Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen

Gestart door diederickvz maandag 11 maart 2019, 12:27:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
Ik ben een beetje aan het knutselen geweest en een heel eenvoudige koppeling gemaakt. Benodigdheden: bindstripjes (bijv. om vuilniszakken dicht te binden) 3 mm ronde magneetjes, krimpkousje, secondenlijm.
als je een beetje plastic van het bindstripje afschuift, maak je aan het uiteinde een rond lusje precies zo groot als het magneetje. Stukje krimpkous erom heen, druppeltje secondelijm op het lusje. Je schuift het kousje precies tot het randje van het magneetje. Verwarmen en klaar. Je kunt hier stroom door laten lopen voor de verlichting. Eventueel kun je dit ook dubbel uitvoeren met twee magneetjes naast elkaar. De magneetjes zijn ongelooflijk sterk en je kunt er rustig een heel stammetje van maken... Met de multimeter gecheckt en met de knop op 20K meet ik 0,01, dus stroom gaat er prima doorheen..
Is een mooie en vooral goedkope oplossing voor vaste stammetjes die zo toch makkelijk te (ont)koppelen zijn...
Re: eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
Mooie oplossing !
Bedankt voor het delen

Gr Matje :thumbup:
Re: eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
Het is idd een hele goedkope manier,maar mooi?
En wat denk je dat er gebeurt als je nu een bocht maakt?
Re: eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
en dat duwend.... ?
Maar misschien maakt het een kans op een male-NEM koppeling gelijmd.
Re: eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
Roco heeft van die in hoogte verstelbaar koppeling als je het gedeelte voor in de nem schacht  neemt zou je daar de magneet op kunnen lijmen.
Re: eenvoudig te maken magnetische stroomvoerende koppelingen
Hallo allemaal, het is nog in de experimenteerfase, ik wil een klein trekveertje (pantograafveertje) gebruiken om een beetje speling in de bochten te hebben. Ik heb alleen een recht testbaantje op dit moment, dus kan het nog niet uitproberen. Ik vind het wel mooi hoe strak de wagons tegen elkaar zitten. Ik zelf had ook al gedacht om het met een male-nemschachtje te combineren. En hmmglaser, eigenlijk zijn alle koppelingen lelijk en veel te groot! Als ik het definitief voor elkaar heb, plaats ik weer nieuwe foto's...