Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Gestart door Bob en Pieter maandag 18 maart 2019, 13:36:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goedemiddag,
Ik wilde met jullie mijn ervaringen delen over het gebruik van een digitale aansluitbox (MS2) als interface voor laptop, tablet.
Ik was al een tijdje op zoek naar draaloze oplossing en kwam op het stummiforum deze topic tegen.

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=7&t=160368


Lang verhaal kort bij mij werkt het sinds dit weekeind en ik ben ontzettend blij dat ik nu een draadloze oplossing die er prachtig en solide uitziet uit één kastje bestaat (zie foto) en die echt super werkt.

Groet,
Bob

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik gebruik hem ook al een tijdje.

iTrain en Softlok werken er perfect mee.




Het is dan tevens een accespoint.
Gewoon via de WiFi inloggen.




De terugmelding gaat gewoon via een S88



Ik ben dusdanig tevreden dat ik mijn CS2 verkocht heb.
Geen hoop kabels meer maar een simpele Gleisbox voorzien van een extra printplaatje.
Paar draadjes solderen, deze ombouw is voor iedereen te doen.

Hier kun je meer info vinden en de print bestellen.
http://lnxpps.de/can2udp/srseII/

Groeten Ron
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ja, het is te doen. En mocht je het niet zien zitten om zelf te doen of geen zin in hebben. De bedenker kan het ook voor je doen.
:)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Geweldig!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Je zou toch zeggen: Göppingen, spring eens in dat gat en doe eens gek, het ligt voor het oprapen. :|
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 18 maart 2019, 18:16:16
Je zou toch zeggen: Göppingen, spring eens in dat gat en doe eens gek, het ligt voor het oprapen. :|

Ja dat zou ik ook verwachten maar denk dat ze meer verdienen aan een CS3.

Deze aansluitbox met de printplaat start supersnel op.
Uitzetten? Gewoon de stekker eruit, zelfs Rocrail kun je direct op de aansluitbox installeren.
Bij mij rijden hooguit drie loks tegelijk dus heb je een megabaan zou ik er niet aan beginnen.


Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Misschien moeten we het gewoon CS0 noemen en vragen of Marklin het in de folder opneemt 😀
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Belangrijk voor de terugmelders aangesloten op de Gleisbox

Op de rechter aansluiting kun je de terugmelders aansluiten.
Geen massa aansluiten op de s88!!!

Voor de terugmelders zelf heb ik contact rail gebruikt.
Om de S88 terugmelding te gebruiken kun je dmv een jumper kiezen voor 5 of 12v

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
 @citaat

Dus geen massa detectie terugmelders, alleen die met optocouplers. (elk foordeel heb z'n nadeel)

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz

Wel massa als terugmelders maar geen extra massa aansluiten op de S88 dus de extra massa is niet nodig.

Er zit op de S88 een extra T aansluiting daar moet je normaal een massa draad op aansluiten.
Dat is in deze config niet nodig dus gewoon een draad van de melder contactrail ed naar de S88

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo
Hier een nieuwsgierige lezer.
Zelf doende met de 6021 en de interface, kan dus allemaal vervallen begrijp ik hier uit ?
Snap ff de aansluiting niet met de S88, is dit een aparte tussenliggende print ?
Hoe doet Koploper het met deze...?
Lijkt mij niet veel anders dan de overige softwareprogramma's.
Groet
Dolf
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Swiss-fan op woensdag 20 maart 2019, 11:51:29

Hoe doet Koploper het met deze...?


Niet, interface wordt niet ondersteund.

Gr, Ben.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Swiss-fan op woensdag 20 maart 2019, 11:51:29

Zelf doende met de 6021 en de interface, kan dus allemaal vervallen begrijp ik hier uit ?
Snap ff de aansluiting niet met de S88, is dit een aparte tussenliggende print ?



Hoi Dolf,
Je hebt ze inderdaad niet nodig.
het uitgangspunt voor mij is een aansluitbox (60115 of de (andere kleur, verder identieke) opvolger 60116) al dan niet in combinatie met een Märklin Mobile Station.
marklin 60653 of (andere kleur, verder identieke) 60657.

