Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?

Gestart door asconahobbyist donderdag 07 maart 2019, 20:52:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
Ik ben in het bezit van een 15 tal Nederlandse bovenleiding masten van sommerfeldt,genoeg voor het station en traject waar ik dat wil hebben. De rest van de baan wil ik met de Duitse marklin bovenleiding overspannen. Heeft iemand deze 2 wel eens gecombineerd?  De marklin rijdraad past sowieso niet op de sommerfeldt mast,past de sommerfeldt rijdraade wel met wat aanpassen  op een marklin mast?zodat ik een overgang kan creëren. (Ik ben nog niet in het bezit van sommerfeldt rijdraden)
Re: sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
Ik denk wel dat het op de een of andere manier aan elkaar te monteren is, de vraag is meer of het bij elkaar past wat het uiterlijk betreft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
Of het samen uiterlijk past is inderdaad de vraag.
Ik zou dan wel adviseren de normale rijdraad van Sommerfeldt te nemen en niet de Profi.
De gewone rijdraden hebben aan de uiteinden aan de onderzijde een oogje. De Profi niet en die zijn ook een stuk dunner. Dat valt dan wel op als je het combineert met Märklin rijdraden.

Koop anders een paar stukjes om het zelf te bekijken en te beoordelen.
Je kunt beter even een paar tientjes uitgeven aan een proefopstelling. Op die manier kun je het het best beoordelen.

Groeten,
Ton.
Re: sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
gewoon solderen maar het dikte verschil tussen marklin en sommerfelt is enorm.
Re: sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
De overgang zal niet zichtbaar zijn,aan beide zijden valt dat punt onder een viaduct en gaat het als 2 keer enkelspoor verder.  Ik wil wel tegen de draad aan rijden.
Re: sommerfeldt en marklin bovenleiding combineren,kan dat?
Kan gewoon. Alleen òf het mooi is, is punt 2.
Bij de Sommerfeldt masten zul je de originele rijgdraden moeten gebruiken. Dat werkt het mooiste. Neem in jouw geval de 0,7mm.
Voor de overgangen naar Marklin kun je zelfbouw draden maken om die overgang zo mooi mogelijk te maken. Maar je kunt ook rijdraden zelf maken van 0,7 mm messingdraad en dat in de Marklinmasten hangen. Wel ff een messing busje maken (van 2mm messingbuis) om de draad in die onderste uitzetter te kunnen solderen.
Ik heb de ?Marklinkrul? afgeknipt, maar dat hoeft niet.