Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Na een uur begint het feest

Gestart door Arnold dinsdag 12 maart 2019, 09:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Na een uur begint het feest
Hi,

Ja da's juist het onuitstaanbare met dit verschijnsel, er zijn echt mensen die het probleemloos werkend hebben met de standaard S88 bus maar de meeste gaan vroeg of laat toch nat... en dan meestal na een heleboel verloren tijd en frustratie.

Nico

Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Jawel, iedereen moet dit onderwerp "afhandelen" naar bevinden en beschikbare kennis, mijn "Edit" S88 systeem is begonnen te functioneren in 1990 met de Edits centrale en de software van Trainbrain en sinds medio 2006 met de Raptor, er zijn nu 14 eenheden van elk 8 punten en er heeft zich nooit een storing voorgedaan die geen logische verklaring had.

In "geen logische verklaring" zit de crux, een logisch denkende technicus kan die crux vinden, een creatieveling met de mooiste landschappen kan die crux niet vinden en als dan loconet de oplossing is, dan is dat prima.

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Mooie tijd was dat, trainbrain  :P heb ik oog nog mee gewerkt, ook bij mij doet mijn Edits booster uit diezelfde tijd doet nog elke dag dienst !
Re: Na een uur begint het feest
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Na een uur begint het feest
Bij mij ook de bolsters, omgebouwde s88 naar zes draads en trainbrain 😊
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
 :offtopic:

Twee reacties die mij deugd doen, want "KISS", overigens mochten jullie nog willen helpen, doe dan even een goed woordje bij een hogere macht, de ontwikkelaar van Trainbrain, en dus ook van Raptor, want dat is Trainbrain en centrale in één, komt nu geregeld voor immuunkuren in het Erasmus in Rotterdam.

ontopic:

Beste Ronald,

Als ik ook een keer langs moet komen met mijn centrale en booster, dan kunnen we daar over praten, ik mag tenslotte weer een auto besturen.

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Dank jullie wel voor de reacties.

Anne W.

Vanavond gaan we even een andere centrale proberen.
Want het begint pas na ongeveer een uur, en dat duidt er volgens mijn op dat er iets warm word, en dan ergens anders verbinding maakt.
Woon je vlak bij Leiden?



Re: Na een uur begint het feest
 @citaat Kijk eens in z'n profiel. Dan zie je dat hij in Herpt woonachtig is. ;)
Re: Na een uur begint het feest
Dank je.  :thumbup: Ja, had ik even moeten doen inderdaad, niet aan gedacht :?
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Beste Arnold,

Dat het na een uur begint duidt inderdaad op een "degradatie" van iets, dat iets kan van alles zijn....., maar daarom ook mijn opmerking om de spanning op storend detectiepunt te meten, als hij niet op 5 volt komt, dan is er iets niet goed.

Herpt bij Den Bosch dus een eindje bij Leiden vandaan, mijn familie schijnt ooit begonnen te zijn in Oegstgeest, maar dat was ergens tussen 1100 en 1200, mocht je een test willen met mijn centrale en booster, dan kan dat, ik doe dat voor niets, mijn auto echter niet, die komt niet van zijn plaats tenzij hij 19 cent per kilometer krijgt......, wat een rot ding....

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest, probleem gevonden.
Iedereen weer heel erg bedankt voir de reacties.

Het probleem is gevonden, het zit niet in de baan, of de S88 modules, en kabeles ( al is het misschien wel verstandig om die the vervangen naar netwerk kabels).
Het probleem is de S88 aansluiting van mijn Ecos centrale. Zonder piek spanning, met 3 wagonnen op de baan, liep deze op naar 50°, wat ik al best heet vond
Walter heeft gisteren zijn CS1 op mijn baan aangesloten, en walla, geen problemen, deze geeft ook 29° aan.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Na een uur begint het feest
Dan ben/was ik niet de enige met dit probleem.
Jammer dat je geen garantie meer hebt. Misschien dat je een andere vorm van terugmelding kan toepassen?
Re: Na een uur begint het feest
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Na een uur begint het feest
Ik zou toch contact opnemen met esu. Zij zijn best coulant is mijn ervaring. En anders doen ze wel een goed voorstel.
Re: Na een uur begint het feest
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Na een uur begint het feest
Citaat van: Olav op dinsdag 19 maart 2019, 08:32:00Ik zou toch contact opnemen met esu. Zij zijn best coulant is mijn ervaring.


Doen wat Olav aangeeft Arnold, mijn ervaringen zijn ook goed met ESU.

Op hun website vind je wel hoe de ECOS opgestuurd kan worden en wat er bij te voegen.
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Na een uur begint het feest
Ik wil niet vervelend doen, maar weet vanuit het esu forum dat de temperatuur van de ecos best hoog kan zijn.
50 tot 70 graden verontrust daar niemand.
Heb daar zelf geregeld gezocht naar temperatuur van de booster omdat de ventilator steeds aansprong.daarvoor heb ik inmiddels een grotere fan en de behuizing open gemaakt., want geen oplossing gevonden. Booster doet het overigens gewoon goed.
Over de ecos zegt men dat de behuizing voor deze hoge temp zorgt. Er zit dan ook geen ventilator in.
De oplossing voor jou kan best zijn dat de ecos te heet wordt voor de s88. Maar ik zou toch nog even verder speuren.

