Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint

Gestart door Kappa zaterdag 09 maart 2019, 01:04:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik voor ?100,- een Märklin 3711, Baureihe 18.1 op ebay gescoord. :)
Een mooie machine in een zo goed als nieuwe staat.


Omdat de decoder er nog één uit het stenen tijdperk was en de rijeigenschappen niet om over naar huis te schrijven waren, besloot ik de loc geschikt te maken, om een moderne decoder met 21mtc in te bouwen.
Daartoe moest de huidige decoder print plaats maken voor een nieuwe dragerprint.
Hieronder de geopende tender met daarin de oude decoder.

Te zien zijn o.a. de dipswitches voor de adres instelling en de twee potmetertjes, waarvan de optrek/afremvertraging ook (meer) niet werkte.

En met de de tenderombouw verwijderd (deze is met twee schroefjes op het onderstel van de tender bevestigd).


Ik had John (Looney Tunes) benaderd en hij was bereid een print te ontwikkelen.
Daartoe heb ik de maten voor de print op "papier" gezet en deze aan John gegeven, zie hieronder de schets, eenvoudig opgemaakt in MS Paint.


Omdat het schroefpaaltje aan de zijkant zit gepositioneerd, heb ik deze maten en positie zo nauwkeurig mogelijk met de schuifmaat opgenomen.
Het was natuurlijk wel spannend of het allemaal zou kloppen.
Eerdere pogingen met de ombouw van een V188 en E18 met nieuwe dragerprint waren ook goed gelukt, dus waarom dit keer ook niet. O:-D
De ledcontacten in de tender bestaan uit twee koperen contactplaatjes die elk op een contactveld op de print rusten.
Deze contactvelden moesten natuurlijk ook op de nieuwe print komen.
Tevens moesten er soldeeraansluitingen op de nieuwe print komen en gaten voor de twee schroeven, waarmee de print op het frame wordt vastgeschroefd.
Tot zover verliep alles voorspoeding en is John hiermee aan de slag gegaan.

Wordt vervolgd.
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
 @citaat Hoi Maarten, die ken ik, maar die print is alleen geschikt voor de 3311/3511, de Klasse C versie met de korte tender en speciale sleper.
En deze print heeft geen 21mtc, maar een 8 pin connector (NEM 652).
Ik heb zelf ook de 3511 en deze is ook omgebouwd, maar met deze print. ==>> Klik.
Maar dat gaat buiten de scope van dit topic, dus verder met de ombouw van de 3711. :thumbup:
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Verder met de ombouw van de 3711.
Na enkele weken werd ik verblijd met het nieuws dat de print gearriveerd was.
Hieronder de nog maagdelijke print.


Nadat ik de print via de post had ontvangen, heb ik de print in de tender gemonteerd, om te zien of deze inderdaad goed past.
En dat deed hij (of zij). Het meetwerk wierp zijn vruchten af. :-)


Vervolgens werd de print voorzien van 21mtc connector en voorschakelweerstanden voor de ledverlichting en een test decoder er op geprikt.
Het resultaat:


De print is voorbereid om AUX4 tot en met AUX6 van een ESU V4 te kunnen versterken.
Daarmee kun je dus al aardig uit de voeten met schakelen van eventuele stroomverbruikers, zoals bijv. cabine of drijfwerk verlichting, maar die heb ik vooralsnog niet extra aangebracht.

Aan de onderzijde zit de aansluiting voor AUX5 en 6 en speaker.
De speaker kan tussen de print en tenderbodem worden geplaatst.

Maar er dook een klein probleempje op toen ik er een Msd3 in wilde plaatsen...

Wordt vervolgd.
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 maart 2019, 12:20:33
Maar er dook een klein probleempje op toen ik er een Msd3 in wilde plaatsen...

Zat ook nog een ander probleempje op  O:-D
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
 @citaat Nu je het zegt ja John, er was inderdaad nog een tweede probleem.
Laten we deze problemen maar onder de noemwer "ontwikkeling" schuiven.

Het eerste probleem kwam naar voren toen ik er een mSd3 decoder op wilde prikken.


Inderdaad, het paaltje waarmee de tenderombouw vastgeschroefd word, zat in de weg.
Of beter gezegd, de decoder zat verkeerd gepositioneerd, want het paaltje was er eerder.
Ik denk dat de 21mtc twee pennen breed, dus ongeveer 2x 2,54mm naar de zijkant is geschoven, zie ook op de foto hieronder.



En om zeker te weten dat de decoder niet tegen de tenderombouw aan zou komen te liggen, heb ik deze eerst maar even gepast.


Het tweede probleem bleek in de print te zitten.
Er ontbrak ergens een printspoor, maar ik weet niet precies meer waar, ergens bij de versterking voor AUX 3 of 4 dacht ik.

John ging hiermee aan de slag om de print aan te passen en er gingen weer enkele weken voorbij.
Wordt vervolgd.
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 maart 2019, 17:08:26
@citaat Nu je het zegt ja John, er was inderdaad nog een tweede probleem.
Laten we deze problemen maar onder de noemwer "ontwikkeling" schuiven.
Haha, ja klopt. Daar kan altijd wat misgaan, maar daarom is het ook ontwikkeling. ;)
En omdat ik de loc niet heb is het toch wat lastiger (want ik kan het niet passen en moet uitgaan van maten die ik zelf niet heb opgenomen/soms wat maten gokken), daarom doe ik het ook niet vaak op deze manier.

Citeer
Er ontbrak ergens een printspoor, maar ik weet niet precies meer waar, ergens bij de versterking voor AUX 3 of 4 dacht ik.
Was bij versterking van aux5/6. Maar ook dat is beperkt gebleven tot de testprint. :D
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Verder met de ombouw van de 3711.
Nadat ik de aangepaste print van John had gekregen, heb ik de 21mtc en weerstanden er op gesoldeerd en in de tender gemonteerd.
Te zien is dat de 21mtc verschoven is.


In de tender zitten twee contactlipjes die tegen de vlakjes op de print drukken en zo de leds van stroom voorzien.


Speaker onder de print.

Er zit een speaker uit de oude msd ombouwset in.

En met de tenderombouw gemonteerd en msd3 decoder.
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Hi Ad,

Dat ziet er heel netjes en strak uit.

groet
Harald
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Bekende trial and error momentjes alles op de plek gezet en er dan achter komen dat de kap er net niet op past :D
Maar verder ziet het er netjes uit Ad en John.
Re: Märklin 3711 Baureihe 18.1 ombouw met JdG 21mtc dragerprint
Leuk om te lezen :)