De aansluitbox kun je om (laten) bouwen.

Je hebt dan een pc voor de draadloze besturing en een mobile station voor de handsame en controle fun. (Deze is volgens mij ook slim om te hebben, omdat je hiermee gemakkelijk kan controleren of iets werkt en je stop (nood)knop er op zit.

Als je wilt starten kan je dus volstaan met alleen één omgebouwde 60115 en heb je verder niets nodig.

De Märklin 60881 S 88 decoder sluit ik direct aan op een ingebouwde bus, met de meegeleverde stekker. Bij mij is hij wel aangesloten, maar nog niet werkend, bij Ron wel. Wat wel heel duidelijk is dat je de aansluiting op de massa van de s88 terugmeldmodule absoluut niet moet, omdat je met de terugmelding in combinatie met de massa meteen je aansluitbox om zeep helpt. Waarschijnlijk blaas het printplaatje op of zo, geen idee.

Wat wel werkt als een zonnetje is de m83 en m84 van marklin. Wissels en seinpalen kun je gewoon draadloos schakelen via het gewenste programma. 


Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste Ron,

Als er een wagon op de geïsoleerde S88 contactrail is wordt deze verbonden met de massarail, dus de massa van de digitale spanning, hoe komt de S88 "stroom" dan weer terug op de S88 massa?

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Tja dat gaat intern via dat printplaatje.
In ieder geval is dat ook weer een draadje minder waardoor het allemaal lekker simpel is.

Ik heb het erbij gezet want als je massa aansluit op de T aansluiting van de S88 kun je de print beschadigen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hier nog een Gleisbox smaakmaker. :D

Wat zie je hier:
Op de achtergrond de gleisbox die via WiFi is verbonden met een Windows tablet.
Op de tablet draait iTrain en laat een kof rangeren de ketelwagen ontkoppelen wegrijden en weer aankoppelen.
Geheel automatisch.
Hier zie je ook dat iTrain de loks op de cm precies kan laten stoppen.

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Mooi topic! Mooi project  :thumbup:
Blijf ik zeker volgen, mijn interesse is zeker al gewekt, mooi vervolg op de CC-Schnitte!
Binnenkort maar eens wat bestellen  :D Dan kan de ECoS II in de verkoop...
Nu nog eens kijken of er ook met wat knutselwerk loconet in te bouwen is, dan is het helemaal  :thumbup:
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste Ron,

Heel mooi dat dat intern wordt opgelost, bijna weer ouderwets, een soort gemeenschappelijke massa voor het S88 systeem en het digitale spanning systeem, het zal wel wat ingewikkelder zijn, maar daar heeft de gebruiker niets mee te maken zolang zijn S88 systeem op basis van raildetectie betrouwbaar werkt.

Groet, Anne W
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,
Heb er ondertussen ook 2 besteld.
1 voor de hobby (kant en klaar) en 1 voor de knutsel.
Jaja hoor ik jullie denken hij moet er weer 2 hebben  :P
Dit heeft een rede.....
De kant en klare wil ik in gaan zetten op mijn eigen baan en op een nog te bouwen pendelbaantje
De andere ga ik mee experimenteren.
Ben er na veel mailen met Gerhard erachter gekomen dat de SRSEII niet als iTrain server kan functioneren omdat iTrain deze processor (Omega) niet ondersteund. iTrain en alle andere besturingssystemen zien deze unit als een CS2.
Rocrail functioneerd echter wel als server. De spare usb ingang van de unit accepteerd een ftdi chipset, wat betekend dat ik mijn loconet converter hierop aan kan sluiten en kan kijken of Rocrail leuke mogelijkheden heeft.
Printen zijn besteld en vandaag verstuurd.... ben benieuwd..
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hallo Leo,

Daar krijg je geen spijt van.
Het moeilijkste is eigenlijk het gat uitzagen uit de behuizing.

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Leo, ik ben benieuwd.