Jan


Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Na een uur begint het feest
Heb je de reset nou al geprobeerd?
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Het "klinkt" een beetje als: de interne H-Bridge booster van de Ecos krijgt uiteindelijk toch problemen met de massa van de het S88 systeem, waarschijnlijk de reden dat bij Digikeijs een verbinding met het massa systeem van de S88 verboden is.

Er zijn, dacht ik, systemen waarbij de S88 rechtstreeks de computer ingaat, dus buiten de centrale om.

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Na een uur begint het feest
Citaat van: Anne W op dinsdag 19 maart 2019, 21:56:22Er zijn, dacht ik, systemen waarbij de S88 rechtstreeks de computer ingaat, dus buiten de centrale om.

Dat is correct gedacht. Een, bij mij, voortreffelijk functionerend voorbeeld zie je hier.
Re: Na een uur begint het feest
Nog even een duit in het zakje, al is het maar omdat in de handleider er makkelijk overheen gelezen wordt: De eerste S88, daar moet de massa van de die print aan de bruine massa worden aangesloten.

Hoewel ik het waarom niet kan beredeneren (ik ben zelf ook electro-man), want diezelfde massa is immers ook al in de ECOS zelf aanwezig, heb ik het toch gedaan en alle 23 S/88 werken urenlang vlekkeloos.

Het 'klapperen' van bezetmeldingen: is het er eentje, dan is het vaak lekstroom, zijn het er meerdere, dan is het vaak iets met een aardlus of kritische grens. De IC's in de S/88 zijn TTL IC's, die alles onder de 0,8 Volt wordt als een 0 (onbezet) gezien, alles boven de 2 Volt als een 1 (bezet). Heeft de 5 Volt voedingslijn van de S88 kuren, bijvoorbeeld omdat er veel kabels/ lange kabels/ veel contactovergangen, dan zit je al snel aan marges. Neem daarbij ook dat op de S88 printen zelf er wel heel zuinig condensatoren zijn aangebracht (een knullig tantaal elco'tje) en je hebt een situatie waarbij je haast niet snapt waarom het toch nog zo goed werkt.

Ik weet niet of je in de gelegenheid bent om even te meten hoeveel (voedings)spanning je op je laatste S88 hebt, maar ik zou het wel leuk vinden om dat te weten, in combinatie met het 'na een uur treedt het op'. Je raadt het al: ik zou graag dus ook de spanning na 1 uur willen horen :-)

Succes!
Groet,
Leendert
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Beste Leendert,

Ik ben geen echt elektro-man, ik heb geleerd dat een H-Bridge type booster geen vastliggende "massa" heeft, waardoor de railmassa niet in verbinding is met de S88 massa en het S88 dectie stroompje niet terug kan naar de positieve kant van de voeding van de S88.

Als je een verbinding maakt tussen de S88 massa en de railmassa leg je de massa van de booster toch "aan de ketting", de fabrikanten zullen hier wel iets op bedacht hebben, maar het gaat wellicht toch fout op de lange termijn, Digikeijs verbiedt het gewoon.

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Beste heren,

gewoon de stekkers omgestoken in een andere centrale en het werkt in 1 keer, heeft dus niks te maken met vergeten massadraden etc. H bruggen etc., maar gewoon met een defecte S88 poort. Uiteraard zal een workarround om een andere poort, zoals de seriele HSI-S88 of Loconet te gebruiken werken, maar daarmee was de oorzaak van het probleem niet opgelost,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Na een uur begint het feest
Na het probleem asn Esu te hebben voor gelegt, vroegen ze de centrale op te sturen, dan gaan ze kijken of er een fout in zit.
Ze geven toe dat de 50° niet normaal is, en veel te warm.
Reset haalt niet het probleem weg van een s88 die te heet word.
Even wachten het onderzoek af, wat ze hebben te zeggen.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Na een uur begint het feest
Dat is vreemd. Op het stummie forum staat veel over de temperatuur en ESU reageert steeds dat tussen 50 en 70 graden normaal is.
Zie bijvoorbeeld deze post:
http://www.esu.eu/forum/forenuebersicht/topic/ecos_support/temperatur_ecos_50200/?tx_mmforum_pi1%5Bsword%5D=Temperatur
En als je forumsuche doet, kom je nog veel meer van deze posts tegen.

Jan
Re: Na een uur begint het feest
Wordt hij ook zo heet als de S88 niet aangesloten is?

Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
 @citaat

goeie vraag

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Had ik even moeten kijken inderdaad, vergeten.
Esu gaat kijken waarom hij zo heet word, dat wacht ik af.
Ik heb daar niet naar gekeken, omdat bij de 50° de S88 gek gingen doen, dus alleen daar in gezocht.
En omdat de CS1 van Walter geen probemen geeft op mijn baan, en koploper.
Dan is alles goed aangesloten.

Ook als de S88 gingen knipperende, dan de trein die ik aan het ijken was meteen stopten, en een 4 cijverige snelheid aangaf. ( Iets wat snel voor een turf tendertje)

Zo dra ik wat van Esu weet, laat ik het.

Word vervolgd:

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Mijn Ecos is weer onderweg naar mijn.

Conclusie van Esu:
Zie foto

Ze hebben wat vervangen,  en een temp. van tussen 40° en 60° is dus normaal.

Hoop dat het nu is opgelost🤞,  anders toch de L-net.

Mvg,
Arnold

Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Na een uur begint het feest
De sniffermodule is gewisseld. Wel netjes dat het gratis is gedaan.
Re: Na een uur begint het feest
 @citaat  Dat is zeker top service, en snel ook, binnen een week.  :thumbup: :thumbup: