Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

[s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?

Gestart door Kokkie zondag 03 maart 2019, 22:17:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
[s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Als aanvulling op het 'stel je voor' topic, stel je toch voor als mijn baan mooier wordt....

Onderstaand de huidige situatie, mijn uitgangspositie was:
- Simpele 'plank' op mijn oude halfhoogslaper van 2.40 bij 1.30. Uitbreiding helaas niet mogelijk omdat de kamer ook als opslag van allerlei dient....
- Eerste baan sinds 15 jaar, dus hele eenvoudige baan met max 2 lagen. Op- en afrit zijn heel simpel gemaakt met purschuim, dat had ik nog liggen en werkt ideaal. (voorwaarden, stofzuiger bij de hand en stofmasker op).
- Dubbelspoor, omdat ik weer begin heb ik alleen een simpele mobile station en wat rails, er is nog niks aangedreven/geautomatiseerd en dat zal er gezien de kosten ook nog niet snel van komen....
- Relatief veel rails... Realistisch wordt het toch niet, de tijd om er een briljante imitatie van de werkelijkheid te maken ook niet... Gewoon veel rails, een beetje spelen met gips en vooral veel draaien.

Nabije toekomst: Huidige baan uitbreiden met:
- Een derde (en misschien wel vierde rijlaag?)
- Station op de hoogste laag, om de treinen te 'showen'. Wat ik heb staat op de foto, plus nog een zevental ic(k) rijtuigen. Een 3e, 4e en 5e loc zullen, indien nuttig, vanzelf komen.
- Dubbelspoor, zodat ik altijd met twee treinen kan rijden zonder bang te zijn dat ze crashen......
- Wissels die zo veel mogelijk aan de 'voorkant' zitten. Momenteel kan ik er nog prima bij, maar het bed is verrijdbaar zodat ik er met ontsporingen e.d. bij kan.
- Eventueel een 3e en 4e laag vullen met een baan die 'geisoleerd' gereden kan worden, is natuurlijk ook prima en zo kan je zonder automatisering een 3e en of 4e trein toevoegen.

Droomtoekomst:
- Computergestuurd rijden
- Verlichting inbouwen in de treinen
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Hi Kokkie,

Voor de ruimte die je beschikbaar hebt is het zo saai niet.
Je voorziet een uitbreiding naar meerdere rijlagen. Uit je bericht begrijp ik dat je niet kunt uitbreiden in oppervlak. Dan lijkt het me een hele puzzel om hoogte te winnen op datzelfde oppervlak. Of voorzie je mogelijk plek voor een helix?
Zoals het nu is zou je ook een leuke aangeklede baan kunnen maken met scenery.
Greetz, Arjan
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Je vind deze baan saai, en dan wil je een geïsoleerde laag toevoegen zodat ook die saai hun rondes kunnen rijden.

Maak het dan wat spannender.. En ja, zonder automatiseren moet je opletten om botsingen te voorkomen ;)
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Haha bedankt beiden!

Saai is natuurlijk overdreven, maar ik had stiekem iets meer variatie verwacht en gehoopt. Zodra ik alleen een moet vierkant rondje probeer te maken, gaat het al mis

Een helix lukt helaas niet, wat wel zou kunnen is het hoge spoor rechts van de groene rails weg te halen en vanuit daar nog iets te maken. Of dat dan alleen een station is of een een soort van verlenging van de huidige baan, ben ik nog niet uit.
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Een paar ideeën om een baan iets minder saai te maken:
  • Wat rechte sporen diagonaal leggen in plaats van allemaal evenwijdig aan de randen van de baan.
  • Een brug om over andere sporen te kruisen.
  • Een thema voor een stukje scenery, zoals wat industrie, een haventje of een BW. Dan kunnen er treinen met een doel rijden.
  • Een deel van de sporen verbergen kan ook helpen - maar dat doe je al.
De eerste twee zou je kunnen realiseren door een achtje als uitgangspunt te nemen in plaats van een ovaal.
Re: Saaie baan werkt... wat nu?
Dank voor de adviezen!

Vanuit de auto even een update, dit is onder andere een idee voor de uitbreiding.
Er zou dan een brug over het perron komen.
De scenery zou bestaan uit een Duits berglandschap (een schuine helling naar achter/boven toe, met in de hoeken achter een berg).
Zoals je ziet momenteel ook veel Duitse treinen uit tijdperk V en VI.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Of zou dit mogelijk zijn? (roze is niveau 2, blauw niveau 1 en groen niveau 0). Eventueel een tweede MS1 om twee treinen te sturen, houd je het en spannend, en het lijkt me een mooie baan om later in secties op te delen en automatisch te laten rijden....

