Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport

Gestart door tikker zondag 23 augustus 2020, 17:56:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Ik heb (ook) deze set. Heel mooi.

Er zitten zakjes bij met kleine onderdelen. Ik vraag mij af waar die voor zijn (afgezien van de rongen natuurlijk).
De lading zelf, begrijp ik, kun je "klemmen" tussen de 1e en 3e rong resp. In principe zit de lading dan vast.
Maar die kleine onderdelen zullen een functie hebben.

Vermoedelijk 2 reserve kop"schorten" en 2 vloerverlengingen.... waarom 2 reserve kopschorten? zo breekbaar is het nou ook weer niet.... en vloerverlengingen... voor een andere lading wellicht?

En dan die 4 kleine en 4 heel kleine piefjes dan?

weet iemand raad?


Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Zit er geen los papiertje bij, waarop dit wordt uitgelegd?
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Worden die andere kopse planken niet gebruikt wanneer je een vaste korte koppeling (met zo'n imitatie spanner) gebruikt ipv beugels?
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
is het geen montage voor onder de wagon.
Kan niks vinden op afbeelding op internet.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Goedenavond allen,

Nee, er zit geen beschrijving bij, helemaal niks.

Ik ben nog aan het proberen geweest en ik zie dat de kopschotten identiek zijn aan de reeds geplaatste (dus dat zijn blijkbaar reserve, wat ik vreemd vind, want de geplaatste zitten gewoon goed vast en niet dusdanig teer dat ze gemakkelijk zouden losraken/breken oid...)

Verder zijn er inderdaad 2 "vloerverlengingen" per wagon, blijkbaar voor andere ladingen (wellicht komt er ooit nog eens andere lading? of is er van ander fabrikaat), lading die dus iets uitsteekt en waarbij de kopschotten in de weg zitten. In dat geval zijn er geen kopschotten te plaatsen.

Dan de piefjes:
lange en korte. Inderdaad Hitmaan, deze zijn te plaatsen onder tegen de vloer. vlak achter de buffers c.q. trapjes. Ik heb de korte er in gedrukt, zie de foto's. Kunnen makkelijk wegraken, ja. Waarschijnlijk meer iets voor in de vitrine kast. Wat het zijn? zo goed ben ik niet ingevoerd in vervoer van zware last ladingen als deze. Ze zitten vlak voor de draaistellen, maar raken deze niet.

De vloer is van metaal en ziet er zeer mooi uit, nu ik er nog eens van dichtbij heb moeten kijken, prachtige opschriften en 'handles' op de zijkanten, ook nog aangezette hele kleine piefjes, zeer fijn gedetailleerd. De vloer is geheel vlak met soort plankstructuur, zeer fraai. Eigenlijk te mooi om mee te rijden, maar dat doe ik wel, daar heb ik ze voor.

Als er nog meer opmerkingen zijn over de onderdelen (die ik misschien niet goed heb begrepen) dan hoor ik dat graag.

Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Wagens werden / worden ook voor tanktransport gebruikt. Op de laatste, kopse kant, oprijden en dan over alle wagens naar de voorste wagen. Kopse borden werden hiervoor vlakgelegd zodat er over de buffers naar voren gereden werd.
Ik heb het idee dat de onderdelen er iets mee te maken hebben.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Op Google afbeeldingen zoeken op het wagon type geeft wel wat afbeeldingen die bruikbaar zijn.
Inderdaad ook wagons die gebruikt worden voor transport van tanks: http://www.spoorpers.nl/militaire_trein_beladen.php
Eerst waar ik aan dacht was de M4for wagon met Leopard 2 tank (47818).
Ondersteunen die pootjes nu de laadklep of steunt de laadklep alleen op de buffers/tegen de wagon?
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Die pootjes (er zijn lange en korte) ondersteunen de wagon vlak achter de buffers (naar binnen toe).

Laadklep (vloerverlenging) steek je in de kopse kant van de wagon (waar ook de kopschotten bevestigd zijn, die je er dan afhaalt natuurlijk) en daar zit dan verder niks onder om iets aan te monteren. Die "steunt" dan dus op de buffers blijkbaar.

Wat Maarten beschrijft lijkt mij inderdaad een logische verklaring.

Zou het betekenen, dat als je er mee rijd, die "cilinders" niet gemonteerd zouden moeten zijn en uitsluitend tbv laden/lossen zijn? Of tijdens transport de korte cilinders gemonteerd (dus "ingedraaid") en tijdens laden/lossen de lange gemonteerd (vitrine-staat...)?
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
 @citaat Ja, die lange cilinders zijn alleen voor tijdens laden/lossen.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
 @ tikker (en NL-modelspoor) Klopt ja. Ik had zelf eerst een ander idee, maar na enig speuren op Internet vond ik eindelijk een foto waarop het duidelijk te zien is, waar (ongeveer) deze dingen zitten. Het is een foto van Peter Boot op Flickr: je kijkt op de bufferbalk van een legertrein op een (normaal) station. Helaas kan ik hem hier niet plaatsen, want dan krijg ik waarschijnlijk gedonder met Photobucket. Google op Salmmnps, dan vind je vanzelf de link naar Flickr en dan ff die foto's doorscrollen tot je de juiste gevonden hebt. :? 8)
De functie is neem ik aan, het ontlasten van de bufferbalk, als er door zwaar materieel overheen gereden wordt.

