Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423

Gestart door Lex-trein zondag 17 maart 2019, 15:46:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Beste mede forrummers,
mijn recent 2e hands aangeschafte Fleischmann Syntus Lint (art 71423) ontspoort op wissels. Het middendraaistel wordt als het ware opgetild op een wissel direct na een bocht, als de wagen met daarin de motor achteraan rijdt. Het stel wordt dus geduwd. Heeft hier iemand anders ook last van (gehad)? Wie weet een oplossing voor dit probleem?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hartelijke groet,
Lex
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Ik ben dit probleem eerder tegengekomen op het forum. Ik meende dat de oplossing was om de wielen van het middendraaistelstel te wisselen voor Marklinwielen.

mvg
Jurrien
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Hallo Lex,

wielafstand is verkeerd, hierdoor loopt de flens tegen de strijkregel aan bij een wissel, en klimt het draaistel omhoog, de wielen op de as op juiste afstand zetten, hoort bij het gebruikt van gelijkstroommodellen op een 3rail baan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Ik kan mij niet vinden in de antwoorden die jullie geven heb zowel de 2rail als 3rail lint en er zit duidelijk verschil tussen de wielen flens hoogte en breedte.
Met wat van rails rij je?
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Lex,

Neem de Lint maar mee naar de stamtafel volgende week, kijken we er even naar.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
 @citaat
Ga ik doen!

Edit Herman05: Overbodig citaat van voorgaand bericht verwijderd.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Ik lees hier wel graag terug wat voor oplossing jullie denken te vinden.
Heb er zelf namelijk ook één, origineel Fleischmann 3-rail uitvoering.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Wat dat betreft bieden die stamtafels hier geen meer waarde want veel dingen gaan nu buiten het forum om :(
Mijn ervaring met de lint van fleischmann is slecht trekkracht en lawaai wat de motor maakt ontsporingen heb ik nog niet gehad,rij zelf trouwens met C-rails.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 19 maart 2019, 12:29:35
Wat dat betreft bieden die stamtafels hier geen meer waarde want veel dingen gaan nu buiten het forum om :(

Waarom denk je dat, hier ben ik het namelijk pertinent niet mee eens. Hieronder staat verzoek tot terugkoppeling van Annemia en Lex kennende doet hij dat gewoon.

Citaat van: Annemia op dinsdag 19 maart 2019, 10:34:31Ik lees hier wel graag terug wat voor oplossing jullie denken te vinden.

Probleem moeten we wel eerst weten te vinden!
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Ik denk juist dat de combinatie van Forum en stamtafels heel sterk is. Dankzij die combinatie zijn er bij mij al drie problemen opgelost! Het is best handig om het probleem te bespreken en dan de spullen mee te naar de stamtafel.
Daarnaast is de stamtafel ook een leuke manier om medemodelspoormarklinenthousiasten (hoge letterwaarde!, niet in de van Dalen) te leren kennen en algemene ervaringen in een leuk gesprek uit te wisselen.
Maar een ieder zijn c.q. haar meug.
Groeten
Lex
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 19 maart 2019, 12:29:35

Mijn ervaring met de lint van fleischmann is slecht trekkracht en lawaai wat de motor maakt ontsporingen heb ik nog niet gehad,rij zelf trouwens met C-rails.


Pssst.....Mark.......effe onder ons.....niemand leest mee...... Het gaat over ontsporen, niet over trekkracht, lawaai en niet-ontsporen.

