Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Na een uur begint het feest

Gestart door Arnold dinsdag 12 maart 2019, 09:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2015

offline
Na een uur begint het feest
Beste formleden,

Ik heb een probleem waar ik echt even niet meer uit kom.

Ik heb mijn schaduwstation via mijn Ecos en Koploper, S88 van AJ, aangesloten volgens het schema " voledige detectie 1 richting" 2 bezet punten per blok.
Elke lijn (6), heeft 2 blokken.

Na een uur begint het feest, blokken beginnen in koploper te knipperen en soms in de ecos, en het zijn meestal de zelfde bezetputen in het blok.
Het lijk er op dat hij ergens te warm word.
Nu heb ik alles daar extra na gekeken op die punten, alles is daar geknip, geslepen, Märklin isolatie schoentjes (aan juiste kant), alles gedaan.

Dan ga je dingen proberen, zo als:

Mijn massa draad van mijn ecos naar eerste S88 eraf halen, dan stopt het knipperen, maar zet ik er een wagon of lok op de rails, begint het weer.
Maar deze massa hoort  er op, toch!?

Alle rails los door gemeten, alles blijft op 0, maar als ik de rail waar de B/0 met de rails waar de bezetdraad aan zit geeft het contact.
De de massa draad van de ecos naar S88 er af is, geeft hij ook 0 over de hele baan, maar als die er weer op zit, of er staat iets op, geeft het weer melding op de multimeter.

Het kan ook de S88 kabels zijn, maar omdat hij het een uur gewoon doet, een daarna niet, zoek ik het eigenlijk niet daar.
Het ijken van treinen gaat ook, tot het al die foutmeldingen geeft, dan stopt de trein.

Ik zie iets over het hoofd, maar omdat ik er al bijna 3 weken mee aan het stoeien, daar door zal ik het wel niet meer zien, omdat je de hele tijd maar het zelfde aan het turen bent.

Walter, en Fred staan me ook al bij.

Wie heeft nog een idee wat het kan zijn.
Ben deze week nog vrij, dus hoop het nog te vinden.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Na een uur begint het feest
Hoi Arnold,

Je zal meerdere S88 van AJ hebben aangesloten?

Eén voor één aansluiten / loskoppelen, mogelijk dat er eentje tussen zit die problemen veroorzaakt?

gr Matje
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Na een uur begint het feest
Eventueel je Ecos resetten.
Re: Na een uur begint het feest
Bedankt voor jullie reacties

Matje,

Ik heb 3xS88 van AJ, en deze al meerdere malen los gehaald.
Ook heb ik alleen de specafie bezet nr los gehaald van de S88.
Ook heeft Walter mijn Communicatielogging nageken, welke het meest problemen geeft. Daar ook rails, draad alles na gekeken.
Ik heb ook overal het stukjedat onder de midde geleider (c-rails) weg geslepen om er zeker van te zijn dat het geen contact maakt.

Maarten,

Dat kan ik ook proberen, nog niet aan gedacht.
Maar raak ik daar door ook al mijn loks zeker kwijt die er in staan?

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Foto1: eerste S88.

Foto 3, blok 13, en 14 lichten in ieder blok 1 bezetmelding op.
Die nagekeken, maar niks dat ik kan ondekken.
Re: Na een uur begint het feest
Ik zie dat je nog flatcables gebruikt voor je S88. Je kunt beter S88N bekabeling gebruiken, die is minder storingsgevoelig.

Omdat het maar om een paar blokken gaat, denk ik echter ook dat je naar die specifieke blokken moet gaan kijken :
- Gebeurt het ook als je het blok op een andere poort aansluit?
- Heeft een ander blok hetzelfde gedrag als je het op die poort aansluit?

Zijn de blokken die storing geven misschien erg lang? Dan heb je last van het antenne-effect.  Dit is op te lossen met een weerstand naar de voedingsdraad.
Re: Na een uur begint het feest
Hi Erik,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb bezet punt 3.01, op 3.10 van de S88 aangesloten,  maar dan is het goed, geen melding meer.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Deze S88n opzet stuk er op zetten.
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Na een uur begint het feest
Ik heb hetzelfde gehad. (Ook na +/- een uurtje rijden).