Mvg, Willem.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
 @citaat Whatever! Ik vroeg mij af, wat er gebeurt, als het zwaartepunt van bijv. een Leopard 2 tank op het uiterste puntje van die wagon komt te liggen: gaat die wagon dan niet kiepen/kantelen? Het eigen gewicht van de wagon is 28 ton, een Leopard 2 tank weegt 74 ton...
M.a.w.: door die "piefjes" wordt het hefboom-principe (balans) (gedeeltelijk?) te niet gedaan en de vering, die bijdraagt aan het hefboomprincipe, buiten werking gesteld. Vergelijk het met een zware baggermachine die een te lichte oplegger wil oprijden via oprij-"planken": dan komt op een gegeven moment de oplegger en de trekker omhoog... (zie YouTube: filmpjes in overvloed :D).

Mvg, Willem.

Edit: hefboomprincipe toegevoegd.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Ja dan gaat'ie kiepen.  >:-D >:-D
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Hallo allen,

Het beladen zie het volgende.



Toevallig van de week gezien.

M.vr.gr. Erwin
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
 @citaat Nee hoor, dat zie je verkeerd, ik was niet kwaad, dan druk ik mij wel anders uit :D
Hoogstens een beetje geïrriteerd, omdat ik na een lange zoektocht naar foto's "gecorrigeerd" werd op een wat onzorgvuldige formulering... Daarom heb ik wat nader uitgelegd, wat ik eigenlijk bedoelde :-)

@citaat  @citaat Leuk filmpje Erwin, had het zelf al eerder gezien. Helaas is hierop niets te zien over de werking van de "piefjes" waarover het hier gaat. Zo te zien werden die hier niet gebruikt, wel is te zien, hoe de ene wagon "inzakt" als de tank de wagon oprijdt.

BTW: het gewicht van een Leopard 2 tank heb ik van Wikipedia, die weer refereert aan cijfers van de bouwer.
In het filmpje is sprake van 60 ton. Cijfers variëren kennelijk naargelang de uitvoering van de tank.

Mijn conclusie tot nu toe: geen idee, waartoe deze "piefjes" dienen, maar vooral na het (weer) zien van dit filmpje, wanneer ze gebruikt worden. Waar ze horen te zitten is wel duidelijk. Opheffing van het hefboom-principe is misschien wat ver gezocht, immers het ene armpje van de hefboom is wel erg kort, dat betekent, dat er wel een enorme kracht uitgeoefend moet worden om de wagon te laten kiepen... Maar ja 107 ton maximale belasting is ook niet nix (cijfers: www.dybas.de).

P.S. Zat nog ff te denken: komen die lange "piefjes" helemaal tot op de rails? Zo niet, dienen ze misschien om de veren te ontzien bij een te hoge belasting? Zodat ze niet breken? Zomaar een idee...

Mvg, Willem.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Die piefjes aan het kopschot zorgen er grwoon boor dat het kopschot omhoog blijft staan, als ik er zo naar kijk. Aangezien het kopschot niet op een andere mabier geborgd word, en het tijdens transport omhoog moet blijven, tenzij er overstekende lading is
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Kopschotten blijven bij tanktransport op de buffers liggen.
En de delen die in de wagen gaan zijn breekbaar, zodoende extra paar.
De poten voorkomen het kiepen van de wagen bij het oprijden van de eerste wagen bij niveauverschillen. Er bestaan ook laad/loswagens waarvan 1 as verschuifbaar is tot de andere as, zodat de wagen als oprijdklep op elke willekeurige plaats kan worden gebruikt. Door de abrupte hoek is de kans op opwippen bij be-/ontladen van zware voertuigen vrij groot.

Mvg. Marcel
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
 @citaat Yep, de genoemde laad/loswagens zijn te zien op de eerste fotolink van Koen (KNed), (waarvoor dank :thumbup:) de trein als geheel wordt "gestut" door de locomotief, staat in de beschrijving erbij. "Fysisch" kan ik niet helemaal beredeneren, waarom het verschil maakt, of je vanaf een laadperron op gelijk niveau de eerste wagen oprijdt of vanaf een oprijconstructie vanaf een lager niveau. Is die constructie aan de draagwagen bevestigd zoals waarschijnlijk bij die laad/loswagens het geval is, dan ontstaat in ieder geval een voorwaartse druk (vandaar de stutting door de lok) door het gewicht van de tank. Is de tank over het hoogtepunt heen, dan ligt het zwaartepunt van de tank ineens op het eerste uiterste puntje van de wagon, het hefboomprincipe, zoals ik eerder beschreef, een situatie vergelijkbaar met een zware baggermachine die via oprijplaten een niet gestutte te lichte (zonder voldoende tegengewichten aan het andere eind) oplegger oprijdt.
Afijn, probleem opgelost. "Tikker" kan tevreden zijn, als hij dit tenminste nog leest... :D

Mvg, Willem.
Re: 48658 set goederenwagens, lage boordwagens zwaar transport
Hahaha, die Willem, ja ik weet nu wel voldoende. Bedankt voor deze uitvoerige uitleggingen  :-) :-)

De piefjes zullen de cilinders zijn onder de laadvoer om inderdaad te kunnen afsteunen op de rails bij laden. Waarna ze omhoog worden gedraaid: de situatie zoals ik ze nu heb gemonteerd: vervoer. In vitrine staat zou je dus de lange piefjes kunnen monteren plus de vloerverlengingen.....
Tsjonge, dit is wel heel ver doorgedacht door Märklin, zeg.....