Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+

Gestart door Casey dinsdag 19 maart 2019, 21:15:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Het lukt me niet om deze lok aan de praat te krijgen in CS3+. Ik ben een beginner dus nog geen ervaring in dit soort zaken, wie kan mij op weg helpen?
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Weten op welk adres ze staan en de dan handmatig invoeren of via de lokdatabase.
Maar ook dan moet je weten welk adres deze loks hebben.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Ze hebben een vast adres. Ik dacht 79. Moet ik nakijken.

Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Olav dank je wel, ik ga het proberen je hoort het wel.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Olav, helaas adres 79 werkt niet zowel in MM als DCC geprobeerd echter zonder resultaat de lok komt niet van z'n plaats.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Is het 2880 ?
Zo ja dan is het een analoge lok en geen digitale uitvoering.
Is het 2680 ? Dan is het digitaal.
Zo ja dan is het vaste adres 77 tenzij men dit veranderd heeft via de soldeerbruggen. Lees dit:
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=110021
Is het 2698 ?
Dan is het een analoge gelijkstroom lok.

Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Beste Pt2/3,

Dank voor de reactie. Ik heb ontdekt dat er een soldeerstrip onderaan de chip zit waarvan de vier uitgangen allemaal zijn gesoldeerd. Als ik dat op je link naar Stummiforum ga lees ik daar dat je met deze 4 uitgangen je adres instelt, is dat zo want heb ik dan voor adres, ik begrijp dit niet.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Citaat van: Casey op woensdag 20 maart 2019, 23:09:38
Beste Pt2/3,

Dank voor de reactie. Ik heb ontdekt dat er een soldeerstrip onderaan de chip zit waarvan de vier uitgangen allemaal zijn gesoldeerd. Als ik dat op je link naar Stummiforum ga lees ik daar dat je met deze 4 uitgangen je adres instelt, is dat zo want heb ik dan voor adres, ik begrijp dit niet.

Kan je daar een foto van maken?


Ik heb even gekeken, adres is inderdaad 77 zoals aangegeven door Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Volgens https://moba-hgh.de/modellbahn/technik-modell/zuege/besondere-zuege/565-klz-der-koenig-ludwig-zug-als-modell-von-maerklin-trix#programmierung-2 en klikken op de tab Programmierung,  is bij 4 uitgangen die alle gesoldeerd zijn het adres 80
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Als dat zo is Dick, zit er een andere decoder in. Bij de door jou genoemde staat adres 77 er niet bij en dat is deze loc wel. Ik neem aan dat Märklin geen verschillende decoders heeft toegepast.

De juiste is het laatste tabblad (rechts). Die jij noemde is het middelste tabblad.  :)
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
 @citaat
Citaat van: Casey op woensdag 20 maart 2019, 23:09:38
k heb ontdekt dat er een soldeerstrip onderaan de chip zit waarvan de vier uitgangen allemaal zijn gesoldeerd.
Er is sprake van 4 uitgangen volgens Casey, die alle 4 gesoldeerd zijn, lijkt me duidelijk . Staat aangegeven voor de 2680/2698/2880 versies die op het middelste tabblad staan. Dat dit niet het standaardadres is, moge duidelijk zijn. Iemand heeft adres zelf veranderd in 80.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Dick,

Laat ik het nog een keer uitleggen. Indien het adres 80 is, is de decoder een ander exemplaar dan waar de loc mee afgeleverd is. Het fabriek af adres is 77. En dat is het rechtertabblad.  :)

Laat je niet afleiden door de referenties. Immers het linker tabblad is voor dipswitches, die staat daar ook bij. Dat betekent dat deze tabbladen zijn bedoeld voor welke decoders je in loc's kan tegenkomen. Er is geen een loc van deze set afgeleverd met dipswitches.  ;)

Het beste is een foto van de decoder. Als je gelijk hebt dat het vier draadbruggen zijn, is inderdaad het middelste tabblad van toepassing, maar is, nogmaals, dan niet de originele decoder.  B)

Overigens kan het best zijn dat Casey een analoge versie heeft die is omgebouwd. Maar daarom moet hij ook even aangeven wat het nummer van de set is.  O:-D
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Goedemorgen Olav,

Hartelijk dank voor alle moeite maar ik kom er niet uit, ook adres 80 werkt niet. Ik denk dat ik de lok laat ombouwen met een nieuwe decoder en dan ben ik weer "bij de tijd".

Met vriendelijke groet,
Casey
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Wat ook nog aan de hand kan zijn, Is dat je de bruine een rode draad naar de rails hebt verwisseld.
De locomotief luistert nog naar het oude Motorola I protocol en kan niet omgaan met verwisselde draden, dan blijft deze stilstaan.
Zorg in ieder geval dat dit klopt dan kan je dat uitsluiten.

Mvg. Marcel
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Vooropgesteld dat baanspanning en massa goed zijn aangesloten zoals Marcel aangeeft, dan het volgende:
a. adres 77 geprobeerd ?
b. staat loc 2680 Tristan niet in de databank (af fabriek) van de CS3; in mijn Ecos 2 wel en dus een kwestie van selecteren
3. kun je met de CS3 geen motorola adres uitlezen ? met mijn Ecos 2 kan dat wel.

Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Alles goed en wel, verder praten heeft weinig zin als er niet bekend is welke decoder er in zit. Via Casey weten we dat er iets ingebouwd is dat op een decoder lijkt met 4 gesoldeerde uitgangen.
Kom maar op met de foto van de decoder of wat daar voor door moet gaan.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Toch maar eens in mijn eigen Ludwig loc gekeken. Daar zit toch echt deze decoder in en heeft brug 3 doorgesoldeerd, dat is vlgs tabel adres 62

Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
En hoe heeft Casey de loc ingevoerd in de CS3 ? Het betreft een decoder van de eerste generatie, dus MM1 format. Je zult dus adres 80 via de dipswitch setting moeten invoeren wil deze loc rijden (dus niet via MM programmeerbaar of vergelijkbare settings)
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 21 maart 2019, 12:19:41
b. staat loc 2680 Tristan niet in de databank (af fabriek) van de CS3; in mijn Ecos 2 wel en dus een kwestie van selecteren
3. kun je met de CS3 geen motorola adres uitlezen ? met mijn Ecos 2 kan dat wel.
Loc 2680 via de databank inlezen is het proberen waard, daarbij dan wel adres veranderen in 80. Adres uitlezen van een 6080 decoder is uitgesloten, het is nog een decoder van de 1e generatie.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Als alle bruggen gesoldeerd zijn, probeer even adres 40
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Ik heb even verder gekeken. Beide tabellen zijn niet van toepassing, zal laten zien waarom.

Even geduld aub
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Dick,

Toch vreemd. Ik heb 3 loks met een 6080 decoder en mijn Ecos2 leest daarvan keurig de adressen uit. Zo juist nog geverifiëerd.

Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Opvallend, met Märklin spul gaat dat niet lukken. Dus iedereen nu maar overstappen naar de ECOS ?  :o)  ;)

Aanvulling: De ECOS leest niet digitaal uit, die meet de (reactie)stroom tijdens het zoeken naar adressen. Märklin centrales zoeken digitale reacties. Dat verklaart waarom de ECOS wel de adressen kan achterhalen.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
En Casey,

Adres 40 al geprobeerd?
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Kun je de lok niet gewoon zoeken via herken of werk deze functie alleen op de MS?
Bij mij werkt dit op de MS perfect of het nu MM,DCC of MFX is.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
 @citaat Hier wordt je nu echt moedeloos van. In meerdere topics, waaronder deze, is aangegeven dat 6080 en 6090 decoders niet herkend/uitgelezen kunnen worden met MS en CS van Märklin. De bewuste loc 2680 heb ik voor de zekerheid nog maar eens op mijn testopstelling met MS2 geprobeerd uit te lezen en dat werkt dus echt niet. Het resultaat was zoals te verwachten was: geen loc gevonden. De narigheid met deze MM1 decoders is , dat ze net als MM2 decoders wel aangestuurd worden, echter uitlezen lukt niet, zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74772.msg1291871#msg1291871
daarnaast zijn ze ook gevoelig voor de juiste wijze van aansluiten (polariteitsgevoelig). Verwisselen van rode en bruine draad heeft tot gevolg dat de decoder niet reageert.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Waar ik moedeloos van worden als er iets word aangenomen dat hier in dit topic iets zou zijn gezegd.
Ik vind hier namelijk niks over dat MM1 decoder niet te herkenen zijn daarbij is mijn antwoord in een vragende zin gesteld.
Verder is mijn mening over dit soort van decoders per direct de container in en rijden doe je onder DCC of MFX MM is zo beperkt.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 22 maart 2019, 12:40:37

Ik vind hier namelijk niks over dat MM1 decoder niet te herkenen zijn daarbij is mijn antwoord in een vragende zin gesteld.


Citaat van: brund55 op donderdag 21 maart 2019, 13:11:59
Adres uitlezen van een 6080 decoder is uitgesloten, het is nog een decoder van de 1e generatie.
[/quote

Het antwoord is wel gegeven, zie  @citaat. Dat jij niet weet dat een 6080 alleen MM1 protocol verstaat is een duidelijk gebrek aan kennis over decoders van de eerste generatie.





Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Men zegt wel eens: niet gehinderd door enige kennis....

Ik de praktijk werkt het het beste om een gefundamenteerd advies te geven.
Ofwel: het is heel handig als je de loc kent of hebt.

Bij mij staan er 2 op de plank, naast nog wat modernere exemplaren.
Verder: Moterola I. Dus geen extra functies; alleen licht.
Model ontstond ism Trix en Marklin heeft hiervoor een nieuwe decoder gemaakt.
De kreet om dan maar een andere decoder te plaatsen lijkt mij iets kort door de bocht.
Het digitale adres wordt bij dit type loc zelden gewijzigd. Dus uitgaan van standaard adres is de beste tip.
Zeker weten dat de bedrading rood/bruin aan de rails zit is ook een pré.

