Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

mfx Protocol

Gestart door Hans Biere vrijdag 15 maart 2019, 10:48:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat Wat ik een paar posten geleden beweerde klopt dus niet?
Re: mfx Protocol
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: mfx Protocol
Hallo Hans,

de sounddecoder met 1200 geluid van Esu is er wel maar exclusief voor Piko, op een Micro Locsound decoder, als je het tegendeel kan bewijzen dat hij in een Marklin zit, en met de Esu soundprogrammer is uit te lezen met fullsound zou mij zeer verbazen, maar hoor graag als ik ongelijk heb, want ik ben lang op zoek geweest voor de Esu sound voor een 1200.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat ik heb hier eigenlijk niet zoveel zin meer in, bovendien is de betreffende lok ver opgeborgen. Als ik tijd heb snor ik ?m op en ga de procedure van destijds nog is herhalen. Misschien heb ik het destijds wel gedroomd......
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat Toch nog even aan het speuren geweest. Zat me toch niet helemaal lekker. Het betreft dus inderdaad niet de 37126 maar de 37129 Excuus voor de verwarring.

Echter.

Dit neemt niet weg dat mijn oorspronkelijke bewering dat niet uitsluitend ESU decoders door de ESU Lokprogrammer kunnen worden uitgelezen blijft bestaan. De (Märklin)decoder van deze lok kan weldegelijk door de ESU-Lokprogrammer worden uitgelezen en instellingen kunnen worden gewijzigd.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: mfx Protocol
Mee eens Hans, ik kan mij herinneren dat ik ook eens een Marklin loc met originele decoder met de ESU Lokprogrammer heb ingesteld.
Lang geleden, dus al lang vergeten welke dat was...
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

Jawel, dat zullen de eerste generatie MFX decoders zijn geweest, want de ontwikkeling van MFX, dus de CS1, de Ecos 1 en de eerste decoders, is van Esu en Märklin samen, scheidingen zijn meestal niet voordelig.....

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Hans Biere op zondag 24 maart 2019, 22:07:32

Dit neemt niet weg dat mijn oorspronkelijke bewering dat niet uitsluitend ESU decoders door de ESU Lokprogrammer kunnen worden uitgelezen blijft bestaan. De (Märklin)decoder van deze lok kan weldegelijk door de ESU-Lokprogrammer worden uitgelezen en instellingen kunnen worden gewijzigd.


Nogmaals: dat zijn geen Marklin decoders maar Esu decoders. Je kunt dat zien als je ze uitleest in de LokProgrammer software.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx Protocol
De discussie toont maar weer eens aan, hoe verwarrend en soms frustrerend het is als er geen consistente lijn in de besturingselementen van modelspoor aangehouden wordt. Wat dat betreft heeft DCC hierin een voorsprong, het kent deze problemen vrijwel niet. Bij dit laatste doel ik dan op de vrije keuze van invulling die fabrikanten hebben bij bepaalde CV's. Als die invulling gestandaardiseerd zou zijn, dan zou DCC helemaal af zijn.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat Er kan nog aan toegevoegd worden dat vrije toegang tot alle CV's (voor sommigen) ook wenselijk is, zodat je de eigenschappen van de loc (of andere digitale voertuigen) geheel naar eigen wens kunt inrichten.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 25 maart 2019, 08:44:33
Citaat van: Hans Biere op zondag 24 maart 2019, 22:07:32

Dit neemt niet weg dat mijn oorspronkelijke bewering dat niet uitsluitend ESU decoders door de ESU Lokprogrammer kunnen worden uitgelezen blijft bestaan. De (Märklin)decoder van deze lok kan weldegelijk door de ESU-Lokprogrammer worden uitgelezen en instellingen kunnen worden gewijzigd.


Nogmaals: dat zijn geen Marklin decoders maar Esu decoders. Je kunt dat zien als je ze uitleest in de LokProgrammer software.

