Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Realistische rook uit je stoomtreintje

Gestart door Vic1956 maandag 11 maart 2019, 20:24:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Realistische rook uit je stoomtreintje
Beste treintjesliefhebbers,
Ik zag op youtube een filmpje van een rokende Marklin locomotief. Wat mij opviel was het realistische beeld van de rook (damp) die uit de schoorsteen kwam. Heel anders dan ik het ken van mijn eigen locomotief. Ik heb om dit duidelijk te maken  twee youtube filmpjes toegevoegd. Op het eerste filmpje is rook te zien zoals ik het ken en het altijd geweten heb. Het tweede filmpje is het bewuste filmpje waar ik het over heb en dat volgens mij veel meer realistische rook geeft. Het lijkt of deze rook precies afkomstig is van een vapor. Misschien is er ipv marklin rookvloeistof vapor vloeistof gebruikt (Met een geur van verbrande steenkool  :D)?
1°filmpje: De ?rook? zoals het ook bij mijn trein is.

Deze rook is meer als de rook van een (fel) brandende sigaret. De rook verspreidt zich niet als een wolk maar vormt een sliert.
2°filmpje: Meer realistische stoom (vanaf 1.30)

Deze rook vormt echt een wolk en gelijkt op echte damp van verdampt water. Deze damp vormt een miniatuur rookpluim.  Ziet er volgens mij veel realistischer uit.
Ben ik aan het dromen? Gaat mijn fantasie met mij op de loop of weet iemand hier toch iets meer over te vertellen? Is hier meer aan de hand? Een of andere speciale vloeistof? Gedistilleerd water? Iemand die hier meer over weet?
Groeten,
Vic
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Rook generatoren met de smalle opening doen sowieso meer puf puf puf dan de andere met de brede opening die meer een lange sliert rook uitblaast. Dat kan ik met 30 a 40 locs met rookgeneratoren wel beamen. Maar ik heb ook rookgeneratoren die het omgekeerde doen.

Loks met dcc decoders kunnen misschien met 1 of andere cv misschien je rookgenerator instellen. Maar ik zou niet weten hoe.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
 @citaat Seuthe aangestuurd door Loksound V4.0:

Afbeelding 2: Function output voor Seuthe:
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Hoi Wim,

Kleine typo: Lokspund? Ik ging tóch even googlen ;-).

Werkt dit ook met een gewone Lokpilot, of moet het dan echt een Loksound zijn?

Groeten,
William
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
 @citaat
1) Gecorrigeerd.
2) Weet ik niet. Neem aan van wél, daar de Lokprogrammer hier geen verschil kent.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Hallo Wim,
Wist niet dat er een dergelijke decoder bestond. Ik ben, moet ik eerlijk toegeven, ook een complete "oen" wat decoders betreft. Daarom een paar vraagjes.
1°Deze locsound is in feite bedoeld om in te bouwen in treintjes die nog geen geluidsmogelijkheid hebben veronderstel ik?
2°Tegelijk zijn deze decoders ook programmeerbaar om het rookgarnituur aan te sturen?
3° Gebruik jij dat? en geeft dit dan effectief een meer realistische rookontwikkeling aan de schouw van het locomotiefje?
Met vriendelijke groet,
Vic
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
 @citaat
1o Ja, hoewel sommige fabrikanten de decoder inbouwen in hun modellen.
2o Ja.
3o Ja en ja.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Ja, een meer realistische rookimitatie is begonnen bij de grotere schalen, maar kan inmiddels ook in H0.
Hier een voorbeeld van een Roco.

https://www.youtube.com/watch?v=TLtxT3QC7S8
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
 @citaat Roco BR 85 met dynamische rook:
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Dit is wel heel fraai
Ook het geluid trouwens
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Ook effe prijs vermelden he en hoe vaak ze in reparatie gaan.

529 euro maar voor de Reichsbahn versie.
https://www.roco.cc/de/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-002001-0/products.html
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
 @citaat Er werd niet naar de prijs gevraagd.
Ik heb deze ===> klik
en die is (nog) niet in reparatie geweest. ;)
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
 @citaat @citaat
beetje een vreemde reactie :? , als ik het mag zeggen
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Hallo Wim,
Ik heb even naar je verzameling gekeken. Waw! man, daar val ik wel effe van achterover. Een prachtverzameling en zo mooi gefotografeerd allemaal, kunnen zo in de cataloog. Proficiat!
Inderdaad die dynamische rook (roco BR 85) is wel een stuk realistischer, heel mooi. Het is de eerste maal dat ik hiervan hoor: "Dynamische rook". Werkt dit nog steeds met de gewone rookolie of gebruik je daar een andere vloeistof voor? Heb jij of iemand anders enig idee wanneer Marklin een model met dynamische rook uitbrengt?

Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
hoi,


Citaat van: feniks op dinsdag 12 maart 2019, 18:27:08
@citaat @citaat
beetje een vreemde reactie :? , als ik het mag zeggen

Dave heeft het niet zo op andere merken gezien zijn eerdere reacties hier op het forum:

Citaat van: David666 op vrijdag 01 februari 2019, 23:57:59
Merendeel wat ik heb is van Marklin. Heb wat Brawa maar de helft daarvan is reperatie. Mede daardoor koop ik geen Esu, Piko of Roco of Brawa bijvoorbeeld. Teveel gezeik gewoon. Bovendien is veel van dat spul tegenwoordig al bijna net zo duur als Marklin of nog veel duurder ook en ik betwijfel ten zeerste of de kwaliteit beter is dan Marklin.

Dat plaatst zijn reactie over "het repareren" in het juiste perspectief.

Groet Ronald.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Hallo beste treintjesliefhebbers,
Ik ben wat rond gaan zoeken op internet in verband met realistische rook voor HO schaal. Ik kom uit bij een model van marklin 36433 Diesellok BR 232 Ludmilla DB AG | mfx Sound | MHI | Spur H0

Deze diesel lok heeft een watertank ingebouwd (gedistilleerd water) en door middel van een piezo-vernevelaar wordt dit water vernevelt en simuleert aldus de uitgestoten uitlaatgassen. In drie standen : Minimaler Ausstoß - Fahrbetrieb - Maximaler Ausstoß.

Dit dampwolkje ziet er al een stuk realistischer uit dan de klassieke rookgenerator. En gezonder, gewoon waterdamp. Hopelijk slaat Marklin deze weg verder in en past deze piezo-vernevelaar ook toe op stoomlocs.
Groeten,
Vic
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Ik betwijfel dat toch zowel bij Marklin als bij Roco zijn er problemen. Zo mag je lok nooit opbergen met een vol of halfvol reservoir en je moet bij beiden reservoir tot de rand vullen als je goede werking wilt hebben.
Ik ben bang dat dit na 5 a 10 jaar gewoon niet meer werkt in je lok. Dit in tegenstelling tot de rookgenerator, maar dat is mijn mening.

Bovendien zou het de stoomloks nog duurder maken en de prijzen zijn al hoog genoeg.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Citaat van: David666 op dinsdag 12 maart 2019, 21:28:54
...
Ik ben bang dat dit na 5 a 10 jaar gewoon niet meer werkt in je lok. Dit in tegenstelling tot de rookgenerator, maar dat is mijn mening.
...

Waar bazeer je dit op?
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 12 maart 2019, 18:37:35
Werkt dit nog steeds met de gewone rookolie of gebruik je daar een andere vloeistof voor?
Ik doe er de normale Seuthe rookvloeistof in.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Citaat van: David666 op dinsdag 12 maart 2019, 21:28:54
Ik betwijfel dat toch zowel bij Marklin als bij Roco zijn er problemen.
Hallo David,
Weet je daar meer van ? Van die problemen? Zijn er dan nog andere locs van Marklin die met een piezo elektrische nevelaar werken? En geven die problemen?
Groeten,
Vic
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Ik lees mee op stummi forum en we zullen zien of er meer loks met dit item komen en bij Roco idem. Ook daar zijn er problemen.
Maar ik denk zelf niet. Maar dat is mijn mening. Probleem is en blijft is de kwaliteit, duurzaamheid, hufterproof en hier scoort Marklin meestal net wat beter, prijs en hoe groot is de groep die dit wilt en kan kopen. Ik zelf koop al jaren bijna niets meer nieuw. Af en toe een insider lok nog maar ben zelf geen insider lid. Ik zelf heb ruim 100 plus loks van diverse merken maar merendeel is Marklin. Mijn Brawa stomers zijn verkocht. Bij mijn laatste zei de decoder poef en de motor.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
even  :offtopic:
@citaat grotendeels mee eens, maar ik heb ook de nodige ellende met M*;
-koffiemolengeluid
-defecte (dure) mfx decoders
-vastlopend drijfwerk
dus andere 3-rail merken zijn in mijn ogen net zo goed en anders net zo slecht, t'is maar hoe je het bekijkt.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Citaat van: David666 op woensdag 13 maart 2019, 19:21:32

........ hufterproof en hier scoort Marklin meestal net wat beter.....


Dure modeltreinen, lullen over realistische rook en/of stoom en het moet ook nog eens hufterproof zijn? :-) :-)

Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Dat is wel heel hard nodig hoor. Anders gaat men klagen en zeuren. Stummi forum staat er vol mee.
Re: Realistische rook uit je stoomtreintje
Het is een hele simpele reken soms Marklin en bvb Roco bouwen een zelfde model voor ongeveer de zelfde prijs maar de roco heeft meer en betere details dan zal er ergens op een ander gebied wat moeten worden bespaard om het verdien model in stand te houden  ;)