Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Herbegin ook met Ecos centrale

Gestart door Carel Richters woensdag 06 maart 2019, 12:19:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herbegin ook met Ecos centrale
Carel Richters
gast

Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo allemaal,
Ik heb enige tijd niet veel meer aan mijn hobby gedaan, maar ben daar nu weer intensief mee bezig. Eerst alles wat niet of niet goed meer werkte opgeknapt of vernieuwd. Ik ben nu weer zover, dat ik met mijn treinen kan gaan rijden, maar ontdek daarbij weer, dat mfx locs steeds weer niet aanstuurbaar zijn. Ze staan nog in de centrale, maar kunnen noch door de Ecos noch door Koploper worden aangestuurd. Als ik een loc verwijder uit de centrale en hem weer inlees via de programmeerails en hem daarna weer koppel in Koploper zijn ze met beiden weer een tijdje aanstuurbaar. Op een gegeven ogenblik is het weer afgelopen, bij de een duurt het langer dan bij de ander, maar op een gegeven ogenblik begint het spelletje weer opnieuw. Dit is nogal vervelend, omdat je steeds weer locs moet verwijderen, opnieuw inlezen en weer koppelen. Ik ben in het verleden ook tegen dit probleem aangelopen, maar weet de oplossing niet meer. Wie kan mij helpen? Ik heb overigens de laatste update van de Ecos, maar merk, dat dit probleem niet is opgelost.

Mvrgr
Carel
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
MFX sucks. Maar wil je er toch mee blijven werken dan heb je hier een document van Walter Wissels: https://www.pahasoft.nl/mfxkopl.zip
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo BEN,
Bedankt voor de tip, maar ik heb nu eenmaal mfx locs en vervanging is me net te duur.

Mvrgr
Carel
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo,

bij wissen en aanmelden van een Mfx loc zal een loc een nieuw Loc-id krijgen en dient handmatig weer gekoppeld te worden, bij wegvallen van een Loc met Loc-id zonder deze op te vullen is de kans groot dat Mfx locs zich opnieuw aan gaan melden, de methode van Carel met wissen locs werkt dit juist in de hand, niet wissen dus als hij rijdt op de Ecos gewoon koppelen vanuit Koppelen, nadat de boel zich volledig heeft aangemeld,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo Walter,
Als ik het goed begrijp moet ik alle locomotieven eerst verwijderen uit de Ecos,  zich dan laten aanmelden bij de Ecos zonder verbinding met Koploper. Nadat alle locs zijn aangemeld bij de Ecos, moet ik de Ecos op de juiste manier afsluiten. Vervolgens nadat ik de Ecos weer ingeschakeld heb, verbind ik Koploper met de Ecos en koppel ik de locs in Koploper vanuit de centrale.

Ik herinner mij nu, dat ik dat in het verleden deze procedure ook heb uitgevoerd.

De vraag is dus eigenlijk, of, als ik dat nu weer doe, op enig moment toch de mfx locs weer niet aanstuurbaar zijn, zowel niet vanuit Koploper als vanuit de Ecos Ik heb de centrale nooit gereset, of iets anders gedaan wat de volgorde van de objectnrs zou kunnen verbreken. Alleen ik heb zowel Koploper als de Ecos een tijd niet gebruikt. Toen ik ze weer ging gebruiken merkte ik, dat geen van de mfx locs aanstuurbaar was. Een aantal daarvan heb ik onlangs verwijderd en zich opnieuw laten aanmelden, maar een groot deel staat nog in de Ecos en Koploper als voorheen. Als ik voor de niet opnieuw bij de de Ecos aangemelde locs in Koploper de aanmeldingsprocedure uitvoer, dan zegt Koploper, dat alles in orde is, maar ze zijn toch in geen van beiden aanstuurbaar. Voorheen waren alle mfx locs aanstuurbaar. Het enige wat is gebeurd, is tijdsverloop, maar dat kan toch niet van invloed zijn?

Volgens jouw beschrijving zouden individueel aangemelde locs zich steeds opnieuw automatisch aanmelden. Dat gebeurt bij mij slechts bij een loc en precies een loc, die ik niet gewist heb en opnieuw aangemeld. Alle overige locs melden zich niet opnieuw aan. Alleen worden de door mij handmatig op de programmeerrails opnieuw aangemelde locs na enige tijd niet bestuurbaar evenals de niet opnieuw aangemelde locs dat blijven, maar ze melden zich niet automatisch nogmaals aan.