Vorige baan (bovenaan topic) sowieso zonder ringleiding gemaakt, het reed nog wel prima door maar niet ideaal. Daar ook maar eens iets aan doen.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Hier lijkt meer Logica in te zitten. Kan lastig inschatten of je de hoogteverschillen redt in aanvaardbare stijgingspercentages. Ook vind ik het met deze plaatjes lastig te zien hoe de niveaus op elkaar passen en welke delen van de niveaus zichtbaar zijn.
Je begint de smaak te vatten  :P. Ga zo door!
Greetz, Arjan
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Ik vraag me af wat de bedoeling van de bochtwissels in niveau is.

En ga je rechts of links rijden?
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Qua hoogte moet het net te doen zijn, ik moet eerlijk bekennen dat ik traxeditor niet briljant vind werken met hoogtes e.d., maargoed, het is dan ook gratis!
Ik rijd niet met bovenleiding dus wat dat betreft kunnen de niveau's relatief dicht op elkaar zitten. Qua treinen rijdt het op de huidige baan prima in r1 met lange rijtuigen, dus daar verwacht ik geen problemen.
Rijden doe ik rechts (helaas wel nadelig voor de bocht links in het roze niveau. Onderin kan je dan naar alle sporen toe en alleen het onderste schaduwspoor zou een klein stukje bevatten waar het enkelspoor is (maar dit is nog uit te breiden naar dubbelspoor).

Qua zichtbaarheid zal ik nog aangeven welke spoordelen in een tunnel vallen. Sowieso is het lastig om alles op een rechthoek van 1.35 bij 2.45 te krijgen. Baan is nu iets uitdagender in ieder geval!
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Bij deze. Stiekem waren het 4 lagen, dus dan horen we er ook gewoon 4 te tekenen. Lichte kleur = 'ondergronds', (wissels zijn helaas niet te veranderen).

Vooral het blauwe spoor dat aan de achterkant loopt, lijkt mij tof om zichtbaar te hebben. Net zoals de HSL een trein die in een 'schacht' rijdt, met daarvoor huisjes. Links voor heb je dan een oplopende berg met relatief veel sporen boven elkaar. Schaduwstation is niet zichtbaar, het enige wat ik zou missen is een extra opstelspoor bovenop.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Ik zou de bovenste en onderste laag omdraaien.

Jou bovenste laag heeft veel meer weg van een schaduwstation en je onderste laag heeft (met wat aanpassingen) meer weg van een station met rangeersporen.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Zou ik ook doen. draai het om en je kan in het gele gedeelte nog wat extra opstelsporen maken om een echt schaduwstation te creëren.

Gr. Dirk
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
je hebt een meervoudig dubbelgevouwen hondebot gecreeerd, op zich een goed uitgangspunt, alleen in het groene deel heb je links een stukje 2-richtingsverkeer. ik zou de wissels die daar allemaal liggen iets anders gebruiken zodat je over de hele lengte van het tracé dubbelspoor hebt.
en inderdaad, wat andere reageerders ook al schrijven: het geheel qua niveaus omdraaien; eventueel hier en daar nog wat aanpassen zodat je de treinen wel op meerdere niveaus kunt zien rijden.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Dank voor de reacties, gaan we vanavond even aan werken. Mijn 'bezwaar' was inderdaad dat de meeste rijlagen niet meer zichtbaar zijn als je het omdraait, maar dat gaan we wel iets verbouwen zodat het kan!
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Zo, de bobsleebaan heeft weer een update ondergaan. In de middelste twee niveau's is nauwelijks iets veranderd, in het bovenste niveau wel (heb geprobeerd een station te creëeren, elk spoor zou redelijk toegankelijk moeten zijn wat betreft op/af rijden.
Onderin nu een schaduwstation. Ik vrees dat de sporen niet lang genoeg zijn, maar meer ruimte heb ik simpelweg niet. Wel probeer ik het zo te bouwen dat je op elk niveau nog wel een trein ziet rijden, dat is gelukg (de niveau's hebben dezelfde overlap als eerder)

