Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mfx Protocol

Gestart door Hans Biere vrijdag 15 maart 2019, 10:48:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
mfx Protocol
"Märklin opent het MFX-Digitalprotocol voor de concurrentie".

Onder deze titel nam ik zojuist kennis van een wellicht nieuwe ontwikkeling in "Digitaalland": de vrijgave door Märklin van het MFX protocol aan een nieuw opgerichte gemeenschap "MFX-Arbeitskreis". Hier kunnen (decoder)fabrikanten zich bij aansluiten. Zij kunnen via deze gemeenschap aan de technische-specificaties komen om in eigen beheer mfx-decoders met tot 16 functies te kunnen ontwikkelen die volledig compatibel zijn met Märklin apparatuur.

Dit is slechts een greep uit een twee pagina's groot artikel en (enthousiast) interwiew met Rüdiger Uhlenbrock over dit onderwerp in het onlangs verschenen (Duitstalige) blad Digitale Modellbahn no 2-2019.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: mfx Protocol
Dat vind ik een heel goede ontwikkeling en slimme zet van Märklin.
Door het vrij te geven kan het MFX een standaard worden binnen de modelwereld.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2019

offline
Re: mfx Protocol
Dat is het in 3 rail wereld sowieso al en als alle anderen nu ook mfx decoders in hun 3 rail modellen stoppen is het gewoon een feit en zelfs in de 2 rail digitale kan het dan een grotere groep misschien worden.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx Protocol
Nu mag ik toch echt hopen dat dit geen algemene standaard wordt.

Groetjes
Re: mfx Protocol
Gaat ook het MFXplus protocol openbaar? Ik vraag dit omdat M de laatste tijd bijna alle loks met dit protocol uitleverd.
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Sprinter op vrijdag 15 maart 2019, 12:50:29
Nu mag ik toch echt hopen dat dit geen algemene standaard wordt.
Voorlopig is DCC de wereldwijde standaard.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat Concurrentie tussen standaarden kan geen kwaad.
Re: mfx Protocol
Bahn-AG
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: nobody op vrijdag 15 maart 2019, 15:34:36
Voorlopig is DCC de wereldwijde standaard.

Hallo

Waar baseer je dit op? Volgens mij is er geen standaard.
Wat binnenkort wel gaat gebeuren is dat railcom+ een grafische (MFX-achtige) interface gaat krijgen.
Dus ook tekstgebaseerd, ipv cv's.
Ook al een tijdje aan de gang is is dat märklin zich bij de railcom community heeft aangesloten.

Wie weet komt er in de toekomst een protocol dat zowel met DCC en MFX overweg kan.
Hebben we niks meer om over te ruziën. :D

Bart
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Oké: Herformuleren: Volgens mij is DCC, wereldwijd, het meest gebruikte protocol.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Mooie ontwikkeling voor de MFX adepten. Straks allemaal aan de Uhlenbrock decoders?
Re: mfx Protocol
ik heb dit hele draadje nog eens gelezen en werkelijk niemand heeft nu uitgelegd waarom het DCC protocol prevaleert boven het MFX protocol. Zogenaamd wereld standaard? Wat heb ik daar aan? leg me dat eens uit.
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat DCC wordt overal gebruikt waar men digitaal rijdt. In welke spoorschaal dan ook. Dat kan men van MFx niet beweren.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: mfx Protocol
het is MFX geen MFC   :D
Re: mfx Protocol
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx Protocol
Hallo Allen,

topic gesloten, alle niet ter zake doende en niet informatieve en niet onderbouwde reacties zullen gearchiveerd worden, ik hoop op uw aller begrip

met vriendelijke groet,

Walter
Re: mfx Protocol
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx Protocol
Hallo allen,

draadje heropend, een aantal zaken die offtopic waren, en die niet geheel vriendelijk naar elkaar overkwamen verwijderd, graag weer on topic reageren,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
Het is geen overvolle "bus" want MFX+ wordt niet vrijgegeven, want zal wel wat anders zijn als het oude MFX.

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: mfx Protocol
Een beetje half off topic: ik hoorde op OnTraXS (van hr Dankaert van TSD) dat Lenz, de "uitvinders van Railcom", te koop zou staan.
ESU had belangstelling (want zij hadden gratis de extra's van Railcom plus" aan Lenz ter beschikking gesteld), maar kon het niet over de prijs eens worden met Lenz.
Wie Lenz wil overnemen is dus nog ongewis en daarmee ook het voortbestaan van Railcom.

