Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Pendel automaat voor 50 jaren loks

Gestart door Peter R. maandag 04 maart 2019, 05:56:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendel automaat voor 50 jaren loks
Heren.

Ik wil in mijn kast een klein stuks jaren vijftig baan maken
Voor rondrijden is geen ruimte
Voor märklin analoog zijn er pendelautomaten met een puls
Zijn er ook pendelautomaten met een dubbele puls
Wie heeft er zoiets ? ,of heeft dit gebouwd ?

Groet Peter R

Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Misschien is de elektronische regelaar 6600 van Märklin een optie? Daar kun je analoog pendelverkeer inclusief optrek- en afremvertraging mee maken.
Ik zou denken dat het met oude locs, zelfs van ver voor het bouwjaar van deze regelaar, best kan werken.
Er is vast nog wel een wat anders voor te fabriceren, maar dit lijkt mij het simpelst.


Groet,

Peter

Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Dag Peter.

Wellicht is deze goedkope oplossing toepasbaar op jouw wens:
ik zou me kunnen bedenken dat wanneer je twee pulsen nodig hebt voor volledige omschakeling,
dat je twee  contact- of schakelrails achter elkaar opneemt en deze hetzelfde relais laten aansturen.

Groeten,

Erik.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Ik gebruik de pendelautomaat van Treinelektronica voor analoge wisselstroomlocs.
- Voeding Marklin Trafo.
- Activering met schakelrails of iets dergelijks.
- Wachttijd instelbaar op keerpunt.
- Er is ook een tussenhalte mogelijk met wachttijd.

groetjes
Henk
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
De genoemde oplossingen zijn helaas ongeschikt, want het gaat hier om hele oude loc's die 2 omschakelpulsen nodig hebben:
vooruit-0-achteruit-0

Een tweede schakelrail zoals Erik voorstelt (in zijn overigens erg leuke schakelingetje) gaat niet werken, want die schakelt het omschakelrelais naar de 0-stand waardoor de loc stil blijft staan (en dus nooit de 2e schakelrail bereikt).

Ook met de 6600 gaat het niet lukken omdat deze geen dubbele omschakelpuls kan geven.

De pendelautomaat van treinelectronica ken ik niet, maar ik vrees dat ook deze geen dubbele omschakelpuls zal kunnen geven.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Aha... Met de uitleg over de werking van deze relais, is inderdaad de 6600 niet geschikt.
Jammer...
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Erik, moet die diode in je schema'tje niet de andere kant op staan? Als je de elco wil opladen moet je dat toch met het positieve halve deel van de wisselspanningssinus doen, zoals de diode nu staat komt er een negatieve spanning op de + van de elco te staan en dat vindt die elco niet lekker.
Of begrijp ik de werking niet of maak ik ergens een denkfout???
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Heren

Ik heb een enkelpuls pendel automaat
Deze zou ik een relais kunnen laten aan sturen
Van uit een speciale 19 volts travo zou ik dus een dubbele pols moeten geven
Welke vonkentrekker  kan deze fietsenmaken hierbij adviseren
Groet Peter R.

Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Kan je niet met de digitale centrale 6020 en een keyboard (en een k83) en een memory ( met een S88) een aansturing opzetten.
Dus dmv een contactrail oid via e s88 roep je een zg wisselstraat op.
In deze zg wisselstraat laat je dmv een k83 een monostabiel relais de zg omkeerpuls op de rails zetten. Dit kan je verlengen met enkele sec. en daarna enkele fictieve wissels en dan dmv een volgende actie nogmaals het relais via een ander adres op de k83 nogmaals aansturen voor de 2e puls.
Het 2e Adres is nodig omdat je niet twee keer dezelfde wissel in een wisselstraat kan sturen.
Je  kan ook nog via andere wisselstraten  bi-stabiele relais diverse transformatoren ( ingesteld op verschillende snelheden) achter elkaar in- en uitschakelen om op die manier je trein af te laten remmen of te laten optrekken.