Geheel en al duidelijk. Bedankt!
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: brund55 op maandag 25 maart 2019, 08:52:16
Bij dit laatste doel ik dan op de vrije keuze van invulling die fabrikanten hebben bij bepaalde CV's. Als die invulling gestandaardiseerd zou zijn, dan zou DCC helemaal af zijn.


Waar kan je dan de CV,s van de diversen locs vinden?

Gr, Ad

EDIT Fred, citaat gerepareerd
Re: mfx Protocol
nobody
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat In de meegeleverde documentatie van de betreffende loc.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

offline
Re: mfx Protocol
hoi,

Citaat van: Ad48 op maandag 25 maart 2019, 14:34:47
Waar kan je dan de CV,s van de diversen locs vinden?

Deze kan je in de documentatie van de locdecoder vinden. Wil je wat meer algemene informatie over welke CV's verplicht en aanbevolen zijn: NMRA STANDARDS Configuration Variables For Digital Command Control,All Scales july 2012. De MOROP NEM-normen zijn in principe identiek aan de NRMA. Alleen zij hebben niet netjes een overzicht van de verplichte en aanbevolen CV's. Iedere fabrikant die aangeeft het DCC-protocol officieel te ondersteunen moet aan de NRMA-standaards voldoen.

Groet Ronald.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: mfx Protocol
even  :offtopic:
Uiteindelijk ben ik blij dat er een consensus is ontstaan, dat naast de verschillen tussen DCC en MFx, dat decoders deze hobby wel hebben verrijkt. :D
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: mfx Protocol
Wim en Roland, bedankt.

Gr, Ad
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx Protocol
Daar vallen in mijn opinie de MFX decoders niet onder. Dat is een verarming.

Groetjes
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: mfx Protocol
ik heb bewust gekozen voor die M* loks, omdat ze robuust en duurzaam zijn.
ja, DCC heeft meer mogelijkheden en is en zal de standaard blijven, geheel mee eens, (ben daar ook wel een beetje jaloers op  :D)
maar.....zolang m'n lokkies rook spuwen uit hun schoorsteentjes en tsjoek tsjoek zeggen met zo nu een al een fluitjes is voor mij genoeg,
immers waar het om gaat is dat ze mooi en vloeiend rijden en soms is een beetje helicopterview op z'n plaats.
dit is slechts een mening  :)

groet,

Ruud   
 
Re: mfx Protocol
Blausee-Mitholz
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: feniks op maandag 25 maart 2019, 21:03:20
ik heb bewust gekozen voor die M* loks, omdat ze robuust en duurzaam zijn.

Dan heb ik toch liever HAG  ;) B) B) B)

Mvg, Johan en heb dus ook veel HAG  :D
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

Voor standaardisatie van de modelspoorwereld zijn er te veel hobbyisten in de modelspoorwereld.......

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2006

offline
Re: mfx Protocol


:D :D
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Het MFX probleem van deze week: KLIK.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

zullen we een wedstrijdje gaan doen "Problemen MFX versus Railcom" of is er te weinig Railcom in gebruik?

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
 @citaat Wie is "we"?
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

Je wilt toch niet zeggen dat er zo weinig Railcom gebruikers zijn?

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2014

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 26 maart 2019, 10:47:42
Het MFX probleem van deze week: KLIK.
Het grootste probleem is het gebrek aan documentatie bij de fabrikanten het is zo slecht of niet te vinden.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Anne W op dinsdag 26 maart 2019, 22:56:54

Je wilt toch niet zeggen dat er zo weinig Railcom gebruikers zijn?


Geen idee, ik heb niets met Railcom, ik heb geen centrale waarin een lokdatabase is opgeslagen.
Re: mfx Protocol
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: mfx Protocol
Ik heb geen centrale die Railcom spreekt.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

offline
Re: mfx Protocol
Mijn z21 ondersteunt railcom maar heb het uit staan want veel decoders (b.v. ESU LoPi en Marklin FX) maken enorm veel herrie als het aan staat (sissen). Heb het voordeel er van ook nog niet gemerkt met de z21.

