Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Remmodule met Mfx

Gestart door OldSchoolMarklin woensdag 13 maart 2019, 22:53:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2015

offline
Remmodule met Mfx
Wie o wie kan mij helpen? Ik heb een aantal remmodules van Huub maaskant. Vrijwel alle locomotieven heb ik omgebouwd met een ESU LokPilot M4 decoder. Deze werken zeer goed 'samen' met de remmodules. De remafstand is ongeacht vrijwel constant. Nu heb ik een Marklin Mfx gekocht (Marklin 37806) en deze werkt niet goed samen met de remmodules. De remweg is niet meer constant maar snelheids afhankelijk. Normaal bij de ESU decoder kan ik instellen welke type remmodule ik gebruik, afstand remweg etc. Bij Mfx kan ik alleen de mate van remmen instellen (ik gebuik een mobile station). Enig idee hoe of wat ik moet instellen of zijn de remmodules van Huub Maaskant niet geschikt voor de MArklin Mfx decoders? En zo ja, welk alternatief?

Alvast bedankt,
Mark
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2023

offline
Re: Remmodule met Mfx
MFX uitzetten en aansturen met DCC
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Remmodule met Mfx
Hoi Alphons,

Als de lok een standaard MFX decoder heeft kan ie soms niet op DCC gezet worden, behalve als dit wel bij het model in de catalogus is vermeld.
Zeker nu ook veel MFX decoders ook DCC verstaan, maar lang niet elke MFX decoders beheersen dat protocol.
Anders heeft MFX uitzetten ook weinig zin, en zal de lok nog steeds niet functioneren met de afremmodules van Huub Maaskant.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2023

offline
Re: Remmodule met Mfx
 @citaat2
Tsja Hans, dat weet ik.Voordat ik mijn antwoord postte had ik dat even nagekeken natuurlijk
Kwestie van CV 50 aanpassen.
Maar....., natuurlijk kan het zijn dat er een andere dan de af fabriek decoder in de loc is ingezet is, dan heb ik niks gezegd.


Re: Remmodule met Mfx
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Remmodule met Mfx
Als je wel met een MS2 rijdt en (nog) MFX-decoders hebt die geen DCC-begrijpen, dan is het ook nog een optie om op de MS2 de MFX uit te schakelen. De lok rijdt dan als MM-lok.
Maar ik denk niet dat je dat wilt.

Ik zou overigens niet weten waarom de Maaskant Remmodules wel met M4 overweg kunnen en niet met MFX. Een andere optie is de optrek- en afremvertraging in de lokdecoders op 0 (nul) te zetten.

John
Re: Remmodule met Mfx
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Remmodule met Mfx
Leverancier vragen of hij het probleem herkent, wil soms ook wel eens helpen.

Ik snap ook net zoals John niet waarom M4 wel en Mfx niet werkt.
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2009

offline
Re: Remmodule met Mfx
Ik heb dat ook met viessmann remmodules. Per loc moet ik kijken wat is max snelheid op loc welke ik in moet stellen om op juiste afstand te stoppen.
Gr henk
Re: Remmodule met Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Remmodule met Mfx
Het heeft niets te maken met MFX of M4. Ik denk dat de Esu decoders van Mark ingesteld staan op "DC constante remweg"? Dat zal de Marklin 37806 decoder niet kunnen althans: ik kan het niet vinden.

Gr, Ben.
Re: Remmodule met Mfx
Bahn-AG
gast

Re: Remmodule met Mfx
Hallo

Das ook zo'n update die marklin al een hele tijd beloofd, maar er nog steeds niet is  :thumbdown:

Bart

Edit:
Update schijnt er toch al te zijn...

https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=166278
Re: Remmodule met Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Remmodule met Mfx
 @citaat Mooi, 3.2.0.1 juni 2018 lees ik. Even naar die nieuwe Marklin winkel in Puth en vragen of ze het er in kunnen blazen.
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2014

offline
Re: Remmodule met Mfx
Maar ben je er dan wel naar mijn idee gaat het stuk over de Mld/Msd3 en de decoders die marklin in loks leverd lijken meer op de Msd dan op de Msd3 ik heb er nog niet eentje kunnen vinden die met de 60971 was te benaderen.
Re: Remmodule met Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Remmodule met Mfx
 @citaat De lok zit in het 2018/2019 programma, mag aannemen dat daar een generatie 3 decoder in zit toch?
Re: Remmodule met Mfx
Bahn-AG
gast

Re: Remmodule met Mfx
Hallo

Ik heb net 3.2.0.3 via de CS2 op een OEM decoder uit 2018 gezet. Dat werkt dus.
Nu nog zien uit te vogelen hoe je de konstante remweg moet configureren.
Lekker gedocumenteerd vanuit marklin weer; niet dus.

Bart
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Remmodule met Mfx
Volgens mij is Märklin in 2018 begonnen met het leveren van loks met decoders die ook DCC doen, let op, voorraad bij leveranciers kan al wat ouder zijn, dus echt met het catalogusnummer op de Märklin website kijken of "t'ie DDC doet".

Groet, Anne W
Re: Remmodule met Mfx
Bahn-AG
gast

Re: Remmodule met Mfx
En dan?

Bart
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2014

offline
Re: Remmodule met Mfx
De msd is al jaren leverbaar met DCC alleen werden de nieuwe loks met msd zonder DCC geleverd.
Dacht dat van af 2017 sommige met DCC uitgebracht.
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Remmodule met Mfx
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 15 maart 2019, 00:36:55
En dan?

Bart

Geen idee, ik rijd met een centrale met ingebouwde automatisering (doos vol met A4, tweezijdig bedrukt) en daar zit ook een continu remweg leren per blok per lok in, dus geen afremmodules nodig, wel terugmelders.

Groet, Anne W
Re: Remmodule met Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Remmodule met Mfx
 @citaat Waarom reageer je dan als je geen idee hebt, je voegt niets toe. Hier wordt een vraag gesteld door iemand en er is wellicht een oplossing mogelijk: updaten van de Marklin decoder waardoor er geremd kan worden zoals de Esu decoder dat ook doet. Nu nog even uitvinden hoe. Dit gaat niet over Raptor.
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Remmodule met Mfx
Hallo Mark (OldSchoolMarklin)

Locs met het Mfx-protocol werken prima samen met de remmodule van Huub Maaskant.
Ik heb niet anders maar.... de remweg is snelheidsafhankelijk waarvoor de remwegvertraging zorg draagt.
Daarmee bepaal je hoelang de remweg is bij een bepaalde snelheid. Een vaste remweg ongeacht de snelheid is er niet
of toch wel, de stroom eraf en boem hij staat stil maar dit wil je toch niet hé.
Re: Remmodule met Mfx
Vele reacties zo te zien. Bedankt iedereen voor het meedenken.

ÖBB
Ja idd dit is wat nu ook gebeurd. Het kan dus zijn dat de optie DC Constante Remweg niet is ingeschakeld ofwel dat deze nog niet bestaat (update).

Bahn-AG
Ik ben gaan proberen om de versie van de decoder uit te lezen maar geen success. Op de een of andere manier blijft de optie om CVs te bewerken op de MS2 doorgestreept. Ook als ik de Loc Protolcollen po deMS2 beperk tot alleen DCC of MM2. Ik lees ook dat je dmv CV50 de lok zou kunnen omschakelen naar een bv DCC. Maar het probleem blijft ik krijg geen toegang tot de CVs. Ik ben eraan het denken de lok voledig te wissen in de MS2 en vervolgens de lok opnieuw via DCC aan te melden. Eens kijken of ik dan de CVs kan bekijken (versie) of bewerken (CV50).

Ben den Hollander
Als je de decoder hebt ge-update kun je vertellen wat het resultaat is. Ben benieuwd of de optie er nu wel in zit (zou idd mooi zijn).

Bedankt!
Re: Remmodule met Mfx
Ben den Hollander
gast

Re: Remmodule met Mfx
Citaat van: OldSchoolMarklin op vrijdag 15 maart 2019, 18:38:53

Ben den Hollander
Als je de decoder hebt ge-update kun je vertellen wat het resultaat is. Ben benieuwd of de optie er nu wel in zit (zou idd mooi zijn).


Vraag Bart, hij heeft een update gedaan.

Staak je zoektocht naar DCC, daar is het probleem niet op te lossen want de decoder heeft de constante remweg optie niet zonder update.
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2010

offline
Re: Remmodule met Mfx
Ook wij hebben geen probleem met huib Maaskant remmodules.
Remmen keurig opdezelfde plek bij bepaalde snelheid.
In combinatie met mfx (+) decoders.
Wel hebben we veel gepuzzeld met de Instellingen van afrem optrek per loc op de cs3.

Alleen problemen momenteel met de oude locpilots die in de roco 2400 zitten.
Die sprinten tegenwoordig weg. (DCC aangestuurd)

Locpilot v4 gaat wel goed met dcc.
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Remmodule met Mfx
Marc,
je vermeldt in je eerste post dat je de remweg afstand instelt bij de ESU-decoders.
Ik weet het niet zeker, maar bij Mfx-decoders kan dat niet.
Wellicht dat daar het probleem zit, dat je Mfx loc anders remt? Wellicht sterker laten remmen om 'm toch tijdig stil te zetten?

Groet, Paul
Re: Remmodule met Mfx
Bahn-AG
gast

Re: Remmodule met Mfx
Citaat van: OldSchoolMarklin op vrijdag 15 maart 2019, 18:38:53

Ik ben gaan proberen om de versie van de decoder uit te lezen maar geen success. Op de een of andere manier blijft de optie om CVs te bewerken op de MS2 doorgestreept.

Hallo

Is ook logisch aangezien de decoder zich onder MFX aanmeldt. Het aangemelde protocol kun je niet deactiveren.
Je moet dus eerst MFX van de MS uitzetten, dan pas kun je de lok zich op dcc aanmelden.

Heeft in jouw geval toch geen zin, want de decoder zal niet méér kunnen en zich ook niet anders gaan gedragen.

Je zal de decoder eerst naar de nieuwe versie moeten updaten.
Met een CS2 met nieuwste update, of de decoder tool.
Pas dan krijg je de functionaliteit constante remweg. Protocol is voor deze functie niet van belang.

Bart

Re: Remmodule met Mfx
Bahn-AG
gast

Re: Remmodule met Mfx
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 15 maart 2019, 19:07:26

Vraag Bart, hij heeft een update gedaan.


Hallo

De optie zit er op, maar is alleen onder MFX te benaderen.
Voor DCC heb ik (nog) geen CVs.
Met een MS2 kun je dus ook nog niks via MFX of dcc.
Ook dit apparaat heeft een (al aangekondigde) update nodig om de functie te kunnen benaderen.

Bart
Re: Remmodule met Mfx
Lid sinds: 2010

offline
Re: Remmodule met Mfx
Hallo Mark,

Misschien kan je naar de stamtafel Mijnstreek komen, donderdag 28-3 in Heerlen, is de volgende avond. We zijn met genoeg man om je misschien te kunnen helpen. Ik zelf heb ook een CS2 om eventueel een update te doen voor de MS2.
We kunnen dan proberen of we dan in de CV's komen.
Als je die dag niet zou kunnen, geef mij dan een bericht, dan kunnen we misschien iets afspreken.

Info over de stamtafel vindt je onder de volgende link:  Stamtafel Mijnstreek