Mvg. Marcel
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Hoi Peter, heb je gegevens van die pendelautomaat?
Merk, type, aansluitschema? Als ik dat heb kan ik misschien een 2e puls verzinnen.
Oh ja, je hebt het over 19V als omschakelpuls, maar dat moet toch echt 24V zijn om bokkesprongen te voorkomen.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Zou je niet heel simpel iets kunnen maken met een Arduino?  Die lost het probleem met de dubbele puls zo op.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: Hanzi op maandag 04 maart 2019, 21:06:59
Een tweede schakelrail zoals Erik voorstelt (in zijn overigens erg leuke schakelingetje) gaat niet werken, want die schakelt het omschakelrelais naar de 0-stand waardoor de loc stil blijft staan (en dus nooit de 2e schakelrail bereikt).

Is dat zo? :roll: Ik meende dat bij bekrachtiging van de Telex met één schakelpuls,
dan de motor wel blijft doordraaien en pas omkeert bij de tweede puls.
Waarbij de snelheid van de motor gerelateerd is aan de rijspanning van 0-16V.

De Wiki suggereert dat ook bij "Werking Relais met Telexkoppeling":
1 Vooruit gekoppeld
2 Vooruit ontkoppeld
3 Achteruit gekoppeld
4 Achteruit ontkoppeld
Wellicht interrumpeer ik het verkeerd ...

Groeten,

Erik.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Bij jaren 50 locs zorgt de eerste puls ervoor dat de loc stil gaat staan.  Bij Telex-locs blijft hij wel rijden inderdaad.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: ErikW op dinsdag 05 maart 2019, 15:04:54
Bij jaren 50 locs zorgt de eerste puls ervoor dat de loc stil gaat staan.  Bij Telex-locs blijft hij wel rijden inderdaad.

klopt het is bij die oude loc's inderdaad:
vooruit - 0 - achteruit - 0

en bij een Telex-loc zou je dus ook nog het probleem hebben dat de sleep afkoppelt bij de eerste contactrail ;)
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: ErikW op dinsdag 05 maart 2019, 09:48:05
Zou je niet heel simpel iets kunnen maken met een Arduino?

Ik denk het wel! Een Nano met 2 relais', 2 schakelrails en een 24V trafootje is al genoeg, je bent voor minder dan 10 euro klaar. En dan heeft de Arduino nog ruimte genoeg voor bv. een AKI en nog een handvol andere handigheidjes. ;-)

PS.: Sorry voor de late reactie, ik zat even in de lappenmand.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
In het verleden heb ik ooit een automatische omkeer gehad met twee pulsen met wat relais, weerstanden en elco's. Zou je zoiets kunnen fabrieken.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Olav en anderen

Ik denk dat ik het heb
Maak een rails met twee reed schakelaars achter elkaar, die laat ik twee van die oude vierkante relais de puls schakelen
Dit aan de andere zijde ook Magneet onder de lok en rijden

Groet Peter
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Maar dan stopt de loc toch op de eerste reedswitch, of zet je ze zo dicht na elkaar dat de loc de tweede nog net uitrijdend haalt. Proefondervindelijk plaatsen dus.
Ben benieuwd of t lukt! Succes, en filmpje is altijd leuk ;-)
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 19 maart 2019, 23:37:30
Citaat van: ErikW op dinsdag 05 maart 2019, 09:48:05
Zou je niet heel simpel iets kunnen maken met een Arduino?

Ik denk het wel! Een Nano met 2 relais', 2 schakelrails en een 24V trafootje is al genoeg, je bent voor minder dan 10 euro klaar. En dan heeft de Arduino nog ruimte genoeg voor bv. een AKI en nog een handvol andere handigheidjes. ;-)

PS.: Sorry voor de late reactie, ik zat even in de lappenmand.