Het is voor mij een raadsel, waarom locs plotseling niet meer aanstuurbaar zijn, als er niets is gebeurd. Dat ik nu door het wissen van een aantal locs en opnieuw aanmelden de volgorde van de objectnummers doorbreek en er gaten tussen kunnen ontstaan, begrijp ik, maar niet als de Ecos en Koploper niet worden gebruikt. Ik vraag mij ook af, als ik alle mfx locs nu uit de Ecos verwijder, wat er met de objectnrs gebeurt. Deze zullen niet worden verwijderd, denk ik. Wordt bij het opnieuw inlezen van de mfx locs gebruikte objectnrs hergebruikt (in willekeurige volgorde of wel in volgorde, maar met onderbrekingen er tussen vanwege het wissen van een aantal locs?), of worden in volgorde van inlezen nieuwe objectnummers toegekend?  In het eerste geval zou ik problemen kunnen verwachten, in het tweede geval, hoop ik, niet.

Ik hoop niet, dat je me lastig vindt, maar ik wil graag weten, hoe het werkt, dan sta ik niet voor raadsels.

Bij voorbaat dank voor de beantwoording,

Mvrgr
Carel
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo Carel,

Het probleem zit in de Centrale. Het probleem met locomotieven herken ik niet direct, want bij mij staan ze ook niet altijd op de rails, maar kan ze meestal na wel direct weer aansturen, ook nadat ze zichzelf op hetzelfde id opnieuw hebben aangemeld.

Loc-id's in de Ecos is een lastig iets, inderdaad bij wissen van een loc, opnieuw opstarten Centrale, gaat de Ecos proberen de Mfx locs in willekeurige volgorde aan te melden om het open gevallen loc-id op te vullen, dus bij een lage Loc-id kan het zijn dat er veel locs zijn die zich opnieuw proberen aan te melden, totdat dit id is opgevuld. Een proces wat eigenlijk voltooid moet worden, want dit proces blijft zich voordoen tot alle MFX weer op willekeurige volgorde staat, zelf ben ik gestopt om het te willen begrijpen, want dit is een geautomatiseerd proces, waar ik geen directe invloed op uit wil of kan oefenen. Ook met andere centrales aansturen veroorzaakt het opnieuw aanmelden van een loc.  Alle andere decoder aansturingen zijn overigens verschoond van dit probleem, ook Railcom moet zich wel eens opnieuw aanmelden, maar dit heeft geen invloed op de aansturing van de opnieuw aangemelde locomotief.

Pas na de test om de mfx locs weer aan te kunnen sturen met de Ecos, is koploper aan de beurt. Om evt. gewijzigde loc-id's te verbeteren, ik zal hiervoor nooit een loc in Koploper wissen, tenzij er iets echt met de loc zelf veranderd is. (Bv. defect, gemodificeert met geluid of verkocht)

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo Walter,
Bedankt voor de reactie. Het heeft me niet veel wijzer gemaakt, maar je hoeft ook niet precies te weten, hoe de motor van een auto werkt om hem te besturen. Maar omdat mijn centrale kennelijk toch wat andere kuren vertoont, dan die van jou, zou het wel prettig zijn om te begrijpen wat de oorzaak kan zijn. Maar waar niet is, verliest de keizer zijn recht, dus zal ik moeten roeien met de riemen, die ik heb. Dat is jouw handleiding op de site van Koploper. Die voer ik maar uit en zie wel, waar ik uiteindelijk terecht kom, althans wat de mfx locs op den duur gaan doen.
In ieder geval bedankt voor de moeite.

Mvrgr
Carel


Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: Carel Richters op woensdag 06 maart 2019, 13:03:12

Hallo BEN,
Bedankt voor de tip, maar ik heb nu eenmaal mfx locs en vervanging is me net te duur.


Je hoeft ze niet te vervangen, uitzetten van MFX in de Ecos is voldoende.
Velen gingen je reeds voor, moe van het MFX gedoe. Zij rijden waar dat kan DCC en waar dat niet kan MM. Vaak heeft een lok meerdere MM adressen voor extra functies.

Er valt dus wat te kiezen. Doe je niets dan zal op enig moment je probleem weer terugkomen.

Gr, Ben.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Vaak komt het synchronisatie probleem door de gebruiker zelf. Bijvoorbeeld locomotieven uit de ECoS wissen of aanmelden, terwijl je gekoppeld zit aan Koploper. De ECoS raakt dan helemaal in de war.