Groet, Paul
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

offline
Re: mfx Protocol
Hallo Paul,

Citaat van: pajomaho op maandag 18 maart 2019, 21:50:43
Wie Lenz wil overnemen is dus nog ongewis en daarmee ook het voortbestaan van Railcom.

Dat is onzin. Railcom is een onderdeel van het DCC-protocol. Daarmee vrijgegeven door de NMRA: NMRA STANDARD Communications Standard for Digital Command Control Basic Decoder  Transmission All Scales July 2012 S-9.3.2

Citaat van: modeltreinverzamelaar op zondag 17 maart 2019, 16:32:32
ik heb dit hele draadje nog eens gelezen en werkelijk niemand heeft nu uitgelegd waarom het DCC protocol prevaleert boven het MFX protocol. Zogenaamd wereld standaard? Wat heb ik daar aan? leg me dat eens uit.

Het is vrij simpel: Aan de overkant van de plas heeft een belangenclub voor modelspoorhobby: De NMRA. Deze zijn al sinds 1935 bezig met het het standaardiseren van de modelspoorhobby. Toen de eerste digitale ontwikkelingen opkwamen heeft die club gezocht naar een standaard voor het digitaal rijden. Lenz heeft in hun ogen het beste protocol ingeleverd. Dit protocol is vrijgegeven voor algemeen gebruik. Dat betekend zonder kosten en alle specificaties beschikbaar zodat je het kan implementeren in je apparatuur:

Citeer
The problem with these system was the lack of standardization. There was no common ground between the systems (with the exception of the CTC-16). In the late 1980's, the NMRA started investigating command control systems to see if there was enough common ground to create a Standard.

Digital Command Control
Rather than re-invent the wheel, the DCC Working Group studied all of the commercially available command control systems. Proposals were received from Keller and Märklin. The Working Group found that the best system to base the new standard on was a system invented by Lenz Elektronik, which was used at that time by Märklin for their 2-rail sets. This system offered the best signaling method electrically, and offered the fewest limitations on expansion.

The NMRA Working Group expanded the design, allowing for control of ten thousand possible locomotives, turnouts, and multiple-unit lash-ups. The DCC Working Group continues to clarify and expand the existing Standards and Recommended Practices as the need arises.

De NMRA heeft het vrijgegeven. Voor iedereen te gebruiken om producten voor te ontwikkelen. Daardoor gebruikt de modelspoorwereld nu het DCC-protocol omdat je er onder andere geen rechten over hoeft te betalen.

De europese tegenhanger: Morop heeft destijds ook besloten om het DCC-protocol ook als standaard in te voeren:

Citeer
The TC collaborates very closely with the American association NMRA (USA) with regard to the ?DCC? (digital command control) system. The NEM for digital controls and decoder are totally conform with the NMRA ?Recommanded Practise? (RP). The ?DCC? protocol is known worldwide so it can be called ?World Standard? already.

Groet Ronald.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2014

offline
Re: mfx Protocol
Ik vind dit goed nieuws dat het word vrij gegeven alleen jammer dat ze niet alles vrijgeven de MFX+ kan ik me nog enigzins voorstellen maar de 16 functie dan ben je weer niet concurrerend tegenover DCC bij een sound decoder.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 19 maart 2019, 14:52:26
maar de 16 functie dan ben je weer niet concurrerend tegenover DCC bij een sound decoder.

@citaat Dit punt werd ook aangeroerd in het interview met de heer Uhlenbrock. Hem werd o.a. gevraagd wat hij van deze beperking vindt. Antwoord: "Deze beperking is storend. Maar zien wat de toekomst de werkgroep brengt".
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
De, voor zover mij bekende, eerste advertentie met het "FITS mfx" logo:



Bron: Modellbahn Kurier nr. 52 - Digital 2019

Edit HB: Link naar EK toegevoegd.



Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Zimo schrijft dit er bij:

"DCC blijft het traditionele hoofdformaat van alle ZIMO-decoders: alleen hier zijn geavanceerde methoden voor besturing en feedback zoals ABC, HLU en RailCom van toepassing".
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
Er zal voor Zimo toch geld te verdienen zijn door MFX te gebruiken.

