Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns

Gestart door Hans 2.0 TDI donderdag 14 maart 2019, 09:09:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns
Een tijd geleden heb ik een deel van mijn baan afgebroken en inmiddels weer opgebouwd. Bij het afbreken ben ik zo stom geweest om bij 2 Viessmann lantaarns (model 6084) de draadjes door te knippen (ipv netjes los te halen) waarbij de weerstand en diode verloren zijn gegaan. Welke weerstand en diode heb ik nodig om ze weer te laten branden? Alvast bedankt voor de hulp !!! Gr, Hans

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/248527-an-01-ml-H0_VI_MOD_BAHNSTEIGLEUCHT_LED_DO_de_en.pdf
Re: Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns
Hans,
In de gebruiksaanwijzing van conrad staan de kleuren van de weerstand aangegeven.

Kijk even hier, kun je de kleuren opzoeken, beetje naar beneden gaan.


Linkje: https://www.tweaking4all.nl/hardware/weerstand-kleuren-calculator/
Re: Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns
Hoi Hans,

In de specificatie van Viessmann lees ik dat die 10mA stroom verbruikt.

Als je de Led op 10mA (0.01 Ampere) wilt laten branden bij 16V is een Weerstand van 16 / 0.01 = 1600 Ohm dus een weerstands van 1.5 kOhm nodig. Komt niet zo spits.
Voor de diode kun je een gewone 1N4001 gebruiken is standaard verkrijgbaar.

Wil je de Led wat feller laten branden dan moet je een wat lagere weerstand waarde gebruiken. Ik zou niet lager gaan dan een weerstand van 800 Ohm want dan krijgt het ledje 20mA, wat ongeveer het maximum voor een Ledje is.

Mvg,
Peter
Re: Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns
Nog beter is voeden met een volledige gelijkspanning, dus met een kleine voeding (5V of zo) of door een gelijkrichterbrug te gebruiken, eventueel aangevuld met een condensator.  Dan knipperen je leds een stuk minder.  Uiteraard heb je nog wel de weerstand nodig.
Re: Welke diode en weerstand voor Viessmann lantaarns
Bedankt voor jullie reakties !!!! Hier kan ik dus wat mee en voor de kosten hoef ik t niet te laten zie ik  :D :D Nogmaals dank, Hans