Oftewel een beetje structuur, voordat je koppelt aan Koploper even de controle of M4/MFX niet bezig is met aanmelden.

Voor de rest, inderdaad dcc toepassen waar mogelijk. Alleen de MFX locomotieven aansturen op Motorola mis je vaak functies. :-(
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Kan een mede-forumlid mij zeggen of de Marklin centrales ook dit mankement vertonen? ( "vergeten" van Mfx loks)
Net weer een 15 tal MFX loks weer moeten inladen via het programmeerspoor.
Nochtans enkele maanden geen probleem hiermee gehad, en plots is het weer van dat.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
 @citaat Jazeker. Het meest recente voorbeeld ben je zelf.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: mathn op donderdag 07 maart 2019, 10:30:02
Kan een mede-forumlid mij zeggen of de Marklin centrales ook dit mankement vertonen? ( "vergeten" van Mfx loks)

Heb ik met mijn CS2 nog nooit last van gehad, ook niet nadat een lok al een jaar in de kast heeft gestaan.

Bart
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van de reacties op mijn vraag, dat ik niet meer wist hoe het euvel van niet bestuurbare locs te verhelpen, blijkt, dat ik niet de enige ben, die daar last van heeft. Het is een probleem, dat ligt in de centrale, dus bij ESU, zo veel is mij wel duidelijk geworden. Ik heb 1,5 jaar niet naar mijn baan omgekeken, omdat ik me eigenlijk kapot ergerde aan alle problemen, die zich met decoders, centrales, boosters en al het elektronische spul, dat door de fabrikanten wordt geleverd, voordoen en niet of slecht functioneren. Waarbij door hen ook nog de schuld in de schoenen van de gebruiker wordt geschoven. De een is technischer dan de ander en kan het probleem oplossen, de ander is minder technisch en lukt het niet. Ik hoor tot de laatste categorie. Dus ik ondervind de problemen met producten, die door de fabrikanten - onvoldoende - zijn ontwikkeld in hoge mate. Dit leidt tot ergernis en zoals in mijn geval, er dan maar mee ophouden. Achteraf vind je dat natuurlijk zonde, want je hebt er veel geld ingestoken. Dus toch maar weer beginnen en vervangen, van wat niet werkt door producten, waarvan je zeker weet, dat ze goed werken, dus geen goedkope, maar veelzijdige Digikeijs Dr4018s, die het snel kunnen begeven, geen Maerklin decoders, die steeds ellende opleveren, helaas kan ik niet al mijn losse wisselaandrijvingen van Maerklin  vervangen, maar door de jaren heb ik de beste overgehouden, zodat die nu ook redelijk functioneren. Zo heb ik nog een aantal producten door beter functionerende vervangen en is mijn baan nu redelijk op orde. Dan merk je ineens, dat een al jaren bestaand probleem in de Ecos nog steeds niet is opgelost: de mfx locs, waarvan je dacht, dat Ecos dat inmiddels wel zou hebben opgelost, nog steeds bestaat zonder uitzicht op echte verbetering.

Dit alles brengt mij op het idee, of het niet zinvol zou zijn als het 3frailforum een soort databank van producten zou kunnen ontwikkelen, waarmee goede ervaringen bestaan en producten, die obeslist geen aanbeveling verdienen dan wel voor het gebruik een toelichting behoeven, zoals het voorkomen van de onbestuurbaarheid van locs in diverse centrales. Ik ben door schade en schande inmiddels wijzer geworden zonder overigens te pretenderen, dat ik er echt verstand van heb. Ik denk, dat er velen zijn, zoals ik, die van negatieve ervaringen hebben geleerd en daar gaat eigenlijk om nog van negatieve ervaringen moeten leren. Als er voor hen een databank zou bestaan, die zij kunnen raadplegen, waaruit zij de producten kunnen kiezen, waarvan zij zeker kunnen zijn, dat zij goed presteren, dan scheelt hun dat een hoop ergernis en nog belangrijker veel geld, al is het aanbevolen product niet het goedkoopste. Ook al heb ik inmiddels veel ervaring met verschillende producten, waarvan ik kan aangeven, of ze voor niet technisch geschoolden goed bruikbaar zijn, ik mis in ieder geval het technisch inzicht en het overzicht over het totale productaanbod om zoiets te kunnen doen. Ik wil best mijn medewerking geven en helpen bij de opzet ervan, maar er zou iemand moeten zijn met meer technisch inzicht en overzicht over het aanbod om zoiets te kunnen doen. Het kan natuurlijk ook best een samenwerking van een aantal mensen zijn, die in totaliteit wel over de volledige kennis en het overzicht bezitten. Ik houd me aanbevolen voor reacties en zeg graag mijn medewerking toe.


