Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder vervangen in Marklin 37359

Gestart door oosterom zondag 03 maart 2019, 22:56:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder vervangen in Marklin 37359
Goede avond,
De decoder in mijn Re 4/4 II 11340 heeft het begeven en ik heb er nu een ESU 64499 ingedaan. Alles werkt naar behoren echter lukt het mij niet om het witte sluitsein om te schakelen naar een rood sluitsein. Heeft iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg? Ik heb het geprobeerd met een MSD3 decoder en de geluden van de Re 4/4 geladen echter ook bij deze decoder lukt het me niet.

Mvg Martin
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Hoi Martin,

Misschien helpt dit je op weg https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69925.msg1216747#msg1216747

Toevoeging op 7 maart:
Hierin staat:
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 08 januari 2018, 12:29:27
Je hebt 6 uitgangen en dat kan dus prima.

Cabine1: 2 witte led's op F0 forward en de derde op AUX1
Cabine2: rode led (of alle 3) op AUX3

Cabine2: witte led's op F0 reverse en de derde op AUX2
Cabine1: rode led 9of alle 3) op AUX4

De uitgangen voorts rijrichting afhankelijk mappen en kiezen voor een functie toets die schakelt tussen wel of geen sleep. F0 functietoets in combinatie met bijvoorbeeld F1 of not F1, wat je gemakkelijk vindt.

Gr, Ben.
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Martin,

Allereerst maak een lijstje welke led op welke auxaansluiting zit.

En hoe zat het?  Cq hoe wil je het hebben?

Als ik me niet vergis is Zwitsers :
3 witte voor,een witte achter. Indien er wagons aan hangen.
Rood achter bij een solo rit of loc achteraan een reizigerstrein. ( keertrein)
Rangeer sein een maal wit per zijde.

Een begin kan zijn

2x wit voor en achter op f0 voor en achteruit.
1x wit. Op aux per cabine. Beide meeschakelend met f0
Rood per cabine op een aux.  Richting afhankelijk die de witte aan die zijde uitzet indien rood wordt geactiveerd.
Rangeersein op een f toets die alleen de twee witte solo leds bedient ( of alle andere uitzet)

Maar als je meld welke leds waar zijn aangesloten is een duidelijkere beschrijving te geven.

Mvg Robin
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
 @citaat Staat er in mijn reactie niet hetzelfde ? Een beetje dubbelop dus.
Ik meld dit omdat het me opvalt dat dit verschijnsel vooral de laatste tijd vaak voorkomt. Dat komt de leesbaarheid van het topic veelal niet ten goede.
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Het probleem is dat de Zwitserse licht schakeling op verschillende manieren kan worden opgebouwd.
Via de decoder uitgangen dat ze allemaal worden gebruikt en dan moet je ook weten of ze versterkt zijn of niet of gedeeltelijk.
Of er zit een schakeling op de dragerprint wat je nu ook bij veel nieuwe modellen ziet om bvb het rangeer sein te schakelen.
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Hoi Martin,

Het rode sein wordt met de originele decoder met F1 geschakeld.
Als je de oude loc nog in je loclijst hebt staan, roep deze dan op en kijk in de function mapping van F1, welke AUX wordt aangestuurd.
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Technisch gezien gaat het om hoeveel verschillende seinbeelden er moeten worden getoond per cabine.
Je hebt 3 wit
Je hebt 2 schijnwerpers
Je hebt 1 wit
Je hebt 1 rode
Je hebt 2 rode
Dus technisch gezien zijn hier 10 fysieke functies voor nodig; 5 per kant.
Of een handige schakeling dmv diodes en transistorent.
De print van de front/sluitseinen laat al een stuk of 7 aansluitdraden zien. Hieruit blijkt dat er een aparte schakeling op de decoderprint moet zitten.

Hoe deze precies is opgezet weet ik niet.
Wat ik ook even niet kan verklaren, is de dubbele led welke de bovenste witte lamp moet zijn. Een schijnwerper of een rode lamp lijkt mij onlogisch.
De gele, grijze en bruin-rode/-gele zijn functiedraden en positief(+)


Mvg. Marcel
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Hallo,

info lees ik vanuit een ander forum dat het blijkbaar werkt met Aux1 tm 4 in jouw loc.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Goedemorgen,

Het is me gelukt om de sluitseinen nu rood en wit te krijgen. Ik heb de Aux uitgangen 1 t/m 4 gebruikt. F0 wit sluitlicht en F8 (was nog leeg dus daarom F8) voor het rode sluitsein. Ik heb er een Esu locsound ingedaan omdat ik deze een mooiere sound vind hebben dan de Marklin. Het enig wat nog niet naar mijn zin is de omschakeling van wit naar rood ik moet nu eerst F0 uitzetten en dan F8 bedienen.

mvg Martin
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Martin,

Als je in bezit van een lok programmer bent dan zou je dit moeten kunnen programmeren zonder dat je F0 uit hoeft te schakelen.

Zoek een stamtafel in de buurt, kan men je vast wel helpen.
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Hallo,

f0 afhankelijk maken van f8 programmeer je als volgt met Locprogrammer, dus bij F0 invullen.

F0 aan, niet f8, zal proberen thuis een screenshot vanuit de programmer te maken, om het duidelijk te maken, wat ik exact bedoel,

f8 overruled hiermee de functie f0, dus op het moment dat f8 wordt aangezet, valt f0 automatisch uit, en omgekeerd als f8 wordt uitgezet gaat f0 als deze aktief is weer aan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
plaatje als beloofd, aux 1 zit op f8, en overruled f0 door op de f8 toets te drukken, omdat f0 afhankelijk gemaakt is van dat f8 niet ingeschakeld is.
Re: Decoder vervangen in Marklin 37359
Goedemorgen Walther,

Bedankt voor de info ik ga het in het weekend eens proberen of het me wil lukken. Ik hou jullie op de hoogte.

mvg. Martin