Ik neem aan dat je hem mee neemt naar de club?
Als het bevalt dan ga ik hem ook voor mijn nieuwe baan gebruiken. Heb ik iig niet voor niets een draadloze modem op zolder geplaatst :P
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hee B,
Zeker neem ik er een mee naar de club.....
Leuk ombouwprojectje voor de demobaan 😜
Ben benieuwd, niet alleen mbt iTrain, maar ook Rocrail...
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik ga mezelf ook eens in Rocrail verdiepen. Had hem al geinstalleerd, maar moet nog effe een testplankje maken met 2 wissels en wat kopspoortjes.

Misschien een keertje een extra avond op de club plannen en dan op de demobaan aansluiten?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Prima idee!
Wil ook een testplankje maken met een paar wissels om eea te kunnen testen.
Eerst maar ff afwachten wat er binnenkomt  :D
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Ik heb ook interesse in een ombouw.  Wat zijn jullie ervaringen?  Is het solderen (SMD) eenvoudig?  Wat zijn de totale kosten?

Erik
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Erik,

Ik ben niet handig genoeg voor dit soort high eind oplossingen, dus ik heb hem gekocht zoals hij is (zie foto hierboven). Wel de lol, maar niet de lasten.. :) Je kan Gerd vragen om een prijs.. Deze is inclusief alle software installaties en aansluitbox. De lol zit hem voor mij meer in het bouwen van een digitale baan en het aansluiten van s88, met baanvakken, seinpalen, wissels en ontkoppelrail...

Groet,
Bob





Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi,
Onderstaand de kosten die ik afgelopen zaterdag van Gerhard heb doorgekregen.
Kosten voor compleet exemplaar inclusief gleissbox (zonder voedingsadapter!) : ?130,-
Kosten voor een kant en klare print (zelf inbouwen in eigen gleissbox) : ?80,-
Verzendkosten ?14,-
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op dinsdag 26 maart 2019, 15:32:54
Hoi,
Onderstaand de kosten die ik afgelopen zaterdag van Gerhard heb doorgekregen.
Kosten voor compleet exemplaar inclusief gleissbox (zonder voedingsadapter!) : ?130,-
Kosten voor een kant en klare print (zelf inbouwen in eigen gleissbox) : ?80,-
Verzendkosten ?14,-

En dan kan je ook nog zelf de kleur kiezen..:-)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Gezien de prijs is de kant en klare een koopje dacht dat die gleisebox rond de 40 euro was gemiddeld dus een 10tje voor het ombouwen is heel netjes :thumbup:
Werkt de software alleen op Windows?
Is na de update de gleisebox/MS nog te updaten dit ivm een mogelijk update van uit marklin 32 functies?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Prijs is idd heel schappelijk.
Gleisbox is gewoon nog te updaten, er is gewoon een extra verbinding gemaakt met de CAN bus (de stekker van de Mobile station).
Het is een mini PC zonder beeldscherm en deze heeft (net als CS2/3) een eigen IP adres.
De mini PC doet alsof hij een CS2/3 is en elk trein besturingsprogramma zal deze zover ik nu kan zien ook herkennen, ongeacht op welk besturingssysteem het draait.
Als bijkomende functionaliteit kun je Rocrail (voorgeïnstalleerd) activeren als Headless Server (zonder beeldscherm). Met iTrain is dat niet mogelijk omdat deze niet geschikt is voor deze mini pc.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Afgelopen dagen ook mijn setje binnengekregen.
Na wat problemen met instellen van de WiFi loop het als een trein en het werkt perfect!
Nu nog integreren met mijn LDT boosters en dan allereerst eens uitgebreid testen op de Demobaan.
Tevens zijn de onderdelen voor de CAN noodstop (ook van Gerhard) besteld in China, eens kijken of we dit ook aan de praat kunnen krijgen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Beste

Hele interessante leesstof.
Heb zelf nog een PC met een niet draadloos verbinding met WW-net

Lijkt mij dat dit spul middels een Dongel (wellicht bestaat er alweer iets nieuwers?) een verbinding met deze kan krijgen.

Geheel ander onderwerp, kan ik iets gelezen hebben over een afstandsbediening ?
Gebruik nu namelijk de Infra control 80f, is reuze makkelijk in de uithoeken van de baan

Mvgrt.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Swiss-fan op vrijdag 29 maart 2019, 15:07:52
Beste

Hele interessante leesstof.
Heb zelf nog een PC met een niet draadloos verbinding met WW-net

Lijkt mij dat dit spul middels een Dongel (wellicht bestaat er alweer iets nieuwers?) een verbinding met deze kan krijgen.