Uhlenbrock decoders hoor je niet sissen (Piko Uhlenbrock) maar dat komt waarschijnlijk omdat de buffer condensator ontbreekt op de Uhlenbrock (wat het stoorpulsen probleem geeft met deze decoders).
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 27 maart 2019, 08:04:49
Citaat van: Anne W op dinsdag 26 maart 2019, 22:56:54

Je wilt toch niet zeggen dat er zo weinig Railcom gebruikers zijn?


Geen idee, ik heb niets met Railcom, ik heb geen centrale waarin een lokdatabase is opgeslagen.

Kenmerkend. Bij DCC is Railcom een ingebouwde optie die tot nu toe bijna niemand gebruikt. Ik ook niet.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

offline
Re: mfx Protocol
Hoi,

Citaat van: Anne W op dinsdag 26 maart 2019, 10:54:22
zullen we een wedstrijdje gaan doen "Problemen MFX versus Railcom" of is er te weinig Railcom in gebruik?

Groet, Anne W

Over welke versie van RailCom wil je het dan hebben? RailCom of RailComPlus? In het laatste Plus zit het subtiele verschil tussen "alleen zenden van gegevens door decoder" (RailCom) en "ook aanmelden bij centrale" (RailComPlus). Dat laatste lijkt meer op het MFX-verhaal. RailCom zelf is een NRMA-standaard en mag door iedereen in zijn of haar apparaten en artikelen toegepast worden. Alleen RailComPlus zit weer onder licentie (jawel!) van ESU (en een beetje Lenz) dus moet je een dure licentie aanschaffen voor het gebruik van dat protocol. Zie ook het verhaal Uitleg verschil Railcom en RailcomPlus - korte versie en een langer verhaal / info over RailcomPlus. Voor "normale" DCC-gebruikers heeft RailCom zonder Plus geen meerwaarde. Want het gaat vooral over terugmelding van een lok op de baan. Er is bijna geen centrale en ook lokdecoders die RailComPlus actief ondersteunen behalve de ESU-centrales en decoders.

Goed nagedacht over de centrales die ik in de collectie heb. Hoe die de boel hebben:
- Roco Multimaus: een eigen bieb per muis of juist op nummer rijden; De maus-bieb kan je overzetten naar een andere maus.
- Roco z21: heeft niets aan boord. Via de z21-app via een bieb in de app; Tussen de z21-app's op verschillende telefoons kan je synchroniseren;
- Lenz LZV100 in combi met Lenz LH100: op nummer rijden. Wel een stack met de laatst gebruikte nummers;
- Lenz LZV100 in combi met Lenz LH101: op nummer rijden. Wel een stack met de laatst gebruikte nummers;
- Uhlenbrock IB: op nummer rijden;
- Piko IR-afstandbediening: op nummer rijden.

Een vriend heeft een ECoS maar die gebruikt ook vooral de interne lokbieb zonder RailcomPlus voor de aanmelding.

Groet Ronald.
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: ronaldk op woensdag 27 maart 2019, 19:30:45

- Roco Multimaus: een eigen bieb per muis of juist op nummer rijden; De maus-bieb kan je overzetten naar een andere maus.
- Roco z21: heeft niets aan boord. Via de z21-app via een bieb in de app; Tussen de z21-app's op verschillende telefoons kan je synchroniseren;
- Lenz LZV100 in combi met Lenz LH100: op nummer rijden. Wel een stack met de laatst gebruikte nummers;
- Lenz LZV100 in combi met Lenz LH101: op nummer rijden. Wel een stack met de laatst gebruikte nummers;
- Uhlenbrock IB: op nummer rijden;
- Piko IR-afstandbediening: op nummer rijden.


