Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 3027 wil niet rijden

Gestart door Georges vrijdag 08 maart 2019, 20:06:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Marklin 3027 wil niet rijden
Ik heb pas een 3027 type 3 overgenomen en dacht dat hij wel zou rijden na een schoonmaakbeurt. Helaas dus niet. Hij schakelt wel en het frontlicht brandt ook. Als ik het volume opendraai begint hij te brommen en begint de ontkoppeling te werken.

Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op? Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
het contact boven op het relais staat open, dit moet gesloten zijn.

Grt. Jo
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Beste Jo, super ik heb je suggestie geprobeerd om het aan te drukken en toen ging hij al. Nu nog hoe buig ik dit zonder te beschadigen?

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Ik heb nog een probleem. De kolenwagen ontspoort steeds bij de wissels. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
de draadjes bovenop het relais zijn aan het verende gedeelte van de onderbreker gesoldeerd,deze moeten bij de klinknageltjes gesoldeerd worden
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Het schakelcontact bovenop dient om de rijstroom naar de motor te onderbreken en wordt door de arm geopend als het relais bekrachtigd wordt.
Zodra het relais weer in ruststand keert, moet dit schakelcontact weer sluiten en de stroom naar de motor herstellen.
Zo wordt de wel bekende "bokkensprong" tijdens schakelen onderdrukt.
Dus misschien komt bij het relais in jou loc de arm niet ver genoeg naar achteren en blijft deze het schakelcontact open houden.
Of de arm zit te hoog en kan het schakelcontact niet sluiten als de arm in rust staat.
Probeer het schakelcontact niet te veel te buigen, want dan maak je het wss alleen maar erger.
Kun je foto maken can het schakelcontact in ruststand en van de nok op de arm die het schakelcontact bedient?
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Ik begrijp je onderstaande vraag niet goed. Zijn de foto's niet duidelijk van het schakelcontact?
Kun je foto maken van het schakelcontact in ruststand en van de nok op de arm die het schakelcontact bedient?


Ik heb het relais wat verbogen en hij rijdt als een trein. Schakelen wil niet, alleen met de hand dan wel. en kolenwagen blijft ontsporen.

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hi Georges,

Op de foto's is het inderdaad niet goed te zien.
Ik bedoelde een close-up foto.
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Georges,

de tender, een foto had handig geweest van de onderkant, om de conditie van deze te kunnen bekijken.

Nu wat algemene opmerkingen van voor naar achter om te controleren, Leg de losse tender op zijn rug.
- Locomotief is zwaarder en wijkt te ver uit en drukt hem uit de rails
- Koppelingsarm met locomotief verbogen
- Wielen zitten niet goed in draaistel
- Wielen zitten los en zijn verschoven op as
- Draaistellen draaien niet vrij
- Veer koppeling achter ontbreekt
- Koppeling haakt achter puntcontacten

met vriendelijke groet,

Walter


Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Aanvullend:
Het lijkt erop alsof de nok op de arm (achter de zwarte draad) bij de blauwe pijl het veercontact nog omhoog houdt.
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Het probleen zit volgens mij (zie reactie Bouan :thumbup:) in de soldeerklonten aan de voet van de brug. Deze is door die klonten minder flexibel, wat tegelijk het niet sluiten van de contacten en het niet willen schakelen veroorzaakt. Draden lossolderen en de achtergebleven soldeer verwijderen. Ik gebruik hiervoor een stukje in soldeerpasta oid. gedoopt snoer; de Dremel zou ik gezien het dunne materiaal niet gebruiken  :P
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Walter, bijgaand de foto's. Hopelijk kun je hier iets mee. Ik heb de indruk dat de bedrading een grote rol spelen want ze werken wel tegen en geven een bepaalde druk of is de aanhanger te licht?

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Kappa, Bouan en HvanSchaik, ik ben inmiddels aan het buigen geweest en hij drukt nu vrij goed aan. Hij rijdt echter het schakelen gaat nog niet. Het voorstel om het soldeer te wijzigen gaat mij te ver omdat ik dat niet goed kan en me daar liever niet aan brand.

Wat mij verder opvalt is dat de behuizing er wel over heen gaat toch dat de radius van links tov rechts minder is. Ik merk dat door de condensator komt maar deze kan niet anders geplaats zijn want ik zie daar geen modificatie van. Is hier nog advies te geven?

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Citaat van: Kappa op zaterdag 09 maart 2019, 08:52:41
Aanvullend:
Het lijkt erop alsof de nok op de arm (achter de zwarte draad) bij de blauwe pijl het veercontact nog omhoog houdt.

Idd dit lijkt zo.
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Georges,

als ik zo'n loc zie beginnen mijn handen te jeuken om het probleem aan te pakken, wat een gaaf  exemplaar.

foto's bestudeerd, maar zie op het eerste gezicht niet direct het probleem, door rare afwijkingen. Controleer het achterste draaistel hier lijken de wielen wat omhoog te zitten, maar kan ook door de foto gezichtsbedrog zijn.