Geheel ander onderwerp, kan ik iets gelezen hebben over een afstandsbediening ?
Gebruik nu namelijk de Infra control 80f, is reuze makkelijk in de uithoeken van de baan

Mvgrt.

De aansluitbox is dezelfde als die van MS II (bedraad). Vervolgens kan het comuniceren met je eigen thuisnetwerk. Je kan hem dus gewoon in je netwerk "hangen". Draadloos is dan de laptop/tablet of telefoon. Dit is de afstandbediening waarmee je de treinen kunt aansturen...


Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Er zullen niet zo heel veel gebruikers zijn met ervaring met de SRSEII,
Maar ik heb wat problemen die ik zelf niet opgelost krijg, en mijn Duits is  :-(
1) Meerdere S88 modules aansluiten
Wat ik ook probeer , ik blijf maar 1 S88 module zien.
Heb ingelogd op de gleissbox via putty, cansend .... met alle variabelen ingeklopt, maar geen resultaat.
Ook krijg ik geen bevestiging. Als ik can-monitor start krijg ik zoveel info dat ik er geen wijs meer uit kan
Moet ik na het cansend commando nog meer doen?
Of for ik iets fout?
2) de 1e keer bij het opstarten van iTrain na het koppelen met de SRSEII kreeg ik een hele lijst met vreemde locs. Ik neem aan vanuit de SRSEII. Deze verwijdert, maar ze blijven terugkomen na het opnieuw verbinden met de SRSEII. Vervelende is dat hij steeds het adres van m?n eigen lok ook aanpast.
Kan ik die locs op de een of andere manier permanent verwijderen?

Alvast bedankt!!
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Es lassen sich ein paar Parameter über CLI einstellen:
# Bestimmen der ID des S88 Gateways (aka CAN-Buster)
cansend can0 00300300#
# can-monitor
# 07:56:36.393   CAN  0x0031B311  [8] 43 42 55 53 01 02 00 40 Ping Antwort von S88 Gateway UID 0x43425553, Software Version 1.2
# 07:56:36.395   CAN  0x00313B6A  [8] 47 43 2D 79 01 27 00 10 Ping Antwort von Gleisbox UID 0x47432D79, Software Version 1.39
# 43420000 ist hier die ID

De ID moet je gebruiken om de S88 bus op twee te zetten


# Beispiel : S88 Bus-Lange 2 (0x0002)
cansend can0 00000300#434255530B030002
#                     43425553         ID
#                                 0002 Wert
# can-monitor Output
# 07:55:50.394   CAN  0x00000300  [8] 43 42 55 53 0B 03 00 02 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x03 Konfigurationswert 0x0002
# 07:55:50.399   CAN  0x0001B311  [7] 43 42 55 53 0B 03 01    System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x03  gültig(1)

De loklijst niet wissen.
In iTrain kun je deze op onzichtbaar zetten.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Ron,
Bedankt voor de vlotte reactie  :thumbup:
Ik dacht dat ik het ook zo gedaan had, maar ik zie nu toch een verschil in adres....
Morgen nog eens proberen...
Dat je je locs verborgen kan zetten is mij bekend, maar dat vind ik persoonlijk geen mooie oplossing.
Ik wilde dat juist voor de club gebruiken om locs te selecteren die wel of niet aanwezig zijn op de clubbaan.
Mocht je zin en tijd hebben, morgen zijn wij de gehele dag aanwezig op de club.
Fortuinstraat 12, BoZ
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: Leeeke op vrijdag 26 april 2019, 04:35:17
Maar ik heb wat problemen die ik zelf niet opgelost krijg, en mijn Duits is  :-(
Er is nog altijd Google Translate ;)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

De tip van Ron werkte inderdaad. Ik had de fout gemaakt om 2x dezelfde code in te tikken (00300300#)....
Na de tip van Ron zag ik dat de code voor het wijzigen van het aantal S88 modules niet dezelfde was  8).... Beter lezen in het vervolg.