- DaisyII LocoNet handheld: op nummer rijden of selecteren uit lokbieb incl. functies F0 - F28. O:-D

Gr, Ben.
Re: mfx Protocol
Bahn-AG
gast

Re: mfx Protocol
Blablabla

Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat  @citaat

O ja nog even de functie aantallen erbij  :D  O:-D :

- Roco Multimaus: een eigen bieb per muis of juist op nummer rijden; De maus-bieb kan je overzetten naar een andere maus. DCC-functies F0 tot en met F28 Firmware v1.05
- Roco z21: heeft niets aan boord. Via de z21-app via een bieb in de app; Tussen de z21-app's op verschillende telefoons kan je synchroniseren;DCC-functies F0 tot en met F28
- Lenz LZV100 in combi met Lenz LH100: op nummer rijden. Wel een stack met de laatst gebruikte nummers; DCC-functies F0 tot en met F28
- Lenz LZV100 in combi met Lenz LH101: op nummer rijden. Wel een stack met de laatst gebruikte nummers; DCC-functies F0 tot en met F28 met multitractie rijden loks.
- Uhlenbrock IB: op nummer rijden; DCC-functies F0 tot en met F12 (met software update 2.00)
- Piko IR-afstandbediening: op nummer rijden. DCC-functies F0 tot en met F8

Nog een centrale vergeten:
- Roco Multimaus PRO: een eigen bieb per muis of juist op nummer rijden; DCC-functies F0 tot en met F28

Groet Ronald.
Re: mfx Protocol
Bahn-AG
gast

Re: mfx Protocol
Die blabla mag er gewoon nog bij Ronald.
Alles na pakweg bericht 3 in dit draadje ist toch offtopic geneuzel :D

Gewoon doorgaan, heb net chips en bier klaar gezet. :)

Bart

P.s  28 functies is wel een beetje krap hoor. :-)
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2010

offline
Re: mfx Protocol
Ha Bart,

Citaat van: Bahn-AG op woensdag 27 maart 2019, 20:10:34
Alles na pakweg bericht 3 in dit draadje ist toch offtopic geneuzel :D

Dit bericht dus  :D :

Citaat van: Sprinter op vrijdag 15 maart 2019, 12:50:29
Nu mag ik toch echt hopen dat dit geen algemene standaard wordt.

Groetjes

Daar heeft Wim het helemaal bij het juiste eind  :D

Citaat van: Bahn-AG op woensdag 27 maart 2019, 20:10:34
Gewoon doorgaan, heb net chips en bier klaar gezet. :)

Top!  :thumbup: Geniet ervan!  :thumbup:  :thumbup:

Citaat van: Bahn-AG op woensdag 27 maart 2019, 20:10:34
P.s  28 functies is wel een beetje krap hoor. :-)

Voorlopig genoeg met 28 functies.  ;)  O:-D Het mooie is dat de rij aan centrales die daar vermeld staat nog niet een complete CS3 zonder plus in de aanbieding heeft gekost. Goed, je bouwt in de loop van de jaren een kleine verzameling om mee te experimenteren  O:-D  O:-D En waar rij je dan het meeste mee: De Multimaus en de LH101 aan de z21. :D

Groet Ronald.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Anne W op dinsdag 26 maart 2019, 10:54:22
of is er te weinig Railcom in gebruik?

Anne,

Ik ben in het gelukkige bezit van een Esu Ecos.
Ik heb geen railcom in gebruik. Wel heb ik de Railcom plus in gebruik. Daarnaast heb ik ook mfx (m4) aanstaan.
Sinds december 2018 heb ik een kleuren ecos. Sindsdien heb ik de M4 en railcomplus functie aanstaan.

De loks melden zich bij railcom plus redelijk snel aan. Bij mfx duurt dit wat langer.
Bij beide zie ik wat er in de functie's staat op mijn scherm. Loks met MFX en met Railcomplus rijden prima.
Van sissen van de decoder heb ik niks gemerkt.

Ik heb de meeste loks van mij uitgerust met de lopi (3 en 4). MFX heb ik nu 2 van waarvan 1 van mijn schoonvader. (en 2x loksound m4, maar deze heb ik gewoon op DCC ingesteld)

Zoals gezegd beide protocollen werken prima, ook door elkaar.

