Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 39880/39882 - BR 44

Gestart door RMW zondag 10 maart 2019, 17:57:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39880/39882 - BR 44
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Märklin 39880/39882 - BR 44
Märklin heeft voor dit jaar een compleet nieuw ontwikkelde BR 44 aangekondigd (art. 39880 (sound) en 39882 (zonder sound)). De eerste exemplaren van de 39880 zijn inmiddels uitgeleverd. Modelleisenbahn Club Fulda heeft de loc al uitgebreid getest en gefilmd. Het videoverslag kan men hier bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=gQKYUjsJRCo


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Hallo allemaal,

Ik heb er al een reactie op gegeven. Je betaald ?470,- en dan krijg je een locomotief met een hobbelende middenas. Dit wordt veroorzaakt door de stangenaandrijving. Volgens het nieuwe systeem bij Märklin wordt er nog op één as aangedreven en de rest wordt via de koppelstangen ook meegenomen wat dus resulteert in een hobbelende as. Ik vind dit dus een kwalijke zaak voor een loc waar ik op 30 euro na 500 euro voor betaal! Ik heb hier diverse Br 44 olie en kolenstook in tijdperk 4 en deze rijden heel erg mooi en hebben ook echt wel trekkracht. Ik ben benieuwd of Märklin nog de locs gaat verbeteren. Ik weet trouwens ook niet of de andere modellen het ook hebben. Ik vind op zich de middenmotor wel een mooie oplossing.

Groet, Jasper
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Dat wordt veroorzaakt door het feit dat die as geveerd is en ja je hoeft de loc niet te kopen. Er zijn zat oude modellen. 470 euro vind ik ook veel te duur.
Maar de andere merken gaan daar al vaak overheen en daar zijn de problemen ook legio.

Maar ik ben wel degenlijk tevreden over de nieuwe bestaande 5 assigers die ik wel heb.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
ja blijft marklin polici  hé : lekker verkopen en de miserie is voor de klant.Roco brengt hem uit tegen de helft van de prijs voor AC digital en perfect rijdend.M heeft bij mij als 3 rail rijder al jaren afgedaan.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Dat is pertinent onwaar. Misschien wat goedkoper maar niet de helft. De tijd dat Roco werd gedumpt is voorbij en dat is goed wilt er nog een roco zijn over 5 jaar. Er zijn tegenwoordig zat modellen die fors duurder zijn zelfs.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
de allernieuwste versie 370 euro en de vorige (evengoed) 278 euro.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Mooi maar dat is niet de helft en wees blij dat er nog een Roco is. Want ook zij hebben zware jaren achter de rug en veel last van concurrentie andere merken. Degenen die een br44 al hebben zijn er tevreden over. De detaillering moet van een erg hoog niveau zijn.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Maar ik vind de rijeigenschappen ook belangrijk. Als die niet goed zijn, vind ik het zonde om er zoveel geld aan uit te geven.

Groet, Jasper
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Als je de hobbelende as bedoelt uit het filmpje dat komt omdat deze in een cirkel rijdt en dan willen de wielen nog wel eens gaan klimmen.
Ik heb een BR 03 gehad met dezelfde constructie die reed zonder problemen.
Het is ook de open constructie die meer tandwielen tegen werkt.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Hoi

Enerzijds willen we modellen die het grote voorbeeld zo goed mogelijk benaderen dus krijg je een open ruimte tussen ketel en frame. Mooi toch.
Anderzijds willen sommigen dat alle 5 de assen rechtstreeks aangedreven zouden zijn. Moeten ze mij eens uitleggen hoe ze dat willen realiseren.
In het echt werden al die wielen toch ook via de drijfstangen aangedreven. Märklin doet dat ook zij het omgekeerd omdat we nu eenmaal geen stoom in de cylinders hebben ;).
De mijne staat te wachten bij de dealer tot ik thuis ben volgende week uit Australië.
Ik ga hem gelijk uit testen.