Dat dit topic ook door de maker van de SRSEII gelezen wordt bleek uit een mailtje wat ik een paar dagen geleden kreeg van Gerd.
Hierin stond een tip om de loklijst leeg te maken  :D

Je moet de lokomotive.cs2 file leeg maken. Dat doe je met onderstaande 2 regels.

rm /www/config/lokomotive.cs2
touch /www/config/lokomotive.cs2

Wil je echter de oude file bewaren (om te bekijken of later toch weer te gebruiken) dan moet je onderstaande regel eerst uitvoeren, voordat je de oude file weggooit (rm commando is remove ofwel verwijderen)

cp /www/config/lokomotive.cs2 /www/config/lokomotive.old

Daarna de boel restarten en de oude locs uit iTrain verwijderen en klaar is Kees.

Ik had ook een probleem om MFX locs binnen te halen in iTrain.
Het voorgeschreven trucje met rijrichting wisselen werkte van te voren niet.
Na het leeggooien van de loklijst echter wel:
- Sluit je MS2 aan op de Gleisbox en start op.
- Plaats de MFX loc op het spoor en lees deze in in de MS2 (als hij er nog niet in staat)
- Maak een nieuwe loc aan in iTrain, en selecteer Marklin Mfx (126) in mijn geval, beide MFX locs zijn ESU lokpilot M4
- Zet de cursor in het adresveld
- Wissel nu van rijrichting op de MS2 en het adres (boven de 1000) verschijnt in iTrain.

Werkt nu als een tierelier. Ron en Gerd bedankt voor de hulp!!!




Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Die van de loklijst kende ik ook nog niet.
Geniaal gleisboxje
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Allemaal,

Nu ook een nederlandstalige handleiding beschikbaar. Heb je vragen, commentaar etc. dan hoor ik het wel.
Installatiehandleiding
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goedemiddag Allen,

Heeft er iemand al ervaring met het updaten van de digitale aansluitbox naat 3.5.5.?
Werkt de draadloze interface dan ook nog naar behoren?

Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Bob en Pieter,
Geen idee, staat bij mij ook nog op de to do list (voor de kerst ben ik bang).
Wel is er een update op Stummi hoe je de SRSEII in kan stellen als DHCP server....
Ga ik dan ook gelijk uitproberen....
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Leeeke,

Wat zou daar het voordeel van zijn?
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Voordeel daarvan is dat je stand alone kan werken en je iTrain PC en SRSEII zonder je router en internet verbinding kan gebruiken. Voor thuis niet zo spannend, maar voor mijn demobaan en op de club erg handig.
Scheelt je een router.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Weten jullie ook of je hiermee je oude boosters (Littfinski LDT-2) kunt gebruiken?  Aanmelden van MFX locs kan ik wel op een apart stukje spoor doen.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Hoi Erik,

Helaas, met de DB-2 gaat dit niet.
Ik werk zelf met de nieuwere variant de DB-4 en dit werkt perfect.
De DB-4 heeft hier een separate bus voor. Bijkomend voordeel van de DB-4 is dat hij ook een foutmelding output heeft welke je naar een S88 kan brengen.
In iTrain kun je deze mooi integreren.

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1358.pdf
Voor aanmelden met Mfx zou de de TAMS boosterlink kunnen gebruiken. Zelf schakel ik Mfx liever uit  ;)

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1661.pdf

Zie voor meer info mijn topic over de demobaan
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Er is al een tijdje niets gepost in dit topic, maar ik wil wel graag mijn ervaringen met jullie delen. Deels ook zinvol voor de Installatiehandleiding denk ik, die in dit topic is gepost door Leeeke. Zoals ook in mijn baanbouwtopic is te lezen [link] maak ik gebruik van iTrain in samenwerking met de SRSEII GleisBox. Ik probeer uit en test deze configuratie uitgaande van mijn schaduwstation, dat tijdelijk is voorzien van een keerlus in afwachting van de rest van het baanontwerp.

De LAN en WiFi configuratie van de SRSEII aan de hand van de installatiehandleiding verliep prima en al snel had ik via iTrain contact met de omgebouwde GleisBox. Na het invoeren van mijn locomotieven bleek ik deze perfect via iTrain te kunnen aansturen. Een mooie mijlpaal; super!

