Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Repareren 6088?

Gestart door Loet zaterdag 09 maart 2019, 21:34:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Repareren 6088?
Lid sinds: 2011

offline
Repareren 6088?
Hallo allemaal.

Ik heb een paar 6088's. De S88 modules. Er zijn echter een paar uitgangen die het niet meer doen. Is het mogelijk om die te repareren? En zo ja hoe?

groeten

Loet
Re: Repareren 6088?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Repareren 6088?
Loet,

Om te beginnen zijn het ingangen, geen uitgangen. Of je moet de verbinding tussen de s88's bedoelen, dat is namelijk de uitgang ;)
Maar je zal vermoedelijk wat ICtjes moeten vervangen.
Re: Repareren 6088?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Repareren 6088?
Beste Loet,

Als je de kapotte in- of uitgangen van een aangesloten eenheid meet met de multimeter dan moet:

elke in- of uitgang 5 volt aangeven

indien je de in- of uitgang aan massa legt moet je 0 volt meten.

Als je geen 5 volt meet, dan kun je binnen in kijken of je een kapotte printbaan of een kapotte weerstand ziet.

Als alles goed is, dan zal inderdaad de IC kapot zijn, dit zijn gewone lekkere ouderwetse IC's maar ze zullen niet in een voetje zitten en is lossolderen niet overdreven makkelijk.

Oh ja, in- of uitgang: het is maar net hoe je het benadert: de detectie stroom loopt "uit" de eenheid naar massa, dus uitgang, je stelt vast of er op dat punt een trein is, dus ingang.

Groet, Anne W
Re: Repareren 6088?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Repareren 6088?
Hallo John en Anne.

Bedankt voor de reactie. Niets te zien aan weerstanden of zo. Zullen dus de IC's wel zijn.

Daar kan ik beter afblijven met mijn soldeer vaardigheden.


Groeten

Loet
Re: Repareren 6088?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Repareren 6088?
Beste Loet,

O.K., het is oude techniek die nog steeds standaard is, een niet al te dure vervanger is http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1098879/S88-n.html.

Groet, Anne W