Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag over ms 2 ivm probleem

Gestart door wam vrijdag 01 maart 2019, 06:21:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2019

offline
Vraag over ms 2 ivm probleem
Ik heb een mobile station 2 en werk er voor t eerst mee. Ik heb een DHG 500 loc handmatig aangemeld en opgeslagen. De loc  reageert netjes met de MS2.

Als ik de spanning van de baan/ MS2 afhaal en wil deze de volgende dag weer gebruiken reageert de loc helemaal nergens meer op, wat ik ook probeer.

Het enige wat werkt is de loc wissen en opnieuw weer invoeren om deze weer weekend te krijgen.

Wat kan dit zijn?
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Weet even niet zeker meer, maar volgens mij is bij het aanzetten van de MS2 niet standaard de laatst gebruikte locomotief geselecteerd. Onderaan in scherm staat een balkje met de geheugenplaatsen.
Dan zou het kunnen zijn dat je die moet selecteren. Kan met shift ingedrukt en dan aan ronde regelknop draaien.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Dit is de enige loc in het geheugen. Loc verwijderen en weer aanmelden en dan reageert deze weer. Ik heb bewust eerst een klein baantje gemaakt om  uit te sluiten of het aan de grootte van de baan kan liggen.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Wat zit er voor decoder in de loc? Welk protocol gebruik je?
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
MFX decoder.  https://www.marklin.nl/producten/details/article/36501. deze loc heb ik toegevoegd adhv de lijst (data bank) die in de MS2 zit (36501). Ik zie overigens: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73301.msg1271048#msg1271048
Daarom heb ik bewust gekozen voor handmatig toevoegen vanuit de database omdat het een FX decoder is ipv MFX?

Het blijft vreemd dat de trein prima reageert na toevoegen vanuit de database (en opgeslagen) maar daarna (stroom eraf en weer erop) reageert de loc niet meer.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Probeer eens om hem op de eerste positie van de mobile Station te zetten. 

Als dat niet werkt, kijk dan eens wat er gebeurt als je hem automatisch laat herkennen?
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Al eerder gedaan, ook automatisch herkennen, maar dan werkt deze helemaal niet.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Raar probeer eens een andere lok. Want als jij goed een lok handmatig invoert dan blijft hij in je geheugen van je ms2. Zoniet is je MS2 niet goed.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Het ligt aan het bouwjaar wat voor decoder er in de lok zit. Kan een MFX zijn, kan een FX zijn.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Als het een MFX loc is hoef je zelf geen handeling te doen. De loc meld zichzelf aan en wordt op een vrije geheugenplaats gezet.
Zie ook blz. 6 van de handleiding.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Niet handamatig uit de loclist invoeren, maar automatisch herkennen toepassen/uitvoeren in het menu.
Ook de laatste software update van de ms2 erop zetten...
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Welke protocollen heb je aanstaan?
Er staat mij iets bij van dat als een lok zoekt met de MS2 en deze vind dat je deze dan bvb onder MM kunt laten rijden na het zoeken,maar na een opstart is er dan geen reactie omdat het protocol bvb op DCC only staat.
Ook het terug zetten naar fabrieksinstelling van de MS2 wil wel eens helpen heb er al heel wat vreemde gebeurtenissen gehad met de mijne.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
 @citaat Je kunt het locomotiefprotocol niet wijzigen, alleen het protocol van magneetartikelen kun je wijzigen.

Citaat handleiding:
Magneetartikelprotocol. Hier kunt u instellen welk dataprotocol voor het schakelen van de magneetartikelen moet worden gebruikt. Onafhankelijk van het locomotiefprotocol. Standaard is het Märklin-Motorola protocol ingesteld.

Maar zoals ik al zei, een mfx loc meld zichzelf automatisch aan zodra deze op de rails gezet wordt. Functies en locsymbool kun je naderhand zelf aanpassen.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Misschien eerst even de gebruiksaanwijzing lezen voordat je een uitspraak doet ;)
Bij loks heb je de keuze uit alle 3 uit 2 of uit 1 protocol kan er foto's van maken als je het niet geloofd.
Als alleen DCC aanstaat zal de lok niet automatisch worden herken,maar de lok is wel te vinden via zoeken ook onder MFX alleen zal de lok zich niet verroeren zolang alleen DCC aanstaat.
Heb dit zelf getest.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
zojuist getest... Heb MFX bij magneetartikelen uitgezet. Loc erop en ja hoor hij meld automatisch aan. ;)

Er staat ook nergens in de handleiding dat je loc protocols kunt uitzetten. Bij herkennen zal de ms2 eerst naar mfx loc zoeken en dan naar de rest.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Je ziet in de afbeelding hierboven lok protocol staan verander je deze in DCC only zal MM en MFX wel aan te melden zijn maar zal niet reageren op commando's :important:
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Heb net even voor het eerst de handleiding gelezen maar moet  wel toegeven dat het veranderen van het lok protocol niet word vermeld :? Minpuntje voor marklin maar ik ben ondertussen wel gewent,dat je marklin handleidingen gelijk bij het oud papier kunt doen omdat ze simpel weg te weinig vermelden word.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Iedereen dank voor de reactie. Ik ga eerst een software update laten uitvoeren.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Veel succes en laat weten of het werkt of wat een andere oplossing is.
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: Vraag over ms 2 ivm probleem
Ja het is opgelost. Nu nog een ander probleem oplossen maar daar start ik wel een ander toppic voor.