Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Transfo's met zelfde nulgeleider

Gestart door Vic1956 zondag 03 maart 2019, 14:02:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transfo's met zelfde nulgeleider
Beste treintjesliefhebbers,
Ik wens in mijn nog te bouwen treinplaat gebruik maken van bezetmelders, in eerste instantie om een lampje aan te sturen en als dat lukt een relais(-tje).
Ik wilde even uitproberen of het mij lukt om op een spoor één spoorstaaf te isoleren en een lampje te laten branden als een wagentje het spoor oprijdt. Nu wens ik de voeding van dit lampje niet af te nemen van de rijtransfo (T1) maar van een tweede transfo (T2) die ik gebruik voor seinen, wissels enz. Ik vermoed dat ik dus de nulpunten (N1 en N2) van beide transfo?s dan met elkaar moet verbinden. Zie bijhorende figuur.
Ik heb dit gedaan en dan ben ik met een voltmeter tussen de L1 en L2 van beide transfo?s gaan meten om te zien of de spanningen in fase staan. Ik meet een spanning die wat schommelt tussen 26V en 29V. Volgens mij staan de twee spanningen U1 en U2 dan niet in fase.  Dus ik draai de stekker van T2 om in de verwachting dat ik nu ongeveer nul volt zal meten tussen L1 en L2 . Noppes, ik meet opnieuw een spanning tussen de 29 en 27 volt. Ook met een ledje zelfde procedure getest met zelfde resultaat: ledje brandt in beide gevallen.  Zie ik iets over het hoofd? Hoe komt het dat ik geen Nul volt krijg in één van beide gevallen?
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Ik heb een vermoeden waarom beide transfo's niet parallel kunnen geplaatst worden. De rijtransfo geeft, denk ik, geen sinusvormige spanning naar buiten. Een blokspanning of iets dergelijks? De verlichtingstransfo geeft wel een sinusvormige spanning. Vandaar dat beide transfo's niet parallel geplaatst kunnen worden. Maar dat is geen probleem. Om de schakeling te laten werken hoef ik enkel de N1 en N2 met elkaar te verbinden, de transfo's moeten niet parallel staan. De schakeling daarnet getest en werkt prima. Indien ik nu een relais (-tje) wil aansturen kan het voorkomen dat de spoel van dat relais lange tijd onder spanning staat, namelijk in het geval er lange tijd wagons op het bezetmeldingspoor staan. Weet iemand of dat problemen geeft , bijvoorbeeld met te warm worden en doorbranden van de relaisspoel? Moet ik op zoek gaan naar specifieke relaisspoelen? Ik ben hier niet zo in thuis misschien dat iemand mij raad kan geven?
Alvast bedankt,
Vic
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Begin bij het begin. Volledige info.

Rij je analoog of digitaal op je baan?

En dan heb je het hier over Marklin transformatoren of een ander merk?

In principe verbind je alleen de massa aansluitingen van alle trafo,s met elkaar.
Wat er verder uitkomt is niet belangrijk wan,t je gebruikt een gezamenlijke ader de rails.
Bij wisselspanning kies je bruin als gezamenlijke. Dat is hoe de fabriek het heeft bedacht

Maar realiseer je dat digitale rijcontrollers niet tegen een vreemde spanning aan hun uitgang kunnen.
Dus houdt de plussen ( puko en verlichting trafo 2) goed gescheiden. Anders is het einde eindtrap van je regelapparatuur.

Zolang je op deze manier schakelt mag je een relais lang bekrachtigen,mits hij geschikt is voor je voedingsspanning. En het vermogen van je lamp kan schakelen.
Je zou het relais ook uit kunnen breiden zodat hij dipjes  omdat er net even geen wagon wiel opstaat opvangt. Afhankelijk van je melderlengte wel of niet nodig.

Als je zoekt op AKI en berichten van mijn hand. Vind je twee voorbeeld printjes met relais die lampen van wit naar rood schakelen. En ongeveer twee seconde na het laatste wiel pas afvalt.

Mvg Robin
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Hallo Robin,
Bedankt voor uw uitleg. Ik rij digitaal en de transfo's zijn beide van Marklin. Inderdaad de uitgangspanningen van beide transfo's zijn verschillend van vorm, dus gescheiden houden, zover was ik ook al gekomen. Bedankt alvast voor de link, want inderdaad een korte kontactonderbreking van de wielen zou voor problemen kunnen zorgen.
Ik heb het schema ondertussen gevonden. Kan inderdaad van pas komen, maar zo ver ben ik nog niet. Toevallig heb je ook niet de print layout? Spaart mij weer wat zoekwerk :D.
Ik heb nog een vraagje ivm het verbinden van de nulleiders of de massa aansluitingen zoals jij het noemt. Van de rijtransfo weet ik dat de bruine geleider de nulleider is, namelijk de spanning die op de spoorstaven komt. Maar van de verlichtingstransfo heb ik er natuurlijk het raden naar wat de nulspanning/ massaaansluiting is. Ik vermoed dat het ook niet zoveel uitmaakt welke van de twee geleiders ik met de massa van de rijtransfo koppel. Tenzij jij daar nog iets aan toe te voegen of te corrigeren hebt?
Alvast bedankt,
Vic
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Vic,

Op je ichttrafo heb je denk ik bruine en gele aansluitingen.

Op zich maakt het niet uit.
Maar ls de gewoonte om alle bruine te koppelen. Want die hoort op de rails. En dat is je overeenkomst uit beide trafo,s.
Kun je nooit een aansluitfouten maken.

Als je i.p.v. een lampje een voorschakelweerstand van 1500/2000 OHM en een ledje pakt begrens je gelijk je stroom mocht je iets fout doen. Nog wel een normale diode in serie om de spanning gelijk te richten.

Dan heb je voor je bezet meld ledjes geen relais nodig.
Robin
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Beste Vic,

Je spreekt steeds over je "rijtransfo" en ik denk dat je je digitale centrale bedoelt, als dat zo is, noem het apparaat waar je mee rijdt dan ook de "digitale centrale", dan voorkom je vergissingen in de communicatie.

Groet, Anne W
Re: Transfo's met zelfde nulgeleider
Hallo

Of jouw trafo's in fase staan is helemaal niet belangrijk. 0 is immers altijd 0.
Dat trafo's in fase moeten staan is alleen voor analoog rijden van belang als een sleper de rijstroom van beide trafo's met elkaar verbindt bij het rijden van de ene naar de anderer stroomkring.

Bart