Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0

Gestart door Kevin BigBoy donderdag 07 maart 2019, 11:40:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Beste 3d print fanaten,

is er iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0?
ik kan er 1 overnemen van iemand voor een schappelijke prijs, maar weet niet of het wel een goede keus is voor wat betreft dingen in 1/87 te printen.

ik kom wel wat reviews tegen, maar hoor van iemand wat hij/zij van deze printer vind.

grtjs. Kevin
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Kijk even bij Tweakers: reviews XYZ-printing da vinci Junior

Misschien kan je degene waar je hem van kan overnemen vragen of hij iets in 1:87 wil printen. Dan kan je kijken of het resultaat naar je zin is.

Groet Ronald.
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Persoonlijk zou ik nooit gaan voor zo'n printer doordat je gebonden bent aan de XYZ filamenten en software.
Er zijn een groot aantal printers op de markt die met open source software kunnen aangestuurd worden en geen beperkingen opleggen op het filament.

Als je echt het neusje van de zalm wilt: Prusa i3 MK3S. Kost wel wat, maar ik heb hier reeds al mooie dingen in H0 kunnen printen op deze printer.
Zelf heb ik een Velleman K8400 met een E3Dv6 extruder en een custom warmtebed. Al die upgrades zitten reeds in de Prusa :)

Je kan ook goedkopere printers vinden bij de Chinezen bijvoorbeeld. Maar onderdelen kunnen soms een probleem zijn.

Vriendelijke groeten,
Dylan
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
de vraagprijs is ?175,-

dat van die software wist ik niet, dat is een goeie inderdaad, aan de andere kant, is het heel erg als alleen de eigen software erop werkt?
dat van die filamenten had ik ook gelezen. dat zou wel eens een nadeel kunnen zijn (wie weet is er over een jaar niks mee voor te koop)

ik nog niet of 3D printen wat voor mij is, maar ik wil niet dat die keuze wordt beinvloed omdat ik een te beroerde printer heb zeg maar.

ik zal een vragen of er iets is wat hij in 1/87 wilt printen zodat ik er een beeld bij heb.

alvast bedankt voor jullie input!
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Ik gebruik Cura als slicer, maar experimenteer ook met Slic3r PE (Prusa versie) en Pathio als slicers.
Het resultaat hangt echt sterk af van de slicer. Als je dan gebonden bent aan een XYZ slicer, kan je geen kant meer uit.
Daarnaast speelt de nozzle diameter (maar ook de X,Y,Z resolutie) een rol in hoeveel detail je kan printen.

Het beste is inderdaad om een test te doen op 1/87.

Vriendelijke groeten,
Dylan
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Kijk ook eens uit naar een ENDER-3, een meer dan uitstekende printer.
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
En inmiddels al aan de 3D printer?

Zoals al genoemd is het grote nadeel van de DaVinci printers de prijs van het filament. Ik ben naar een 3D printer gaan kijken (dacht er al langer aan) toen DaVinci's in de aanbieding waren bij ibood. Ik kwam er al snel achter dat er beter is voor minder geld.

Ik heb inmiddels ook een Creality Ender 3. Werkt boven verwachting voor het geld (aanbieding bij 123-3d.nl). Het bouwen/afstellen is even een klusje en een goede tutorial met aandachtspunten is handig maar het was goed te doen. De grootste uitdaging vind ik zelf is de design software. Heb daar naast Autocad versie oud ergens in 1995 ofzo geen ervaring meer mee. Ik gebruik tot nu toe Cura als slicer, ook hier is wel e.e.a. uit te zoeken maar valt tot nu toe behoorlijk mee. En er is echt gigantisch veel informatie op youtube.

Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Ik heb de Creality ender pro 3 en ben daar tevreden over
koste iets van een ?186 bij de chinese vrienden , gratis levering vanuit Duitsland
Aliexpress
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Inmiddels nog steeds geen 3D printer aangeschaft.  :( :( :(
Drukke maanden achter de rug ivm verbouwing thuis
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Ik heb er inmiddels wel eentje, een Anycubic.
Het is indrukwekkend wat dat ding kan, daar kan geen PLA-printer tegen op.
Het is wel een kliederzooi om hem te gebruiken en achteraf te poetsen.
En hij stinkt, staat dus voorlopig in de garage.
Verdere info is (ook) via google te vinden.
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Je bedoeld de resin uitvoering?

Groetjes.
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
De resin printers zijn zeker nauwkeuriger, maar zeer gevaarlijk, je moet altijd handschoenen dragen en zeer goed ventileren, het is zeer giftig.
Ook moet je veel ervaring hebben met het 3d printen want je hebt in het begin te maken met veel tegenvallers.
De davinci printer is niet in staat om iets fatsoenlijks in 1:87 te printen, het bouwplaatje is nml maar 15x15cm, Een model onder de 15cm ziet er echt niet uit.
Een ultimaker komt dicht bij, maar kleine dingen zoals stoeltjes, tafeltjes en dat soort kleine dingen vergeet maar. Hiervoor heb je echt een resin printer nodig.
Maar een tip! Begin gerust met de davinci jun. 1, deze zijn 2ehands zeer goedkoop (rond de 100 euro marktplaats) en kunnen ook filament aan van andere goedkopere firma's! (door elektro stickers te koop op ebay). Na een rol printen en proberen leer je meer dan uit boekjes. En het kan alleen maar beter want de junior is het absolute begin.
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Citaat van: Sprinter op woensdag 21 augustus 2019, 20:35:15
Je bedoeld de resin uitvoering?

Groetjes.

Jawel.
Re: iemand bekend met de xyz davinci junior 1.0
Inmiddels begint er weer wat tijd te komen voor de hobby.

Ik zit op Ali te kijken naar de Creality ender pro 3 zoals hierboven beschreven.

Kan een leek hier wat mee printen doormiddel van op internet gevonden tekeningen? Of hoe gaat dat?