc, maar een die volgens mij lang in de doos heeft gelegen. Ik heb de loc eens gereset naar de fabrieksinstellingen, zonder resultaat spijtig genoeg. Ik heb een mobile station 1, dus die parameters die jij mij opgeeft zeggen mij niets. Ik heb de maximumsnelheid vertraagd naar 65%. Geen resultaat. Vertrekspanning kan ik niet instellen. Minimumsnelheid eveneens niet. Ik vraag mij af of het niet eerder een mechanisch probleem is. Heb alles eens goed nagekeken of er nergens een drijfstang of zo is die ergens tegen schuurt, maar niets te vinden. Ik heb de indruk dat als ik de loc zachtjes vooruit duw af en toe een mechanische weerstand voel. Dat zou het schokkerige rijgedrag bij lage snelheid kunnen verklaren. Alvast bedankt voor jouw inbreng. Moest je nog andere ideeën hebben laat maar weten.
Vriendelijke groet,
Vic
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
 @citaat Inrijden, half uurtje heen en terug op halve kracht. En dan eens zien hoe het gaat.

Gr, Ben.
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Vic,

Ik gebruik een Ecos 2 en daarmee kan ik de door mij bedoelde cv's wel veranderen.
Volgens pagina de gebruiksaanwijzing kun je met een ms1 in elk geval de optrek/afremvertragingen én de max. snelheid instellen
Het kan zijn dat het vet op het wormwiel van de aandrijfas van de motor verhard is. Zie het plaatje op pagina 27 van de handleiding. Kijk eens of daar het mechanische probleem zit.

Cees
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Hallo Ben,
Ik heb hem een half uur laten toertjes doen maar probleem blijft. Ik ga hem terugsturen ik heb nog garantie als ik binnen de vijf dagen terugstuur. Toch bedankt voor je reactie.
Groeten,
vic
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Tja, dat zachtjes heen en weer duwen blijft een onuitroeibare testmethode.... en heel erg ongeschikt voor loks met een wormwiel.
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Hallo Cees,
Ik heb de kap al eens afgenomen omdat ik net hetzelfde dacht als jij. Van het lange liggen het vet verhard in de overbrenging. Maar ik kan daar niets abnormaals opmerken. Ik zie alvast geen "verhard" vet. Alles ziet er goed gesmeerd uit. Wel heb ik de indruk als ik de overbrenging manueel ronddraai dat ik op soms een weerstand voel. Maar ik heb al een mail gestuurd dat ik de loc terugstuur. Ik heb nu nog garantie. Ik vind het spijtig want het is een prachtmachientje. Maar een loc die maar half werkt blijft een bron van ergernis. Toch bedankt voor de tips.
Groeten,
Vic
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 19 maart 2019, 18:19:48
Tja, dat zachtjes heen en weer duwen blijft een onuitroeibare testmethode.... en heel erg ongeschikt voor loks met een wormwiel.

Voor deze loc geen want de aandrijving heeft geen weerstand. Zet de lok op een steile helling en hij rijdt vanzelf naar beneden. Ik heb er 2 en beiden rijden magnifiek.
Re: Loc 26556 Wurttembergse mooie wil niet kruipen.
En weer wat geleerd, ik heb kennelijk niet de juiste lay-out zitten bestuderen.