Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

JMRI - DecoderPro

Gestart door Petrus vrijdag 15 maart 2019, 10:15:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2017

offline
JMRI - DecoderPro
Beste allen,

Omdat de meeste van mijn locs met DCC rijden probeer ik DecoderPro van JMRI in de vingers te krijgen. Ik ben benieuwd naar ervaringen, tips en trucs van gebruikers op dit forum onder het motto 'Twee weten meer dan één'.

(Zoeken op trefwoord levert niet zo heel veel op, dat is me wel duidelijk.)

Groet, Petrus
Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2012

offline
Re: JMRI - DecoderPro
ik pas de cv's van mijn locs aan met mijn z21,
en dan slaag ik alles op in decoderPro als backup,


mvg;
Michel

Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: JMRI - DecoderPro
Hi Petrus,

Ook ik wil JMRI onder de knie krijgen, kunnen we wel een keertje over praten tijdens de Stamtafel Utrecht of misschien zelfs een demo ?
Wat gebruik jij als interface ?
Weet jij of je ook kan werken met de interface van de ESU programmer?

groet
Harald
Re: JMRI - DecoderPro
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: JMRI - DecoderPro
Hallo,

Open source, er komt een hoop informatie boven met uitlezen, maar

uitlezen duurt een eeuwigheid, dus geduld, programmeren Marklin decoders met CS1Reloaded geeft een hoop foutmeldingen zeker in het tabblad Extra functies,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2023

offline
Re: JMRI - DecoderPro
Ik heb zowel de ESU Programmer als JMRI / Sprog

Decoders lees ik uit met het JMRI programmeerprogramma een Sprog en niet op de hoofdbaan via een centrale.Deze herkent ESU decoders en vele anderen.Het inlezen duurt niet zo heel lang, wegschrijven ook niet.

De ESU leest geen " vreemde decoders". Ik heb het geprobeerd. Hij gaat wel aan de slag, maar blijft dan oneindig zoeken naar gegevens.Best kans dat ik iets niet goed doe, maar ik ben er nog niet achter wat.
Re: JMRI - DecoderPro
Ben den Hollander
gast

Re: JMRI - DecoderPro
Ik gebruik JMRI incidenteel om te functiemappen in Zimo decoders. Interface is mijn DCC centrale onder LocoNet. Het is menu gestuurd, appeltje - eitje.

De LokProgrammer hardware kun je niet als JMRI interface gebruiken.

Gr, Ben.
Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: JMRI - DecoderPro
 @citaat
Bedankt Ben scheelt mij weer een hoop tijd.

groet
Harald
Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: JMRI - DecoderPro
met de esu kan je wel cv per cv uitlezen en schrijven.Niet een volledige decoder ineens. JRMI heb ik nog niet geprobeerd omdat ik alles vervang door esu decoders :)
PS : je kan wel locprogrammersoftware gebruiken om de cv's te zien die je moet veranderen als je wat aanpast.
Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2017

offline
Re: JMRI - DecoderPro
Beste allen,

Dank voor meelezen en meedenken.

@ Michel: DecoderPro biedt inderdaad een handige manier om alle instellingen in een soort databank op te slaan. Je kan naar hartenlust experimenteren en eventueel terugvallen op wat je in de DecoderPro hebt opgeslagen.

@ Harald: Het verbaast mij dat de LokProgrammer hardware niet werkt met JMRI, gezien het met zoveel centrales wel overweg kan. Het lijkt me leuk om eens samen of aan de stamtafel met het programma te experimenteren. Ik werk met de U* IB-Com onder Loconet.

@ Walter: Een eenvoudige Tams-decoder is in een vloek en een zucht uitgelezen. Maar ja... een Lokpilot is andere koek. Met name de geïndexeerde cv's nemen even de tijd. Dat is dan wel eenmalig. Daarna kan je eenvoudig per blad of per cv aanpassen, vergelijken en opslaan. Ik vind dat handig.

@ Alphons: Tot nu gebruik ik drie programmers door elkaar: die in iTrain, die van U* (IB-Util) en de software van Lokprogrammer. Bij mij wordt het dan snel een zooitje. Ook omdat er nog locs rijden met M* decoders die ik aanpas met een Mobile Station. Ik raak dan snel de weg kwijt...

@ Ben: Functiemappen met JMRI is inderdaad appel-eitje geworden. Het gebruik van de andere bladen is vooralsnog hogereschoolwerk. Dat in de vingers krijgen is voor mij een groot deel van de lol. Fijn dat je zo vaak reageert op al mijn vragen.

@ Johnny: Locprogrammersoftware heb ik ook gebruikt om te zien welke cv's werden gewijzigd bij het toekennen van bepaalde functies. Ik kan aanbevelen om eens te experimenteren met DecoderPro. Hier gaan ook alle locs naar Esu DCC decoders.


Groet, Petrus

(Mijn grondwater is al best weer op peil. Een paar zonnestralen hier... )
Re: JMRI - DecoderPro
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: JMRI - DecoderPro
Interessant draadje, Petrus!
Wellicht ga ik hier binnenkort ook eens mee experimenteren, zo te zien kan JMRI via het netwerk contact leggen met de ECoS.
En JMRI is ook verkrijgbaar in Linux, kan ik toch mijn niet-meer-in-Windows10-updatebare 12-jaar-oude Laptop misschien een derde leven geven (eerst een werkende Linux versie erop zien te krijgen)...
Wordt wel een lekker project, en ik heb vanwege mijn werk momenteel weinig tijd, dus zal wel even duren voordat alles draait.

Draadje ga ik volgen, wellicht ook mee-kletsen op de stamtafel (al ben ik er in april niet).

Groet, Paul