Mvg. Marcel
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Je hebt helemaal gelijk Dick ik heb hier schijnbaar over heen gelezen :oops: en heb er niet meer over na gedacht dat MM1 niet kan worden uit gelezen.
Mijn reactie was een beetje kort door de bocht :D
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Citaat van: loc1200 op vrijdag 22 maart 2019, 15:58:11
Model ontstond ism Trix en Marklin heeft hiervoor een nieuwe decoder gemaakt.
De kreet om dan maar een andere decoder te plaatsen lijkt mij iets kort door de bocht.
Het digitale adres wordt bij dit type loc zelden gewijzigd. Dus uitgaan van standaard adres is de beste tip.
Zeker weten dat de bedrading rood/bruin aan de rails zit is ook een pré.

Mvg. Marcel

Blijkbaar is er wel wat gewijzigd gezien er blijkbaar alle bruggetjes zijn gemaakt. Daarom gaf ik het advies om eerst 40 te proberen daar ik vermoed dat 40 het juiste adres is. Ik heb alleen nog niets van hem vernomen, is ineens erg stil  ;)
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
79, 80, 77, 40 of welk adres dan ook wordt geadviseerd : de vragensteller maakt niet volledig duidelijk welke acties hij tot nu toe ondernomen heeft -beter: welke wel/niet adressen getest zijn en of de aansluiting / baanspanning versus massa correct is.
Om verdere discussie / misverstanden te vermijden lijkt het me beter de te wachten op zijn reactie.
Terzijde: mijn Tristan 2680 reageert op het uitgelezen adres, zijnde de fabrieksinstelling: 77

Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Vraagje aan de deskundigen: een 6090X decoder, Motorola 2, maar wel met dipswitches, kan die wel uitgelezen worden?

Groet, Anne W
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Volgens mij niet Anne.

In principe reageren alleen mfx decoders volledig terug.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat een stuurapparaat een functie activeert, en weer deactiveert op een adres, waarbij tegelijkertijd stroomverbruik wordt gemeten. Als dan bij een bepaald adres afwijkend verbruik wordt gemeten, wordt er vanuit gegaan dat de decoder heeft gereageerd op de functie activering. Hierdoor zou dan het adres bekend kunnen zijn. Uiteraard dient er geen andere loc op de rails te staan.

Ik doe dit ook wel eens met de control unit handmatig. Gaat ook nog vrij rap. Maar ten alle tijde moet je eigenlijk zeker weten dat de loc en of locverlichting functioneert.
Dus lampje mag niet stuk zijn; loc moet bv conventioneel moeten rijden en bv niet op bovenleiding staan. 

Mvg. Marcel
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
 @citaat

Beste Marcel,

In bedoel mijn vraag in vergelijk met de eerder genoemde Motorola 1 decoders met dipswitches, het MFX ken ik, ik ben de "gelukkige" bezitter van een oude MS1.

Groet, Anne W
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Anne

Met mijn Ecos2 gaat dat wel.

Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Ik wil een ieder hartelijk bedanken in het aandragen van mogelijke oplossingen waarvan ik er vele heb geprobeerd echter ZONDER SUCCES. Ik ga er nu vanuit dat de decoder stuk is en ga dus voor een nieuwe MFX decoder.

Met vriendelijke groet,
Casey
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Advies: kies voor de LokPilot M4 van ESU. Die verstaat alle protocollen,ook mfx
http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40-m4/

Cees
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Citaat van: Casey op zaterdag 23 maart 2019, 23:27:53
Ik wil een ieder hartelijk bedanken in het aandragen van mogelijke oplossingen waarvan ik er vele heb geprobeerd echter ZONDER SUCCES. Ik ga er nu vanuit dat de decoder stuk is en ga dus voor een nieuwe MFX decoder.

Met vriendelijke groet,
Casey
Casey, heb je daadwerkelijk gecontroleerd of de rode en bruine draden vanuit de CS3 ook op de juiste manier aan de rail verbonden is, dus rood aan de puntcontacten en bruin aan de railstaven ? Voor c-rail betekent dat rood aan de B -lip en bruin aan de O-lip. Als ze verwisseld zijn, lijkt er ogenschijnlijk niets aan de hand, vrijwel alle treinen zullen rijden, alleen de treinen met de alleroudste decoders van Märklin, zoals de Ludwig loc, zullen niet reageren. Je zult niet de eerste zijn die hiermee te maken krijgt, de rode en bruine aansluitdraden van de CS3 lijken, vooral in mindere lichtcondities, door de door Märklin gekozen kleurstelling sterk op elkaar.
Re: Invoeren van de Konig Ludwig lok (2680/2698/2880) in CS3+
Citaat van: Casey op zaterdag 23 maart 2019, 23:27:53
Ik wil een ieder hartelijk bedanken in het aandragen van mogelijke oplossingen waarvan ik er vele heb geprobeerd echter ZONDER SUCCES. Ik ga er nu vanuit dat de decoder stuk is en ga dus voor een nieuwe MFX decoder.

Met vriendelijke groet,
Casey

Had je 40 ook geprobeerd?