Ik merk het wel, als er mensen zijn, die hieraan medewerking willen verlenen. Ik zie hun reacties graag tegemoet, tenminste als de moderator hiertegen ook geen bezwaren heeft. Dus Walter ik hoor jouw mening ook graag. En Walter, ik was al veel langer lid van dit forum, dan in mijn aanmeldjaar staat. Om de hiervoor uiteengezette reden ben ik enige tijd weg geweest.

Mvrgr
Carel

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 maart 2019, 12:56:32
MFX sucks. Maar wil je er toch mee blijven werken dan heb je hier een document van Walter Wissels: https://www.pahasoft.nl/mfxkopl.zip
Dit document heb ik afgedrukt en bekeken. Dan zie ik dat het ook over Koploper gaat.
Is het ook min of meer van toepassing op iTrain?
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo Carel,

Je geeft aan dat het altijd zou moeten werken als je iets koopt. Het probleem met deze hobby is dat de fabrikanten van te voren niet weten wat de kopers met hun spullen allemaal uitvreten. Gebruikers doen soms dingen die je niet voor mogelijk houdt. Soms is het echt mishandelen van producten. Goed, daarin tegen staat ook dat er mensen zijn die juist zuinig met hun spullen omgaan en wel netjes volgens de handleidingen en aanwijzingen werken.

Een database met "ervaringen" over producten is niet zo heel slim. Want dan ga je op de stoel van een tester zitten. En hoe is iets getest? Hoe zijn de omstandigheden? Wat is de kennis en kunde van de betreffende persoon? Ook al staat een product in de database die goed zou moeten werken en iemand koopt dat product. En degene doet alles "fout" wat maar kan en het product werkt niet. Ligt dat aan het product of aan de persoon?

Of iets werkt of juist niet werkt is echt afhankelijk van zoveel factoren dat het onaandoenlijk is om het in een database te gooien. Als de database niet bijgehouden wordt heeft deze geen waarde meer. Want als er een nieuwe versie van het product komt moet de database bijgewerkt worden. Daar heb je een dagtaak aan. Je krijgt nooit een volledige kennis en overzicht van de systemen. Je zal altijd fabrikanten en producten gaan missen. Het zal altijd een deel "gekleurd" zijn. Zeker bij een forum dat niet zo breed kijkt omdat het vooral op één merk gefocust is en dat soms semi heilig verklaard.

Een welgemeende tip: Als je iets wil kopen: Kijk eerst op de diverse fora, lees de ervaringen. Vraag desnoods of je bij mensen mag kijken hoe het werkt. Koop je iets wat net uit is dan weet je ook dat er nog geen ervaringen kunnen zijn. Dan is het een "gokje". Hobby kost geld, er zijn maar weinig mensen die echt geld verdienen met hun hobby. Dat werkt beter dan een database.

Groet Ronald.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Het is een gegeven dat als je met meerdere merken gaat werk dat de kans op complicaties ook groter word,en dat verschilt het nog van persoon tot persoon of je er in mindere of meerdere maten last van krijgt.
Ik ken nu iemand een mede modelspoorder die last heeft van fluitende decoders waar al van alles aan is geprobeerd en nu na intensief contact met marklin sturen zie een nieuwe CS3 om te kijken of daar de probleem mee opgelost kunnen worden.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Zoals Walter (Wissels) al meldde zit het probleem in de centrale, of eigenlijk in de manier waarop de Mfx in de centrale wordt opgeslagen. ESU zelf is daar ook niet gelukkig mee, maar kan daar ook niets aan veranderen (zo begreep ik destijds van de directeur van ESU die een paar jaar geleden op OnTraXS stond), zo is de standaard destijds nu eenmaal geprogrammeerd.

De enige (meestal werkende) manier om dit te voorkomen is om, als je een loc wist uit de loclijst, alle andere locs onder spanning op je baan te hebben staan. Dus alle locs op snelheid nul zetten en alle geïsoleerde trajecten waar locs op staan onder spanning zetten. De overige locs blijven dan in de interne tabel ongewijzigd.
Ik heb het dus niet over het van de baan afhalen (dan blijft de loc in de lijst), maar het uit de ECoS verwijderen van de loc.
Hoe dat samenloopt met Koploper (of andere software) weet ik niet, want dat gebruik ik niet.