Bij mij zat het probleem in de ecos.
Nadat deze onder garantie was omgeruild was het probleem verholpen.
Re: Na een uur begint het feest
O, oké, ik hoop dat dat niet bij mijn het geval is, want ik heb geen garantie meer. :?
Re: Na een uur begint het feest
Net bezet punt 3.01 op 3.10, 2.01 op 2.13, 2.02 op 2.14, en 1.08 op 1.10 gezet.

Maar dan geen fout meldingen.
Dus moet het (denk ik) aan mij S88 liggen.
Alleen het blok wasr me trein staat knipperd.

En kan nu ook weer verder met ijken van treinen.

Re: Na een uur begint het feest
Helaas, toch foutmelingen.  :?
Re: Na een uur begint het feest
Re: Na een uur begint het feest
Hi Erik,

Bedankt voor je reactie.

Opzich zitten die er al op, maar kan dat altijd proberen.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Zo te zien verwijst dat draadje naar terugmeldeenheden voor stroomdetectie (2-rail), een condensator en een weerstand per ingang is standaard voor de terugmeldeenheden voor massa detectie (3-rail), zelfs mijn oude Edits eenheden van 1990 hebben die.

Ik zou het eens gaan proberen met de S88N kabels, maar als deskundigen als Walter er zich al mee bemoeien dan moet het goed komen.

Groet, Anne W

Re: Na een uur begint het feest
Citaat van: Arnold op dinsdag 12 maart 2019, 13:11:53
Helaas, toch foutmelingen.  :?

En wat gaat er dan fout volgens jouw? Ik zie geen fouten.

Groetjes
Re: Na een uur begint het feest
Bedankt voor jullie reacties,

Anne:

We zijn nu aan het kijken of het aan mijn S88 bus van mijn ecos ligt misschien, we zijn er van overtuigd  dat er iets warm word,  omdat de melding pas na een uur opkomen.

Sprinter,

Er staan geen treinen op de baan, maar komt wel op met al deze bezet/vrij meldingen.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Na een uur begint het feest
Hoi,


Ik had indertijd dat mijn wissels na een uur niet meer schakelden en s88 melders onbertrouwbaar werden. Ik heb een CS1, bij mij was de oplossing om hem compleet te resetten. Ik zeg niet dat het bij jouw gaat helpen maar als het aan jue Ecos ligt is het te proberen. En inderdaad je instellingen van je loks etc ben je dan kwijt, maar dat gebeurt ook als je de Ecos op moet sturen. Als niks meer helpt kun je dit altijd proberen.
Re: Na een uur begint het feest
Alvorens een reset uit te voeren kun je toch eerst van de lok-lijst e.d. een back-up maken en die na de reset terug zetten ?
Zie paragraaf 24.3.2 van de handleiding.

Cees
Re: Na een uur begint het feest
Hm interessant draadje. Zit met een soortgelijk probleem maar dan met iTrain en CS1 reloaded. Gaat een poos goed en vervolgens spookmeldingen met botsing tot gevolg. Zelf had ik de gedachten dat de CS1 het probleem was en op een of andere manier het geheugen vol liet lopen. Dit allemaal lezend zou mijn gedachten nog wel eens kunnen kloppen.

@Maarten Marklin
Hoe lang geleden heb je de CS1 gereset en gaat het al goed ? En draai je nog op CS1 of is deze geüpdatet naar de ECOS variant ?
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Beste Arnold,

Het is niet goed, wegens het ontstaan van aardlussen, maar als test wel toegestaan, maak eens een tweede verbinding tussen de rail massa en bijvoorbeeld de 3e S88 eenheid, achterliggende gedachte is dat het massa railsysteem echt met elkaar verbonden is zonder overgangsweerstanden, een zwak puntje met raillassen, vocht en vuil.

Mocht de test goed uitpakken dan eens kijken wat e.e.a. doet als je dan de verbinding met de 1e S88 verbreekt.

