Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Alternatief voor toepassen seinen

Gestart door Markieboom maandag 04 maart 2019, 21:39:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alternatief voor toepassen seinen
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Alternatief voor toepassen seinen
Hallo modelspoorfanaten,

Na de basiskennis van het CS3 nu te hebben opgedaan, is het tijd een stap te zetten naar een realistisch spoorbedrijf waarin verschillende gebeurtenissen gelijktijdig verlopen.
Daarbij wil ik o.a. op het schaduwstation met voorwaardelijke gebeurtenissen de treinen laten stoppen en weer vertrekken.
Voor het regelen van deze acties is het stroomloos maken van de sporen nodig volgens mij. En daarvoor moet ik seinen toepassen. Tenminste, dat is mijn gevoel. Echter kosten die ruim ? 75,00 per stuk voor een eenvoudig bloksein (76491).

Ik heb geleden dat met een M83 of M84 je dit ook kunt bereiken. En een stuk goedkoper.
Daar heb ik enige informatie over gelezen maar ik kan die nog niet doorgronden.

Ten eerste, wat is het verschil tussen de M83 en M84 (beide decoders maar welke is beter/handiger)?
Ten tweede: wat heb ik nodig naast die decoders?
Ten derde: hoe sluit ik e.e.a. aan op de CS3?

Hoe hebben jullie dit opgelost?
Bedankt voor de tips.

Groet,
Mark
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Hallo Mark,

Het fijne van digitaal rijden is dat er helemaal geen stroomloze secties nodig zijn. De decoder in de loc krijgt de opdracht om te gaan rijden of te stoppen, waar je maar wilt..
Märklin maakt daar wat mij betreft onvoldoende gebruik van en lijkt je te dwingen tot het toepassen van dure oplossingen.
Maar, als je nog ergens een (oude) simpele pc of laptop hebt staan en je haalt gratis software als Rocrail op, dan kun je fantastisch automatisch rijden zonder extra geld uit te geven. Voor de aanschaf van twee decoders kun je een programma kopen als je een iets 'gelikter' programma wilt hebben.
Ik zou zeggen: kijk daar eens naar voordat je investeert in dure spullen die wat mij betreft slecht onhandige oplossingen bieden.

Groeten,

Peter
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Hoi Peter,

Dank voor je reactie.
Het koppelen met een PC-programma heeft niet direct mn voorkeur....maar ik heb me er ook nog niet diep in verdiept.
Ik mis daarin een goed vergelijk en goede basisinformatie van hoe dat werkt.

Alternatief: het toepassen van een aanzienlijk aantal terugmelders (zelfbouw contactrails), die aansluiten op de CS3 en daar gebeurtenissen mee bouwen? Bv. door op een rangeerspoor 3 melders te leggen. Inrij, halverwege en op het einde op trein te laten stoppen. Kan dat iets zijn? Is dat een alternatief wat zowel goedkoper is als seinen en daarnaast ook het programmeren bevorderd?

Groet,
Mark
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Ik moet bekennen dat ik niet weet hoe je gebeurtenissen moet aanmaken in het CS, maar ook dan moet je vermoedelijk werken met terugmelders. Ook het CS moet weten waar je treinen zijn.
Als je gaat werken met de PC, moet je in elk geval werken met blokken. Je hele baan moet je opdelen in afzonderlijke stukken waar in principe een hele trein in past. Ieder blok moet voorzien zijn van minimaal 1 melder, maar de meeste software werkt met 2 of 3 melders per blok. Althans dat geeft iets meer zekerheid.
Als je aan beide zijden van het blok een meldsectie hebt van 20 tot 40 cm ben je in principe OK. In je software geef je vervolgens aan wat de functie van de melder is: het melden van het inrijden of stoppen. Dat is trouwens afhankelijk van de rijrichting. De middensectie kan gebruikt worden als afremsectie.
Als je het goed en consequent doorvoert, en aangeeft via welke blok je naar het volgende blok kunt rijden, maakt de software een veilig automatisch bedrijf mogelijk. Je wissels moet je ook sturen met decoders, anders kan de software er niets mee..
Seinen of stroomloze secties heb je dan.echt niet nodig en het werkt echt prachtig.

Zoek voor de lol eens de site van Rocrail of I-train op. Of van een ander programma en download een demo. Daar kun je mee oefenen, eventueel op een simpel proefbaantje. Dat heb ik overigens niet gedaan. Het rondgaande spoor met schaduwstation op mijn baan was mijn oefenbaan. Een ovaal met wissels is een ovaal met wissels, size doesn't matter.

Groeten,

Peter
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Citaat van: Markieboom op maandag 04 maart 2019, 22:10:32
Alternatief: het toepassen van een aanzienlijk aantal terugmelders (zelfbouw contactrails), die aansluiten op de CS3 en daar gebeurtenissen mee bouwen? Bv. door op een rangeerspoor 3 melders te leggen. Inrij, halverwege en op het einde op trein te laten stoppen. Kan dat iets zijn? Is dat een alternatief wat zowel goedkoper is als seinen en daarnaast ook het programmeren bevorderd?
Je zal zeker bezetmelding moeten hebben dan kun je met Gebeurtenissen conditionals aangeven. Zoals Peter al aangaf, zal je je baan moeten verdelen in blokken. Maak een contactrail en voer deze ook in op je CS3. De contactrail zal je wel met een S88 moeten connecten en deze zal eventueel met een S88-Link naar je CS3 moeten.
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Alternatief voor toepassen seinen
Beste Mark,

Er zijn voldoende "goedkope" schakeldecoders te koop die een continue spanning leveren, maar die kunnen meestal geen hogere rijstroom leveren, de decoders die wel rijstroom kunnen leveren zijn wat duurder.

Ik gebruik in mijn te krappe schaduwstations schakeldecoders van Viessmann, de 5213, die kost Euro 57,95 voor 4 secties.

Een schakeldecoder is eigenlijk niets anders als een wisseldecoder met een aantal relais er achter, je kunt dat ook zelf maken en dan gebruiken met de "goedkope" wisseldecoders van Rosoft en Digikeijs, bij de laatste bij voorkeur DCC gebruiken.

Groet, Anne W