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Dat zal wel tegenvallen.
Märklin loks zijn (meestal) voorzien van een MFx decoder.
En de (meeste) ombouwers kiezen voor multiprotocol of DCC van een, voor hen, bekende leverancier.
(Ik wél... ;))
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2019

offline
Re: mfx Protocol
Waarom Zimo kan zeker flink geld verdienen als ze goede mfx / dcc decoders aanbieden. Dan kunnen de cv puristen alles zo doen en de anderen via de standaard methode van mfx.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat De doelgroep MFX rijders zit op dit forum. Het wachten is op een nette bespreking of een mooi filmpje van een lok met zo'n mooie decoder.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat
lijkt mij prematuur  :D
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

En is Nederland de grootste klanten groep voor Zimo?

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: mfx Protocol
Nee Anne,

Dat is een centen kwestie, en daar zijn de Nederlandse modelspoorders erg gevoelig in >:-D

Een enkeling zal zich er aan wagen een duurdere decoder aan te schaffen, maar die zal wel geen MFX centrale in huis hebben.
Tenzij het via de werkgroep in meerdere centrales aangeboden wordt.
Wellicht dat het daarna een andere wending neemt.
Maar daarvoor is het nog te vroeg, om er ook maar iets van te merken.

@Ronald,

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat Lenz het DCC protocol vrijgaf, en dat de NMRA deze als standaard aannam.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Anne W op zaterdag 23 maart 2019, 22:21:21

En is Nederland de grootste klanten groep voor Zimo?


Nee natuurlijk niet maar dat wist je al, je vraagt naar de bekende weg. Nederland is een ESU land waar het gaat om losse decoders.

Maar Roco stopt Zimo's al jaren in haar locomotieven dus vind je de MFX versie straks zeker ook in NL.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2017

offline
Re: mfx Protocol
Ook Fleischmann doet dat. Maar dat is niet vreemd: F  en R komen tegenwoordig van dezelfde producent.

Cees
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: David666 op zaterdag 23 maart 2019, 17:28:11

.....cv puristen......


Ben nog even op zoek gegaan naar wat dat dan is maar kan het niet vinden. :D

Wel zie ik veel gebruikers op fora die hopeloos in de knoei komen als er iets ingesteld of bijgesteld moet worden in een lok, wissel, servo of seindecoder. Ze moeten geholpen worden omdat ze onbekwaam in de materie zijn in onze toch technische hobby. Mogelijk zijn opgevoed met MFX? Geen idee, het is een aanname, wellicht niet correct. Maar MFX houdt mensen dom, da's wel zeker. ;)
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Ach... dom? Eerder lui.
Maar of dat erg is? Bijna alle moderne technische verworvenheden zijn het gevolg van het streven naar gemak (luiheid). ;)
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Of het erg is?

Mijn schoonmoeder haalde haar rijbewijs in een "automaat". Jaren later kocht ze een autootje met een handgeschakelde 4-bak en al snel schoot ze het trottoir op met haar nieuwe aanwinst, over een betonnen obstakel en eindigend met de achterwieltjes in de lucht. De foto heeft pagina 3 van het NRC gehaald.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 24 maart 2019, 10:00:23
Citaat van: David666 op zaterdag 23 maart 2019, 17:28:11

.....cv puristen......


Ben nog even op zoek gegaan naar wat dat dan is maar kan het niet vinden. :D

Wel zie ik veel gebruikers op fora die hopeloos in de knoei komen als er iets ingesteld of bijgesteld moet worden in een lok, wissel, servo of seindecoder. Ze moeten geholpen worden omdat ze onbekwaam in de materie zijn in onze toch technische hobby. Mogelijk zijn opgevoed met MFX?


Wat mij betreft klopt dit wel. Als ik een nieuwe lok heb zet ik hem op de baan en laat hem zichzelf aanmelden. Probeer op de Ecos wel eens wat in te stellen maar heb altijd angst dat alles verkeerd gaat.😅. Hoewel ik toch een technische achtergrond heb, wil het plaatje bij mij niet goed vallen, ik denk dat ik er te laat mee ben begonnen. Ik merk wel dat in mijn geval ook de leeftijd mee begint te spreken.😂. Maar ik ben tevreden met mijn baan en de loks, merendeels Märklin😂😂😂

Gr, Ad
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Pt2/3 op zondag 24 maart 2019, 09:09:28
Ook Fleischmann doet dat. Maar dat is niet vreemd: F  en R komen tegenwoordig van dezelfde producent.