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Na een uur begint het feest
Citaat van: Schienenbus op woensdag 13 maart 2019, 10:38:05
Hm interessant draadje. Zit met een soortgelijk probleem maar dan met iTrain en CS1 reloaded. Gaat een poos goed en vervolgens spookmeldingen met botsing tot gevolg. Zelf had ik de gedachten dat de CS1 het probleem was en op een of andere manier het geheugen vol liet lopen. Dit allemaal lezend zou mijn gedachten nog wel eens kunnen kloppen.

@Maarten Marklin
Hoe lang geleden heb je de CS1 gereset en gaat het al goed ? En draai je nog op CS1 of is deze geüpdatet naar de ECOS variant ?
Ik schat dat het ruim 2 jaar geleden was. Daarna geen problemen meer gehad. De boosters 6017 veroorzaakten eerst veel problemen, die had ik weggedaan en bleef de nellende. Na resetten weer ok, maar die boosters gebruik ik niet meer. Die had ik in gebruik voor wissels en seinen. Heb ik een andere oplossing voor gevonden.
Re: Na een uur begint het feest
Mogen wij ook weten wat je oplossing dan is?
Re: Na een uur begint het feest
Bedankt voor al jullie reacties,  en het intensieve mee denken  :thumbup: :thumbup:

Foto1-2:

Op nieuw de draden aan het leggen per S88, en ook S88 2&3 uit me ecos gehaald. Eerst kijken of 1 goed werkt. Ook een dundere massa draad , was 0,50mm vervangen voor 0,14 mm van ecos naar eerste S88 ( je gaat op een gegeven ogenblik alles proberen). Ook alle Viessmann draden vervangen voor koperdraad van Mecktronics.

Op het moment geeft deze geen problemen🤞

Foto 3,
Alle B/0 draden 0,14 van baan samen gebracht naar lasklem, en die gaat met een 0,50mm naar ecos.

Nogmaals super bedankt iedereen voor het meedenken.

Mvg,
Arnold


Re: Na een uur begint het feest
Ik heb de eerste S88 nu aangesloten, geeft detectie op ecos, maar blijft niet continue branden.
2sec aan, 2sec uit.

Nu ook de 2 S88, draden veranderd, en aangesloten, en die
Knippert op vaste punten, ook verwisseld met een S88 die ik van Sir Walter heb geleend.  Maar dan precies de zelfde foutmeldingen.
Rails weer nageken, maar kan daar niks aan ontdekken.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Gebeurt het ook als de rails helemaal van elkaar gescheiden zijn (echt los dus)?
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Na een uur begint het feest
Heb je misschien de kans om een andere centrale een keer te proberen, of jou centrale ergens anders aan te sluiten, om te zien wanneer het probleem zich voordoet?
Re: Na een uur begint het feest
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Hallo de centrale van mijn testbaan is al aangeboden. Groet Walter
Re: Na een uur begint het feest
Als het een paar specifieke blokken zijn die beginnen te knipperen, dan kan het bijna niet aan de centrale liggen, maar eerder aan :
- S88 print (heb ik ook gehad)
- bedrading
- isolatie tussen blokken
- vuile rails (lekstroom)
- storingsbronnen in de buurt (trafo's / LED verlichting / zendamateurs / wifi)

Als je de rail-klem van de S88 direct aan massa legt en hij knippert nog, dan ligt het aan de S88.  Vervangen van de IC's of verbeteren van de solderingen wil dan nog wel eens helpen.
Re: Na een uur begint het feest
Bedankt voor reacties.

Even foto gemaakt van eeste gedeelte.
Op foto is:
Groen= detectie
Rood naast rails= isolatie (allemaal aan kant van groene draad)
Rood /Geel= B/0 (was geen bruin in het rijtje)

Foto 1, multimeter na bezet meld punt.

Foto 2, multimeter op bezet meld punt, 51 als ik zwart kant met groene draaden zet, 0.5 als ik zwart op anderen spoorstaaf (0) zet.

Foto 3, .hoe ik het heb aangesloten.

Het moet toch 0 zijn allemaal!?
Niks op de baan


Mvg,
Arnold

Re: Na een uur begint het feest
Je hebt je meter op 200k staan, dan meet je altijd wel iets.  In dit geval de uitgangstrap van je booster denk ik.