Luc
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Hi,

Omdat ik recent de 39880 heb gekocht, heb ik even de zoekfunctie geraadpleegt, om te zien of er recenties over deze loc te vinden waren en ik hier terecht kwam.
Vorige week kocht ik de loc bij Olaerts in Diepenbeek en voor een aanzienlijk lager bedrag dan de uvp.
En omdat ik nog geen Br 44 in mijn bezit had en ik geen stoomloks met 5 polige DCM meer koop, vanwege het koffiemolengeluid, heb ik gewacht tot Märklin met een modernere uitvoering zou komen, met een stille motor in de ketel, zoals ze nu al meer dan 10 jaar doen, met nieuwe constructies.
Ik ben eigenlijk zeer tevreden over deze loc en ik kan met mijn CS1R zelfs tot 32 functies bedienen, in tegenstelling tot wat Märklin in de productinformatie schrijft.
Rijden doet ze zeer mooi en het "eieren" van de wielen heb ik niet of nauwelijks kunnen constateren.
Overigens past Märklin dit aandrijfconcept al meer dan 15 jaar toe, begonnen met de Br 55 geloof ik, ergens in 1999/2000.
Leuk details is de verlichting in het machinistenhuis.
Ook klinkt het geluid best goed, met correct 3 cilinder stoom geluid.
Er zijn ook veel extra geluiden aanwezig die weinig toevoegen, zoals olie in de verbrandingsruimte en olie vullen, omdat ze allemaal klinken als een ander soort stofzuiger.
Dus daar geef ik niet zo veel om.
Al met al een mooie loc, maar best een hoop geld.

Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Maar waarom klagen over de prijs, terwijl je het wel heb gedaan.
Je zeg zelf dat je hem mooi vind, dan is het toch hartstikke mooi zo en volgens je portemonnee kan je het doen er zijn genoeg mensen die geeneens dat bedrag in de maand hebben.
En jij/wij geven het zomaar uit, dus genieten en laat ze maar rondjes draaien.
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Ik klaag niet over de prijs Ad.
Iets ergens van vinden is niet meteen klagen.
Onze hobby is nu eenmaal niet goedkoop.
Mijn vrouw vroeg me of ik nu niet al genoeg locs heb.
Ik vergeleek het maar met schoenen en handtassen. :-)
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Niet te zwaar aan tillen, aan het woord "klagen"...oei..oei..wat staan we scherp.
Je begeeft je wel in de rode zone, om in discussie te gaan met je vrouw.
Zelf heb ik een Bulldozer cat d11t ...1/24 besteld van Ccm diecast models, ook een giga prijs, maar nu kan ik het mee maken en van genieten.
Even de treinen op een zijspoor gezet, omdat ik al jaren wacht op een Br 001 nieuwbouwketel en op een Br 023 tp3 met gladde tender.
En zo blijf je bezig...
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39880/39882 - BR 44
Ik heb de 39880 eens aandachtig bekeken en vergeleken met de vorige 3788x constructie met 5 polige motor.
De 39880 heeft een DC motor in de ketel, met wormwiel overbrenging en aandrijving op de vierde (van voor geteld) aandrijfas.
Het onderstel is niet meer gescharnierd, maar de buitenste assen kunnen zijdelings bewegen, wat Märklin al enkele jaren toepast bij andere 4 en 5 assige stoomloks.
De verlichting is d.m.v. leds, waar de 3788x nog lampjes heeft.
Aan de ketel is op de onderkant van de staketel na, naar mijn menig niets tot nauwelijks iets veranderd en heeft aan de rechterkant nog steeds dezelfde meegegoten leidingen, zoals bijde 3788x het geval was.
Bij andere constructies, zoals Br 03/03.10/41/50 etc zijn deze leidingen wel vrij gemonteerd.
De tender is van metaal, met kunststof opzetstuk, maar heeft nauwelijks vrijstaande leidingen gekregen en dat vind ik voor een loc in de prijsklasse toch wel jammer.