De problemen begonnen echter bij het aansluiten en uitlezen van de S88N terugmelders. Voor het schaduwstation gebruik ik twee modules. In iTrain heb ik dat ingesteld via 'Wijzig-Interfaces-Specifiek-Aantal S88 modules' en in de SRSEII heb ik dat geconfigureerd volgens de Installatiehandleiding (zie ook de post van ronxp hierboven (Es lassen sich ein paar Parameter über CLI einstellen). Bij het opstarten van iTrain werden de melders wel juist gelezen en lichten rood op als er inderdaad een voertuig op stond, maar daarna gebeurde er niets meer. Zowel op het schakelbord als de terugmeldmonitor gingen melders niet van bezet naar onbezet of andersom. Daarnaast bleek de terugmeldmonitor geen 32 adressen te laten zien, maar zag ik er maar liefst zo'n 4000...

Dan begint het foutzoeken. Op internet is echter nog niet zo heel veel informatie over de SRSEII icm iTrain te vinden. Daarom heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de SRSEII biedt om de status uit te lezen en bepaalde waarden in te stellen. Met behulp van PuTTY zijn gelijktijdig meerdere verbindingen met de SRSEII op te zetten. Na inloggen kun je dan met het commando 'can-monitor' zien wat er allemaal op de canbus gebeurt.

Met alleen een MS2 verbonden met de SRSEII zag alles er normaal uit: op het moment dat een bezetmelder wordt geactiveerd is in de output van canmonitor te zien welk adres het betreft en gaat de status naar '1'. Andersom werkt ook prima (zie de afbeelding CanMonitor2). Zo gauw ik echter iTrain verbinding liet maken met de SRSEII ging het mis: op het moment dat de melder werd geactiveerd, verschenen reeksen met 0-en en 1-en waar geen touw meer aan vast te knopen was (voor mij niet en ook voor iTrain niet; zie afbeelding CanMonitor1). Na vele testen kwam ik tot de conclusie dat iTrain de informatie van de SRSEII gebruikt om te bepalen van hoeveel melders (of beter: adressen) gebruik wordt gemaakt. Daarbij is de configuratie van 2 melders in iTrain (zie hierboven) niet leidend. Ik heb mijn problemen opgelost door twee dingen te doen.

1. Ik heb in iTrain via 'Wijzig-Interfaces-Specifiek-Aantal S88 modules' het aantal S88 modules op '0' gezet.

2. Ik heb de SRSEII als volgt geprogrammeerd:
a. Open met PuTTY gelijktijdig twee (!) verbindingen/vensters met de SRSEII;

b. Start in het ene venster 'can-monitor': dan kun je zien wat er gebeurt als je in het andere venster commando's uitvoert. De can-monitor is overigens af te sluiten met 'CTRL-C';

c. Dan komt het bekende setje commando's en parameters (zie ook hieronder met mijn correcties):
c.1: voer het commando 'cansend can0 00300300#' uit. In het andere scherm waar canmonitor loopt zie je dan het 'S88 Gateway UID'. Ook in mijn geval is dat 43425553.

c.2: stel het startadres in op '0000' als volgt: 'cansend can0 00000300#434255530B020000'. In de can-monitor zie je dat het commando wordt geaccepteerd en geldig is. Door het instellen van het startadres op 0000 wordt de eerste aansluiting van de eerste melder (dat is degene die als eerste is aangesloten op de SRSEII) aangeduid als contact nummer 1 (of igv groeperen per 16: 1.1). Belangrijker is dat ook wordt voorkomen dat in iTrain meer dan het werkelijke aantal terugmeldmodules/adressen verschijnen.

c.3: stel vervolgens het aantal melders in met het commando ''cansend can0 00000300#434255530B030003'. In dit geval zijn er drie modules (is overigens hexadecimaal) aangemeld.