Overigens heb ik af en toe ook dat Railcomlocs niet meer reageren (bijv. na een sleperkortsluiting van een willekeurige andere loc). Meerdere locs reageren dan nergens meer op, totdat ze even op de programmeerrail worden gezet. Ben er nog niet achter hoe ik dat ga voorkómen.
Groet, Paul
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Moeten dan alle Mfx loks die in de Ecos geregistreerd staan op de baan worden gezet ( die op dat moment bijvoorbeeld in de vitrine staan) of gaat het alleen over die ,die al op die baan staan?
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo,

helaas ja als de chaos kompleet is, nu door de jaren heen een paar keer overkomen, na radicale veranderingen, en je wil het voor eens en altijd oplossen, is mijn manier om de locs juist op de baan te zetten, of zelf even wat anders te doen, dan treinen te rijden, ben ik wel voor eens en altijd weer een tijd van het synchroniseren af, en alles blijft rijden zonder verder de boel echt handmatig opnieuw in te regelen, ik rij zelf met diverse software en het opnieuw koppelen gaat niet overal even handig, maar is vaak even een keer goed doorlopen, sterker nog ik ken programma's waarmee het probleem nog een veel groter probleem is dan met Koploper, belangrijk feit is dat niet de locdecoder herschreven is door een of ander synchronisatie probleem met een software programma.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
@mathn: Punt is, dat als je een loc uit de lijst verwijdert, de Mfx-locs die spanning hebben, ofwel in contact staan met de centrale, bewaard blijven.
Dus als je een loc verwijdert, dan zal je de Mfx-locs in de vitrine opnieuw moeten laden als je ze weer op de baan zet. Of je moet inderdaad alle locs op de baan zetten als je een loc uit de lijst gaat halen.

Groet, Paul
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
@Paul
Dit eens geprobeerd en ziedaar , 1 mfx lok gewist en alle andere moeten herinlezen.
Weer wat bijgeleerd, na al die jaren afvragen...
Alvast bedankt voor de informatie!
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 06 maart 2019, 12:56:32
MFX sucks.

Hallo

Blijkbaar heb je toch een beetje gelijk, ik wist echt niet dat het zo'n ellende kon zijn.
Maar maak er gewoon van dat de ecos "sucks", of voor mijn part esu.
Ze hebben het aanmeldprobleem ( dat de cs1 ook heeft) na 10 jaar nog steeds niet weten op te lossen.
Brevet van onvermogen eerste klasse.

Voor de getroffenen; jammer, maar de verkeerde centrale gekocht.
M4 dan maar uitzetten en lekker motorola en DCC gaan rijden.
Of een CS2/3 aanschaffen. B)

Bart
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Alsof je met een cs2/cs3 geen mfx aanmeld problemen hebt.

Ben het met Ben eens, MFX is niet het beste protocol. Alles op DCC zetten en de ecos is een geweldig apparaat.


Niks geen verkeerde koop.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo

Nog nooit aanmeldproblemen gehad eigenlijk.
En de onzin dat loks vergeten worden heb ik ook niet.
En dat alle loks zich na het wissen van één lok opnieuw moeten aanmelden ook niet.
Waarom zouden ze als ze al in de lijst staan, al of niet op de baan aanwezig.

Wel treurig weer dat een ondeugdelijk produkt goedgepraat dient te worden door iets anders af te kraken.

Inderdaad is de ecos voor DCC misschien een leuke centrale. Schiet je bij wat oudere märklin loks niet mee op, want deze spreken geen DCC. En motorola... :O

Voor Itrain had je dus net zo goed een IB 1 kunnen kopen voor een habbekrats. Kan ook geen mfx. :-*

Bart
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: flyerman op zaterdag 09 maart 2019, 23:13:05
Alsof je met een cs2/cs3 geen mfx aanmeld problemen hebt.

Ben het met Ben eens, MFX is niet het beste protocol. Alles op DCC zetten en de ecos is een geweldig apparaat.


Niks geen verkeerde koop.

Euhm, nee, met MFX op de CS2/3 heb ik eigenlijk geen problemen. Ik heb wel bij grote groepen dat ie zo nu en dan MM eruit gooit, als je met 10-15 man aan het rijden bent. De oorzaak daarvan heb ik nog steeds niet gevonden. Met MFX helemaal niets. En ik gebruik mijn CS3 op de stamtafel, op rijdagen en dergelijke. Regelmatig programmeren we loks om, worden nieuwe loks getest of staan er voor mijn centrale onbekende loks op de rails.