Ben inmiddels de weg wel kwijt qua passtukjes, het wordt een beetje een chaos, haha.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Geinig baantje toch, op zo'n klein oppervlak. Toch nog een opmerking: in het gele niveau kan je met de bochtwissels van buiten- naar binnenspoor en direct daarna nogmaals met gewone wissels. Beetje dubbelop en als je dat 2e setje weglaat kunnen je sporen ook weer een railtje langer worden.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Mooi ontwerp, maar zorg dat je overal goed bij kan komen.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Dank! Ik snap wat je bedoelt, maar er zit een reden achter, ik wil zo min mogelijk op het 'verkeerde' spoor rijden, daarom zitten die 24611/612 wissels er in. Vervolgens kwam ik bij de buitenste ring niet uit met bochten (als ik gewoon 24230 zou gebruiken), maar door de wisselcombinatie zou je normaal een 24077 nodig hebben om het passend te maken, maar nu kon ik daar perfect een ander passtukje in doen. ;)

Die 24611 wissels zouden vervangen kunnen worden door een kruising, maar daardoor creëer je juist ruimte voor een stationsgebouw, leek me
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Oké duidelijk, een stationsgebouw tussen de sporen is in t echt wat ongebruikelijk maar kan wel; ik heb dat zelf ook gedaan op mijn baan (totaal onbeikbaar vanaf de "buitenwereld").
Ik neem aan dat je rechts gaat rijden (?).
In het blauwe en groene level zitten ook nog 4 bochtwissels "linksonder" waarvan ik de functie niet direct begrijp. Lijkt me een vrij dure oplossing als je ook die alleen gebruikt om het passend te krijgen, of heb je een doos met bochtwissels over?
Ik zie een hoop tunnels, hoe hou je alles bereikbaar? En heb je ook nog ergens ruimte voor een (paar) brug(gen)?
Hoop vragen, maar ik denk wel dat je op de goede weg bent om een erg leuke baan te maken!
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
De bochtwissels links onder kunnen inderdaad weg, die waren in het vorige plan nog nodig. De wissels in de groene laag links boven zijn nodig om vanuit het schaduwstation, direct 'op de goede' rails te gaan om dubbelgebruik te voorkomen.

het station tussen de sporen in lijkt gek, maar het station is nog bereikbaar vanaf 1 kant voor personen en misschien is het leuk om er een goederen stukje (a la autotrein) van te maken, of er nog een goederenloods achter te plaatsen. Zoiets. Spoor kan altijd weg ;)

Onderkant is een houten plaat waar ik een manhole in kan maken, maar de plaat rust op een bed dat ik kan verschuiven en er dan van 4 kanten bij kan, dus daar heb ik vertrouwen in. De baan zou groter kunnen, alleen worden de andere bewoners dan boos en kan ik er niet meer van alle kanten bij :D Denk dat dit ook prima groot genoeg is voor een beginnersbaan.

Bruggen heb ik niet meer naar gekeken.... Die zaten er wel in maar nu niet meer, misschien kan ik het roze spoor recht trekken, dan splitst de bobsleebaan zich even en heb je een brug bij het ene spoor en een tunnel bij de ander.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Een stationsgebouw ingesloten door sporen heet "eilandstation". Ik heb het nog even gegoogled en dat leverde onder andere een link naar het Wikipedia artikel Eilandperron op. Daarin wordt ook het begrip eilandstation uitgelegd, inclusief een aantal voorbeelden.
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Nog een voorbeeld van een (mijn) eilandstation (ik wist geeneens dat t woord bestond):
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Tof! Mooi ook om te zien!

Heeft iemand tips voor de net niet passende stukjes? Eventueel kan ik de ontwerpen met railtypes online gooien, dan zie je precies wat er fout gaat....
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: [s]Saaie[/s] Eerste opzet werkt... wat nu?
In de praktijk heb je wel wat speling, dus als het in de ontwerpsoftware nét niet past, blijkt dat je de rails in de praktijk nog wel aan elkaar kunt klikken. Alleen bij wisselstraten met twee of meer korte routes die dezelfde wissels en/of kruisingen met elkaar verbinden, komt het relatief nauw. Als je de rails dan netjes wilt leggen, kan het zijn dat je minder dan een paar mm speling hebt.

Als je al voldoende rails hebt, kun je (een deel van) de sporen neerleggen. Hoogtes negeren, rijden hoeft immers niet. Het gaat er alleen om of het aansluit.