Of een extra rijspanning zodat hij eerst langzaam optrekt.  Supersimpel te maken...
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Heren

Ik ga mij verdiepen in Arduino
Mijn kleinzoon van 11 is gek op schakelingen en lampjes
Heb voor hem een start pakket besteld
ik heb begrepen dat je relais moet schakelen via transistors

We gaan proberen

De fietsenmaker Peter R.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Waarom het toch altijd zo ingewikkeld gaan maken door arduino te gaan toepassen?
Gewoon een tijd relais gebruiken weet zo even niet of er zijn die een dubbele puls kunnen sturen anders eentje van uit de pendelautomaat sturen of 2 losse dan zou het zonder pendelautomaat kunnen heb je alleen een schakelrails nodig.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Vroeger gewoon zelf gefabriekt met een doos relais, elco's, weerstanden en draad. Arduino bestond toen niet.

Ik meen wel dat ik ergens een schema heb uit een elektuur van de vorige eeuw. Zal kijken of ik die kan vinden als je interesse daarin hebt. Laat maar weten.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 28 mei 2019, 12:12:53
Waarom het toch altijd zo ingewikkeld gaan maken door arduino te gaan toepassen?
Gewoon een tijd relais gebruiken weet zo even niet of er zijn die een dubbele puls kunnen sturen anders eentje van uit de pendelautomaat sturen of 2 losse dan zou het zonder pendelautomaat kunnen heb je alleen een schakelrails nodig.

Als het zo simpel is wil jij vast wel even een compleet schema tekenen, met alle onderdeelnummers er bij?
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: Peter R. op dinsdag 28 mei 2019, 09:56:28
ik heb begrepen dat je relais moet schakelen via transistors

Nee hoor, de Arduino kan de gebruikelijke relais' zelf aansturen, omdat er optocouplers op de print zitten.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 28 mei 2019, 12:12:53
Waarom het toch altijd zo ingewikkeld gaan maken door arduino te gaan toepassen?
Gewoon een tijd relais gebruiken weet zo even niet of er zijn die een dubbele puls kunnen sturen anders eentje van uit de pendelautomaat sturen of 2 losse dan zou het zonder pendelautomaat kunnen heb je alleen een schakelrails nodig.

Arduino is helemaal niet ingewikkelder. En als Peter en zijn zoontje toch iets gaan leren, dan maar beter de toekomst.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Of een pendelautomaat voor 2 rail gebruiken en in de loc 2 diodes monteren. Ben je ook gelijk van die bokkesprong af.

Groetjes.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Heren, als je de jeugd hebt, heb je de toekomst. Waarom hen opschepen met de oude methode, als het ook met de nieuwe, de jeugd meer aansprekende methode kan ?
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: henkv op dinsdag 28 mei 2019, 13:32:18
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 28 mei 2019, 12:12:53
Waarom het toch altijd zo ingewikkeld gaan maken door arduino te gaan toepassen?
Gewoon een tijd relais gebruiken weet zo even niet of er zijn die een dubbele puls kunnen sturen anders eentje van uit de pendelautomaat sturen of 2 losse dan zou het zonder pendelautomaat kunnen heb je alleen een schakelrails nodig.

Arduino is helemaal niet ingewikkelder. En als Peter en zijn zoontje toch iets gaan leren, dan maar beter de toekomst.
Arduino is zeker wel ingewikkelder dan een relais schakeling maken ;) omdat je zult moeten programmer voor mensen die er kennis in hebben steld het niks voor maar als je niks met programmeren hebt word het een heel ander verhaal.
Heb vroeger met plc's op school gespeeld en dat vond ik echt helemaal niks maakte liever een relaisschakeling vond dat veel interessanter.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Hoe je een ?relaisschakeling? maakt moet een mens ook leren. In plaats van relaties op de print maak je een deel van de relaties in de software. Je kan een voorkeur houden voor het een of het ander, maar het is in beginsel niet lastiger te leren.

Erik had trouwens nog een vraag gesteld.