Meine



Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Bahn-AG op woensdag 27 maart 2019, 20:10:34Alles na pakweg bericht 3 in dit draadje ist toch offtopic geneuzel :D

Ten dele eens: veel wellicht "offtopic" maar geneuzel? Nee, wat mij betreft zeker niet. Er zitten aardig wat bijdragen bij waarvan ik toch weer wat opsteek. Dus tot nu toe vermaak ik mij hier prima.
Re: mfx Protocol
Bahn-AG
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Hans Biere op woensdag 27 maart 2019, 20:25:08

Ten dele eens: veel wellicht "offtopic" maar geneuzel?

Hallo

Een en al offtopic geneuzel.

Dit draadje begint met de mededeling dat het MFX protocol wordt vrijgegeven, en ontaard in een bedevaart vóór DCC.
Voornamelijk dus geschreven door mensen die niks van MFX moeten hebben en dus allerlei kreten uitslaken waarom je dit protocol vooral niet moet kiezen.
Echter, argumenten waarom niet, dragen ze niet aan. Ik als domme mfx (en dcc, jawel) gebruiker zou dan toch wel eens willen weten wat er zo verschillend is tussen deze protocollen dat de haat zo diep geworteld zit.
Ikzelf zie namelijk geen verschil. Of je het dingetje nou CV5 of "maximum snelheid" noemt, je vult hetzelfde als waarde in.
Maarja, zo zie ik het.

En nu ga ik weer lekker "aan de zeup" en laat de shitstorm over me heen komen. :D

Bart

Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: mfx Protocol
En zo wordt de lijst met aannames langer en langer. Wordt steeds vermakelijker hier  ;)
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
Beste Meine,

Duidelijke beschrijving van je ervaringen met de vergelijkbare MFX en Railcom++ systemen, hier heeft elke lezer wat aan.

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2014

offline
Re: mfx Protocol
Ach wie weet word MFX+ 2.0 wel de standaard in de toekomst niks is zeker alles is mogelijk :D
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Anne W op woensdag 27 maart 2019, 23:00:37

........hier heeft elke lezer wat aan.


Wat Meine roept is multiprotocol functionaliteit, zou raar zijn als zo'n duur apparaat het daar op zou af laten weten.

Het gaat allemaal aan mij voorbij. Ik hoef niks in te lezen en de enige standaard die ik gebruik op mijn zoldertje is die van mij airbrush pistooltje.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: mfx Protocol
 @citaat

Waarom lees je het dan?

Groet, Anne W
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: mfx Protocol
 :offtopic:
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 29 maart 2019, 08:49:48
Wat Meine roept is

Ben,

Ik roep niks (want dat doe je op een forum in hoofdletter...) ik schrijf!!

Anne vraagt iets en ik reageer daarop.
Ik heb overigens ook nog een standaard voor mijn soldeerbout  :P


Voor allen:

Het is mooi dat Marklin zijn MFX protocol (voor een groot deel) open zet voor andere fabrikanten. Dat daar een beperking in zit begrijp ik wel.

Mijn inziens is het MFX protocol een manier om mensen aan het merk te binden.  DCC is een open standaard, dus had prima gebruikt kunnen worden door Marklin. ( en doet dit nu ook) MFX+ is echt iets nieuws en is volgens mij maar voor een beperkt aantal mensen echt interessant.

Hoeveel functies wil je in de loks hebben?

Ik merk zelf dat is slechts een stuk of wat gebruik. De rest gebruik ik eigenlijk alleen voor bezoekers om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. 16 functies is voor mij meer dan genoeg. Zeker voor het overgrote deel van mijn loks. (slechts een klein deel van mijn loks zijn met geluid).

Meine
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Anne W op vrijdag 29 maart 2019, 21:59:01

@citaat

Waarom lees je het dan?