Aanmelden gaat overigens ook flink sneller dan op de ECOS.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Hallo Laurent, allen,

inderdaad gaat het aanmelden bij een CS2/3 een stuk sneller dan bij de Ecos, er is ook een wezenlijk verschil, omdat bij de Ecos de loc volledig met alle CV's wordt ingelezen, terwijl bij de CS2/3 alleen de noodzakelijke CV's gelezen worden, het verschil zie je terug bij omprogrammeren van een Decoder waarbij juist het CS2/3 wederom voor de 2e keer de decoder moet inlezen om te kunnen programmeren.

Overigens gaat mijn voorkeur uit naar Railcom+ wat een veel sneller protocol heeft, en ook Mfx/m4 overruled in Esu decoders met een geheel andere filosofie en het CS2/3 deze niet aan boord heeft. Vandaar mijn voorkeur voor Esu.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Voor we verzeilen in een discussie over wat de betere centrale is, -die overigens nooit tot een einde zal komen :D - kunnen we beter even kijken of de problemen van de vragensteller zijn of kunnen worden opgelost.

mvg
Jurrien
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
De enige hier die een vreselijke MFX fetisj heeft is Bart...... en die naait hier de boel op... (voor de zoveelste keer).
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: Jurrien op zondag 10 maart 2019, 10:50:32

Voor we verzeilen in een discussie over wat de betere centrale is, -die overigens nooit tot een einde zal komen :D - kunnen we beter even kijken of de problemen van de vragensteller zijn of kunnen worden opgelost.


Goed plan. Misschien even de Marklin verhalen vegen? Dit gaat over de Ecos.

Gr, Ben.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Vegen is niet nodig. En af en toe een zijpaadje bewandelen is ook geen ramp. Maar blijf gewoon binnen het kader van de vraagstelling. En als iemand eens een krachtige mening poneert -wel of niet gefundeerd- hoeft daar natuuurlijk ook niet op gereageerd te worden. Bij uitlokken zijn altijd twee partijen aanwezig. Degene die uitlokt en degene die zich laat uitlokken. En voel je je aangevallen, kun je altijd de "meld de moderatorknop" gebruiken, ipv verzeild te raken in een discussie die niets met het onderwerp heeft uit te staan.
SVP verder geen reacties meer op deze bijdrage. Die worden WEL  geveegd.

mvg
Jurrien
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
 @citaat

Het onderwerp is Ecos. Mijn stelling is / was: MFX sucks. Wat een ander daar van vindt: prima.

Meer algemeen: de vele problemen met niet aanmelden, niet (meer) luisteren naar protocollen, lokkies die in analoog stand schieten of bevriezen komen doorgaans weg door de vele vuiligheid die zo'n multiprotocol centrale op de baan zet. Mijn vuistregel is altijd: beperk je tot alleen MFX of alleen DCC en zet alle andere uit. Dat dat niet gaat met al die verschillende merken en fabricaten snap ik maar de consequenties zijn dan wat er bijna dagelijks langs komt op fora: treintjes en (wissel)decoders doen niet of niet meer wat ze moeten doen.

Kort door de bocht deze bijdrage en een beetje stellend? Jazeker.

Gr, Ben.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ergens in dit draadje vraagt iemand, hoe het nu gaat met het probleem van de vragensteller, van mij dus. Omdat de discussie verzanddde in welke centrale nu de beste was, en de een DCC aanraadde, de ander vond dat ik alle mfx locs maar over boord moest gooien, ben ik afgehaakt, tot ik vandaag op het Koploperforum iemand opmerkte, dat ik,ook problemen met protocollen had. Daarom ben ik nog maar eens naar dit draadje gaan kijken en ik kan melden, dat het een terugkerend probleem is, als je per ongeluk de verbinding met Koploper open laat staan en een mfx loc aanmeldt. Dan kan je alle locs van de rails halen opnieuw inlezen en weer koppelen in Koploper. Dus het gaat goed.

Mvrgr
Carel
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
 @citaat Dat was ik op het Koploperforum.

Ik doelde op het feit dat je loks doorrijden terwijl er vanuit Koploper geen rijstappen meer gezonden worden. Dat ruikt naar "niet meer luisteren" van decoders, doof zijn. Typisch gedrag wat je vindt bij multiprotocol gebruik, lastig op te lossen.