Citaat van: Erik Baas op dinsdag 28 mei 2019, 12:48:58

Als het zo simpel is wil jij vast wel even een compleet schema tekenen, met alle onderdeelnummers er bij?
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Het grote voordeel van een Arduino/PLC is dat je eenvoudiger schakelingen aanpast.
Ik heb voor een machinebouwer jarenlang allerlei machines (lopende bandjes, trilgoten, afschuivers, stapelaars en noem maar op) geautomatiseerd en heb daarin heel lang vastgehouden aan relaistechniek. Het probleem daar echter was nog wel eens dat de machine er uiteindelijk toch wat anders uit ging zien dan in het offerte-stadium besproken. Vaak uit practisch oogpunt omdat bepaalde constructies net niet lekker realiseerbaar waren. En daar stond je dan met een mooi bedrade relais-besturingskast. Dan ben je met een PLC heel wat flexibeler omdat een programma nu eenmaal makkelijker wijzigt dan een relaisschakeling. Vooropgesteld dat je iemand bent/hebt die een beetje handig met PLC's is natuurlijk.
Qua kosten is een Arduino sowieso goedkoper, zeker als je met timers etc. gaat werken. Ikzelf heb het geluk dat ik nog steeds over (sloop-)relais en timers kan beschikken, dus thuis hou ik t bij relais.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Met ouderwetse techniek prutsen geeft naast voldoening als het werkt een goede basiskennis van wat doet nu wat  :)

Wel zorgen voor goede (bedrading) schema?s
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
@citaat inderdaad, en als je relaistechniek beheerst dan wordt PLC-techniek ook weer een stuk begrijpelijker.
Ik durf te beweren dat wat je met een PLC kan op digitaal in-/uitgangsniveau, ook kan met conventionele relaisstechniek (oké, schakelsnelheid even buiten beschouwing gelaten).
Naast het voordeel van flexibiliteit is ook het prijskaartje een bepalende factor. PLC's worden steeds goedkoper en ook op bedrading van relaiskasten kan behoorlijk op loonkosten bespaard worden; zeker bij repeterend werk.

Maar goed, terug on-topic en op zoek naar een passende pendelschakeling voor een jaren-50 loc.

Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Hanzi, kijk even op de site van Spoorelektronica van kees Huizer.
Ik heb daar een perfect werkende pendels akelig gekocht , voor die prijs kan je hem niet zelf maken.

Grt,Wim.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Bedoel je deze? Ik betwijfel of die geschikt is voor wisselspanning, maar dan nog vast niet voor de oude Märklin locs met dubbele omschakeling!

PS.: Op diezelfde website staan een stuk of 11 "budget modules" van ? 9,95 per stuk, die allemaal ook in software op één Arduino te realiseren zijn. Reken zelf maar uit hoeveel je daarmee bespaart...
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Ja Erik ,maar ik heb iets over het hoofd gezien het moet natuurlijk voor wissel spanning zijn.
Suk6 met het verder zoeken.
Pendel automaat met optrek functie voor wissel spanning heb ik nog niet gezien.

Grt,Wim.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Ik vind het knap als mensen met weinig woorden zoveel info kunnen los trekken; maar ik hou er vragen bij


Basis Peter. R, 
Rijdt met PC gestuurd met Windigipet 2018 via CS 3+
Baan Tijdperk III DB Kolen en Staal, Verzameld Marklin loks, wagens en rails 1950-1965 (metalen rails dus).

Citaat van: Peter R. op maandag 04 maart 2019, 23:16:22
(...)
Ik heb een enkelpuls pendel automaat
Deze zou ik een relais kunnen laten aan sturen (...)

Citaat van: Peter R. op maandag 04 maart 2019, 05:56:31
Zijn er ook pendelautomaten met een dubbele puls?

Ik ken ze niet maar ik zou bij Tams gaan zoeken.
Inderdaad, de vraag waarom?
b.v. telex-loks. Maar dan.
Lang niet iedereen heeft uitsluitend telex-loks, en hoe maak je dan onderscheid tussen wel of niet? Bijvoorbeeld met magneetjes onder de telex-loks.
Maar M-rails met magneetjes is een verhaal apart op wissels met metalen tongen. Is op te lossen door juiste plaatsing van die magneetjes, maar toch?