Op het moment dat ik iTrain en de SRSEII op deze wijze had geconfigureerd werkten ook de melders perfect en gaf ook de terugmeldmonitor van iTrain het juiste aantal adressen aan!
En nu kon ik ook starten met het uitvoeren van de snelheidsmetingen van de locomotieven: mooi om te zien dat dat volledig is geautomatiseerd en zonder haperingen functioneert  :)

Ik vraag mij natuurlijk wel af of ik de enige ben met deze ervaring, want ik lees er verder niets over... En mocht ik niet duidelijk zijn geweest dan geef ik graag een toelichting!

Hartelijke groeten,
Rob.

=====
# Bestimmen der ID des S88 Gateways (aka CAN-Buster)
cansend can0 00300300#

# can-monitor
# 07:56:36.393   CAN  0x0031B311  [8] 43 42 55 53 01 02 00 40 Ping Antwort von S88 Gateway UID 0x43425553, Software Version 1.2
# 07:56:36.395   CAN  0x00313B6A  [8] 47 43 2D 79 01 27 00 10 Ping Antwort von Gleisbox UID 0x47432D79, Software Version 1.39
# 43425553 ist hier die ID  //(gecorrigeerd)//
#
# Kanal 2 Startnummer
# Kanal 3 Laenge

=====

# Beispiel : S88 Startnummer der Kontakte 1000 (Hex 0x03D8 => moet voor 1000 03E8 zijn // instellen op 0000 betekent dat het eerste adres 1 (of ook 1.1) is)

cansend can0 00000300#434255530B0203D8

#                     43425553         ID
#                             0B       Kanal Wert Setzen
#                               02     Kanal Nummer 2
#                                 03D8 Wert
# can-monitor Output
# 07:56:29.257   CAN  0x00000300  [8] 43 42 55 53 0B 02 03 D8 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x02 Konfigurationswert 0x03D8
# 07:56:29.261   CAN  0x0001B311  [7] 43 42 55 53 0B 02 01    System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x02  gültig(1)

=====
# Beispiel : S88 Bus-Lange 2 (0x0002)

cansend can0 00000300#434255530B030002

#                     43425553         ID
#                             0B       Kanal Wert Setzen
#                               03     Kanal Nummer 3
#                                 0002 Wert
# can-monitor Output
# 07:55:50.394   CAN  0x00000300  [8] 43 42 55 53 0B 03 00 02 System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x03 Konfigurationswert 0x0002
# 07:55:50.399   CAN  0x0001B311  [7] 43 42 55 53 0B 03 01    System: Konfiguration UID 0x43425553 Kanal 0x03  gültig(1)
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Goedemorgen mede forumleden,

Ook ik heb bij Gerd een SRSEII aangeschaft. Nu snap ik niet heel veel van electronica maar heb wel een vraag met betrekking tot het aansluiten van terugmelders.
Ik ben van plan om de S88-n met diode truc, van Rosoft, aan te schaffen.

Ik lees dat als ik een terugmelder ga aansluiten op de SRSEII ik de massa van de s88 niet mag aansluiten. Echter in de handleiding van de Rosoft S88-N met diode truc lees ik het volgende: "BR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale. " .

Moet ik dat dan wel doen of mag dat ook niet. Als dat niet mag kan ik net zo goed de versie zonder diode truc nemen.

Tevens vraag ik me af wat ik bij de SRSEII kan aansluiten bij de middelste rj-45 aansluiting (CAN).

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele antwoorden/oplossingen.

Groet Niels
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Je mag de ground aansluiting op de bezetmeldmodule niet aanluiten op de ground van de SRSII. Wel mag je de bezetmeldmodule met diodetruc gebruiken of met losse diodes.

De middelste rj45 is een Can-bus aansluiting, deze zal je niet gebruiken.
Re: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz
Citaat van: brietdijk op zondag 12 januari 2020, 10:56:05
..... Wel mag je de bezetmeldmodule met diodetruc gebruiken of met losse diodes.


Dat laatste is dus de vraag en klopt volgens mij niet: de handleiding van de S88-module stelt dat "BR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.'. Als de massa niet mag worden aangesloten op de S88 module (en dat mag niet, omdat anders de SRSEII defect kan raken), werkt de diodetruc niet. Tenzij er een aparte massa-aansluiting is voor de diodes die niet is doorgelust met de massa/GND van de S88-module.

Gr,
Rob.