Gr, Ben.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Iedereen kan wel zeggen MFX suck maar het zijn de andere merken waarvan de ondersteuning gewoon ondermaats is wie zijn schuld dat is kan ik niet zeggen omdat ik niet de afspraken met betrekking tot MFX niet ken.
Ik rijd MFX alle problemen die ik heb gehad waren tussen Marklin VS ESU en dan zowel decoder VS centrale als omgekeerd maar bij Marklin VS Marklin heb ik nog nooit problemen gehad.
En veel problemen zijn terug te voeren naar de gebruiker.
Daarbij is mijn ervaring met DCC dat het "sucks" had een ESU decoder onder MFX prima werken,maar toen ik de Centrale op DCC only had gezet veranderde het in een drama slecht lopen verlichting die op hol was geslagen functie toetsen die niet of half reageerden.
Maar laten we eerlijk zijn het is niet het protocol wat het probleem is maar de ondersteuning ervan zowel licentie houder en afnemer.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Mark,

Wat kan Carel dan het beste doen als het probleem zich weer voor doet? Hij rijdt Ecos, multiprotocol en hij heeft diverse merken decoders en locomotieven.

Gr, Ben.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Blausee-Mitholz
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: hmmglaser op donderdag 04 april 2019, 13:41:40
Iedereen kan wel zeggen MFX suck maar het zijn de andere merken waarvan de ondersteuning gewoon ondermaats is wie zijn schuld dat is kan ik niet zeggen omdat ik niet de afspraken met betrekking tot MFX niet ken.
......??
Maar laten we eerlijk zijn het is niet het protocol wat het probleem is maar de ondersteuning ervan zowel licentie houder en afnemer.

Laat ik het zo zeggen het is geen MFX suck maar Marklin suck

Stukje MFX geschiedenis ???.

ESU ontwikkeld in opdracht van Marklin Central Station 1 met MFX, Marklin heeft het alleenrecht op verkoop daar van.
ESU lanceert tegelijkertijd de ECoS welke 99% gelijk is aan de CS 1 waarbij MFX wel aanwezig is maar uitgeschakeld.

Na 4 jaar verloopt het patent van alleenrecht MFX en ESU lanceert een upgrading voor de ECoS waarbij MFX als M4 wordt geactiveerd.
Daar komt heibel in de tent en na ruzie verbreekt Marklin de samenwerking met ESU.

Marklin gaat verder met een andere elektronische ontwikkelaar (welke weet ik niet) en lanceert de nieuwe Central Station 2
Daarbij vervalt door Marklin de service en ondersteuning van de CS1 volledig en laar haat klanten in de kou staan.
ESU is zo netjes de Marklin CS1 te blijven ondersteunen , ook in updates.

Marklin laat MFX+ ontwikkelen en laat dat nu net iet anders werken als de gewone MFX
Uiteraard werkt dat prima met de Marklin CS2 en later de CS3 maar de "vreemde" merken lopen nu met MFX achter de feiten aan.

En die vreemde marken krijgen nu de zwarte piet omdat het niet lekker werkt ???..

Hoe zo MFX suck het is Marklin suck die de boel afscherm, en de klant in feite dwingt om 100% bij Marklin te blijven.

Hier staat al jaren MFX lekker uit in de ECoS en DCC voldoet prima (nee ook Ralicom (+) staat hier ook uit allemaal niet nodig).

Ook hier Marklin MFX modellen die in MM protocol doorrijden in koploper als de snelheid al op nul staat.
Daar zijn korte metten mee gemaakt, Marklin MFX decoder er uit, ESU DCC decoder er in en rijdt prima!

Met dat afschermen van haar systeem verliest Marklin meer klanten dan dat zij denken ?.. denk ik zo.

Zo dat moest ik even kwijt!