Citaat van: Peter R. op woensdag 20 maart 2019, 20:30:54
Ik denk dat ik het heb
Maak een rails met twee reed schakelaars achter elkaar, die laat ik twee van die oude vierkante relais de puls schakelen
Dit aan de andere zijde ook Magneet onder de lok en rijden
Dit is dubbelzinnig: heeft een lok links en rechts een magneet? Liggen de reedcontacten links en rechts? Zijn het vaste paren, op een vaste afstand ?

Citaat van: Peter R. op dinsdag 28 mei 2019, 09:56:28
Ik ga mij verdiepen in Arduino
(...)
ik heb begrepen dat je relais moet schakelen via transistors
Als je reedcontacten gebruikt, zijn transistors handig, als je optocouplers gebruikt ook, om ouderwetse relais mee te schakelen.
Maar als je Arduino gebruikt, koop je prefab nieuwe onderdelen, en hoeft je daar niet over na te denken.

Het gaat ook dan dus gewoon om tot de kern te komen.
Je moet pendelen, want je baan is te kort/te smal.
Er zijn loks bij die 2x (of 3x ?) in plaats van 1x moeten schakelen.
Onderscheid tussen telex- en niet-telex-loks maak je met magneetjes.

Op een pendel-kopspoor kan een lok in 2 richtingen rijden, dus
- wordt een telex-sensor selectief in 1 rijrichting benut, en in de andere rijrichting genegeerd
- als de telex-sensor in de actieve rijrichting niets waarneemt, is het geen telex-lok. (aha, dus er is eerder meer info nodig)
- de lok kan beurtelings vooraan of achteraan de trein hangen, dus heb je minimaal 2 sensors nodig (is de treinlengte altijd even lang?)
- als de rijrichting is omgepulst, moet de lok vertraagd optrekken (aha, er is dus na afloop van het enkel of dubbel ompulsen iets extra's nodig)

Tijdperk III, Kolen en Staal. Alleen Stoom? Of rijden er ook E-loks?
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
@citaat En ik vind het knap hoe een simpele vraag zoveel niet interessante tegenvragen kan oproepen.
Peter wil gewoon een oude loc (jaren 50 dubbel schakelen: vooruit-0-achteruit-0) laten pendelen op een stukje spoor in een kast.
Dát is de enige en duidelijke vraagstelling, niks meer e  niks minder.
Dat kan met relais en timers maar dat is best ingewikkeld waardoor een Arduino mogelijk een logische keuze is.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Citaat van: Hanzi op donderdag 30 mei 2019, 16:11:59
Dat kan met relais en timers maar dat is best ingewikkeld waardoor een Arduino mogelijk een logische keuze is.
Waarvoor dienen die timers? Het kan toch ook zonder?
Je ziet mij niet schrijven dat Arduino geen mooie keuze is om proefondervindelijk vast te stellen wat de mooiste aanpak is.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Nee, je hebt wel degelijk een of meer timer(s) nodig: de trein moet toch even stilstaan op het station voordat die weer vertrekt? En je moet een of twee schakelpulsen geven om de loc te laten omschakelen, die periodes (aan zowel als uit) moeten ook getimed worden.
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Snap wat je bedoelt, en met Arduino ontkom je er niet aan, omdat je de puls moet genereren, en dus de pulsduur moet kunnen instellen.

Als je met "oude vierkante relais" van het goede type (en monostabiel) aan de slag gaat, dan is de pulsduur van dat relais vaak toereikend voor de omschakelpuls van het rijrichtingrelais.
Ik zal wel mazzel hebben gehad met de relais aanschaf (want ik wist destijds niet wat er qua functionele verschillen boven de markt hing).

Voor mij is die omschakelpuls-timer oldschool-analoog overbodig.
De "noodzaak" van een timer blijft oldschool-analoog blijft beperkt tot het vertrekmoment.
Ik regel dat moment middels een blokstelsel, en daarom vervalt de vertrek-timer (of die zit, als je er op staat,  ergens anders in de beslisboom).
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Pendel automaat voor 50 jaren loks
Wat bedoel je met "pulsduur van dat relais..." ?