Je post voegt niet zo veel toe.....eigenlijk helemaal niks.......het is schermvulling.....
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 19 maart 2019, 12:29:35
Mijn ervaring met de lint van fleischmann is slecht trekkracht en lawaai wat de motor maakt ontsporingen heb ik nog niet gehad,rij zelf trouwens met C-rails.
Met de slechte trekkacht ben ik het eens, maar het lawaai van de motor herken ik niet.
Ontsporingen ook niet meer nu ik de wielen van het middelste draaistel heb vervangen door grotere. Ik zou ook graag de andere vervangen, maar die zijn moeilijker te krijgen.
Overigens, praten wij wel over hetzelfde model en uitvoering?
Ik heb de 71423 Sound met de handtekening van Willlen Wilmink en rijd met C-rail.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
 @citaat Ben als mijn post al scherm vulling is dan weet ik niet wat jou post toevoegt  ;)
@Annemia ik heb een 71423 dummy welke ik heb voorzien van een motor en print van de 4420.
Heb zelf het vermoeden dat het ontsporen niks met de wielen te maken heeft maar meer met de constructie van koppelen die fleischmann heeft gemaakt waardoor er druk word uitgeoefend op de verkeerde punten wat weer leid tot ontsporing.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Annemia,
Ik heb ook de 71423 Sound met de handtekening van Willem Wilmink. Ik rijd dan wel weer met K-rail.....
Citaat van: hmmglaser op woensdag 20 maart 2019, 10:14:54
Heb zelf het vermoeden dat het ontsporen niks met de wielen te maken heeft maar meer met de constructie van koppelen die fleischmann heeft gemaakt waardoor er druk word uitgeoefend op de verkeerde punten wat weer leid tot ontsporing.

Ik heb onder het stel gekeken, maar het zou ook kunnen dat er door een nokje te weinig ruimte naar één kant is om te draaien, en dat de Lint er daarom uit de bocht c.q. wissels gegooid wordt.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Ik weet uit eigen ervaring dat sommige modellen zo gevoelig zijn voor afwijkingen dat bvb een draadje wat klem zit tussen de behuizing al een ontsporing tot gevolg kan hebben doordat er opvegen ander punt iets elkaar raakt.
Ook wielflenzen die op 13.7 staan ipv 13,9/14,1 kunnen tot ontsporing op bvb gebogen wissel leiden.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Beste mede forummers,
de oorzaak van mijn probleem lag in het koppelen van de bakken. In de handleiding, die ik niet heb, staat dat de beide bakken na het koppelen 'geborgd' moeten worden door borgschroef een kwart slag te draaien na het koppelen. Ik had beide bakken gewoon gekoppeld zonder de borging aan te brengen. Sterker nog, de borging stond op gesloten. Daardoor waren beide bakken niet goed aan elkaar gekoppeld. Gevolg: de tussenbalg drukte de ene bak in een bocht van de rails c.q. wissel af.
De oplossing: voor het koppelen het borgschroefje open zetten, dan de bakken koppelen, het hele stel voorzichtig ondersteboven zetten, borg een kwartslag draaien, het hele stel weer op de wielen op de rails zetten, even kijken of de beide bakken nu wel goed vast zitten, zo ja rijden maar.
Mijn grote dank aan mede forummer en stamtafel genoot Walter Wissels voor de hulp bij het oplossen van dit heel vervelende probleem.
Lex
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Walter heeft zijn info uit geheime bron die ook dezelfde problemen met dit model had   :D

En het zou zomaar ook de oplossing voor het probleem van Annemia kunnen zijn.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Hallo Dick,

het telefoontje naar jou is geen geheim hoor, tenminste niet voor Lex, maar het hielp mij wel op de juiste weg, waarom de boel niet wilde koppelen, met de sluiting in het Jacobsdraaistel, je moet het maar net weten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
 @citaat Het geheim was maar een dolletje.

Mijn Lint had al geruime tijd in de vitrine doorgebracht en ik was benieuwd of hij ook dezelfde ontsporingsproblemen had. Omdat mijn baan op dit moment nog steeds in restauratie is, heb ik hem naar de stamtafel meegenomen, maar konden we dit euvel niet constateren omdat (na later bleek) de motor niet goed in zijn verankering zat en verder rijden niet aan te raden was.
Toen je me een paar dagen later belde, had ik de vergrendeling van de koppeling al wel ontdekt, maar nog niet gekeken hoe die te bedienen was. Pas toen ik hem op zijn kop in een reparatiebankje zette viel de sleuf in de grendelas op. Een gedeelde ontdekking dus.
Re: Ontsporen Fleischmann Syntus Lint nr 71423
Ga dit model maar is demonteren dan kom je nog meer vreemde koppelingen tegen heb er onder tussen al 3 kompleet uit elkaar gehad waar de eerste me een uur koste ben ik met de laatste binnen 10 min klaar.
Heb alleen iets vreemd met mijn laatste model 74423 licht is niet schakelbaar met F0 maar gaat aan als die lok gaat rijden terwijl dit niet terug te vinden is in functie mapping als ik hem aan de ESU programmer hang er zit een loksound 3.5 in.