Om mijn mening te verkondigen natuurlijk. Daar is dit forum een prima platform voor. ;)
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: mfx Protocol
Hoi Bart,

Ik denk dat het voor velen die voor het DCC protocol prediken het MFX een grote onbekende is of men kan er niet goed mee omgaan.

Zelf heb ik dan wel geen baan, maar bij iemand anders gebruiken wij ook een CS2.
Het geen wat er mis mee gaat is door ons zelf veroorzaakt, voorbeeld ervan is een lok op de baan zetten die niet MFX is en het juiste protocol niet is gekozen. Of de mix ervan, en dan reageerde de lok ook niet.
Hetzelfde met MFX loks die op stap gaan, die hebben dus geen vast adres, maar bij een andere centrale wordt er een vrij adres gekozen door de centrale bij aanmelden van de decoder.
Bij thuiskomst denk je dan hopla op de baan en rijden, maar helaas daar zal je eerst iets aan moeten doen.
Daarvoor wis ik de betreffende lok eerst uit de CS2  en laat de decoder zich opnieuw aanmelden.

Daar begint de ergernis bij velen, maar ergens is het nergens voor nodig.
Want zoveel tijd kost het niet om deze handeling uit te voeren.
Aangezien je dan als lui wordt bestempeld als MFX rijder, lijkt me dan niet helemaal terecht :D

Dit is een verschil tussen MFX en het DCC protocol, bij MFX valt het adres op eentje die vrij is, bij DCC kies je er eentje zelf door in CV 1 iets te wijzigen.

Bovendien ging het de topicstarter om de vrijgave van het MFX protocol en niet zozeer om de voor en tegens van de protocollen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: mfx Protocol
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 30 maart 2019, 13:46:28Bovendien ging het de topicstarter om de vrijgave van het MFX protocol en niet zozeer om de voor en tegens van de protocollen.

En zo is het, Hans  :thumbup: Zoals ik een stukje terug al aangaf gebruik ik beide procollen met veel plezier en door elkaar.
Re: mfx Protocol
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: mfx Protocol
Hoi Hans,

Zo iets dacht ik al ;)

Maar doe dat alleen wanneer het nodig is...? als er geen decoder is die alleen DCC of MFX gebruikt zet dan dat protocol uit.
Waarom?
Omdat het protocol signalen op die protocollen kan sturen, waarbij in het geval van geen gehoor de signalen elkaar kunnen verstoren.
Märklin zelf zegt dat,maar ook Thorsten Mum (als ik het goed gespeld heb) dus dit komt niet van mijn bevindingen, maar ik gebruik ze dan ook niet door elkaar omdat ik geen DCC decoders heb :D

Alleen als ik voor iemand een ombouw doe zet ik de MS 2 of CS 2 op het DCC protocol, daar het dan wel een DCC decoder betreft.

Dan rij je er alleen maar mee, en merk je voor de rest geen verschillen meer op, enkel meningsverschillen :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: mfx Protocol
Ben den Hollander
gast

Re: mfx Protocol
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 30 maart 2019, 21:58:55

Maar doe dat alleen wanneer het nodig is...? als er geen decoder is die alleen DCC of MFX gebruikt zet dan dat protocol uit.
Waarom?
Omdat het protocol signalen op die protocollen kan sturen, waarbij in het geval van geen gehoor de signalen elkaar kunnen verstoren.
Märklin zelf zegt dat,maar ook Thorsten Mum (als ik het goed gespeld heb) dus dit komt niet van mijn bevindingen, maar ik gebruik ze dan ook niet door elkaar omdat ik geen DCC decoders heb :D


Multiprotocol centrale: een centrale wat meerdere protocollen op de baan zet: DCC, MM en MFX door elkaar heen, het unieke concept.

Thorsten Mum ken ik niet. Maar als het niet werkt zoals het moet werken is dat een zwakte van het systeem. Het blijft bijzonder dat we (ik ook) adviseren dat wat je niet gebruikt aan protocollen uit te zetten.

Gr, Ben.