Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.

Gestart door Meine zondag 17 maart 2019, 10:22:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Gisteren hebben we een stamtafel in Deurze (Noord Nederland) gehad.

Ik had een probleem met 2 wissels in mijn modulebaan. In totaal zitten er 5 in.

De modulebaan stuur ik aan met de Ecos. Dit is een 50000 waarvan af en toe de display niet meer werkt.
De modules heb ik met mijn andere Ecos 50210 gecontroleerd. Alle 5 werkten. 2x MM (74460) en 2x DCC(74461) en 1x Arduino DCC

In een lege kamer heb ik de module opgebouwd. Alle drie de decoders met de DCC aansturing werken. De twee met MM aansturing werkten niet. :O Een oude Edits decoder eraan geprutst. Ook deze werkte niet.  :thumbdown:

De Editsdecoder meegebracht naar de stamtafel. Aan een CS3: Ook dit werkte niet. Totdat Robert69 zei: Misschien moet je rood en bruin omwisselen.
Nu heeft, voor zover ik weet, de EcoS geen rood en bruin. Alleen een groene stekker waarbij het niet uitmaakt waar je rood en bruin insteekt.

Thuis gelijk even gekeken. De aansluiting op mijn Ecos thuis is omgedraaid ten opzichte van de oude Ecos.

Jawel, na het omdraaien van de de rode en de bruine draad werken de "oude" wisseldecoders weer.

Blijkbaar maakt het voor de 74460 uit welke draad waar in moet. Potentiaal moet dus goed staan.

Doordat de "nieuwe" 74461 wel werkten, was ik hier niet 1,2,3 op gekomen.

Soms zijn de simpelste oplossingen het moeilijkst. :O

Meine
Re: decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Nog even een foto van hoe ik de aansluiting heb.

Meine
Re: Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Re: Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Een Ecos heeft wel degelijk rood en bruin voor de baansluiting.
Zie afbeelding 4 paragraaf 6.2 en afbeelding 15 paragraaf 8.3.1  van het handboek.
Daar staat ook bij dat voor dcc de polariteit onbelangrijk is maar voor 3-rail zeer wel en dat bij een onjuiste aansluiting K83 decoder niet functioneren.

Cees

Re: Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder probleem opgelost dankzij de stamtafel.
Je kunt het Motorola, en ook een gemengd DCC/Motorola signaal meten, neem de multimeter, zet hem in de stand DC, 20 volt of zo, dan zul je zien dat de puko aansluiting negatief is t.o.v. de railmassa, het Motorola signaal is dus gemiddeld genomen wat negatief, let niet op de waarde want dat zegt niets.

Groet, Anne W