Cees
Fleischmann produceert geen H0 modellen meer. De kans dat je een Fleischmann mfx decoder in een H0 model van hen tegenkomt is nihil.
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat @citaat  @citaat  Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een auto met handgeschakelde vierbak en choke.
Nu heb ik een handgeschakelde vijfbak. Maar in een auto uit de jaren twintig van de vorige eeuw met slinger en
instelbare voorontsteking zou ik ook niet, één twee drie, overweg kunnen.  :D
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
Beste Ben,

Het was inderdaad vragen naar de bekende weg, maar met als doel nog maar eens aan te stippen dat beslissingen van modelspoorfabrikanten absoluut niet gebaseerd zijn op wat een groepje Nederlanders er van vind.

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 24 maart 2019, 08:45:28
Maar Roco stopt Zimo's al jaren in haar locomotieven dus vind je de MFX versie straks zeker ook in NL.
Volgens mij is er vorig jaar een lok uitgekomen die van mfx voorzien zou worden, maar toen was het nog niet beschikbaar. En br 85 oid geloof ik.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Klopt. En die Zimo MFX decoder (inmiddels geleverd) heeft 25 functies. En "Fits MFX" gaat tot 16 functies zo ik lees van Hans Biere, 9 minder dus. Leve de vooruitgang. :thumbup:
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx Protocol
Zoveel hoef je toch niet te veranderen aan de CV instellingen.

Alleen het adres is meestal voldoende. En eventueel CV29 om de analoog herkenning uit te zetten.

En omtrent MFX lees ik alleen maar veel ellende en gedoe.

Groetjes
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2019

offline
Re: mfx Protocol
En de optrek en afrem vertraging geluid wat zachter enz, enz.

Zaken die je met mfx binnen 1 min doet en nog belangrijker je hoeft geen adres meer te onthouden.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: mfx Protocol
En daar ligt precies de reden waarom het makkelijker gemaakt wordt.
Veel hobbyisten weten zich geen raad met de vele cv instellingen, uitzonderingen daargelaten.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx Protocol
En omdat het zo makkelijk is koopt men een systeem waarmee men dan weer niet mee overweg kan met de gekochte niet mfx spullen. En dan begint het gedonder, omdat de bijbehorende kennis niet aanwezig is, zie o.a. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74772.msg1291607#msg1291607
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
 :offtopic:

Citaat van: David666 op zondag 24 maart 2019, 15:47:28En de optrek en afrem vertraging geluid wat zachter enz, enz. Zaken die je met mfx binnen 1 min doet en nog belangrijker je hoeft geen adres meer te onthouden.

Wel eens gehoord van de ESU-Lokprogrammer? Daarmee gaan de door jouw genoemde "zaken" ook met DCC-decoders snel en super-comfortabel! Even de decoder inlezen en hopla, gaan met die banaan.

Overigens niets ten nadele van mfx wat mij betreft; ik gebruik beide protocollen, DCC en mfx wel te verstaan, door elkaar.  :) ;)

On topic maar weer.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Maar da's alleen voor Esu decoders.

Met MFX is het universeel en merk onafhankelijk: de lok meldt zich aan zonder dat de gebruiker zich druk maakt om merk, type, adres, enz..
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 24 maart 2019, 17:52:41
@citaat Maar da's alleen voor Esu decoders.

't Kan zijn dat wij elkaar verkeerd begrijpen, maar toch als ik zo vrij mag zijn,  vraag ik mij af of dat zo is.

Ik heb met de ESU-lokprogrammer een Märklin mfx decoder (die ook DCC spreekt / verstaat) aanwezig in de Märklin 1222 (artikelnr. 37126) ingelezen en instellingen veranderd........

Het lijkt mij toch sterk (gezien hun onderlinge relatie) dat Tante decoders van ESU-fabrikaat in haar modellen plaatst.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Hans Biere op zondag 24 maart 2019, 18:23:04

Het lijkt mij toch sterk (gezien hun onderlinge relatie) dat Tante decoders van ESU-fabrikaat in haar modellen plaatst.


In dit geval wel. De 1200's uit die tijd hadden Esu decoders aan boord, mijn Trix 1200 ook.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Ik ga twijfelen aan mijn vorige post. De 1222 is wellicht te recent?
Re: mfx Protocol
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx Protocol
Hallo,

de Marklin versies 37120 t/m 37123 hadden een Marklin 21 mtc decoder van Esu oorsprong aan boord met losse geluidschip met Tyfoon geluid.

De full sound versies hebben echter een versie met een Marklin oorsprong, die niet via de Esu sounddecoder is uit te lezen.

met vriendelijke groet,

Walter