Nog een paar extra puntjes van aandacht wat ook tot ontsporing van de tender kan lijden.

- ontbreken antislipbanden aan 1 kant van het drijfwerk, 2 of 3 stuks. De loc zelf zal hierdoor niet stabiel rijden.
- de beweeglijkheid van het geknikte drijfwerk moet goed zijn ook met bevestigde kap.
- de draden van de Telex koppeling mogen de zijdelingse bewegingen niet belemmeren bij de verbinding tussen loc en tender.

Evt. zou een visuele inspectie kunnen helpen, we hebben aan het eind van de maand een bijeenkomst in Voorhout van de bollenstreek/leiden groep vlakbij Leiden, hier zijn zeker meerdere aanwezig die het probleem kunnen bekijken en/of aanpakken.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Walter,

Wat prettig om te lezen dat je handen er van gaan jeuken en wil je uitnodiging graag aannemen. Wanneer en waar wordt de bijeenkomst gehouden?

Ik heb intussen de slipbandjes vervangen en hij rijdt nu rustiger met kolenwagen. Begrijp nog steeds niet dat het zoveel uit kan maken. Wat nu nog rest is die condensator die de beweeglijkheid aan 1 kant beperkt en tegenhoudt en het omschakelen. Met de hand lukt het wel.

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Georges,

hier vind je informatie over de Stamtafel Bollenstreek/Leiden https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70136.0 hierin staat ook de volgende bijeenkomst, locatie en tijdstip.

Het veschil in wel/geen antislipbandjes is te verklaren dat het lijkt alsof de loc op 3 poten staat ipv. 4, net zoals bij een ongelijke tafel.

De condensator die de beweeglijkheid beperkt kan inderdaad het probleem veroorzaken waarbij de boel ontspoort, immers de tender is lichter dan de lok.

In een YouTube filmpje is te zien dat de condensator op een andere plek zit dan bij jouw loc.


met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Walter,

Bedankt voor het doorgeven van de informatie. Ik weet niet of dat gaat lukken want ik heb al een afspraak staan op die datum. Ga het proberen te verzetten.

Nog even tav de condensator, is deze nog nodig tegenwoordig want ik zie geen plaats om hem te verzetten?

Is een andere optie de tender te verzwaren?

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Georges,

de condensator bij Analoog gebruik is een noodzaak, bij ombouw naar digitaal met permanentmagneet kan deze vervallen. Is een keuze maar snap ook goed als je hem origineel wil houden.

Nee verzwaren van de tender is niet de oplossing zolang de oorzaak niet is aangepakt.

Met vriendelijke groet,

Walter

Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
OK, helder  ;)
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Die condensator zit daar al de hele levensduur van de lok en hij steekt niet verder uit dan de borstelhouders, is er misschien in de kap iets dat uitsteekt? De nietjes van de raambevestiging willen wel eens wat verbuigen bij het demonteren van de kap. Kijk ook even naar de gangbaarheid van de twee boutjes achter de achterste wielen....
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Ik heb de achterbouten en de binnenkant van de behuizing nagekeken en niets vreemds gevonden. Ga binnenkort bij een forumlid langs, deze bood aan me te helpen. Bedankt voor het meedenken.

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
De plaats van de condensator hangt af van de versie.



http://www.railroad24.de/modellbahnbilder/bilder.php?id=3524

De tweede foto is overigens van de 3047 en heeft een nieuwere uitvoering van de LFCM, maar technisch gezien zijn de 3027 en 3047 voor het grootste deel gelijk.
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Ik heb type 3 volgens de Koll.

Verder heb ik, omdat hij toch weer open moest, de beschermkap om de spoel eraf gelaten en wat denk je? Ineens geen ontsporing meer. Op de een of andere manier werden onderdruk gezet die naar de tender liepen.

Nu nog het schakelen of is het een probleem als de kap eraf blijft?

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo

Niet verder aan frommelen, gewoon langskomen
Dat de lok niet door een bocht komt ligt aan de plek van de smoorspoel. Die hoort daar niet.
Er zit niet voor niks een pennetje door het frame waar de draadjes onderdoor moeten.

Bart
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Hallo Bart,

Ik ga je morgenmiddag bellen voor een afspraak.

Groeten Georges
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Marklin 3027 wil niet rijden
Heren even een terugkoppeling van mijn ervaring tav het herstellen van mijn lok.

Ik ben vanmiddag bij Bart Bahn-AG geweest en hij heeft de lok en een andere lok uitstekend in orde gemaakt. Bart is een heuse duizendpoot en is op alle fronten een specialist, mijn complimenten daarvoor. Wat was er aan de hand:

Boven het relais was het contact verbogen waardoor hij niet schakelde.

De schroef van de aanhanger had niet het juiste formaat, te kort, waardoor de aanhanger werd opgetild.

De condensator zat op de verkeerde plaats waardoor de assen niet voldoende konden draaien.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties.

Groeten Georges