Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?

Gestart door Württembergse K zaterdag 09 maart 2019, 08:39:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?
Goedemorgen beste mensen.
Ik heb jaren gelden een mooie locomotief gekocht en sinds kort heb ik nu ook een klein baantje.
Nu heb ik nog een mooie locomotief gekocht en nu vraag ik me af of het schadelijk is voor een locomotief
als die continu spanning heeft terwijl hij stilstaat.
Mijn baantje is niet zo groot dus ik kan er maar met eentje rijden.
Ik heb marklin c rails met het mobile station..

Ik ben erg blij met mijn locs dus ik ben er zuinig op.
Het zijn de Württembergse K en de Museum-Pacific Sneltrein-stoomlocomotief.
Groeten van DirkJan.
Re: Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?
Nee, het is niet slecht voor de loks. ik doe regelmatig aan beurzen mee. Daar staan de treinen ook meer stil dan dat ze rijden op een dag. Die houden het ook nog steeds uit. Een beursdag duurt meestal een uur of 10 tot 12 voordat de spanning weer van de baan gaat.

Groet Ronald.
Re: Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?
Citaat van: ronaldk op zaterdag 09 maart 2019, 09:08:08
Nee, het is niet slecht voor de loks. ik doe regelmatig aan beurzen mee. Daar staan de treinen ook meer stil dan dat ze rijden op een dag. Die houden het ook nog steeds uit. Een beursdag duurt meestal een uur of 10 tot 12 voordat de spanning weer van de baan gaat.

Groet Ronald.

Dat is een opluchting en dan kan ik ze mooi laten staan.
Bedankt Ronald.

Groeten van DirkJan.
Re: Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?
DirkJan,

Het zou ook niet best zijn als je telkens je locs van de baan moet halen, of stroomloos moet schakelen als je deze niet gebruikt.
Het enige waar je eventueel rekening mee moet houden is dat elke stilstaande loc een klein deel van het vermogen van de centrale consumeert.
Dat wordt meer, naarmate je ook nog de verlichting en eventueel geluid aan laat staan.
Maar is in de regel niet iets om je druk om te moeten maken.
Re: Is spanning op de baan schadelijk voor stilstaand materieel?
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 maart 2019, 12:36:03
DirkJan,

Het zou ook niet best zijn als je telkens je locs van de baan moet halen, of stroomloos moet schakelen als je deze niet gebruikt.
Het enige waar je eventueel rekening mee moet houden is dat elke stilstaande loc een klein deel van het vermogen van de centrale consumeert.
Dat wordt meer, naarmate je ook nog de verlichting en eventueel geluid aan laat staan.
Maar is in de regel niet iets om je druk om te moeten maken.

Ja Ad, daar zal ik op letten.

Groeten van DirkJan.