Omdat je stroomdetectie massadetectie gebruikt, heeft het meer zin om de weerstand te meten van massa naar de rail van je terugmeldsectie.  Die zou niet al te laag mogen zijn (ik verwacht ergens boven de 10k).


Edit : ik bedoelde massadetectie. :(
Re: Na een uur begint het feest
Stroomdetectie  ??????????????????
Ik zie massadetectie

Cees
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Beste Arnold,

Ik neem aan dat je meet tussen de detectie railstaaf en de massa railstaaf, het lijkt alsof je de puko meet.

Als de detectie eenheid is aangesloten op de detectie railstaaf en de draad tussen de railmassa en de S88 massa ook, dan zal er een stroomkring ontstaan via de detectie eenheid, dus even het draadje naar tussen de detectie railstaaf en de detectie eenheid los maken.

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Na een uur begint het feest
heb je aan je wissels ook isolatie stukjes gestoken ?
Re: Na een uur begint het feest
Hallo
Ik rijd niet met een ecos maar wel met een cs 2 van märklin . Een paar jaartjes terug heb ik het zelfde probleem gehad . Eerst met flatkabel van viessman en daarna met zelfgemaakte kabel van telephoondraad .bij mij was het de afstand van de centrale naar de s88 melders vanaf ik boven +- 1meter lengte ging kreeg ik ook van die spookmeldingen. Nu totaal niet meer naar het verkorten onder de 1 meter lengte .

Grts B
Re: Na een uur begint het feest
Dank jullie wel iedereen.

Ik heb even een pauze in gelast voor me zelf, omdat ik er al een paar dagen mee bezig ben, sla ik even een dagje over.
Ik zie niet een de schroevendraaier meer die pal voor me snufferd ligt, dan gaat het niet goed.
En morgen even in Zutphen kijken.
Zondag gaan ik weer met een frisse moet aan het speuren.

Iedereen een fijn weekend, en tot snel.

Super bedankt,
Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Hou moed!  Het heeft bij mij ook een paar weken geduurd voor ik de boosdoener (een rotte Rosoft print) gevonden had...  Gewoon systematisch alles nalopen en blijven proberen.

Succes!

Erik
Re: Na een uur begint het feest
Moed blijf ik houden, het is meer een uitdaging, en het komt allemaal goed, met jullie hulp. :thumbup: :thumbup:
Maar op een gegeven moment ben je zo lang aan bezig, dat je het even moet laten rusten.


Citaat van: bellejt op vrijdag 15 maart 2019, 12:29:02
heb je aan je wissels ook isolatie stukjes gestoken ?

Ik heb tussen de wissels niks, maar wel aan de eerste rails van het blok dat aan de wissel zit.

Foto,
Als ik deze S8u terug haal, dan word de flatcable 122cm korter, maar de groenen draden naar voren 122cm langer.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Na een uur begint het feest
hier echte s88 van viesmann en ftp kabels van 5 meter lang .Niks problemen ermee.Eerst die flatcable vervangen en dan zien of kortere lengtes naar rails mogelijk zijn.Bij mij staan de S88 opgesteld zodat de connecties naar de rails max 2,5 meter zijn in 0.14mm zwarte draad.Wel gescheiden gehouden van voedingskabels naar rails.
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Na een uur begint het feest
Ik gebruik 10x Viessmann 5217 terugmelddecoders. Allemaal  op een centrale plaats gemonteerd. Verbonden met een HSI-88 aan  iTrain. De lengte van de kabels van 0,14 tussen de rail en de 5217 is bij mij minimaal 2,5 meter, de meeste zijn zelfs langer dan 5 meter.
Tot nu toe geen enkel probleem met meldingen ondervonden.

Gr Matje
Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Na een uur begint het feest
Ook bij mij is de lengte van de kabel van centrale naar 1e S88 minder dan 1m. Dit is bij mij een ftp-kabel (van Iek mbH (iek.de)).
Staat inderdaad ergens dat een langere kabel storing kan geven.
Ftp-kabels tussen de diverse S88's zijn meerdere meters lang en S88's liggen zo dicht mogelijk bij de railcontacten.
Geen problemen...

Groet, Paul
Re: Na een uur begint het feest
Bedank voor jullie vele reacties weer.

