Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wissel handmatig en digitaal

Gestart door Henk (Kaleb) woensdag 13 maart 2019, 12:27:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel handmatig en digitaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Wissel handmatig en digitaal
Ik heb onderstaand plaatje gemaakt met het idee enkele wissels zowel digitaal als handmatig te laten schakelen. Als het automatisch rijdt (en dus digitaal) staan de schakelaars uit zodat niet per ongeluk geschakeld kan worden. Bij handmatig schakelen is het achterliggende blok "bezet" zodat er niet automatisch gereden kan worden over dit wissel.

De hamvraag is: kan en mag dit? Graag jullie expertise.
Re: Wissel handmatig en digitaal
Volgens mij kun je ook met fysieke schakelaars de stuurstroom voor de wisselmotor verleggen naar handmatige wisselbediening of decoder. Soortgelijk had ik gedaan met de massadetectie op 1 spoorstaaf, waarbij de signaaldraad kon worden geschakeld naar de bezetmelddecoder danwel de massa-baanspanning. Bijkomend voordeel was dat ik dit per baanvak kon veranderen, dus dat zelfs tijdens automatisch treinverkeer een baanvak niet gekozen kon worden, zodat ik op dit baanvak kon werken.

Als je bedoelt om handmatig via de centrale te kunnen schakelen, lijkt mij het niet starten van koploper afdoende.
Re: Wissel handmatig en digitaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wissel handmatig en digitaal
Citaat van: spoortniet op woensdag 13 maart 2019, 12:45:38
Als je bedoelt om handmatig via de centrale te kunnen schakelen, lijkt mij het niet starten van koploper afdoende.

De bedoeling is om een fysieke schakelaar op een bedien paneel te hebben waarbij ik 2 wissels afbuigend leg, in Koploper het tussenliggend blok "handmatig geblokkeerd" zet en daarna over een rangeergedeelte handmatig kan rijden zonder dat de automatische treinloop van Koploper in gevaar kan komen.
Re: Wissel handmatig en digitaal
hoi,

Citaat van: Kaleb op woensdag 13 maart 2019, 12:27:50
De hamvraag is: kan en mag dit? Graag jullie expertise.

Nee, dat gaat niet werken. Als het toch via koploper gaat werken dan kan je beter een schakelpaneel maken met een S88-melder als terugmelding naar koploper. Dat werkt wel.

Groet Ronald.
Re: Wissel handmatig en digitaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wissel handmatig en digitaal
Citaat van: ronaldk op woensdag 13 maart 2019, 13:07:22
Als het toch via koploper gaat werken dan kan je beter een schakelpaneel maken met een S88-melder als terugmelding naar koploper. Dat werkt wel.

Daar had ik nog niet aan gedacht. En dan in koploper met speciale acties neem ik aan?
Re: Wissel handmatig en digitaal
Ben den Hollander
gast

Re: Wissel handmatig en digitaal
 @citaat De speciale actie (twee in jouw geval) op basis van het bezet worden van een melder (aan een schakelaar) zet een wissel met adres X in de stand "afbuigend". Als je die bezetmelder dan ook nog opneemt in het blok bij "bezet bij" heb je wat je wilt.
Re: Wissel handmatig en digitaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wissel handmatig en digitaal
Heren, bedankt. Jullie hebben me op het juiste pad gebracht.
Re: Wissel handmatig en digitaal
Graag gedaan, daar zijn we hier voor  :)
Re: Wissel handmatig en digitaal
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wissel handmatig en digitaal
En als je geen schakelaars wil bedienen dan doe je het zoals ik heb ingesteld:

Ik heb een opstelspoortje voor mijn rangeerlok, gekoppeld aan een s88 melder.
De rangeerlok bestuur ik met de hand.

Wanneer ik de rangeerlok naar zijn opstelspoor rijd, gaat er een s88 bezetmelden. Dit zorgt voor het aansturen van een speciale actie, die het automatisch rijden van/naar het rangeerterrein mogelijk maakt.

Rijd ik de lok van het spoortje af, komt de melder vrij, en zorgt de speciale actie er voor dat al het automatisch verkeer van/naar het rangeerterrein gestopt wordt.

Dat laatste regel ik simpel met een variabele route.

Zo kan ik altijd veilig rangeren zonder van/naar de computer te lopen.
Re: Wissel handmatig en digitaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Wissel handmatig en digitaal
Dank voor je tip.... de mogelijkheden beginnen op te borrelen  :D