Mvg, Johan
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Het is niet alleen Marklin waar de schuld ligt maar ook bij de rest zij het bij de ene meer dan bij de andere,verder is het gissen wat er achter gesloten deuren word besproken en waarom samenwerkingsverbanden precies zijn verbroken.
Maar mijn mening is ondertussen wel gevormd is je merendeel aan loks MFX/MM dan kun je ESU centrales beter links laten liggen op dit moment tenzij je alles wilt gaan omzetten naar DCC decoders.
Het zelfde geldt ook voor als je met veel ESU decoders rijdt dan is het een beter keuze om met een ESU centrale te gaan werken.
Wat mij hier verder opvalt is dat veel mensen zich te makkelijk laten beinvloeden door de mening van anderen en zelf te weinig onderzoek doen naar wat het beste bij hun past.
Voor mij is op dit moment Marklin de betere keuze kwa centrale in combinatie met het materiaal wat ik heb en wat ik nog wil,ben ik hier blij mee nee niet altijd maar een echt alternatief is er niet misschien in de toekomst maar nu niet.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: hmmglaser op donderdag 04 april 2019, 20:11:27
Maar mijn mening is ondertussen wel gevormd is je merendeel aan loks MFX/MM dan kun je ESU centrales beter links laten liggen op dit moment tenzij je alles wilt gaan omzetten naar DCC decoders.
Het zelfde geldt ook voor als je met veel ESU decoders rijdt dan is het een beter keuze om met een ESU centrale te gaan werken.
Je reinste flauwekul. Zimo heeft niet eens een centrale. Er is geen ESU DCC. Er is geen Zimo DCC. Een bitje links of rechts zal anders ingedeeld zijn, maar DCC is gestandariseerd. Zo is er ook geen Märklin MM of iets dergelijks. Er is alleen Märklin MFX.
Met de intellibox? Alles rijdt. Geen gezeik of wat dan ook, ik schakel rustig over van MM naar DCC, van Zimo naar ESU naar Märklin naar Uhlenbrock naar Bachman... Geen centje pijn. Ik heb geen hekel aan MFX. Ik heb wel een hekel aan het beleid van Märklin van een aantal jaar terug. De Trix en Märklin OEM decoders zijn identiek, echter spreekt de Trix alleen MFX en DCC en de Märklin alleen MFX en MM. Kwestie van firmware. Inmiddels hebben ze wel het licht gezien en zijn de MFX decoders ook standaard met DCC te gebruiken.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Citaat van: Laurent op donderdag 04 april 2019, 20:55:40
je reinste flauwekul. Zimo heeft niet eens een centrale.

Uhm .... Zimo MX10.

Citeer
Die ZIMO Digitalzentrale: kein großer "Kasten", aber modernste Technik:

Auf den ersten Blick fallen die sehr kleinen Abmessungen (18 cm breit, 3 cm hoch) auf, sowie das Fehlen von Kühlkörper und Lüfter. Dank state-of-the-art Leistungslelektronik - fünf Hochfrequenz-Schaltregler für Schienen-Ausgänge und Hilfsspannungen - läuft das Gerät trotz 20 A auf der Schiene (Dauerbelastung!) und 5 A am Bus nicht heiß.

Das ZIMO System nimmt aber gleichzeitig Rücksicht auf Anwendungen, bei denen hohe Ströme Schaden anrichten könnten (N-Spur, ...): dank spezieller Schaltungstechnik machen Kurzschlüsse auf der Schiene, wenn sie am MX10 angeschlossen ist, weniger Funken als bei etlichen schwachen Digitalsystemen.

Das ZIMO System bietet aber noch mehr als "viel Strom": Die Prozessor-, Speicher- und Software-Ausstattung, sowie hochwertige Messtechnik, beispielsweise für die Präzisions-RailCom-Detektoren, viel Anschlüsse und das standardmäßig integrierte Funksystem machen die ZIMO-typische Funktionsvielfalt möglic

Voor DCC en Motorola. Aanslutingen: Zimo CAN, Xpressnet,WiFi, LAN, USB ....

Groet Ronald.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
I stand corrected.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
 @citaat Laurent dat jij een andere mening hebt betekend niet niet dat mijn mening en ervaring flauwekul zijn ;)
Verder is er niet echt een simpele oplossing voor het probleem wat Carel heeft er zijn wel wat opties maar elk hebben zo hun voor en nadeel meestal vergezeld met een kosten post of beperking hij zal zelf een keuze moeten maken waar hij zich het beste in kan vinden.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Het is nog steeds je reinste flauwekul dat je je merk centrale en decoders op elkaar moet afstemmen.
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
 @citaat

Ben ik het mee eens zo lang iedereen zich aan de DCC Normen houdt....

Groet, Anne W
Re: Herbegin ook met Ecos centrale
Ben den Hollander
gast

Re: Herbegin ook met Ecos centrale
 @citaat DCC = DCC, het is gewoon het protocol wat op de baan gezet wordt. Een beetje DCC bestaat niet, half DCC of driekwart DCC ook niet.