Dan moet ik de 3de S88, deze zit nog geen 40cm van de centrale als eeste aansluiten,  en de eerste als lastste.

Dan tussen iedere zit een flatcable van 150cm, dat zou dan goed moeten zijn.

Morgen even een dagje naar de beurs in Zutphen, met een NS kaartje van Kruitvat.
Even de beentjes strekken.

Mvg,
Arnold

Re: Na een uur begint het feest
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Na een uur begint het feest
Beste Arnold,

Nou zou ik graag van een storend meldpunt op één van je meldeenheden willen weten welk spanning je meet tussen dat meldpunt en de massa van de meldeenheid.

Achterliggende gedachte: het schakelpunt ligt ergens rond de 2,5 volt en kan al pendelend steeds over die grens gaan en weer terug, oorzaak kan liggen in een slechte voeding en bij een aangesloten meldrailstuk in een contact met een overgangs weerstand naar de railmassa, ik meen me zelfs te herinneren dat ook een contact naar de puko's schakelend gedrag kan vertonen (heel lang geleden heb ik zoiets gehad met ingedruppelde ballast en K-rails)

Groet, Anne W
Re: Na een uur begint het feest
Geel is massa, meet 0. Zie foto

Ook alles om gegooid,  3de S88 die het dichtst bij de centrale is, de 1ste S88 van gemaakt, en de 1ste is nu de 3de. Om de flatcable korter te maken.
Maar dit heeft ook geen effect.
De flatcable vervangen,  maar ook na een tijd alles knipperen.
Het goede is dat nu alleen gaat knipperen waar wat staat, niet all over the place.
Maar verder het zelfde, 1-2 uur goed en blijven de vakjes op de Ecos branden, en dan knipperen.

Binnen kort gaat Walter mijn Ecos centale op de testbaan testen, tot die tijd laat ik het met rust.


Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Hi Arnold,

Het zijn voor mij herkenbare problemen die ik in het verleden ook heb gehad. De s88-bus is in z'n algemeenheid niet erg betrouwbaar. Ook ik heb destijds veel tijd verloren en frustratie ondervonden van dit probleem.

Wim Ros (Rosoft) heeft daarvoor de oplossing. Een S88LN http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099364/S88LN.html ertussen en via loco net terug melden. Je hebt dan wel een L.Net converter nodig http://www.esu.eu/en/products/digital-control/lnet-converter/
Je kan dan gewoon je bestaande S88's blijven gebruiken, Hier een stuk of 20 S88's eraan hangen en werkelijk nooit meer een foute melding gezien.

Nico





Re: Na een uur begint het feest
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Na een uur begint het feest
Bovenstaande configuratie draait hier ook, nog nooit een foute melding gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Na een uur begint het feest
Ben den Hollander
gast

Re: Na een uur begint het feest
LocoNet heerscht.  :)



Re: Na een uur begint het feest
Hartelijk dank voor de reacties  :thumbup: :thumbup:

Dan denk ik er ook zeker over om dat te gaan gebruiken.
Als ik nu al zoveel elende heb, alleen in mijn schaduw station dan ben ik bang dat de rest ook niet goed gaat komen.

Mvg,
Arnold
Re: Na een uur begint het feest
Hi Arnold,

Ga er maar gerust vanuit dat het met de standaards S88-bus met meerdere S88's niet goed gaat komen. Talloze lotgenoten gingen je voor, vooral bij meer dan ca. 5 s88's.

L.Net en S88LN's en je bent er voor je leven vanaf

Nico
Re: Na een uur begint het feest
Voor de onderlinge verbindingen tussen 10 x S88-modules en de verbding met de Ecos maak ik uitsluitend gebruik van netwerkkabels.
De langste netwerkkabel is 5,00 meter.
Voor verbinding tussen rail en S88-module gebruik ik 0,25 m2 draad; de langste draad is circa 3,50 meter en gemiddeld 2,00 meter
Ik heb nog nimmer last van spook- of knipperlichtmeldingen gehad.
Persoonlijk zou ik eerst de flatkabels vervangen door netwerkkabels.
Baat het niet dan schaadt het niet en mocht het geen positief effect hebben dan kan daarna alsnog de Loconet oplossing toegepast worden.

Cees